8 kryss till klara (nej, jag är inte bra på att komma ihåg att uppdatera
)
En titel med minst 6 ord -
The Ten Thousand Doors of January av Alix E Harrow. Handlar om en udda färgad flicka/tonåring som växt upp hos en rik, sträng, excentrisk man i början av 1900-talet under tiden som henns riktiga pappa reser runt i världen och letar efter reliker och andra unika föremål. Sedan hittar hon dock en bok om Dörrar, som går att hitta på olika platser i världen och som leder till andra världar.
Någon som vunnit en pris -
The False Prince av Jennifer A Nielsen. Fantasybok om en tonårig pojke som lever på ett barnhem som, tillsammans med några andra barnhemspojkar, blir "köpt" av en rik man som får dem att tävla om rollen att kunna utge sig för att vara en yngre prins som antas vara död, i och med att hela kungafamiljen precis mördats. Jag tyckte den var bra och jag kommer definitivt fortsätta läsa serien.
Utspelar sig under en av vinterns högtider -
Julakuten för ensamma hjärtan av Callum Bloodworth. Handlar om en kvinna som, tillsammans med sin vän, beslutat sig om att åka runt med en skåpbil och hjälpa ensamma personer att fira jul. Men vännen är tvungen att lämna för att ta hand om sin mamma. Trevlig bok.
En del av en serie -
Nya gäster på Hedgehog Hollow av Jessica Redland. En trevlig bok som handlar om en kvinna och hennes pojkvän som har ett räddningscenter för igelkottar på engelska landsbygden, och som måste hantera sina inte helt oproblematiska familjerelationer. Mycket trevliga böcker.
En genre du inte brukar läsa -
Slutet på sommaren av Anders de la Motte. Svensk deckare, vilket normalt sett inte är min stil, och jag var inte överdrivet glad i den - för mig var den ganska långsam och ointressant innan jag kom fram till slutet.
Valfri bok -
Damned Souls and a Sangria av Annette Marie. Urban fantasy, en av mina favoritserier och det här var sista boken.
Med glitter och glamour -
The Ugly Duchess av Eloisa James. Historisk romantik som utspelar sig i England på 1800-talet. Inte den bästa jag läst, men den hade en hel del glitter, fina kläder, fester etc.
Där det förekommer fyrverkerier -
Love and Gelato av Jenna Evans Welch. Ungdomsbok om en tonårig tjej som spenderar sommaren i Italien efter att hennes mamma dött, och lär där känna en kille i samma ålder som hon tycker mer och mer om samtidigt som hon lär sig mer om vad hennes mamma gjorde i Italien innan hon föddes och vad som ledde fram till hennes födsel.