H

Hellooo

Jag har äntligen hittat en islandshäst jag gillar och vill köpa. Han klarade inte böjprovet. En halv grad bak och lite mera fram. 2 på ena fram tror jag det var. Han är 16år. Ägaren har gått ner i pris. Är det nåt jag behöver vara orolig för? Han är ju ingen ung häst. Men kan det vara början till nåt allvarligt. Jag ska ha honom att rida i skogen. Eventuellt kurser. Är det svårt att sälja en häst som inte klarar böjprov? Vad är ett rimligt pris?:confused:

Sv: Böjprov

jag hade inte köpt den. det kan vara allt från en kotledsinflamation till allvarliga problem som du aldrig blir av med! så länge som den är halt kan du ju inte göra något alls med den! 2 grader hälta är ganska mycket och inget jag tycker att du skall ta lätt på! skäligt pris kan jag inte säga efterssom jag inte vet nåt om hästen. men tänk efter väldigt noga innan du köper en halt häst!!!!! lycka till ica

Hej! Många hästar och ponnyer klarar ej böjprov utan att markera efter, framför allt om de börjar bli några år. Det betyder inte att de inte kan användas till vardagsridning. Men 2 grader är lite mycket på 0-3 skala. Jag har gjort många korkade affärer själv, men denna hade jag passat.. Mvh Gisela

Hej! Många hästar och ponnyer klarar ej böjprov utan att markera efter, framför allt om de börjar bli några år. Det betyder inte att de inte kan användas till vardagsridning. Men 2 grader är lite mycket på 0-3 skala. Jag har gjort många korkade affärer själv, men denna hade jag passat.. Mvh Gisela
Nu hade jag inte hller köpt en häst som inte hade klockrent böjprov, men alla veterinärer jag träffat på använder en 5-gradig skala vid böjprov och inte en 3-gradig.

Jag har även hört att det kan vara något tillfälligt. Eller stämmer inte det?Dom har aldrig haft några problem med honom förut. Eller märkt något i ridningen.

Skulle aldrig fundera på att köpa utan en riktigt hältutredning om den visar en 2a. Efter en utredning kan man ta sig en funderare beroende på vad den visar.

Jag skulle inte köpa.
Och att säga vad som är lämpligt pris på en häst som kan vara i princip slut som ridhäst alternativt ha massor med år kvar, det är rätt svårt.
Kan ni itne göra en riktig hältutredning så ni får veta vad det är? Alternativt "släppa" hästen nu innan du ens har fått några större känslor för den sas.
Ohh shit, va kall jag lät :S

Jag har även hört att det kan vara något tillfälligt. Eller stämmer inte det?Dom har aldrig haft några problem med honom förut. Eller märkt något i ridningen.

Nej det är tyvärr väldigt ofta som människor inte märker om hästen har problem, en reaktion på diagonalen är nog något man ska ta på allvar en liksidig reaktion på en äldre häst skulle kunna vara normalt om man vet varför den finns där som tex en utslitning i bakben pga ålder etc.

Med tanke på hästens ålder, finns risken för spatt på det aktuella bakbenet och kan också vara en orsak till reaktionen på bakbenet.

Jag skulle inte köpa.
Och att säga vad som är lämpligt pris på en häst som kan vara i princip slut som ridhäst alternativt ha massor med år kvar, det är rätt svårt.
Kan ni itne göra en riktig hältutredning så ni får veta vad det är? Alternativt "släppa" hästen nu innan du ens har fått några större känslor för den sas.
Ohh shit, va kall jag lät :S

Jag har letat häst länge och nu när jag äntligen hittar en så händer detta:cry: Det kändes verkligen i hjärtat när jag red honom.

Jag har letat häst länge och nu när jag äntligen hittar en så händer detta:cry: Det kändes verkligen i hjärtat när jag red honom.

Jomen det går ju också att ta reda på varför reaktionen finns, till trots så är det ju något nuvarande ägare borde vara intresserad av eller? Finns en ledpåverkan utan förklaring, så borde det finnas intresse varför hästen reagerar. Det kanske till trots är något som är enkelt att reda ut, har du frågar veterinären om dennes åsikt i frågan?

En positiv böjprovsreaktion antyder i mer eller mindre grad att det kan finnas någon form av ledaffektion. Ledpåverkan är ofta av kronisk karaktär. 2gr hälta efter böjprov är signifikant.

En variant är helt enkelt att man tar hästen till klinik för vidare utredning ang rörelseströrningen. Omfattningen av denna bör, om så kan, nog i detta fall verifieras via röntgen.

Användningsområdet och vad den nya ägaren själv anser sig vilja ta för risker och ev framtida kostnader (som då ej försäkring täcker pga reservation) är också av signifikans.

Veterinären tyckte väl att det skulle kollas upp på klinik. Men jag har inte hört nånting om att ägaren ska göra det. Är det en dyr historia att göra? Veterinären sa också att han är ju ingen ung häst så om han är lite sliten är ju inget konstigt. Å att det är ju skillnad på att böja benen och att rida.

Det kan bli en mycket dyrare historia att INTE kolla upp på klinik innan du köper.
Skillnad på att böja och rida? Ja visst är det det, men om hästen visar två grader tyder det på att något är galet. Min 17-åring visade halvgrader på ett par ben när jag köpte honom, och det godtog jag. Men aldrig två grader utan att kolla upp vad problemet är.

2 grader är en ganska ordentlig reaktion. Att ägarna inte direkt säger att de ska ta hästen till klinik och försöka få saken utredd ger inget bra intryck. Vill man sälja hästen mkt billigt utan att utreda och hittar nån som vill ta sig an problemet så visst men man kan inte räkna med att sälja hästen till normalpris med en sån anmärkning i protokollet.

Ska man köpa en sån häst MÅSTE man ta över den befintliga försäkringen. Man kan inte teckna en ny och tro att man ska få utredningen ersatt. Så viktigt är att kolla detta och se till att det inte blir nåt glapp i övergången.

Jag hade aldrig köpt en häst av en ägare som inte intresserar sig för vad som är fel med deras djur. Att köpa på sig ett "renoveringsobjekt" till starkt reducerat pris är en annan sak men då ska det vara avtalat och försäkringen i ordning.

Ja alltså tycker en veterinär att en häst som är 16 år gammal och har förutsättningar att bli mellan 25-30 år är lite gammal, och att det är ok med reaktion vid den åldern så vet jag inte vad.:crazy:

Jag har en 23 snart 24 åring här som kollas av en intervall om 18 månader, eftersom han har lite slitage i bakbenen. Inte ens han uppvisar en böjprovsreaktion, vilket däremot många veterinärer höjer på ögonbrynen för.

Veterinären sa också att han är ju ingen ung häst så om han är lite sliten är ju inget konstigt. Å att det är ju skillnad på att böja benen och att rida.

Vet du vad detta innebär? Att hästen är så pass sliten att den börjar få ont i kroppen är ju en väldigt klar varningssignal att det inte kommer att vara en dans på rosor. Och risken är överhängande att något som gör att du INTE kommer att kunna rida dyker upp rätt snart.

Hästen är inte fräsch. Ägaren är nu medveten om detta men väljer att bortse från det (som det ser ut i inlägget). Vet ägaren kanske om vad det är och anser att det inte går att göra något åt? Att det är obotligt? och/eller dyrt? Hur pass igångsatt är hästen egentligen? Stämmer det ägaren säger? Om hästen är igång - hur kan man inte ha märkt så pass stora förändringar?

Jag tycker det är många frågetecken. Precis som HannaZ kan jag tycka det är OK att köpa ett renoveringsobjekt (med priset satt utifrån detta faktum), MEN då ska du ju också veta vad det rör sig om, d v s hästen ska vara kontrollerad på klinik så ni vet vad problemet egentligen är.

Det är ju inte lönt att köpa hästen bara för att hitta en ohjälplig skada som bara kommer att utsätta hästen för lidande.

Jag ska höra om ägaren vill ta honom till klinik. Det är inte ägaren som har hand om försäljningen. Dom har sänkt honom 15 000kr. Jag vill ju inte köpa mig problem. Men jag gillar verkligen hästen. Konstigt att din 23åring inte visar nåt alls.

Jag ska höra om ägaren vill ta honom till klinik. Det är inte ägaren som har hand om försäljningen. Dom har sänkt honom 15 000kr. Jag vill ju inte köpa mig problem. Men jag gillar verkligen hästen. Konstigt att din 23åring inte visar nåt alls.

Köp INTE en häst med 2 grader fram och 0,5 grader bak för 15 000 kr. Kommer bara att bli problem. Har du otur får du behandla för 10 000 kr och sedan ta bort hästen...

Ägaren måste ta in hästen för ordentlig utredning på klinik där röntgen ingår av benen som reaktionerna är på.

FÖRST därefter kan du fundera på om du är kvar som spekulant. Om det är pålagringar tycker jag inte att du ska köpa alls. Risken är att du blir besviken och inte kan nyttja din häst som du vill. I värsta fall går den inte att rida. Vår häst, 17 år, var två grader halt båda fram. Han hade pålagringar i kronlederna. Han blev aldrig bättre, bara sämre, och fick tillslut tas bort. Ändå trodde veterinären efter första behandlingen med tuppkam och kortison att han skulle hålla för skogsridning och lättdressyr, men det visade sig vara en felbedömning. Så tänk efter både en och två gånger.

Norrland

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V