Sv: Böjprov

Hade inte köpt den, varför köpa den när det finns friska hästar? ;)

Det kändes verkligen i hjärtat när jag red honom.

Ja det kan du nästan bortse ifrån i det här fallet eftersom du kanske inte alls kommer att kunna rida den:crazy:

Instämmer med övriga 2 grader är MYCKET och måste utredas vidare. Hästen är inte ok helt enkelt och bör inte ridas alls innan man hittat orsaken och ev behandlat den.

Det är trist men du ska absolut backa ur medan du kan, världen är nog full av fräscha isisar, om det är vad du söker.:idea: När man köpt en häst vill man kunna rida den (självklart) inte ränna på kliniker för att hitta och behandla fel:crazy: Sånt kan nog komma ändå, så småningom, men varför starta med det?
16 år är inte gammalt.

Hej. Dom har sänkt honom från 45 000 till 30 000kr alltså en sänkning med 15 000kr. Fick nyss reda på att dom inte kollar upp honom på klinik. Det är slitningsskador för att han är en äldre häst säger dom. Men om dom har honom kvar så kanske dom skulle kolla upp honom på klinik....... Låter ju konstigt.

Jag gör nog klokast i att stå över. Efter vad ni skrivit här. Även om det känns tufft när jag gillar honom så mycket.

Hej. Dom har sänkt honom från 45 000 till 30 000kr alltså en sänkning med 15 000kr. Fick nyss reda på att dom inte kollar upp honom på klinik. Det är slitningsskador för att han är en äldre häst säger dom. Men om dom har honom kvar så kanske dom skulle kolla upp honom på klinik....... Låter ju konstigt.

Abslolut inte. Betala inte 30 000 kr för en halt häst.

Säger ägarna att det är förslitningsskador, dvs pålagringar, så kanske dom vet mer än de vill erkänna?

Luktar skumt lång väg.

Det finns många friska trevliga isisar till salu. Leta vidare! :)

Norrland

Jag hade låtit ägaren besiktiga hästen en gång till en vecka senare (mellan 5-8 dgr, då ska hästen ha vilat). Om hästen fortfarande är halt hade jag inte köpt. Om hästen går genom böjprov då så hade jag köpt. Jag hade också bekostat ett blodprov.

Senast ändrad:

Det finns gott om hästar till salu, friska dessutom. Jag vet att det är svårt att släppa en häst om man börjat fästa sig vid den, men man måste försöka se hur det blir på längre sikt.

Det finns gott om hästar till salu, friska dessutom. Jag vet att det är svårt att släppa en häst om man börjat fästa sig vid den, men man måste försöka se hur det blir på längre sikt.

Ja antingen tar man en kortvarig besvikelse som det kommer att ge när man avstår från köpet, eller så tar man sig månader av blod, svett och tårar när hästen står sjuk och i sämsta fall blir kontentan en avlivning.

Leta nästa häst med hjärnan och inte hjärtat. Svårt men viktigt.

Ska jag säga som köpte med hjärtat.:angel:

Ja precis det måste ju kännas i hjärtat också. He he :)

:eek:
OM du skulle köpa hästen så ska den INTE kosta ett öre mer än 10 000 (outredd).
De övriga 20 kanske går åt till veterinärkontroller och behandlingar.

Men jag håller med de övriga. Köp inte på dig en halt häst. (Ja en som är 2gradig i böj räknas inte som frisk).
Med tanke på att man inte vet vad det är heller. Skulle man veta så kanske man kan chansa om det är något botligt.

Men vad det än beror på så är det ju mkt troligt att du inte kommer kunna rida hästen på månader, och det är ju rätt tråkigt när man skaffar häst.

Hej
För ungefär ett år sedan var jag i precis samma sits som du, på väg att köpa en 16-åring som jag trodde var Hästen med Det och så klarade han inte böjprovet. Även han var 2-gradig på ett ben. Dom ägarna, som inte ville sälja en halt häst (till skillad från "dina" ägare tydligen) kollade upp det på klinik och det visade sig att han hade kotledsinflammation. Jag drog mig ur.

Betr att det är en 16-åring och någon sorts naturlig förslitning, så sa vetten som hade gjort besiktningen såhär till mig, att då ska hästen markera lite och lika på alla fyra, inte såhär ojämnt. Markerar den extra på ett ben så är det något fel i det benet.

Jag drog mig som sagt ur, och hittade 2 månader senare en yngre, bättre utbildad och 100% fräsch häst. :) Det kommer även du att göra.

Jag skriver som de andra du kommer att hitta en annan häst som det känns i hjärtat. Men köp inte problem det får man iaf. Och så mkt pengar för en 2 gradigt halt häst är ju helt chockerande :O jag trodde först du menade att den skulle kosta 15000..

Tycker ägarna verkar lite skumma om min häst bara helt plötsligt skulle visa så kraftig hälta vid försäljning så skulle jag personligen kolla upp vad det var för fel på honom. :S

Instämmer med resten. Även om det känns i hjärtat nu så är det inget emot vad det kommer kännas om du köper hästen och den blir dålig. Då har du hunnit fästa dig ännu mer vid den. Ägarna verkar helt klart dölja något. Leta vidare efter en helt frisk häst. Du kommer att hitta fler som känns rätt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V