Böjprov i ridhus

Rodluvan

Trådstartare
Måste bara fråga om ni varit med om att en veterinär har gjort böjprov i ett ridhus (alltså ganska mjukt underlag)?

Blev med häst för 2,5 vecka sedan och innan köp åkte jag till en privatklinik för en vanlig veterinärbesiktning. Veterinären gjorde då böjprovet inne i ridhuset, vilket jag aldrig har varit med om förut. De böjprov jag har varit med om har alltid gjorts på hårt underlag som asfalt, grusväg eller löpgång på klinik. Hästen gick i alla fall igenom utan anmärkning och var enligt veterinären klockren, men funderar fortfarande på det där.. Måste ju finnas en anledning till att man gör böjprov på hårt underlag? :confused:

Jag har varit med om böjprov i ridhus men då av veterinär som känner hästen väl och vet hur den rör sig normalt. Annars har jag fått springa på vägen (asfalt).
Fanns de bara ridhus att springa i? För om de fanns hård väg som är ok att springa på så borde ju de användas

@sweep Det var mörkt ute så antar att det var anledningen (klockan var 20.30). Fanns ju lysen på gårdsplanen vid kliniken, men det skulle nog bli jobbigt att se ordentligt med alla skuggor mm. Men blir lite fundersam över om det skulle kunna vara så att en hälta kan dölja sig vid böjprov på mjukt underlag, men komma fram vid böjprov på hårt underlag? Men jag antar att man i alla fall borde kunna se hältan någorlunda på mjukt underlag med?

Nej en veterinärbesiktning med böjprov ska vara på hårt underlag .

Eftersom det handlar om en köpebesiktning är det inte acceptabelt öht . Jag hade aldrig accepterat en sån besiktning inför köp .
Om det blev mörkt osv är ju helt irrelevant, då ska inte besiktades veterinär ta till alternativ lösning/boka in en besiktning den tiden på dygnet .

@Lovisaleonora @mackan Kan det alltså vara så att en eventuell hälta inte kanske sågs vid böjprovet just för att det var mjukt underlag?

Kan man göra någonting åt det såhär i efterhand? Jag litade ju på veterinären när hon sa att det gick lika bra att göra böjprov i ridhuset för ja, hon är ju experten.. :crazy:

Putt putt :angel: Är ganska så orolig nu så vore väldigt tacksam om någon kunde svara på om en eventuell hälta kan döljas helt vid böjprov på mjukt underlag, men synas vid böjprov på hårt underlag?

Kan man i så fall kräva att veterinären som utförde böjprovet gör ett nytt/står för ett nytt/betalar tillbaka pengarna? Har ju ca 30 mil till veterinären som utförde det då det gjordes på orten där jag hämtade hästen. Så blir lite jobbigt att åka ändå dit för att göra ett nytt, men vill göra ett nytt för att vara på den säkra sidan. Känns ju inte så kul detta.. :crazy:

Grejen med böjprov är ju att vet provocerar lederna, och ledproblem syns bäst på hårt underlag (och nedförsbacke). På mjukt är det jobbigare för muskler och mjukdelar (som stabiliserar när underlaget inte är lika stabilt). Jag har sett veterinärer som gjort böjprov i ridhus, men det är ingen av dem som jag gärna använder...

Grejen med böjprov är ju att vet provocerar lederna, och ledproblem syns bäst på hårt underlag (och nedförsbacke). På mjukt är det jobbigare för muskler och mjukdelar (som stabiliserar när underlaget inte är lika stabilt). Jag har sett veterinärer som gjort böjprov i ridhus, men det är ingen av dem som jag gärna använder...

Men finns det några bestämmelser om hur böjprov ska utföras? För i så fall borde man ju kunna kräva att få ett nytt böjprov om veterinären gjort ett felaktigt böjprov.

Här hemma besiktades en häst för köp helt i ridhuset. I samband med köp byttes även försäkringsbolag så för den skullen var det gdk. Sedan skriver man väl heller inte i protokollet på vilket underlag hästen kontrollerats?

Jag hade aldrig varit okej med det om det var jag som skulle köpa häst.

Men det borde vara svårt för dig att göra något åt det i själva köpesaffären? Du godkände det ju på plats, vad ska säljaren göra?
Du kan ju bekosta ett nytt böjprov, är hästen fräsch då är ju ingen skada skedd iallafall.
Risken finns väl att den har någon markering ändå, iom ryttarbyte, underlagsbyte, sadelbyte osv så det kanske är dumt ändå...? Spånar bara.
Större avvikelser hade synts i ridhuset också, men inför köp vill man ju veta om det finns en halv grad nånstans ändå.

Svår situation du hamnat i!

Här hemma besiktades en häst för köp helt i ridhuset. I samband med köp byttes även försäkringsbolag så för den skullen var det gdk. Sedan skriver man väl heller inte i protokollet på vilket underlag hästen kontrollerats?

Jag hade aldrig varit okej med det om det var jag som skulle köpa häst.

Men det borde vara svårt för dig att göra något åt det i själva köpesaffären? Du godkände det ju på plats, vad ska säljaren göra?
Du kan ju bekosta ett nytt böjprov, är hästen fräsch då är ju ingen skada skedd iallafall.
Risken finns väl att den har någon markering ändå, iom ryttarbyte, underlagsbyte, sadelbyte osv så det kanske är dumt ändå...? Spånar bara.
Större avvikelser hade synts i ridhuset också, men inför köp vill man ju veta om det finns en halv grad nånstans ändå.

Svår situation du hamnat i!

Nä det står inget i protokollet om vilket underlag böjprovet gjordes på. Bytte även jag försäkringsbolag efter köpet så är orolig för hur det skulle gå om det nu visar sig vara något fel på hästen.

Upptäckte även en svullnad på insidan av ena frambenet efter transporten till veterinären (han stod och sparkade som en galning med frambenen i transporten när vi kom fram till besiktningen så slog troligtvis sig själv), men veterinären skrev inte ens upp det i protokollet för hon sa att det var ingen fara. Det har i alla fall utvecklats till ett överben, men har haft en uppe som har kollat på det med värmekamera mm och det ser bra ut, bara att det är aktivt.

Sen upptäcktes även muskelbristningar/spänningar i manke och vid käklederna (troligtvis dålig utrustning) som jag nu behandlar med biolight. Hästen var även trångskodd på ena framhoven och var varm i den hoven. Är inte det något som veterinären som besiktigade borde ha upptäckt? Just att hoven var varm och att han reagerade vid tryck på manken mm. Har ju aldrig varit med vid en besiktning förut, utan endast hältutredningar så känner mig helt lost.

Usch är så le på allt.. Mitt allra första hästköp efter att de senaste åren endast haft foderhästar och allt går åt skogen :banghead:

Sedan skriver man väl heller inte i protokollet på vilket underlag hästen kontrollerats?

Det gjorde veterinären när jag besiktade min Tant.

Men finns det några bestämmelser om hur böjprov ska utföras? För i så fall borde man ju kunna kräva att få ett nytt böjprov om veterinären gjort ett felaktigt böjprov.

Ska väl finnas rekommendationer från veterinärförbundet tror jag.

@Lovisaleonora @mackan Kan det alltså vara så att en eventuell hälta inte kanske sågs vid böjprovet just för att det var mjukt underlag?

Kan absolut vara så att man missar någon rörelsestörning som dämpas av underlaget. Vissa hältor visar sig ju aldrig på mjukt underlag.

Avviker man från standard, d v s hårt underlag, ska detta självklart noteras. Här finns bl a instruktioner/information vid hästköp att även i ambulerande verksamhet ska böjprov göras på hårt underlag: http://www.svf.se/Documents/Sällskapet/Hästsektionen/Djurägarinformation 111101.pdf

Det låter verkligen som säljarens veterinär, verkligen tråkigt.

Senast ändrad:
Kan absolut vara så att man missar någon rörelsestörning som dämpas av underlaget. Vissa hältor visar sig ju aldrig på mjukt underlag.

Avviker man från standard, d v s hårt underlag, ska detta självklart noteras.

Det låter verkligen som säljarens veterinär, verkligen tråkigt.

Letade själv upp veterinären och tog kontakt med denna. Säljaren verkade inte ha en aning om vem det var, om de nu inte låtsades att de inte kände varandra, men det känns ju lite långsökt...

Ja, det känns väl långsökt. Jag lade in en länk i mitt förra inlägg, när jag ändrade det. Där finns information med text från Veterinärförbundet. I informationen framgår att det ska vara böjprov på hårt underlag vid besiktning.

Tror du får svårt att reklamera eftersom du godkände förutsättningarna vid utförandetillfället. Däremot hade jag omgående gjort en ytterligare besiktning.

@Lovisaleonora Men borde det inte vara veterinärens skyldighet att göra ett godkänt böjprov?

Med min otur lär väl ett nytt böjprov på hårt underlag visa en jäkla massa hälta och jag kommer bli bankrutt. Jag som hade tänkt sluta med hästar efter jag hade lämnat tillbaka foderhästen, men jag fortsatte och så händer detta. Är ju inte säkert att ett nytt böjprov kommer visa hälta, men jag får bara den känslan..

Putt putt :angel: Är ganska så orolig nu så vore väldigt tacksam om någon kunde svara på om en eventuell hälta kan döljas helt vid böjprov på mjukt underlag, men synas vid böjprov på hårt underlag?

Kan man i så fall kräva att veterinären som utförde böjprovet gör ett nytt/står för ett nytt/betalar tillbaka pengarna? Har ju ca 30 mil till veterinären som utförde det då det gjordes på orten där jag hämtade hästen. Så blir lite jobbigt att åka ändå dit för att göra ett nytt, men vill göra ett nytt för att vara på den säkra sidan. Känns ju inte så kul detta.. :crazy:

Mindre hältor kan ju synas på hårt underlag men inte mjukt så de är ju möjligt att de går att missa. Tror inte du kan kräva en ny besiktning, du gick ju uppenbarligen med på de ? O har du dessutom haft hästen hemma innan ev nytt böjprov kan hältan uppkommit hos dig ju, så de blir nog svårt

Jag ser två olika delar i den här frågan.

1) är hästen frisk vid en besiktning med korrekt utfört böjprov? Om så är, inga problem. Om hästen visar något på böjprov hårt underlag, så kommer nästa problem: när har detta problem uppstått?
2) utförde veterinären en korrekt besiktning när böjprovet utfördes på mjukt underlag? Vilka möjligheter finns att ställa veterinären till ansvar? Den frågan är kanske inte aktuell mer än om det visar sig att hästen faktiskt inte går UA genom nästa kontroll.

Jag hade som sagt omgående gjort ett nytt böjprov för att säkerställa hästens skick.

Kl
Trådskaparen jag håller med @Lovisaleonora att självklart bör du göra en ny besiktning på hästen i detta läge som utförs enligt regelboken . Oavsett , för att få koll på status i dagsläget. Det är inte till din fördel alls att hästen nu har andra skavanker , aktivt överben efter påslag, reaktion i ryggen osv .

Jag tror dock med lite tur att definitivt du kan få rätt i att reklamera hästen eftersom böjprov ska ske på hårt underlag veterinärt , om hästen nu inte går igenom ett böjprov korrekt utfört om du tar tag i det helst igår . Ju längre du väntar desto mer kan det hävdas att skador uppkommit sen den kom till dig osv . Oavsett har inte böjprovet vid besiktning som avgjorde köp , skett enligt protokoll så där har du möjlighet att åberopa fel , och att du visste inte att det var inte ok eftersom anlitad veterinär är den som utför besiktning, och du utifrån det handlade i god tro . Sen är det aldrig smidigt att reklamera men jag tror det inte är orimligt alls i ditt fall eftersom veterinären inte riktigt följt stadgarna i fråga om besiktning .

Senast ändrad:
Tillägg : sen blir jag alltid så ledsen av att läsa såna här och liknande trådar ang hästköp och hur ofta det verkar gå fel . Inte ens de mest rutinerade köper hästar utan att ha med sig fler ögon vid hästköp/besiktning oftast så ffa en förstagångshästköpare ska ALLTID ha med sig ngn kunnig person de litar på för att undvika sånt här :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 326
Senast: Ida94
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar