Som vilken nivå då, det vanliga i ett kapitalistiskt samhälle är ju annars mellan köpare och säljare.Jag ser nog mest fram mot att glida runt i butiken med färre motståndare en vecka.
Jag tycker att prisproblemen bör hanteras på annan nivå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som vilken nivå då, det vanliga i ett kapitalistiskt samhälle är ju annars mellan köpare och säljare.Jag ser nog mest fram mot att glida runt i butiken med färre motståndare en vecka.
Jag tycker att prisproblemen bör hanteras på annan nivå.
Göteborgska ordvitsanspelningen? Vem? Vad?Den göteborgska ordvitsanspelningen fanns inte tänkt hos mig i alla fall. Jag tänkte mer att det är svårt att veta vilka som är såna där elaka butiker som ska bojkottas med personer bakom som lyckas driva sin verksamhet med ekonomisk vinst och vilka man ska gynna som varit mindre lyckosamma i sitt företagande.
Men om det bara är ICA och Axfood man ska undvika så hänger jag med. Även om jag inte hänger med, utan hade behov av bland annat Bregott som jag försökte tillgodose genom att stanna vid en butik på väg hemåt.
Jag känner mig inte provocerad av men inte heller tilltalad av aktionen, så jag tänker att jag respekterar pågåendet av den utan min medverkan?
Om den får människor att öppna ögonen för att det finns andra butiker så är det väl bra, men får hoppas att det då håller i sig mer än denna vecka.
Tack, lite hade jag koll på och annat mindre koll på.
Grejen är att om du demonstrerar mot något på gatorna så är det alls säkert att det gör någon skillnad i det stora hela, du har ändå gjort din röst hörd. Det är exakt vad detta handlar om. Göra sin röst hörd.(Oops, det gick lite lång tid innan jag lyckades formulera mina tankar)
För att förtydliga så är jag inte emot en bojkott. Vi har ganska få sätt att göra våra röster hörda och om man känner att man gör skillnad så kör på! (Men jag hoppas att man samtidigt också hör av sig till politikerna osv)
Jag tycker att de som drivit detta framåt och ändå fått med sig en ganska stor del av befolkningen har gett alldeles för lite information om vad det egentligen är som behöver göras och hur man gör mest skillnad. Jag skulle gärna sett att man tillsammans samlat ihop information i olika kommuner om vilka alternativa butiker som finns och information om olika märken så att alla får hjälp att göra smarta val under bojkotten. Lite som alla de där "köp inte X från USA, köp dessa istället"-listorna som man kan hitta lite varstans nu. Ja alla bör ju göra egen research också och inte lägga över allt ansvar på andra men det är det inte alla som har förmågan att göra. Hjälps man åt kan man snabbt få fram och sammanställa en mängd information.
Att blanda vinst med vinst som du trodde att jag gjorde.Göteborgska ordvitsanspelningen? Vem? Vad?
"Elaka butiker"?
Din attityd är typisk sådan jag sett på Fb senaste tiden. Gå och handla för allt i världen hur mycket du vill, du behöver inte hålla med, du behöver inte strunta i att handla eller välja någon specifik butik eller vad som helst.
Jag gick inom ICA och köpte smörgåsmargarin i dag när jag ändå var i stan eftersom jag glömde det förra veckan och det tog slut i går. Grejen är att man gör det man kan om man kan. Den som inte vill ger fan i det. Helst utan att tro att man är förmer än någon annan, speciellt när man har en sådär väldigt negativ attityd.
Det var ju inte vad hen skrev eller menade. En vinst i att bojkotta vissa kedjor just nu är att upptäcka att det finns andra, vinst som i "aha, det finns en till affär" inte vinst som i pengar....
Givetvis är det mer folk i butikerna, de som känner sig provocerade av att någon ens tänker tanken att bojkotta kunde vara som en slags demonstration och förena människor och göra sina röster hörda mot matpriserna, måste givetvis gå och handla nu, oavsett om de rent tekniskt behöver eller ej. de gör det av trots och med stolthet och skryter som tusan på sociala medier.
Vilka duktiga små människor det finns.
De små duktiga människorna är de som handlar en massa bara för att sedan sticka hem och skryta om det i sociala medier i olika grupper där för att ... ja, jag vet inte, provocera, bete sig som trist folk osv.Jag handlade idag... Så jag är en av de "små duktiga människorna"...
Varför ska jag bojkotta butiker när de enda de gör är att försöka livnära sej och ha öppet för oss som behöver handla ?
Så nej jag bojkottar inte ICA eller Willys som gör så gott de kan.
Och jag var mycket riktigt inte ensam, märktes inte att det var nån "bojkott" i vår butik iaf..
golit kan lyssna på de som försöker säga att problemet att vi betalar historiskt lite för maten men där de stigande kostnaderna ändå utgör ett allvarligt problem för vissa grupper, löses bäst med att hjälpa de grupperna och inte se till att de som producerar maten får ännu mindre utkomst av sina företag. Mer generella subventioner är inte rätt svar anser jag.Som vilken nivå då, det vanliga i ett kapitalistiskt samhälle är ju annars mellan köpare och säljare.
Ja, det kanske det skulle?Sen är konkurrenssituationen med stora aktörer ett problem också, och en långvarig bojkott kanske skulle kunna få effekt?
Jag handlade i en lokal, fristående ekobutik igår. Bröt ihop lite när deras havremjölk för kaffet kostade 52 kronor litern.Jag handlar på min lokala ica ändå. Det är liiiten och ägaren drabbas hårt av sånt här. Det är bra, men mitt intresse av att bibehålla mitt lilla ica är större. Hen är långt från miljonär.
Jag handlade i en lokal, fristående ekobutik igår. Bröt ihop lite när deras havremjölk för kaffet kostade 52 kronor litern.
Mej, det är ju helt orimligt. Jag köpte havremjölken i lilla lokala Tempo istället. Den är som din butik: en liten, som är viktig för en by.Ja, jag skulle inte ha råd med det. Jag har för tight ekonomi för att kunna välja det etiskt/moraliskt/miljömässigt bästa i allt. Eller, det skulle gå men det skulle bli en enahanda kost och det i sin tur skulle gå ut över barnen.
Varför gör du ett antagande om att pengarna försvinner?Det jag undrar över är, var försvinner pengarna någonstans? Handlarna tar ju inte ut några överpriser, bönderna klagar på att de inte får mer betalt, trots stigande kostnader.
Kvar är ju mellanhänderna, som grossisterna och förädlande företag etc.
Koncerner är ju alltid svåra att grotta i, och bokföring är svårt att tolka mot verkligheten. Kollar jag på koncernnivå för både Ica och Axfood har de en vinstmarginal på 4-5% på pappret, vilket ju inte är särskilt mycket, egentligen. Arla Foods verkar inte heller de ha mycket högre vinstmarginal.
Så återigen, var försvinner pengarna?
Poängen var väl inte nödvändigtvis att man skulle få hem billigare mat själv, iom att det är svårt. Utan att markera att matjättarna gör vinster på inflation? (istället så som borde vara normalt, få lägre vinster i inflation, så att bördan fördelas mer jämnt. Dessutom driver det faktum att de ökar sina vinster i inflation själva inflationen och skadar hela landets ekonomi) En liten butik, speciellt en utan kedja, speciellt en med mest närodlat, har väl allt som oftast svårare att ha lägre priser (men de har fortfarande så låga priser som de klarar av). Men det kan ju ofta vara så att om en stor kedja lyckas slå ut alla mindre butiker med sämre priser så kan de sedan höja sina priser när konkurrenterna är borta.Ok, erkänner direkt, oinsatt. Men... lokala små butiker är dyrare än de stora. Iaf i Stockholm. Är det de storas vinster man bojkottar? Inte att maten är dyr? Läste på ett par ställen (inte här tror jag) att man skulle stötta och handla på typ asiatiska specialbutiket el liknande. Och då vet man att det är krav, rättvise, schyssta villkor etc etc? Så damn if you do, damn if you don't...
Ja jag tror att lokala småbutiker också är mycket utsatta av de stora ladorna och behöver stöd.Jag handlar på min lokala ica ändå. Det är liiiten och ägaren drabbas hårt av sånt här. Det är bra, men mitt intresse av att bibehålla mitt lilla ica är större. Hen är långt från miljonär.