Bojkott av butiker

Jag syndade idag, när willys har nötfärs för ca 70kr kg, så tänker jag inte låta bli.
Övrigt handlades på en liten privatägd affär (med priser där efter,hua)

Den göteborgska ordvitsanspelningen fanns inte tänkt hos mig i alla fall. Jag tänkte mer att det är svårt att veta vilka som är såna där elaka butiker som ska bojkottas med personer bakom som lyckas driva sin verksamhet med ekonomisk vinst och vilka man ska gynna som varit mindre lyckosamma i sitt företagande.

Men om det bara är ICA och Axfood man ska undvika så hänger jag med. Även om jag inte hänger med, utan hade behov av bland annat Bregott som jag försökte tillgodose genom att stanna vid en butik på väg hemåt.

Jag känner mig inte provocerad av men inte heller tilltalad av aktionen, så jag tänker att jag respekterar pågåendet av den utan min medverkan?

Om den får människor att öppna ögonen för att det finns andra butiker så är det väl bra, men får hoppas att det då håller i sig mer än denna vecka.
Göteborgska ordvitsanspelningen? Vem? Vad?
"Elaka butiker"?
Din attityd är typisk sådan jag sett på Fb senaste tiden. Gå och handla för allt i världen hur mycket du vill, du behöver inte hålla med, du behöver inte strunta i att handla eller välja någon specifik butik eller vad som helst.

Jag gick inom ICA och köpte smörgåsmargarin i dag när jag ändå var i stan eftersom jag glömde det förra veckan och det tog slut i går. Grejen är att man gör det man kan om man kan. Den som inte vill ger fan i det. Helst utan att tro att man är förmer än någon annan, speciellt när man har en sådär väldigt negativ attityd.

Ok, erkänner direkt, oinsatt. Men... lokala små butiker är dyrare än de stora. Iaf i Stockholm. Är det de storas vinster man bojkottar? Inte att maten är dyr? Läste på ett par ställen (inte här tror jag) att man skulle stötta och handla på typ asiatiska specialbutiket el liknande. Och då vet man att det är krav, rättvise, schyssta villkor etc etc? Så damn if you do, damn if you don't...

Tack, lite hade jag koll på och annat mindre koll på.
Nog för att jag visste att maten var dyr på 80talet men att en falukorv hade samma pris då som nu visste jag inte. Visst ja att det var ju inte alla som odlade potatis för kärleken till att odla på 80 och tidigt 90tal.

Trodde mer på brist i Sverige än global brist på det mesta men så var det ju inte.

(Oops, det gick lite lång tid innan jag lyckades formulera mina tankar)
För att förtydliga så är jag inte emot en bojkott. Vi har ganska få sätt att göra våra röster hörda och om man känner att man gör skillnad så kör på! (Men jag hoppas att man samtidigt också hör av sig till politikerna osv)

Jag tycker att de som drivit detta framåt och ändå fått med sig en ganska stor del av befolkningen har gett alldeles för lite information om vad det egentligen är som behöver göras och hur man gör mest skillnad. Jag skulle gärna sett att man tillsammans samlat ihop information i olika kommuner om vilka alternativa butiker som finns och information om olika märken så att alla får hjälp att göra smarta val under bojkotten. Lite som alla de där "köp inte X från USA, köp dessa istället"-listorna som man kan hitta lite varstans nu. Ja alla bör ju göra egen research också och inte lägga över allt ansvar på andra men det är det inte alla som har förmågan att göra. Hjälps man åt kan man snabbt få fram och sammanställa en mängd information.
Grejen är att om du demonstrerar mot något på gatorna så är det alls säkert att det gör någon skillnad i det stora hela, du har ändå gjort din röst hörd. Det är exakt vad detta handlar om. Göra sin röst hörd.

Den som tror det handlar om att straffa handlarna en vecka, den som tror att de som bojkottar tror att bara för att man inte handlar vecka 12, men handlar vecka 11 och vecka 13 (vi måste ju äta) så går handlarna under är helt ute och cyklar. Detta handlar om att visa sitt missnöje. Och sin röst.

Göteborgska ordvitsanspelningen? Vem? Vad?
"Elaka butiker"?
Din attityd är typisk sådan jag sett på Fb senaste tiden. Gå och handla för allt i världen hur mycket du vill, du behöver inte hålla med, du behöver inte strunta i att handla eller välja någon specifik butik eller vad som helst.

Jag gick inom ICA och köpte smörgåsmargarin i dag när jag ändå var i stan eftersom jag glömde det förra veckan och det tog slut i går. Grejen är att man gör det man kan om man kan. Den som inte vill ger fan i det. Helst utan att tro att man är förmer än någon annan, speciellt när man har en sådär väldigt negativ attityd.
Att blanda vinst med vinst som du trodde att jag gjorde.

För mig finns inget alternativ, de livsmedelsbutiker jag har på gångavstånd är två av kedjorna. Finns en lågprisbutik ett par km bort. Jag har inte bil så om jag ska handla där måste jag ta bussen vilket då kostar mig 84 kr tur och retur.
Matkostnaden blir ju inte direkt lägre av det.

Det var ju inte vad hen skrev eller menade. En vinst i att bojkotta vissa kedjor just nu är att upptäcka att det finns andra, vinst som i "aha, det finns en till affär" inte vinst som i pengar....

Givetvis är det mer folk i butikerna, de som känner sig provocerade av att någon ens tänker tanken att bojkotta kunde vara som en slags demonstration och förena människor och göra sina röster hörda mot matpriserna, måste givetvis gå och handla nu, oavsett om de rent tekniskt behöver eller ej. de gör det av trots och med stolthet och skryter som tusan på sociala medier.

Vilka duktiga små människor det finns.

Jag handlade idag... Så jag är en av de "små duktiga människorna"...

Varför ska jag bojkotta butiker när de enda de gör är att försöka livnära sej och ha öppet för oss som behöver handla ?
Så nej jag bojkottar inte ICA eller Willys som gör så gott de kan.

Och jag var mycket riktigt inte ensam, märktes inte att det var nån "bojkott" i vår butik iaf..

Jag handlade idag... Så jag är en av de "små duktiga människorna"...

Varför ska jag bojkotta butiker när de enda de gör är att försöka livnära sej och ha öppet för oss som behöver handla ?
Så nej jag bojkottar inte ICA eller Willys som gör så gott de kan.

Och jag var mycket riktigt inte ensam, märktes inte att det var nån "bojkott" i vår butik iaf..
De små duktiga människorna är de som handlar en massa bara för att sedan sticka hem och skryta om det i sociala medier i olika grupper där för att ... ja, jag vet inte, provocera, bete sig som trist folk osv.

Att välja att inte delta är en annan sak. Att inte hålla med är en annan sak. Att bestämt hävda "jag ska definitivt handlar denna veckan!" bara för att det nu är en bojkottvecka är de som är små duktiga människor. Så om man inte tillhör de som handlar på trots, skryter om det på sociala medier vars enda syfte är för att man inte håller med eller vill förlöjliga de som vill bojkotta, så behöver man inte heller känna sig träffad.

Som vilken nivå då, det vanliga i ett kapitalistiskt samhälle är ju annars mellan köpare och säljare.
golit kan lyssna på de som försöker säga att problemet att vi betalar historiskt lite för maten men där de stigande kostnaderna ändå utgör ett allvarligt problem för vissa grupper, löses bäst med att hjälpa de grupperna och inte se till att de som producerar maten får ännu mindre utkomst av sina företag. Mer generella subventioner är inte rätt svar anser jag.

Nu har vi en regering som riktar åtgärder för att hjälpa de mest bemedlade, när behovet ligger på en annan ände av skalan.

Sen är konkurrenssituationen med stora aktörer ett problem också, och en långvarig bojkott kanske skulle kunna få effekt?

Sen är konkurrenssituationen med stora aktörer ett problem också, och en långvarig bojkott kanske skulle kunna få effekt?
Ja, det kanske det skulle?
Tråkigt nog är en av två gårdsbutiker här i min absoluta närhet stängd på vintern, eftersom deras huvudsakliga produkter är grönsaker och mjöl.
Den andra säljer bara ägg (mindre producent, men inte en hobbybesättning).
Önskar det fanns en lite mer välsorterad gårdsbutik som det gör på landet ibland :)

Jag handlade i en lokal, fristående ekobutik igår. Bröt ihop lite när deras havremjölk för kaffet kostade 52 kronor litern.

Ja, jag skulle inte ha råd med det. Jag har för tight ekonomi för att kunna välja det etiskt/moraliskt/miljömässigt bästa i allt. Eller, det skulle gå men det skulle bli en enahanda kost och det i sin tur skulle gå ut över barnen.

• Gilla
Reactions: Sel
Ja, jag skulle inte ha råd med det. Jag har för tight ekonomi för att kunna välja det etiskt/moraliskt/miljömässigt bästa i allt. Eller, det skulle gå men det skulle bli en enahanda kost och det i sin tur skulle gå ut över barnen.
Mej, det är ju helt orimligt. Jag köpte havremjölken i lilla lokala Tempo istället. Den är som din butik: en liten, som är viktig för en by.

Det jag undrar över är, var försvinner pengarna någonstans? Handlarna tar ju inte ut några överpriser, bönderna klagar på att de inte får mer betalt, trots stigande kostnader.
Kvar är ju mellanhänderna, som grossisterna och förädlande företag etc.
Koncerner är ju alltid svåra att grotta i, och bokföring är svårt att tolka mot verkligheten. Kollar jag på koncernnivå för både Ica och Axfood har de en vinstmarginal på 4-5% på pappret, vilket ju inte är särskilt mycket, egentligen. Arla Foods verkar inte heller de ha mycket högre vinstmarginal.
Så återigen, var försvinner pengarna?

Det jag undrar över är, var försvinner pengarna någonstans? Handlarna tar ju inte ut några överpriser, bönderna klagar på att de inte får mer betalt, trots stigande kostnader.
Kvar är ju mellanhänderna, som grossisterna och förädlande företag etc.
Koncerner är ju alltid svåra att grotta i, och bokföring är svårt att tolka mot verkligheten. Kollar jag på koncernnivå för både Ica och Axfood har de en vinstmarginal på 4-5% på pappret, vilket ju inte är särskilt mycket, egentligen. Arla Foods verkar inte heller de ha mycket högre vinstmarginal.
Så återigen, var försvinner pengarna?
Varför gör du ett antagande om att pengarna försvinner?

Om vi betalar mycket mindre andel av våra inkomster för maten än tidigare kanske vi inte betalar tillräckligt, dvs pengarna finns aldrig från början. Pengarna har gått till annat än mat.

Jag anser att det finns en förväntan om att priser på livsmedel ska vara låga, trots att det är en extremt kapitalintensiv och arbetsintensiv bransch där vi snarast behöver förbättra villkoren rejält för både företagare och anställda - som leder oss käpprätt fel.

Ok, erkänner direkt, oinsatt. Men... lokala små butiker är dyrare än de stora. Iaf i Stockholm. Är det de storas vinster man bojkottar? Inte att maten är dyr? Läste på ett par ställen (inte här tror jag) att man skulle stötta och handla på typ asiatiska specialbutiket el liknande. Och då vet man att det är krav, rättvise, schyssta villkor etc etc? Så damn if you do, damn if you don't...
Poängen var väl inte nödvändigtvis att man skulle få hem billigare mat själv, iom att det är svårt. Utan att markera att matjättarna gör vinster på inflation? (istället så som borde vara normalt, få lägre vinster i inflation, så att bördan fördelas mer jämnt. Dessutom driver det faktum att de ökar sina vinster i inflation själva inflationen och skadar hela landets ekonomi) En liten butik, speciellt en utan kedja, speciellt en med mest närodlat, har väl allt som oftast svårare att ha lägre priser (men de har fortfarande så låga priser som de klarar av). Men det kan ju ofta vara så att om en stor kedja lyckas slå ut alla mindre butiker med sämre priser så kan de sedan höja sina priser när konkurrenterna är borta.

(det är ju så tex många butikskedjor på elprylsmarknaden etablerat sig i Sverige, de accepterar helt enkelt några förlustår för att slå ut lokala mindre hifibutiker med kunnig ägare och personal osv iom att de har större finanser bakom sig. Men de kan ju inte ta hur många förlustår som helst, så när hifibutikerna är utslagna så kan de höja. Hos oss flyttade även klädkedjor in, tex Filippa K, slog ut alla mindre butiker som hade ett urval bla Filippa K. Varpå de rena varumärkeskedjorna verkade krevera pga postordermarknaden och försvann de med, så nu har vi ett oerhört mycket sämre utbud klädbutiker. De enskilda butikerna med ett urval -som inte tillhörde en kedja, skulle förmodligen haft en större motståndskraft mot postorder, iom att de gjort en del av jobbet åt konsumenten och hade kunnig personal. Så det är ibland att göra sig själv en otjänst att vara alltför obetänksamt prismedveten.)

En del av USAs problem är ju vad jag förstått deras oligopolliknande marknad. De verkar ha varit dåliga på att hålla koll på konkurrensen på marknaden. Sverige kanske också varit lite dåliga på det och kan gå åt samma håll, vilket bland annat den här bojkotten uppmärksammat. En ren marknadsekonomi, utan kontroll, går "alltid" mot oligopol eller monopol vilket är uruselt för ekonomi, teknikframsteg och konsumenter. Regeringar måste ha konkurrensregler.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: MJLee
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
1 026
Senast: Görel
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: Jeps
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 698
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka