Boggie - endast BE körkort?

H

Hannzo

Ja, jag & en kompis diskuterar just nu om det.

Så är det väl ändå inte?

Isf var jag olaglig när jag tävlade förra lördagen & när jag drog släpet.

Släpet som var en BOGGIE hade en totalvikt på 1360kg. Bilen fick dra på B körkort över 1400kg (Minns inte exakt.)

Rätt eller fel?

Sv: Boggie - endast BE körkort?

Har släpet en totalvikt som är lägre än vad bilen får dra med B-kort så är det OK, oavsett om det är en boggi eller inte.
Jag kör en boggi vars totalvikt är 1350 och jag får dra 1360 med min bil.

Ja, precis. Men sen är frågan hur mycket hästen får väga?
Man får väl dra en storhäst?

Det beror ju på vad du har för tillåten lastvikt i släpet.

Totalvikten=tillåten lastvikt+tjänstevikt

Vårat har en tillåten lastvikt på 680 kg och en tjänstevikt på 670.

Ja, men precis. Var de jag tänkte också.

Med en så låg totalvikt brukar man sällan få lasta en stor häst.

Boj och Ume-släpen har inte så hög tjänstevikt (lite drygt 700 kg) på sina boggie-vagnar, men du har rätt i det du påpekar - man måste ha koll på max lastvikt och inte bara att bilen får dra släpet.

jag har faktiskt hört att man måste ha BE kort oavsett vikt när det gäller boggi.

men det kan ju som sagt vara hel fel!!:crazy:

chanell_86

men det kan ju som sagt vara hel fel!!:crazy:

Det är helt fel!!!

Vilken behörighet man behöver på körkortet styrs av hur mycket släpet väger och hur mycket bilen får dra, inte av hur många axlar släpet har!

Det är helt fel. Själv drar jag en boggie (Henra), trots att jag "bara" har B-körkort.

Har oxå bara B-kort och drar ett boggie släp på 1500 kg! Bilen får dra 1510....

Om du kollar på din bils registreringspapper, så står det hur mycket du med den bilen får dra (totalvikten räknat) med B-behörighet samt vad du får dra med BE behörighet.
Exempel: En volvo v70 får dra max (den totala vikten på släpet) 1400kg med B-behörighet, men hade man haft BE så hade bilen fåt dra ett släp på 1800kg (totala vikten).
Har du istället en 855 då får du med B-behörighet dra ett släp på 1530kg
och med BE ett släp på 1600kg.
Då kanske du undrar varför vikterna är olika på båda dessa bilar ;) det handlar om bilens egna vikter, den förstämda v70 är en tyngre bil än 855.
Hoppas detta var till någon hjälp :)

Vill bara förtydliga att det skiljer inte på släpvagnsvikten bara mellan bilmärken utan även mellan bilarna i sig. Två st V70 av samma årsmodell kan ha mkt vitt skilda släpvagnsvikter. Så det gäller att kolla just på varj enskild bil och inte ta förgivet att "alla" av samma typ är likadana.

TS: Du har kört lagligt, iallafall om du kört med tomt släp, vilket du inte gjorde. Men du kanske hade en mkt liten häst inuti :)
Om vi leker med tanken att släpet vägde 1000 kg tomt så fick du inte lasta i mer än 360 kg lagligt på B-kort. Inklusive utrustning.

Hur mkt vägde släpet tomt (olastat)? Endast på det viset kan du avgöra om du körde med överlast eller ej.

Jag har en bil (Nissan Xtrail) som får dra 1500 kg på B-kort. Min transport (en Böckmann) väger 900 kg, och är typad till 1500kg, dvs jag får dra en häst som väger upp till 600kg på mitt B-kort. Min Böckmann är nog en ganska tung transport, Ume väger betydligt mindre, och även Boj väger mindre.

Är det inte en total maxvikt på 3,5 ton också (bilens och släpets totalvikt)? Så har man en för stor bil och ett tungt släp så måste man ha BE-kort?

Det är lite krångligare än så...

Allt över 3,5 ton kräver BE

Ska man dra släp över bilens tjänstevikt krävs BE.

Vi körde vårt Dalavagnen släp....1500 kg med min valack i, stor häst....vet ej riktigt vad han väger....och detta va fullt lagligt....

//Domino_s

Kolla ordentligt för om du kör med "överlast" med ett B-kort så kan du åka för olovlig körning medan du endast får böta för överlast med ett BE-kort.

Enklast är väl att säga så här:
Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt.

Tillsammans får de inte överstiga 3,5ton för att få framföras på B-kort.

Kör själv en 245:a som får dra 1430kg på B-kort och 1600kg på BE/CE-kort. Bilens tjänstevikt är 1450kg och mitt släps totalvikt är 1200kg. Den totala vikten för ekipaget blir då 2650kg :) Släpets tjänstevikt är 560kg och maxlasten är 640kg.

Har hört av någon att man tydligen får ha 20% överlast utan att åka på böter :confused: vet dock inte om detta stämmer.

Har hört av någon att man tydligen får ha 20% överlast utan att åka på böter :confused: vet dock inte om detta stämmer.

Det är väl inte böterna du ska vara rädd för, det är om släpet klarar av den övervikten (allra helst om det har några år på nacken)... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag har nyligen flyttat hemifrån och har ett hat till alkohol. Speciellt om den intas av mina föräldrar. (Har inget hat emot dem...
2
Svar
39
· Visningar
4 293
Senast: Ramona
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar