Boggie - endast BE körkort?

Sv: Boggie - endast BE körkort?

Har hört av någon att man tydligen får ha 20% överlast utan att åka på böter :confused: vet dock inte om detta stämmer.

Förutom Fredags inlägg så verkar det inte stämma. Kolla sidan 16 här: http://www.aklagare.se/upload/Media/Nyheter/obotskatalogen.pdf

Det står bland annat:
Fört fordon med släpvagn trots att maximal tillåtna släpvagnsvikt överskridits med
ALT. Fordon/fordonskombination brukats trots att högsta tillåtna maximilast överskridits med
a. 1–20 % 2000,-
b. 21–30 % 2500,-
c. 31–40 % 3000,-
d. 41–50 % 4000,-

Tilläggas bör, att flera förare tagit e-kort för mindre pengar ...

jag har faktiskt hört att man måste ha BE kort oavsett vikt när det gäller boggi.

men det kan ju som sagt vara hel fel!!:crazy:

chanell_86

Ja, det är helt fel!
Det viktiga är att TOTALVIKTEN på släpet inte överstiger vad du med just den aktuella dragbilen får dra med B-kort, brukar även vara bilens tjänstevikt. (Ett lite obs bara.. vissa biltillverkar gör en begränsning på vad bilen max får dra oavsett körkort:crazy:)

Samliga uppgifter hittar du i bilens reg.papper!:idea:

Om du tex får dra 1400 på b-kort så är det OLOVLIG KÖRNING om du kopplar ett släp med ex en totalvikt på1401 kg! :confused:

Olovlig köring = köra långtradare med ditt B-kort eller personbil utan körkort.. Du har helt enkelt inte behörighet för att framföra fordonskobinationen! :o

Däremot om du kopplar ett släp med en totalvikt på 1400 eller lägre och du lastar mer så blir det böter men du får behålla körkortet!

Det finns släp på marknaden som är boggi men bara har en tjänstevikt på 700kg vilket ger en skapligt bra lastvikt.:idea:
OBS! Många släpförsäljare skriver en lägre tjänstevikt för att få en högre maxlast o lurar kunden för att få sälja sitt släp:devil: Bli du stannad o väg så är det vad vågen visar o inte vad papprena säger som gäller!!:eek:
Så ska du köpa släp så VÄG det först!!:smirk:

Ett ex: om du får dra 1400 (på ditt b-kort o aktuell bil) och släpet har en tjänstevikt(VÄGER) 700kg så får du lasta 700kg!:idea:

... men du kan ofta ha högre vikter med E än med B. Och du behöver inte bekymra dig om totalvikten på släpet på samma sätt som med B. Därmed bör risken för överlass minska.

Tillägger som tidigare inlägg att observera att maxlasten dock inte får överskridas hur mkt som helst!!:crazy:

Har du mer än 50% överskriden maxlast så KAN ärendet går vidare o påverka ditt körkort om du har otur..:o Upp till 50% är det "bara" böter men påverkar inte ditt körkort!;)

Har du BE-kort är det den aktuella BRUTTOVIKTEN som gäller! Här talar vi inte längre om TOTALVIKTEN..
Du kan alltså ta ett 3 tons släp men du får inte lasta det så att det VÄGER mer än vad bilen får dra!:idea:

Samma regler gäller dock för överlast, men här har du ju mkt mer att "spela på"..

BE-kortet är inte så himla svårt som folk tror! Med tanke på vad man tjänar på att ha det och vad man kan förlora på att inte ha det så borde valet inte vara så svårt.. Köp ett paket på körskolan o sitt hemma framför datorn i lugn o ro samt övningskör med erat eget släp!

Är det inte en total maxvikt på 3,5 ton också (bilens och släpets totalvikt)? Så har man en för stor bil och ett tungt släp så måste man ha BE-kort?

Japp! På B-kort får den sammanlagda totalvikten inte överstiga 3.5 ton!
Vilket innebär att ju säkrare (tyngre/stadigare :confused:)ekipage man har desto större risk för olovlig körning...:confused::crazy:

Smart drag av vv, eller hur? :devil:

Vidare disskuteras även om man ska göra som Danmark att ha ett "hänger-kort", dvs:
* På B-kort får du endast dra ett släp med en totalvikt på 750kg!
* Alla släp med en totalvikt över 750 kg kräver "hängerkort"=vårt BE.

Då måste alla ändå ta sitt BE-kort....

Ett annat förslag som cirkulerat är att höja den sammanlagda totalvikten på bil+släp från 3.500 till 4.250 (som idag gäller om du har en B-kortsregistrerad "Lätt lastbil" + släp = 3.500 +750=4.250), men OM detta i FRAMTIDEN kommer att gå igenom så talas ändå om att man måste göra en mindre skrivning samt uppkörning..:crazy: och då fortfarande för ditt B-kort..:p:crazy::(

Så det känns som att hur man än vänder o vrider på det så har man ändå baken bakåt..:(

Ja, det är rätt kul. Jag får dra vårt släp (totalvikt 1350) med min lilla VW Polo, då bilen får dra 820 kg om jag har BE, och släpets tjänstevikt är 630 kg. Jag får ju inte lasta nån häst i det, så klart, men det finns ju ibland andra skrymmande, inte så tunga saker att köra, och det ser lite roligt ut:D

Kör själv en 245:a som får dra 1430kg på B-kort och 1600kg på BE/CE-kort. Bilens tjänstevikt är 1450kg och mitt släps totalvikt är 1200kg. Den totala vikten för ekipaget blir då 2650kg :) Släpets tjänstevikt är 560kg och maxlasten är 640kg.

Där får du vara försiktig för du räknar inte rätt här. :) Det är bilens TOTALvikt + släpets totalvikt som inte får överstiga 3500kg. Så den totala vikten för det ekipage du nämner ovan är högre än den siffran du anger, dock troligtvis fortfarande under 3500kg då lastvikten på bilen nog inte är så hög som 850kg.

Bilens tjänstevikt är bara ledande i vad släpets totalvikt får vara. När man sen räknar ekipagets totalvikt som då ska understiga 3500kg, då är det plötsligt bilens totalvikt som man ska titta på.

Det är därför som tex en Volvo cross country (som man kan tycka borde få dra optimalt på B) har en förhållandevis låg b-körkortsvikt, då dess totalvikt är väldigt hög.

Vill bara förtydliga att det skiljer inte på släpvagnsvikten bara mellan bilmärken utan även mellan bilarna i sig. Två st V70 av samma årsmodell kan ha mkt vitt skilda släpvagnsvikter. Så det gäller att kolla just på varj enskild bil och inte ta förgivet att "alla" av samma typ är likadana.

hmm.. nu blev jag lite fundersam.. :confused: Så du menar att när Volvo tillverkar sina bilar så väger dom in dom var för sig och varje bil får sitt eget unika registreringsbevis med sin egna unika vikt.
Tror inte eller rättare sagt, är helt säker på att detta inte stämmer.
Har aldrig varit med om eller hört talas om något sådan fall.
Det som du kan ha råkat ut för är i så fall V70 av -00 års modell eftersom den finns i 2 utföranden, en som började tillverkas -98 och fram till mitten av -00 och den andra modellen därefter. :bump:

Mvh

Visst är det så, att bilar individuellt kan skrifta i dragvikter/tjänstevikter.

DELS skiljer det mellan t ex motoralternativ, men sedan kan man också väga upp bilen om man så önskar. Alltså kan man ALDRIG gå på att en viss bil av en viss årsmodell alltid får dra xxxx kg.

Är inte orolig för böter då jag faktiskt har vägt mitt ekipage med hästen i och det är grönt, så farbror P får gärna vinka in oss ;)

Jag undrade själv mest om det där med 20% var rätt eller om uppgifterna var felaktiga.

Tror nog att många med BE-kort hänger för tungt på sin krok, det är ju ganska få bilmodeller/märken som har tillåtelse att ha över 2000kg och uppåt på sitt drag.

sent den kvällen ju :) vi väger 3130kg *senil*

Vårdslöshet i trafik kan det bli också.

Allt på mitt släp är gjort för 2000kg men det är typat på 1500kg (och gick inte att ändra, knepiga tillverkare!). Jag vågar stoppa i mer än de 860kg jag får lasta då släpet är konstruerat för att klara mer.

Fast nu lär inte det bli aktuellt ändå.

(Har BE).

Mjae...

Har tillgång till fyra olika bilar som får dra runt 2500kg på E...

Men "normal" personbil är ju en annan femma.

Ja, precis. Men sen är frågan hur mycket hästen får väga?
Man får väl dra en storhäst?

Min boggie väger 940kg med inredning (på reg.pappret 840kg).
Så beroende på vad släpets riktiga vikt är samt hästens vikt så är det inte säkert att du får lasta en stor häst.
// Linda

Med en så låg totalvikt brukar man sällan få lasta en stor häst.

Jag har en totalvikt på 1300 på min boggie, 600 kg tjänstevikt + att jag räknar med att inredningen ligger runt 100 kg vilket innebär att jag har 600 kg kvar att lasta på. Då min högst normala halvblodstax väger 530 kg anser jag mig ha rätt juste marginal.

Menade mest de vanliga personbilarna. Man blir ju lite rädd när man ligger bakom en halvt upprostad SAAB från början av 80-talet som drar en boggie med två stora halvblod i :crazy: och då är det inte den lilla boggien heller utan typ det mest vräkiga som finns........lite billigare släp och en bättre bil hade kanske varit bättre att lägga pengarna på:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag har nyligen flyttat hemifrån och har ett hat till alkohol. Speciellt om den intas av mina föräldrar. (Har inget hat emot dem...
2
Svar
39
· Visningar
4 293
Senast: Ramona
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar