Boggie - endast BE körkort?

Sv: Boggie - endast BE körkort?

Jag har en totalvikt på 1300 på min boggie, 600 kg tjänstevikt + att jag räknar med att inredningen ligger runt 100 kg vilket innebär att jag har 600 kg kvar att lasta på. Då min högst normala halvblodstax väger 530 kg anser jag mig ha rätt juste marginal.

Precis, det beror ju mycket på vad släpet har för tjänstevikt (o hurvida det är den "verkliga" vikten som anges)..:angel:
Väg era släp;) först då vet ni hur mkt ni kan lasta på den aktuella totalvikten.
När man åker runt o tittar på olika släp så är det ganska ofta så att tjänstevikten är vagnen i "naket" utförande, sen tillkommer mellanvägg (!:angel:) sparkskydd eller tex automatiskt stödhjul...:angel: o då blir inte tjänstevikten längre den lägre som infobladen anger....:confused:

Vår förra renault hade ngt som hette TÅGVIKT också, som inte fick överskridas oavsett de andra vikterna eller körkortbehörighet. Tågvikten var 2800 kg på den. Tågvikt lika med totslvikten på både bil och släp. Ett EU-påhitt som hade med bilens bromsar att göra....

Men vad får släpet lasta? Dvs Släpets totalvikt minus tjänstevikten= vad du får lasta i släpet. Det är alltid släpet totalvikt som räknas när du kollar om du får dra släpet med din bil. Inte tjänstevikten på släpet.
Ofta om man har BE så är det bilens drag som avgör vad du frå dra efter bilen. ex en Volvo 945 som många har som stall, drag bil. Där finns det olika modeller på dragen som klarar olika belastning. Avtagbara drag brukar ha klara en lägre vikt på släp än fasta drag. Jag har en Volvo 945 med 1600kg (kräver BE)som tyngsta vikt på släp. Det finns förstärkningssats till detta draget hos Volvo och med det godkänt av bilprovningen får jag lov att dra 1900kg på BE. Så kolla ALLTID vad draget på din bil klarar av. Sen är det viktigt att veta vad din häst väger så du inte lastar för tungt. Det är väldigt få ekipage som klarar 2 stora hästar helt lagligt.

Vi kör med vanligt b-kort,totalvikt 1350 kg på transporten,får dra 1530 kg med bilen.

jag kör boggie helt lagligt utan BE-körkort sådeså!

Ja, det är rätt kul. Jag får dra vårt släp (totalvikt 1350) med min lilla VW Polo, då bilen får dra 820 kg om jag har BE, och släpets tjänstevikt är 630 kg. Jag får ju inte lasta nån häst i det, så klart, men det finns ju ibland andra skrymmande, inte så tunga saker att köra, och det ser lite roligt ut:D

:confused: Du får väll inte alls dra med den lilla Polon på 820kg om totalvikten är 1350 kg på släpet !

Det är den vikten som gäller avsett om du kör tom med den så är det totalvikten som gäller inte tjänstevikten !

Mvh Mia

Jag fattar det som att Tajger har BE-kort och därför kan dra släpet:idea:

Jag fattar det som att Tajger har BE-kort och därför kan dra släpet:idea:

Ja just det när man har BE kort så räknas tjänstevikten och det man lastar :idea: upp till 820 kg

och med B kort så är det totalvikten som gäller dvs 1350 kg

Eller ?

Mvh Mia :)

Det är alltid totalvikten på släpet som räknas oav sett körkortsbehörighet. Inte tjänstevikten.

:confused: Du får väll inte alls dra med den lilla Polon på 820kg om totalvikten är 1350 kg på släpet !

Det är den vikten som gäller avsett om du kör tom med den så är det totalvikten som gäller inte tjänstevikten !

Mvh Mia

Om man har BE behörighet så betyder det att man får dra släp som är tyngre än bilen, så länge bilen får dra de tyngderna med BE förare.
Det står på bilens papper hur mkt den får dra om förare har B samt BE kort.

Det är alltid totalvikten på släpet som räknas oav sett körkortsbehörighet. Inte tjänstevikten.

Nej, inte tjänstevikten. Bruttovikten. Tjänstevikten + last. Totalvikten är helt oväsentlig när du har BE-kort. Lastvikten (transportens och bilens), tjänstevikten (transportens) och bilens begränsning är de tre parametrar man behöver hålla reda på med BE.

kan ju tillägga en liten sak.

har haft många 740 bilar (14 st) och dom har inte vägt samma nästan nån av dom.
så det är rätt iduvudiellt beroende på motor inredning mm...

så mitt tipps är att kolla på reg pappret ´där står hur mycket du får dra med bilen med b körkort och även med be.

sen kan jag ju bara tillägga att vi har en mercedes 300 tdt här.

och den får jag dra 1250 med på b medans min gubbe som har be får dra 2200.

det är likadant med våran cheva van. jag får dra 700 med b medans han får dra 3500 med be...

suck säger jag bara.
sen är det en jäkla skillnad på om bilen är lastbilsreggad eller inte. det skiljer jätte mycket då.

så det är lättast att säga att man måste kolla i regg papprerna för just sin bil och inte tro att jag hade en v70 som fick dra detta förut och nu har jag ju en ny och den får dra lika mycket. för det är bullskit...

hälsningar från en som håller på att ta CE/BE för att underlätta när vi är iväg så jag kan köra själv...

alltså jag får inte dra mer ...och det ser jätte dumt ut om man tittar. för jag överstiger 3500 ton annars...

det är en rätt tung bil.

Är det någon som vet vad jag får dra med min bil?den är inget drag på nu, men det ska på i årsskiftet...jag har en häst på 600 kg, och bara B-kort. Vad får jag ha för vikter på släpet då?
Totalvikt: 1930
Sänkt totalvikt: 1930
Tjänstevikt: 1570
Max släpvagnsvikt: 1400, högsta vikt bromsat släp,kg
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1570, högsta totalvikt på släpet för B-körkort,kg

Jag glömde säga att det släpet som jag kör är ett kylinge boggie, som är nertypat till 1360 eller 1380...Men om jag ska låna ett släp av någon, vad får det ha för vikter då?

Senast ändrad:

Härligt, min slamkrypare!

Det här är en specialare. Du får med b-kort (men det är för att det står som det gör) koppla ett släp med totalvikt 1570 kg. MEN du får inte lasta mer än att bruttovikten (släpets egen vikt och lasten) väger mer än 1400 kg. Oavsett om du har B- eller BE-kort.

NORMALT får du aldrig gå på bruttovikt med B-kort, då är det alltid totalvikten som gäller, men detta är alltså ett undantag med hänvisning till skrivningen.

Men får jag då använda mammas släp som är nertypat till 1360/1380?med min häst som väger 600kg?Jag får väl köra det tomt, och sen kolla så att vikten inte blir mer än 1400(1360/1380) på häst och släpets vikt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag har nyligen flyttat hemifrån och har ett hat till alkohol. Speciellt om den intas av mina föräldrar. (Har inget hat emot dem...
2
Svar
39
· Visningar
4 293
Senast: Ramona
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar