Böcker om svår motiverade hundar.

SandraM

Trådstartare
Finns det några bra böcker i ämnet? Jag har en hund som jag inte kommer på hur jag ska motivera, inget är roligt nog eller blir det för roligt så han glömmer allt annat.

Jag är uppvuxen med jakt hundar och dom har jag ju lyckats lära en del, men inget verkar funka på min min Bullterrier. Han är den enda hunden jag känner som verkligen inte tar åt sig!!

Tacksam för svar!! :)

Sv: Böcker om svår motiverade hundar.

Tittar man på Canis hemsida så finns det en bok som heter något i stil med "When pigs fly" som handlar just om hur man på ett positivt sätt tränar svårmotiverade hundar. En bild på en bullterrier som hoppar ett hinder på framsidan om jag inte minns fel.

Jag har inte läst boken själv, men har sett att flera skrivit att den är bra.

Då ska jag ta mig en titt där!! Klart det är en Bullterrier på omslaget om den heter det!! :P Haha!!

Jag har sett bullterriers utföra de mest fantastiska saker med hjälp av klickerträning. :)

Jag har sett bullterriers utföra de mest fantastiska saker med hjälp av klickerträning. :)

Jo, jag klickertränar, MEN jag får han inte intresserad av mera än typ sitt och ligg. Vet de som tävlar freestyle med sina bullar, men min kommer aldrig att komma dit. och det finns motivations problem i rasen då de är väldigt självständiga!!

Men att det går tvivlar jag inte en sekund på, man ska bara hitta rätt knappar!! :)

Leta reda på en bra instruktör som kan ge dig nya infallsvinklar och sätt att träna på. Och du kan visst göra det med din bulle, jag har sett en "omöjlig" fixa det, även om det förstås tog längre tid än för en border collie. ;) Självständigheten är en del av charmen, och man kan nyttja även den i träningen som värde för hunden.

Leta reda på en bra instruktör som kan ge dig nya infallsvinklar och sätt att träna på. Och du kan visst göra det med din bulle, jag har sett en "omöjlig" fixa det, även om det förstås tog längre tid än för en border collie. ;) Självständigheten är en del av charmen, och man kan nyttja även den i träningen som värde för hunden.

Jag tvivlar inte alls på att vi kan lära oss saker, men jag är inte ute efter svåra grejer, då hade jag inte ens skaffat mig en Bullterrier. Men jag behöver nya insynsviklar på hur jag ska komma vidare!

Har den boken hemma! Har dock inte hunnit läsa mer än ett kapitel men den verkar lovande. Mycket igenkänningsfaktor redan och även några "aha-moments". Ska bli intressant att fortsätta läsa när orken infaller igen :)

Bodils minicirkus hade väl bullterriers som uppträdde bl.a. Hon klickertränade väl alla djuren har jag för mig. Väldigt OT men barndomsminnen väcktes

When pigs fly tror jag kan vara nått för dig TS. :)

Senast ändrad:

Bofil gick bort för några år sedan.. Men att hon va en fena på att motivera även tröga bullar ska inte glömmas bort :) hon va verkligen en härlig kvinna! Jag fick en riktig barndoms flashback av att läsa ditt inlägg

Kl
Jag minns att hon sa att det är bra att verkligen plocka isär olika moment i "onödigt små bitar" för en bulle vill inte göra en stor sak, då orkar dom inte även om dom förstår. Utan att just få dom att göra bara lite lite i taget ofta funkade för henne. Vet dock inte om detta va nått hon ansåg om alla hundar eller bara den min vänn tog på foder..
Hoppas du förstod hur jag menar! (jag är verkligen usel på att förklara :o )

Tittar man på Canis hemsida så finns det en bok som heter något i stil med "When pigs fly" som handlar just om hur man på ett positivt sätt tränar svårmotiverade hundar. En bild på en bullterrier som hoppar ett hinder på framsidan om jag inte minns fel.

Jag har inte läst boken själv, men har sett att flera skrivit att den är bra.

Vart nyfiken så Googlade boken och kan bara skratta igenkännande med jämtarna. Ja menar jag vet att dem är extremt smart och intelligenta, unghunden gör ju devärse konster(som jag inte lyckades lära min schäfer på 10 år) som han lärt sig typ efter en gång, till och med tiken på 11år lär sig ett nytt kommando extremt snabbt och hon kommer ihåg det men så fort man går utanför dörren så är jag och husse inte vatten värld allt annat är alltså uppenbarligen Mer motiverande än det vi erbjuder så tror jag måste köpa boken och se om den har några tips :angel:

Jag har just nu en svårmotiverad Kelpietik på 8 mån. Hon är intresserad av allt annat utom mig och det vi håller på med. Jag har slitit ut min stackars hjärna på att hitta knappen. Dock har jag hittat den nu!
Kelpien är ju inte direkt en svår motiverad hund. Detta är min tredje hund och jag är dessutom utbildad SBK instruktör, hjälpa andra är lättare än att lösa sina egna problem tydligen. Men här kommer mina tips:
- Extremt gott godis, rått kött osv (äckligt jag vet)
- Kamp, men tänk på att om du har hund med lite kamp i så ta nått mjukt och flexibelt ex flätad fleece, är det en jakt hund kan kanske en klöv vara nått.
- Boll med rep, så man kan kasta och hålla i.
- Extremt uttråkad hund, dvs inga promenader eller nått under x antal timmar. Du ska med andra ord vilja strypa hunden för att den är för jobbig.
- Korta lekpass, där DU slutar när det är som roligast. För att efter ett litet tag ta upp leken igen på samma vis. Inga leksaker och dylikt får vara framme.
- Tycker hunden att trick träning är tråkigt, lämna det då åt sidan för ett tag tills ni jobbar ihop er, ni har med andra ord ROLIGT ihop. Då kan du ta upp det ingen. Men att träna saker hunden tycker är tråkigt innan den tycker att du är rolig, tycker att godis är livs viktig osv. Gör att den bara tycker det är ännu tråkigare.
- Är det en valp, kan den mycket väl ändra sugget efter att göra saker när tänderna är bytta.
- Lite lättsam agility kan mycket väl funka att få ihop ett samarbete med. Dom flesta hundarna tycker det är roligt.

jag hoppas att min lilla uppsatts är till nån nytta för dig. Jag har inte läst trådarna innan...
Böcker kan hjälpa dig endel, men glöm inte att bara du vet hur din hund är!

Vet inte om du svarde mig eller ts men Tack för att du la ner så mycket energi på ditt svar men tyvärr hjälper inget i vårt fall :cool:

Allt här är på unghundens villkor. Dvs allt passar när han känner för det. Han har faktiskt grymt bra kamp för att vara jakthund men vill han kolla på skotern som kör förbi så gör han det trots att kamptrasan är fullt behåratskinn från nått djur husse skjutit.
Samma gäller bollar och godis, han gör allt för sakerna när han vill men vill han den dagen titta på bilarna på vägen då gör han det oavsett vad matte eller husse gör. Inne älskar han att göra alla konster du kan tänka dig men där finns det ju inget rörligt att drömma sig bort vid :p

Att undestimulera en jakthund är som att ladda en bomb. All kontroll man har blir obefintlig och samarbetslusten försvinner helt. han går inte att få kontakt med alltså han låser sig helt du kan locka med allt, Lugga han, kalla på han, beårdr han, men du får honom banne mig inte ens att vinkla ett öra åt ditt håll. Inte en tillstymmelse till att överhuvudtaget ge sken av att veta att vi är i närheten.

Har haft hundar i hela mitt liv men har aldrig varit med om en hund som denna.

Han älskar ju att göra saker tillsammans med oss och kärleksfullare hund får du leta efter men ja sedan ser han något som han vill kolla på och då kollar han bara. Typ drömmer sig bort.:angel:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 356
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka