Bo tvåa med bebis?

E

emjo

Jag och min sambo bor i en liiiten tvåa nu,
och redan innan vi bestämde oss för att försöka skaffa barn så funderade vi på att köpa nytt.

Är det korkat att flytta till en stor tvåa?
Vi har hittat en lägenhet som vi totalt kärat ner oss i, nyrenoverad och helt enkelt underbar.
Okej, vi kommer kanske inte bo där i hur många år som helst.
Men vi vet ju inte heller hur lång tid det tar för mig att bli gravid...
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

jag hade inte valt 2:a..... helst 4:a om man ska ha kontor/gäst/datarum.... ett rum till bebben (sov eller lek)... ett sovrum.... v-rum... å kök.... vi har 4a som känns LITEN 96.5 kvm
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

Som det är nu så byter vi för att få loss pengar och för att kunna bo större.

Byter vi nu så kan vi köpa bil och annat "utan att det kostar oss nåt".
Tanken är ju även att lägga undan en buffert till vårt lilla barn.

Skulle vi flytta så skulle vi få ungefär 3000 kronor mindre i månadskostnad samtidigt som vi skulle bo större, fräschare och då ha en ny bil.

En trea i de områden vi vill bo i är svindyrt och varken min kille eller jag vill flytta till ett "sämre" område utan kanske hellre bo lite trångt men trivas i området.
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

Som det är nu så byter vi för att få loss pengar och för att kunna bo större.

Byter vi nu så kan vi köpa bil och annat "utan att det kostar oss nåt".
Tanken är ju även att lägga undan en buffert till vårt lilla barn.

Skulle vi flytta så skulle vi få ungefär 3000 kronor mindre i månadskostnad samtidigt som vi skulle bo större, fräschare och då ha en ny bil.

En trea i de områden vi vill bo i är svindyrt och varken min kille eller jag vill flytta till ett "sämre" område utan kanske hellre bo lite trångt men trivas i området.

Låter klokt i mina ögon. Barn kräver inget stort boende, det kräver föräldrar och omsorg. Flytta hinner ni när ni känner för det.
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

jag hade inte valt 2:a..... helst 4:a om man ska ha kontor/gäst/datarum.... ett rum till bebben (sov eller lek)... ett sovrum.... v-rum... å kök.... vi har 4a som känns LITEN 96.5 kvm

Håller med!

Låter klokt i mina ögon. Barn kräver inget stort boende, det kräver föräldrar och omsorg.

Håller med!

Det är jättejobbigt och tråkigt att flytta!!

Personligen skulle jag valt minst en 3:a även om jag också håller med oz_joj.

/Timsetim
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

Det beror ju på hur man vill lösa det. Jag tror inte att en liten bäbis vare sig vill sova eller leka ensam i ett rum på ett bra tag. De är vart föräldrarna är till en början.

Vi bor i en trea men jag kommer att fixa till en lekhörna i vårt stora vardagsrum ändå :) Det som känns viktigt är att det finns någonstans att sova om man vill kunna sova i skift. Min syster hade t.ex. en dörr till vardagsrummet där man kunde sova. Hon hade även dörr till köket och kunde stöka runt där med vaken bebis.
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

Kan ju lägga till att när vår son föddes bodde vi i en 3:a, underbar gammal lägenhet med stuckatur, etage, etc etc. Vi flyttade till hus när sonen var 1 år 5 mån. I vår 3:a hade han inget eget rum. Arbetsrummet var så litet och vi behöver verkligen ett eftersom jag jobbar hemma en del. Det blev så att vi hade leksaker mest i vardagsrummet men även i köket. Så skönt att bo i hus där han har det största rummet och de flesta leksaker håller sig där även om de sprids ut där vi alla är. Han är fortfarande helst och leker där vi är eller att vi är med i hans rum. Så 3 rum behöver inte garantera eget rum för barnet eller fritt från leksaker i resten av huset... Vi hade dessutom vardagsrummet några trappsteg ner vilket gjorde att det var lättare att vara antingen där nere eller där uppe.
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

Vi vill ha det större, men vi har bestämt oss för att försöka utnyttja utrymmen i den här lgh så mcyket som möjligt.
ska göra om klädkammaren till ett litet lekrum t.ex. sen så kan man kanske dela av sovrummet lite grann. det är lite litet, men inte alltför litet så det bör ju kunna gå men man är ju ingen inredningsarkitekt (stavas?) precis...:D
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

Min fd hundvakt + sambo bor med 3 barn ( 10, 8 och 6 år) i en 2: a på 52 kvm ;). Där har dom bott nu i 10 år...strax innan äldsta barnet föddes flyttade dom dit. INTE det ultimata, men det funkar. Dom gör andra saker än att hänga i lägenheten med sina barn + prioriterar barnen framför andra göromål. Och det märks på deras barn. Så fina och harmoniska ungar..sociala som tusan.

Mina gamla grannar bor med sin 2 åring i en 2: a på 55 kvm. Nu har dottern sovrummet och föräldrarna bor i vardagsrummet.

Min sambos bror bor med sin tjej och deras 11 månaders i en 2:a.

Vi bor i en 2: a på 52 kvm och ska ha barn om 8 dagar. Inte behöver man väl stort första tiden inte.
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

Bebisar tar inte mycket plats alls.
Tag den där 2:an som ni gillar och så får ni väl lösa det senare om ni tycker att det känns trångt.

Man kan i alla fall inte vara i mer än ett rum åt gången.
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

Jag bodde i en liten 1:a när jag fick min son, då var jag ensamstående.

Nu bor vi i en 2:a jag,sonen och min "göbbe", sonen är idag 2,5 år men det fungerar jättebra,dock börjar vi fundera på 3:a eller 4:a (hans illrar skall visst ha eget rum) så sonen får ett eget rum,dock fungerar det bra att han sover inne hos oss,men det börjar bli trångt med alla grejer i sovrummet.

2:a tror jag kommer att funka jättebra,en bebis tar ingen stor plats och möblerar man smart och kanske inte äger tonvis med stora grejer blir det nog kanonbra med en 2:a tror jag.
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

Vi bodde i en tvåa när första barnet kom. Nu har vi två barn och bor i en 3:a (flyttade för att vi ville ha en liten trädgård, inte för att det var för trångt) och vill gärna bo kvar här även med ett tredje barn, om det blir fler än så får vi väl se ;)

Vi har ännu inget barnrum, barnen sover med oss och har sina leksaker i hallen och i vardagsrummet. Det tredje rummet är arbetsrum (samt hänga tvätt-rum :smirk:). Vi har ingen platsbrist men skulle behöva ett rejält förråd (vi har bara förråd i lägenheten, inte i källare eller så).

Det är nog viktigare att man bor där man trivs än att det är stort tycker jag!
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

*knapp*

Vi bor i en trea, den är för liten trots att båda sovrummen är i bra storlek. Ena sovrummet är datarum/gästrum.

Saga bor inne med oss tills hon i alla fall är 1 år..

Vi kommer inte flytta förrän vi hittar den gården vi vill ha :)
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

Vi bor på 172m2, de 2 yngsta bor i vårt sovrum och leker i köket. För deras del så kunde vi skippat undre våningen på 86m2, där håller bara de äldsta 2 barnen till. Kan man som vi leva med att ha barnen i sovrummet i några år (våra pojkar, 3 o 5 år har egen våningssäng i ena hörnan av sovrummet med draperi) så är en 2a inget problem. Man vänjer sig vid storleken man har omkring sig.
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

jag hade inte valt 2:a..... helst 4:a om man ska ha kontor/gäst/datarum.... ett rum till bebben (sov eller lek)... ett sovrum.... v-rum... å kök.... vi har 4a som känns LITEN 96.5 kvm

Det är ju en smaksak. Jag är uppväxt på 96 kvadrat, och vi var fem i familjen. Det var inga problem.

Nu bor vi två på 58 kvadrat. Tanken är att skaffa barn, men vi väntar med att flytta tills barnet är fött och vi känner att det känns för trångt. Och än så länge så syns ju inga barn till, så vi kommer nog bo kvar ett bra tag till, om man säger så.
 
Sv: Bo tvåa med bebis?

Jag ser nu att jag svarade fel. (Är fortfarande snurrig efter olyckan.) Jag menar så klart i en tvåa. Själva så bor i väldigt stort. Kan vara det som gör att det känns väldigt lite för min del. Men det är ju vad man är van vid.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 179
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 819
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp