Sv: BMbesök

*kl*

v40+0
Vikt: +15 kg från plus.
SF: 36
Bt: 130/75
Huvudet fortfarande ruckbart
Hjärtslag: 152

Igångsättningsundersökning inplanerad tidigt i v17. Det är mycket mage nu, och jag har nått alienstadiet när magen är sned och vind. Man ser tydligt hur bebis rör sig under skinnet.

Knapplån

v 33+3
SF-mått: 34
Hjärtslag: 145
Hb: 125
P-glykos: 6,7
Blodtryck: 125/80
Vikt + 11 sen inskrivning
Sprattel ligger med huvudet ner, fortfarande rörligt

Har följt min SF-kurva stadigt med en cm ovanför översta kurvan hela tiden, nu är vi precis under översta kurvan. BM ska prata med en doktor och diskutera hurvida vi ska på tillväxt-ul senare eller ej.

Har bara gått upp ett kg nu på tre veckor, tidigare gick jag upp fem kilo på fem veckor. :crazy:

*knapplån*

v41+0
SF: 35
Bt: 126/81
Huvudet fixerat
Hjärtslag: 120

Är 4 cm öppen och livmodertappen är i stort sett utplånad. Ska till förlossningen på UL+ bedömningssamtal för ev igångsättning på söndag.

esprit

Var hos BM häromdagen (då v 26+1):

SF: 25
Hb: 111
B-glukos: 5.2
Lite äggvita i urinen.
BT: 103/59
Fosterljud: 154

Vad tycks om dessa värden? BM sa att det var helt okej, men då har jag iofs haft en väldigt trasslig graviditet med dåliga värden inledningsvis. Hon sa att blodtrycket såg jättefint ut, men jag ser att jag ligger lågt jämfört med många av er? Fast just nu intalar jag mig att det är för att jag är så otroligt vältränad :cool::D (tränar 4-5 dagar/vecka fortfarande).

/snurpe

*kl*

37 fulla veckor idag (37+0)

SF: 34 (samma som för två veckor sedan)
Hb: 125 (ökat från 110)
BT: 120/70
Hjärtslag: 155
Vikt: total viktuppgång, än så länge, 12.5 kg

Blodprov togs, för att kolla levervärdena (haft kraftig klåda ett par dagar, men den verkar ha försvunnit sedan i morse). Dröjer till på måndag innan jag får veta resultatet.

Det enda jag kan uttala mig om är ditt järvärde som är lågt. 120 och uppåt är ok. Men säger din BM att det är bra så är det säkert bra för dig, att det gått åt rätt håll är ju toppen!

KL

V37+1 (38)
Vikt: + 13 kg
Sf: 32,5 (ska på tillväxt UL på fred)
Hb: 120
blodsocker: 5.0
äggvita: 0
blodtryck: 155/65 (Andra gångerna har det legat på 120-130/60)
Hjärtslag: 144

ska som sagt på tillväxt ul på fred. Bebis har nu fixerat sig och i måndags hade jag rejäla förvärkar. Kan det måntro vara så att bebis vill komma ut och det är därför mitt blodtryck är högt? Satt still i ca 1 timme innan det togs. Mitt SF mått var i v 32, 30.

*kl*

V38+3

Vikt: +11,5 kg sen plusset
SF: -35 (knappt 35 alltså)
Hb: 108 (wow fått upp det lite):laugh:
blodtrycket: 136/84
Äggvita: spår
Hjärtljud: 146
Ligger med huvud ner och fixerad.....

Jag räknar ner dagarna, 11 dagar till BF, och en som hoppas slippa gå över för mkt :crazy:

*knapplån*

Dagens värden här (förra gångens inom parentes bakom);

v. 35 (34+0) (tidigare besök i slutet av v. 32 (31+6) )

Blodtryck; 110/60 (120/70)

Äggvita; - (-)

Blodsocker; 7,5 (-)

SF-mått; +33, mellan 33 och 34 (30) Är nu tillbaka lite över medelkurvan efter att förra gången ha haft en annan BM då min ordinarie var sjuk och hon mätte förmodligen lite annorlunda.

HB; - (124)

Hjärtslag; 136 (146)

Vikt; 74,1kg (72,8) vilket är +10,5 kg sen inskrivning, +11 kg sen +.

Läge; Huvudet ner men inte helt fixerad ännu, med benen åt höger, skönt, jag trodde han låg i säte! :)

BM var jättenöjd :bump:

Besöket var i måndags!

Vecka: 40 (39+0)
Vikt: + 4kg
SF: 38
HB: 102
Glukos: 4,8
Blodtryck: 121/80
Hjärtslag: 137

Huvudet är fixerad och magen har trillat ner.

Knapplån

v 35+3

SF-mått: 35
Hjärtslag: 137
Hb: 128
P-glykos: 4,5
Blodtryck: 118/80
Vikt + 12 sen inskrivning
Huvudet nedåt men fortfarande rörligt.

Sist hade SF-måttet inte växt på som tidigare, nu stämde dagens mått in med förra gångens avvikande mått så förmodligen hade vi bara kraftig tillväxt i början. Ligger fortfarande precis under översta kurvan.

*kl*

Ringde och bad om ett extra besök idag, har eg inte tid igen förrän om en vecka. Men i och med att jag började sippra vatten i måndags kväll och fick ganska mycket och kraftiga värkar under hela kvällen och natten, så kände jag att jag ville in på en extra kontroll.

v 38+0 idag
SF: 35
Hjärtljud: 148
Vikt: + 13,5 kg totalt
Bebisen fixerad! Precis vad jag tyckte mig känna hände i måndags kväll. Ända sedan dess har det varit sparsamt med rörelserna.
Bt: 140/85, vilket gjorde BM orolig. Men jag hade ingen äggvita i urinen och ingen huvudvärk. BM vill ha in mig på fredag morgon igen för ett nytt blodtryck och uppmanade mig att höra av mig direkt ifall jag får huvudvärk. Mitt bt har ju legat runt 110/70 hela tiden till nu.

Pga att det kommit fostervatten + värkarna + magen var stenhård så gjorde BM en gynekologisk undersökning. Tappen är förkortad, mjuk och har börjat vända sig framåt. Öppen ca 1-1,5 cm. :laugh:

Om det var undersökningen eller att jag rört mycket på mig idag eller bara för att det är dags, så har sd och förvärkarna ökat på hela em. Det har kommit lite mer färgade fläckar i bindan dessutom.

BM uppmanade mig att åka in för kontroll på förlossningen ifall jag märker att det kommer mer vatten och inte bara avvakta hemma, för säkerhets skull.

Vem vet, vi behöver kanske inte vänta så länge till. :love:

v 37+5

SF-mått: 38
Hjärtslag: 120
Hb: -
P-glykos: -
Blodtryck: 120/80
Vikt + 15,5 sen inskrivning
Huvudet nedåt men fortfarande rörligt.

Efter att SF-måttet legat stadigt 1 cm ovanför översta kurvan från första början dippade vi två gånger i följd och BM trodde att tillväxten trappats ned, utan att det skulle vara något konstigt med det. Idag är måttet åter 1 cm ovan övre kurvan. :crazy:

Jag vill inte ha en jättebebis!

Jag låg på två pluppar över översta kurvan, men min bebis blev ingen jätte! Hon vägde 3890g och var 50cm lång, 34,5 cm i huvudomfång.... trots min JÄTTEmage!

Alltid skönt att höra sånt, tack! Du gick väl två veckor över också? Men lite pessimist är man ju...

Ska tillbaka om 1½ vecka för att mäta, eventuellt blir det tillväxt-ul och förhoppningsvis (för mina nerver) ett datum för igångsättning om det inte kommit igång av sig själv.

Du skall se att det inte behöver vara en jättebebis! Det verkar så otroligt olika hur SF-måttet relaterar till barnets storlek, men jag förstår att du gärna vill ha ett tillväxt UL för att se så att det inte är en jättebebis. Man vill ju gärna ha en rimlig chans att få ut dem ;)

-------

Gårdagens värden här (förra gångens inom parentes bakom);

v. 37 (36+2) (tidigare besök i 34+0)

Blodtryck; 120/80 (110/60)

Äggvita; 0/0 (-)

Blodsocker; 5,5 (7,5)

SF-mått; 34 (33)

HB; 130 (-)

Hjärtslag; 140 (132)

Vikt; 76,2kg (74,1) vilket är +12,5 kg sen inskrivning, +13 kg sen +.

Läge; Fixerad! :bump:

Har under senaste 1,5 veckan varit på 3st CTG och 1st UL pga Hepatos och medicinerar nu. Alla CTG-kurvorna har varit fina och UL visade på +13% tillväxt, uppskattad vikt (35+6) ca 3100g.

Igår och idag har slemproppen börjat släppa och jag har känt av lite molvärk i rygg och nederdelen av magen. Så tror jag att bebisen roterat lite - för han sparkar på andra ställen nu...:p De säger att Hepatos-barnen ofta kommer lite tidigare än andra - så det kanske är på G snart, vem vet :eek:!

:bump:

Alltid skönt att höra sånt, tack! Du gick väl två veckor över också? Men lite pessimist är man ju...

Ska tillbaka om 1½ vecka för att mäta, eventuellt blir det tillväxt-ul och förhoppningsvis (för mina nerver) ett datum för igångsättning om det inte kommit igång av sig själv.

Nja, det beror på vem du frågar... Enligt UL gick jag en vecka över och enligt sista mens gick jag två veckor över.

Jag gjorde ett tillväxtultraljud i v 39, då beräknades hon väga ca 3350g. Ut kom hon som sagt två veckor senare (v41+0 enligt UL) och vägde 3890g.

Min mage var ju jättestor hela graviditeten! Är du lång eller kort? Jag är ju så kort, så magen kunde liksom inte ta vägen någon annanstan än rakt ut =)

//Julia

Nej men ser man på, den här tråden har jag helt missat! :p

Var ju passande nog hos barnmorskan i torsdags!

Vecka 34 (33+1):

Vikt: 67,1 kg (total viktuppgång sen inskrivningen 11,4 kg!)
SF-mått: 32 (ligger nu på medelkurvan)
Järnvärdet: 119 (äter Niferex)
Glukos: 6,4
Blodtryck: 120/65 (brukar ligga däromkring)
Hjärtljud: 136

Huvudet neråt, och rörligt! Betyder det att barnet börjar fixera sig? Förstår inte riktigt, och glömde fråga!
Har känt nu några dagar hur det liksom ilar neråt, innifrån på nåt vis..kan det vara på så att Liten borrar ner sig?

Liknande trådar

Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
Gravid - 1år Lite bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=957339 Jag var på Aurora-samtal och blev lovad lustgas under alla...
2
Svar
28
· Visningar
3 306
Gravid - 1år Efter att ha gått hos en måttligt slarvig och otrevlig barnmorska, så valde jag att byta. Hos den gamla barnmorskan gjordes inga...
2 3
Svar
41
· Visningar
20 487
Senast: Clintan
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka