Sv: BMbesök

När min mamma väntade min bror (bf i mellandagarna) sa BM att hon absolut inte skulle gå över lucia. Min bror är född 7 januari. ;)

Ha ha ... har förberett mig på att gå två veckor över tiden så jag lyssnar inte så mkt på BM, men man kan ju alltid hoppas

esprit

*knapplån*
v38+0
Vikt: +13 kg sen plus. Vattensamlandet har satt igång!
SF: 34
Bt: 120/75
Hjärtslag: 152
Äggvita: ingen

Bebis ligger med huvudet ner men är inte helt fixerad än. Fast barn nr 1 fixerades inte förrän vid den här tiden, så det kan dröja med den här. BM tror inte heller att bebis kommer upp i samma matchvikt som storasyskonet som var en rejäl bit. Sammandragningarna jag får i vila tyckte hon var bra, de gör mer nytta än de som kommer av ansträngning.

*knapplån*
v38+0
Vikt: +13 kg sen plus. Vattensamlandet har satt igång!
Bt: 120/75
Hjärtslag: 152
Äggvita: ingen

Bebis ligger med huvudet ner men är inte helt fixerad än. Fast barn nr 1 fixerades inte förrän vid den här tiden, så det kan dröja med den här. BM tror inte heller att bebis kommer upp i samma matchvikt som storasyskonet som var en rejäl bit. Sammandragningarna jag får i vila tyckte hon var bra, de gör mer nytta än de som kommer av ansträngning.

Jag ska gå imorn, har också börjat samla vatten.. Tror jag iaf! Märks på strumpor o att jag får märken av kläder väldigt lätt öht nu för tiden. Jag kommer inte få nån uppskattad vikt på bebisen, jättetråkigt ju!! Hur mäter dom på dig?

Jag märker av vattnet just på strumpmärken och att tårna börjar se lite trinda ut. Dessutom tar det emot lite när jag knyter händerna. Mot slutet förra gången syntes inte mina knogar...

Viktuppskattningen har jag inte fått en exakt siffra på, utan det är BM:s bedömning utifrån att ha kollat magmåttet, klämt lite extra på bebis och jämfört med siffrorna från förra graviditeten. Jag nojade lite idag över att få en jättebebis och spricka ännu mer än förra gången, och ville veta vad hon trodde. När hon sagt var hon trodde så berättade jag också det andra skälet varför jag frågade. Jag har precis fått höra om en en tjej som fick första barnet samtidigt som jag, ganska stor en, och nu fått en enorm klump på ca 5.5 kg. :eek: De upptäckte det när hon passerat BF och så blev det kejsarsnitt med kort varsel. Tur att det upptäcktes öht...
BM sa iallafall att barn över 5 kg är väldigt ovanliga och troligen var det något oupptäckt fel, kanske lätt graviditetsdiabetes som gjort den så stor. Mamman hade fått förklaringen att "hon ätit för mycket frukt" men min BM var väldigt skepisk till att det var enda orsaken.

Aaha okej!

Usch då, jag har verkligen inte ätit som nån hälsoguru öht :crazy: Men men... Gör man inte nåt form av UL när man kommer in till förlossningen? Eller nån form av uppskattning av vikt.

Pa mig gjordes inget ultraljud efter rutin-ultraljudet i v. 20. Men min barnmorska uppskattade att bebisen var normalstor efter att ha klämt och känt pa magen. Jag hade ju en ganska liten mage (sf-mattet var 34 pa sista kontrollen). Emilia vägde 3150g och var 51 cm lang när hon föddes 5 dagar förre bf, sa jag tycker hon var ganska liten.

Nope.
Bara hjärtljuds- och värk-kurva.

Iaf där jag födde. :)
Vi fick bara se Sebastian på rutin-UL som i vårt fall var v. 15+3. Sen var det en lång tid i ovisshet till han kom ut i v. 41+1!!

Vecka 38+0

Sista besöket :eek::D

• Vikt: +5.9 kg sen inskrivningen
  • SF: 35
  • Bt: 120/65
  • Hjärtslag: 148
  • Järnvärde: 118
  • Glukos: 5.4
  • Äggvita: 0

Samma här, ingen undersökning utom CTG:n när vi kom in med ettan. Och BM jag hade då hade sagt att hon trodde på en 3.7-3.8 kg-bebis. Jo tjena :grin:
Ut kom en jättelång bebis som vägde in på 4.3 kg och ändå var tunn om magen. Hen hade alltså varit *ännu* större i magen men tappat vikt sista tiden eftersom jag gick till v42. Barnläkaren som undersökte klappade lilla bebismagen och sa att "jodå, det var dags för dig att komma ut och äta upp dig lite".

*KL*

Besök hos BM idag. Och allt var bra, som vanligt! :) Dom gjorde ett UL för ingen av dom (3 stycken) kunde säga säkert, genom att känna, om bebis låg med huvudet neråt. Men det gjorde den!

Vecka 36 (35+6)
Vikt: + 7 kg sen inskrivning
Sf: 35
BT: 110/65
Hjärtljud: 144
Inget konstigt i urinen
Hb får jag svar på nästa gång.

*KL*

V 37 (36+6)

Vikt: + 24 kg, +20 kg sedan inskrivningen
SF-mått: 35 cm
Hjärtslag: 140
Blodtryck: 130/75
HB: 145 (utan järntabletter!!)

*knapplån*

Vecka 41 (40+0)

Hjärtslag: 120
Blodtryck 132/80

BM gjorde undersökning (hinnsvepning?!?) och konstaterade att jag var 2 cm (nästan 3cm öppen), av livmodertappen var det 1-2 cm kvar men den var väldigt mjuk. När hon var färdig släppte en del av slemproppen. Förhoppningsvis kommer det sätta fart snart men jag har en ny tid om en vecka!

esprit

Spännande!!

Själv går jag också runt utan slempropp och är öppen :D Har gjort så i 2,5 vecka nu. Var öppen nån cm då och det var ett par cm kvar av tappen som börjat mjukna. Hur lång är tappen från början eg? Har ingen koll på det, trots att det är tredje barnet. :angel:

Spännande!!

Själv går jag också runt utan slempropp och är öppen :D Har gjort så i 2,5 vecka nu. Var öppen nån cm då och det var ett par cm kvar av tappen som börjat mjukna. Hur lång är tappen från början eg? Har ingen koll på det, trots att det är tredje barnet. :angel:

Dålig koll på det jag oxå, får skylla på att det är första barnet. Tradigt att gå och vara öppen så pass länge utan att något händer, men det är tydligen vanligt för omföderskor. Hoppas att det går snabbare för mig ... ;)

Ja, det börjar bli lite segt, men nu har jag på nåt sätt kommit in i nån andra andning. Efter att slemproppen släppt så tog det exakt en vecka innan mina två andra barn ville sig ut. Trodde att de skulle handla om en, max två veckor innan bebis skulle anlända denna gång, men icke. Vi har testat allt, och då menar jag evrkligen allt. Tänker inte gå in på detaljer :rofl: Nu har jag slutat vänta så otåligt och ställt in mig på att BF faktiskt är först den 14/4.

*kl*

Besökte BM igår, v 36 (35+2)

SF: 34 - inte vuxit lika kraftigt den här gången, fick frågan om jag tycker bebisen ligger längre ner men det är så olika känns det som
Hjärtljud: 148
BT: 130/70
Hb: 110 - ökat från 105 för 2 v sedan, känner mig mkt piggare :)
Urinen: OK
Läge: Huvudet ner och rumpan upp - bebisen alltså :D

Jag har gått upp totalt ca 11 kg, är ganska så svullen i ansiktet (a la fotboll) och fingrarna, har inte haft mina ringar de senaste veckorna.

*knapplån*

Uppdaterar med morgonens siffror. Förra gångens inom parentes bakom.

v. 32 (31+6) (tidigare besök v. 30 (29+2) )

Blodtryck; 120/70 (110/60)

Äggvita; - (0/0)

Blodsocker; - (6,9)

SF-mått; 30 (29) Tillfälligt ny barnmorska, hon tyckte att jag inte skulle oroa mig alls i o m att alla mäter olika, och jag ligger på normalkurvan (har innan legat lite över). Får se vad ordinarie BM får för mått nästa gång... Dessutom låg bebis för första gången med huvudet neråt, och rätt djupt.

HB; 124 (-)

Hjärtslag; 146 (148) Väldigt pigg och "ytterst vaken!" bebis, som barnmorskan uttryckte det ;)

Vikt; 72,8kg (72,8) vilket är +9,2 kg sen inskrivning, +9,7 kg sen +. Har inte ökat något alls sen förra gången, trots att jag verkligen kämpar med att få i mig tillräckligt med mat. Jag ökade snabbt i början men har sedan planat ut och BM vill att jag försöker äta så ofta jag bara kan. Jag försöker och försöker och sitter nästan med gråten i halsen ibland för att jag verkligen inte är hungrig men ändå försöker äta. Men skulle jag lyssna på kroppen och därmed förmodligen knappt äta hälften av det jag nu får i mig, så hade jag säkerligen gått ner och inte "bara" stått stilla, så det är bara att fortsätta.

Den totala viktuppgången är ju bra dock och det känns skönt!

*lånar knapp*

BM besök i v 39 (38+6)

Vikt: + 26 kg, +22 kg sedan inskrivningen
SF-mått: 37 cm
Hjärtslag: 140
Blodtryck: 130/75

Nu får bebis komma ut!! :bump:

Liknande trådar

Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
Gravid - 1år Lite bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=957339 Jag var på Aurora-samtal och blev lovad lustgas under alla...
2
Svar
28
· Visningar
3 306
Gravid - 1år Efter att ha gått hos en måttligt slarvig och otrevlig barnmorska, så valde jag att byta. Hos den gamla barnmorskan gjordes inga...
2 3
Svar
41
· Visningar
20 487
Senast: Clintan
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka