Blundar dagens föräldrar för sina barns problem?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blundar dagens föräldrar för sina barns problem?

Inte alla föräldrar blundar,men en del gör det.
Och barn/ungdomar idag har lärt sig att ljuga så himla bra så att dem själva tro på det dem säger. Oxh att föräldrarna inte ser är tråkigt.
Jag är rädd oc fundersam över hur min dotter kommer att bli. Jag är ensamstående och kan inte alltid vara där ävne om jag vill..Måste jobba många timmar för att få ihop pengar till mat och hyran. Men visst nu är hon bara 2 år. Men jag kommer alltid att föröska vara där så mycket jag kan ,skjutsa och hämta vart hon är. Min pappa var i samma sits som jag är nu. Jag kunde alltid ringa hem även om jag hade klantat mig och det vill jag att min dotter ska känna att hon kan göra oxå.

Jolie_Madame skrev:
Fast frågan är ju då också hur långt man egentligen kan gå. Om man håller för hårt slår det ofta över förr eller senare och man "tar igen" allt man "missat". Känner många det blivit så för. Man kan ju inte förbjuda allt heller.

jag kan iallafall säga att min mamma har haft stenkoll på mig och har lika bra koll på min syster som är 14år. Ibland blir mamma orolig när det gäller min syster men jag känner min syster som jag känner mig själv. Hon skulle aldrig göra något som gjorde mamma eller pappa besviken.
Min mamma har under hela min uppväxt haft full koll på mig och vad jag har umgåtts med.
Min bästa kompis drack, hade sex, testade diverse droger, och annat skit rent ut sagt.
Aldrig att jag skulle få för mig att haka på samma spår.
Mamma har hämtat mig efter skolan, skjutsat och varit med mig i stallet, skjutsat hem mig.
Om jag skulle till kompisar så fick jag skjuts dit, och hon hämtade mig och hon frågade alltid vad vi hade gjort för kul när vi umgick.
jag har aldrig gjort min mamma eller pappa besviken och det kan jag endast tacka dom för och att jag har haft sund förnuft och insett väldigt tidigt att sprit och droger, rökning aldrig kommer att gynna mig. Sex väntade jag med tills jag var mogen nog att inse att jag inte blev utnyttjad av nån kille.
Så jag har ALDRIG gjort någonting jag ångrat(hur många av dagens ungdomar kommer att kunna säga det?).
Jag kan verka hårt hållen men jag ser det inte så.
Jag ser det som att jag har haft föräldrar som har skaffat mig av rätt anledning och dom har gett oss barn så mkt av sin egen tid att det både räcker och blir över. Det gäller fortfarande och även om vi flyttat hemifrån(jag och min bror) så har vi daglig telefonkontakt och träffas mellan 4-7 dar i veckan.
Och jag känner inte för att göra nån revolt vid min ålder och börja med dumheter ;)

blev långt men hoppas dom flesta förstår vad poängen var.

break_a_leg skrev:
Dock skulle jag nog ställa upp och nattvandra ändå, även om jag visste att mitt eget barn var hemma.

.......

Jag har lite svårt för det här med egna barn och andras ungar,
Så jag skall säga till mina barn som vill vara hemma och ungås med mig att "Nej i kväll så måste jag ut och ta hand om andras fulla ungar"

Det sträcker sig faktiskt över min förmåga.
Jag vill använda min fritid till att vara med mina barn och min familj.

Jolie_Madame skrev:
De som sitter hemma med mamma varje kväll, även i yngre år, är väl oftast de som är lite utanför och kanske inte har så många kompisar. Oftast, dock inte alltid.
Vi har liksom samma intressen.
Hästarna.
Dottern har ju stallet hemma.

Luff skrev:
Nä, Inte Ung stanna du hemma hos dina barn och sen när dom flugit ut då kan du ta någon sväng på stan någon dag per termin, mycket uppskattat av oss som jobbar. Tänk om alla föräldrar gjorde en helgkväll om året. .
Så fort som jag inte har dottern hemma, då så blir det nattvandringar, jag lovar.
Att säga "Jag är hos en kompis" kan mycket väl betyda "Vi sticker ut och drar omkring".

Jolie_Madame skrev:
De som sitter hemma med mamma varje kväll, även i yngre år, är väl oftast de som är lite utanför och kanske inte har så många kompisar. Oftast, dock inte alltid.

Eller så är det dom förståndiga som inte vill supa och knulla runt med varenda människa som sitter hemma :idea:

break_a_leg skrev:
Jag har lite svårt för det här med egna barn och andras ungar, skulle vi i vår familj leva så skulle kommunens föreningsliv få ett avbräck iaf...
Jag lever inte så.
Jag har flera tonårstjejjer i mitt stall än bara den egna.
Alla får vara med bara de hjälper till.

Så jag föredrar att tonåringarna kommer till mig i stället för att jag skall vara ute och springa efter dem.

jo, men jag tex hade också stallet som huvudintresse i den åldern. Hängde där nästan varje dag. Men ofta vill man göra annat också.

Men det är ju bara bra om ni kan få mycket kontakt genom gemensamma intresset, hästarna alltså. Då blir det ju så att ni umgås mer, och du får bättre insyn i hennes liv.

Det går faktiskt att gå på fester och allmänt göra annat än att sitta hemma, utan att supa och knulla runt med alla :smirk:

Dessutom tror jag få i 12-13årsåldern själva väljer att inte gå på fest eller så om de blir bjudna..

Det är nog sant att om 12-13-14-15 åringarna själva fick bestämma så skulle de gå på fester. Men mina får inte bestämma själva och det vet de om. Ibland får de gå ibland inte. De super inte och knullar inte runt heller - det är inte därför de inte får gå utan det är helt andra saker som spelar in.

Låter rätt sunt.
Jag är väl sån som trotsar och går emot av naturen också.

Jag pratade med min lillebror nyss, han går i 7an, hans klasskompis blev tagen av polisen i fredags, innehav av hasch och en revolver, killer är 13 år, fyller 14.

Jag va inte världens snällaste när jag var mindre, men jag har aldrig tagit droger, rökt eller snusat, därimot var jag 15 när jag hamnade i fyllecell, 2 veckor före min 16 års dag.

Jag är livrädd att min bror ska ta efter dom få riktigt riktigt dumma saker jag gjort, speciellt nu när jag flyttat hemifrån, som tur är finns MSN och man kan berätta för han vad som händer om man t.ex tar knark.

Fast det är ju faktiskt dina föräldrar som ska ha ansvaret för din bror, inte du som inte ens bor hemma längre...Men kan du avråda honom från att göra dumma saker så är det ju bra!

Mina har väl trotsat också vissa gånger. Men det har aldrig varit nån större fara och den typen av gränsöverskridning ser jag som fullt normalt.

Men jag skulle bli ledsen och besvärlig för dem om de höll på med droger och annan skit som verkligen skadar hjärnan.

Jolie_Madame skrev:
jo, men jag tex hade också stallet som huvudintresse i den åldern. Hängde där nästan varje dag. Men ofta vill man göra annat också.
Det finns inte tid till annat.
När läxor är gjorda, fiolen är spelad på, alla sånger som skall sjungas övade på och hästarna omhädertagna, så är tiden slut.
Ofta är tiden slut redan innan allt är gjort.
Men vill man vara sångerska och musiker, så får man jobba på saken.
Och det jobbas, Linda Lampenius är idolen.

Lillebror spelar piano 2 ggr i veckan.
Så det blir samma sak där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka