Blue roan vs konstantskimmel

C

CBJack

Fick en liten fundering när jag läste en annan tråd ang Blue roan. Det finns en Islandshingst som heter Heimir frá Vatnsleysu, konstantskimmel och sk färgväxlare. Är det eg inte samma färg som Blue Roan?

06-Heimir-001.jpg

Sv: Blue roan vs konstantskimmel

Roan och konstantskimmel är samma sak.

Den på bilden ser ut som en blue roan. Finns också tex red roan, bay roan, palomino roan osv.

Färgväxlare vet jag inte vad det är?

Roan och konstantskimmel är samma sak.

Den på bilden ser ut som en blue roan. Finns också tex red roan, bay roan, palomino roan osv.

Färgväxlare vet jag inte vad det är?

Tack för svar, misstänkte det. Färgväxlare är något typiskt "islänskt" och såååå attraktivt. Dvs eftersom han blir lite annorlunda i tonen/färgen på sommaren så är han då färgväxlare och poff så blev det attraktivt att avla på ;)

Det är väl samma sak med Paintens overofärg, på Isl.hästar är det en sk splashgen och sååå attraktivt och poff så blev hästen mycket attraktivare att avla på :angel:

Jag tror Isl.häst folket skulle lära sig en del om färger och inte bara se till det vackra för ögat som blir dyrare i inköp men eg inte genererar en bättre häst

Senast ändrad av en moderator:

Alla roan är väl färgväxlare i s f? :confused:
Alla blir ju mörkare på vintern när vinterpälsen kommer?

*kl*

Men vadå "färgväxlare" liksom.... isåfall är alla hästar det eftersom dom ändrar "färg"/nyans med sommar/vinterpäls. Dom ändrar ju inte färg genetiskt utan det måste vara nån "innegrej" som CBJack skriver....

om jag minns mina isisar ratt... (tror jag inte iofs det var ju ett tag sen...) ..sa ar fargvaxlare hastar som vaxlar farg sa drastiskt att det i vissa fall kravs sarskilda idhandlingar da de inte byter Nyans utan Farg.. pa nagot vis, antar att det ar nagon form av mutation i generna? Jag har ingen aning... men minns att det fanns iaf en hingst pa island for nagra ar sedan som bytte farg sa pass drastiskt att de fick modifiera hans idhandlingar.

Utav någon konstig anledning har det blivit att folk går på färgväxlar saken och den har en förmåga att trissa upp priserna.

...folk har val i stort sett alltid haft en fetich for spannande farger? Sjalv ar jag en sucker for sooty buckskins.. :rofl:

"Roliga", lite spannande farger har val i stort sett alltid trissat upp priser, om det gar hand i hand med att vi vill synas, gillar ha speciella saker eller helt enkelt bara Gillar fargen vet jag inte, men det ar ju det samma oavsett vart man tittar. En rolig farg ger automatiskt lite intressantare priser...

om jag minns mina isisar ratt... (tror jag inte iofs det var ju ett tag sen...) ..sa ar fargvaxlare hastar som vaxlar farg sa drastiskt att det i vissa fall kravs sarskilda idhandlingar da de inte byter Nyans utan Farg.. pa nagot vis, antar att det ar nagon form av mutation i generna? Jag har ingen aning... men minns att det fanns iaf en hingst pa island for nagra ar sedan som bytte farg sa pass drastiskt att de fick modifiera hans idhandlingar.

Visst finns de dem som ädrar färg drastiskt, jag hade själv ett sto som var gulbrun sommartid och kakaofärgad vintertid däremot krävde hon inga skillda id handlingar iom att det är chipkrav på isl.h och har varit väldigt länge.

Men nu har färgväxlargrejen blivit så stor och inbringar ett högre värde och jag kan inte tycka att konstantskimmel eg är en färgväxlar gen om vi ska hårddra det hela från gen till modefluga.

...folk har val i stort sett alltid haft en fetich for spannande farger? Sjalv ar jag en sucker for sooty buckskins.. :rofl:

"Roliga", lite spannande farger har val i stort sett alltid trissat upp priser, om det gar hand i hand med att vi vill synas, gillar ha speciella saker eller helt enkelt bara Gillar fargen vet jag inte, men det ar ju det samma oavsett vart man tittar. En rolig farg ger automatiskt lite intressantare priser...

Ja visst är det så. Själv är jag såld på overos med blå ögon men jag skulle inte betala hutlöst med pengar bara för färgen. Jag vill nog ha liiiite mer häst än bara häftig färg :p

Ja visst är det så. Själv är jag såld på overos med blå ögon men jag skulle inte betala hutlöst med pengar bara för färgen. Jag vill nog ha liiiite mer häst än bara häftig färg :p

I min värld funkar det som så att en häst som sätts i avel måste ha stamtavlan, exteriören, psyket och gångarterna i första hand.
Meriter är också viktigt men kan bortses ifrån, tex om den är en häst som tidigt satts i avel men har syskon, avkommor osv som presterat bra och att det inte finns något uppenbart negativt skäl till att just denna individ gjort det.
Jag kan tänka mig att rucka på de andra kriterierna också OM stoet bevisat sig på annat sätt, dvs att hon har bra meriter och/eller redan bra presterande avkommor osv. Om det är en hingst vill jag dock ha de fyra och helst fem kriterierna 100% uppfyllda.

Färgen är en bonus.
MEN, om jag avlar tex paint så ser jag givetvis till att hitta en häst som uppfyller ovanstående eller minimum OCH har färg. Om jag då väljer en solid så är den enormt stark i sina fördelar.

Samma om jag letar quarterhingst att betäcka med. Om jag väljer mellan några i alla avseenden likvärdiga hingstar så är det ju mycket möjligt att jag väljer den med fräckast färg om inte det är så att någon av dom andra passar mitt sto bättre i övriga avseenden. Varför? Jo för att göra en avkomma som är så attraktiv på marknaden som möjligt.

Vad jag menar är att färg (i min värld) ALDRIG får överväga övriga kriterier men att man absolut kan kombinera och få både och.
Men ingen häst kan vara en perfekt match till alla, oavsett om kriterierna passar. En del skitbra hästar passar helt enkelt inte ihop med andra skitbra hästar. Det är det som är tjusningen med avel :laugh:

Själv har jag mest "tråkiga" fuxar med ett par undantag och sätter gärna lite färg till avkomman om det går. Ingen kan kalla det färgavel för måste jag välja kommer de andra kriterierna först.

*Slut dravel som inte hade med tråden att göra*

Senast ändrad:

*asgarvar*

Ja men visst ar det sa.. men nar man hittar Dromhasten du vet.. ratt kvalite, ratt farg, ratt psyke... *drommer sig bort* ja daaaa... ar dom nog varda sjukt mkt for en, kanske :rofl:

Wrangler har manga bra tankar, och hon har valdigt ratt! Fargens vikt far aldrig overstiga kvaliten pa hasten...

Alla letar vi nog efter samma kriterier, men vad som ar ett Bra psyke, eller Bra meriter skiljer sig nog fran person till person... och som "uppfodare" (lagg marke till "") nar man marker att man kan fa den dar extra nollan i priset om hasten har Den eller Den fargen, sa blir det nog latt sa att man slinker in pa just fargavel.

..jag dravlar jag med... Forlat :)

Ni dravlar inte någon utav er, jättebra synpunkter. Det jag tycker känns trist är att färg genererar ett högre värde, nu kommer vi förvisso bort lite grann från ämnet jag startade men WF...

Jag var i höstas och provred en solid paint märr som är bland det vackraste jag sett, tråkfux ;) hon kostade 50000:- hennes helsyster 1 år yngre hade fläckar och kostade 110000:- och det är ju sanslöst hur mycket man får betala för lite färg eg. Billigare att blondera hästkräket fläckvis ;)

Nu var jag inte tillräckligt snabb så märren såldes men allt har ju en mening och det blev en Paint med fläckar istället :D

Jag skulle inte ha något emot en solid paint men det är trist att bara för att de saknar "färg" så är de mindre värda och tvärtom

Hur är det med Blue roan, är de "dyrare" än andra pga sin färg? Bäst att tillägga inom Quarterrasen var min fråga, inom isl.h världen kostar de antagligen flis

vi har tre blue roans ute i hagen, ingen av dom kostade mer an de andra pojkarna. Men sa har maken en viss tendens att hitta bra hastar som bara star "och skrapar" i en hage nagonstanns med lite olika problem (las: kommunikations problem under sadeln..) mkt bra hastar med trevlig stam, men de ar ju just valacker.

Vet ett blue roan sto med trevlig stam som ar till salu i narheten, hon har ett mkt trevligt pris och tanken finns val att kopa henne - men hon ar bara "quiet", inte direkt hanterad och inte inriden. Ger fina avkommor och ar sjalv mkt fin att se pa, men hon har samma pris som de svarta ston, som fuxarna och som greysen.. Tillaggas ska kanske att hennes agare ma vara uppfodare - men sk*ter blankt i fargen.

Daremot verkar flashiga farger/flashig teckning pa paints/appys paverka priset betydligt mer.

Tillagg om solid paints, har "himma i ingenstanns" avlades forut paints, manga av stona var just solids men gav avkommor med trevlig farg. De kallas ju breedingstock av en anledning ;) men nagot som drar ner priset pa dom ar val det faktum att APHA har restriktioner pa hur de far tavla?

haha.. vi har gatt liiiiiiite fran tradens topic, men sa lange du som TS inte blir ilsk over det sa tror jag vi ar sakra ;)

Intressanta diskussioner dock o sålänge inte TS säger ifrån så... ;)

Jag tror att det har lite med klientelet att göra också. Iaf inom quarter/paint. Mer kasnke dock inom quarter än paint av upenbara orsaker.

Om man tittar på eliten så är dom helt klart mest (bara) intresserade av hästens kvalité och förmåga. Många har fuxar.... och faktum är att specialfärger inte döms fram på tävling, snarare tvärtom isåfall.

Men i det andra klientelet är helt klart färger viktigt för många. Det finns massor av uppfödare som gärna avlar på färg som del av eller enda (:crazy:) kriterie. Och folk köper dessa hästar. En snygg färg attraherar och särskilt om man inte är så insatt i övrigt och verkligen vet vad det är man letar efter och köper. Den verkligheten kommer vi nog aldrig ifrån. Det är upp till var och en som uppfödare att välja vart man vill ligga och hur viktigt det är att säja, och till vem.

När det gäller paint är det lite mer invecklat. En del av rasen är ju färg. Men det går fortfarande att hitta hästar som har både och! Och måste jag välja tar jag en solid av bra kvalitét över en sämre med fläckar/färg VILKEN DAG SOM HELST.

...fortsätter.

Allting som är "ovanligt" är mer eftertraktat.

Men självklart är det så att om en mycket bra och välstammad häst är blue roan, så kan man nog ta mer betalt än en likadan fux. Om inte fuxen är snäppet bättre.

Generellt rent tävlingsmässigt verkar det vara så att mörka färger faller de flesta int domare i smaken bättre än de ljusa. Dvs en svart eller blue roan före en ljus palomino. Nu pratar jag mest gångartsgrenar osv.
Men det kan också vara så att anledningen till detta råkar vara att de bästa hästarna med några undantag ÄR bruna, fuxar osv. Det finns ju onekligen en större andel sådana! Ändå är fuxar till exempel "mindre eftertraktade" enligt den allmänna uppfattningen.

Så...jag tror det har att göra med vad man är ute efter och på vilken nivå man vill tävla etc. Ju högre desto mindre relevans har färgen. De hästar som tar sig till toppen med en speciell färg är dock alltid mer intressanta. Min åsikt.

Senast ändrad:

Intressant som sagt. Håller med dig Wranglan, jag köper hellre en bra solid än en sämre med färg. Vad tror du om B. Roan, den är ju inte heller så vanlig i vårt lilla land. Är Quarter folket sundare i sin inställning överlag med prissättningen? (rötägg finns ju överallt) dvs att en bra häst oavsett färg kostar och en sämre häst med färg kostar vad den är värd och man betalar inte för färgen utan för kvalite.

Bew ibland när jag tittar på hästar med fräck färg som ex.vis b.roan tycker jag mig se att exteriören inte riktigt håller måttet, lite klenare eller hur jag ska säga är det något du ser också med tanke på att du har lite mer b.roan omkring dig

Edit: såg att du svarat ang b.roan wranglan när jag skrev det här inlägget

Det har du nog alldeles rätt i. Tycker mig också se mindre färg ju högre upp i klasserna man kommer.

de roans som vi har har har exterioren man kan forvanta sig baserat pa deras stam. En ar hancockstammad och eh ja, han ser ut som en hancock, ingen tvekan om det. Den andre ar My brand of Music och kommer vaxa upp till en kopia av pappa, vi vantar fortfarande pa att han ska borja bredda sig. Fyra ar och 16.1-16.2 hands, han var inne i en hojdvaxt period den har sommaren, IGEN, sa forhoppningsvis borjar han bredda sig nu. Redan bred egentligen, men annu inte fardig. Den tredje ar en kottbulle ala old style reiners, precis som han ar avlad, varken battre eller samre an de andra. Samma med blue roan stoet, hon har exterioren hon borde ha med tanke pa sin stam - vilket betyder cutting/reining kottbulle. Men det ar ocksa vad den uppfodaren avlar, rakt av och endast reining/cutting.

Dock, maste jag saga, ar maken Otroligt petig med hur hastarna ser ut, det ar viktigare an nagot annat. Sa nagra daliga benvinklar, veka kotor osv kommer inte in har, de maste vara korrekta, maffiga och garna relativt hoga for att halla or det han gor med dom. Har i trakten ar det overlag faktiskt manga, valdigt bra hastar som "star och skrapar" tack vare PMUrancherna som for ca tio-femton ar sedan kom pa ideen att det ar smartare att avla kvalite an att bara spotta ut "kreti o pleti" hastar.

Min absoluta favorit av vara roans ar Joe som ar den lille kottbullen, han ar eg. for liten for karln min, men ar en fardig heading horse. Perfekt for mig, och precis "min typ av te"..

Men visst, absolut, ser man folk som avlar for mkt pa farg o for lite pa allt annat.. men de som utmarkt sig mest av de jag sett har varit paintuppfodarna faktiskt. Var pa en auktion for lite sedan med blandat paint/quarter, kvartingarna var Jattefina, men det var samre stallt med paintarna, dar sag man manga veka kotor och krokiga framben. (Men lackra farger..)

Det har du nog alldeles rätt i. Tycker mig också se mindre färg ju högre upp i klasserna man kommer.

Nagot jag tyckt mig se ar att sa fort en hast med "lite farg" presterat Nagot.. sa tas den till avel och sa var det slut med tavlandet.

En hast med farg ar ju nagot folk kommer ihag langre an "bara ytterligare en fux", pa gott och ont i och for sig, men tror att en eyecatcher lattare hamnar i aveln (for tidigt) an en hast som ser mer "medioker" ut?

Liknande trådar

Fritid En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer...
Svar
14
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av stängsel/att stängsla med aluminiumtråd, kan ni inte berätta om era erfarenheter? Jag har bara vana av elrep...
Svar
8
· Visningar
4 701
Senast: mizzmaria
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
54 040
Kropp & Själ Förlååååååt, men här kommer ytterligare en hårfärgstråd från mig :o För er som läst min/mina (:angel:) andra trådar så har jag...
Svar
7
· Visningar
1 438
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V