Blue Lotion - blistringseffekt?

Sv: Blue Lotion - blistringseffekt?

jag som fått det i ansiktet/läpparna tycker inte att det var så farligt, FAST jag annars brukar vara känslig för andra saker...
fast det va länge man använde sig av BL. när jag väl använder så har jag isbalsam... annars BoT

en kompis till mig hade en häst förut som fick väldigt mycket blistringseffekt på benen efter att ha masserat in med blue lotion och sen bandagerat över det.
men han verkade överkänslig för blue lotion och det hela förvärrades nog av att han fick stå med bandage också.

kan du inte testa först om din häst tål det genom att ha det på något ben utan att bandagera först? (om du nu inte redan gjort det ) :)

annars kan jag rekommendera arnika gel, vi bytte till det på den hästen och då blev allt genast mycket bättre. sen köpte min kompis back on track bandageunderlägg och sen blev allt ännu mer super. (för att hålla med övriga här inne eftersom även jag har positiva upplevelser av BoT)

Senast ändrad:

Är du allvarlig? Det är väl klart jag ser när jag gör iordning hästen hur den ser ut! Hur upptäcker du blisterskador på benen om du inte gör det på ryggen?
Jag känner min häst så väl att jag direkt ser minsta skillnad... T o m när jag hade sju passhästar kunde jag dem alla så väl att jag noterade även små förändringar hos dem. Vad gör du när du gör iordning din häst, kastar på täcket? :confused:

tar du det på benen så är det minst
30 minuter utan bandage . annars blistrar du dom rejält inte kul för hästen . ta bara smörjan på muskelpartierna och massera in det noga så det blir varmt testa på dig själv och tänk sedan på din häst .:bump: :bump:

Tycker inte att det låter något vidare alls, tänk på att huden är ett väldigt stort organ, som är mkt känsligt för påverkan utifrån.
Hästen har dessutom känsligare hud, fler känselreceptorer än människan.
Jag rekommenderar alla att prova de liniment som de tänker använda på hästen på sig själva, eftersom effekten kan vara närmast obehglig, samt behandla små partier åt gången om man absolut "måste".
Ben tycker jag kan vara ok att linimenta men inte ryggen. Arnikan är ju bättre, men rekommenderar inte heller den till helkroppsbehandling.

:smirk: strålande! Tror en o annan här skulle svimma om de gjorde studiebesök i ett travstall. Men jag vet vad som funkar för mig o min häst och det räcker långt...:cool:

Ja men man kan ju aldrig se ordentligt om det har blivit nått fel på huden, eftersom man inte kan se huden i helhet.
Man måste ju kolla väldigt noga och jämföra överallt där hästen har haft BL på sig, annars kan man inte veta OM det har hänt nått med huden.

Ja gravallvarlig. Det tar ett tag för skadorna syns, blir det skorpor så är det riktigt illa. Huden kan retas och förstöras. Tror inte ett dugg på att du kan se en svag rodnad på huden (som ofta är mörk....) genom pälsen. Det GÅR inte att se med blotta ögat samma hur noga man tittar..
:smirk:

Jag har varit i flera travstall. Många hästar har gammla blisterskador på benen. Men förstås, travet är ju bland dom som fortfarandet tror det är BRA att blistra, så det kanske var gjort med flit.

Nej, blue lotion ska man absolut inte ha på ryggen. Inte någonstans om man ser till hästens bästa. Släng skiten och köp arnika i stället. Min massör säger att man ska inte ha några konstigheter eller liniment på hästens rygg eller känsliga områden, för blistringseffekten uppkommer mkt snabbare än man tror och ibland inte ens synligt på hästen. Köp BoT, billigt i längden och hästen slipper få i sig en massa kemikalier och onaturliga medel.

Nu tillhör inte jag dom som brukar använda liniment på annat än ben och bakknän. För ryggens skull använder jag BoT täcke och faktiskt oftast på benen med :angel: även fast jag har använt blue lotion på div kroppsdelar utan att få några som helst reaktioner.

Arnika använder jag inte heller för jag tycker inte det ger något.
Använder mig oftast av radital, speedway eller aloe heat lotion, dock inte det senare under tävlingssäsong.

Dessutom brukar en rejäl rykt sätta igång blodcirkulationen och sedan på med BoT täcke.

Okej, jag har aldrig någonsin varit med om att en häst fått skador i huden på ryggen/muskler av något liniment jag använt, inte heller hört talas om någon. Om det nu skulle uppkomma en svag rodnad i huden så är väl inte det särskilt märkligt eftersom liniment har en värmande effekt... varm=röd! Vad gäller blistring och travstall så har det avhandlats i andra trådar.

Om dessa liniment, t ex BL skulle ha en så otroligt stark effekt att den förstör hästens hud hur kan de då A.få säljas hursomhelst B.fortfarande köpas av folk? Som det låter på dig så skulle alla de hästar som behandlas med liniment på muskler ha jätteskador av detta. Vad grundar du det du skriver på, har du forskat i saken?

Obs nu att jag inte på något sätt är spydig, jag vill verkligen veta!

men lev och lär. det är fler än centaur som säger att BL är skit. Släng det och köp nått annat!. arnika kanske inte ger någon värme men det är bra för hästen och ger inga problem eller skador. det hjälper till att reparera och lindra. (bla träningsvärk, har testat på mig sj)

*suck*
Om du läser lite längre upp i tråden innan du skriver så ser du att jag inte är nån fan av BL.

MEN eftersom jag fortfarande aldrig sett en häst bli blistrad på rygg eller muskler av NÅGOT liniment så undrar jag fortfarande vad hon grundar det hon skriver på

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 228
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit