Blue Lotion - blistringseffekt?

Sv: Blue Lotion - blistringseffekt?

Jag skulle lägga på ett magnettäcke 1 timme före och efter ridning/motion/rörelse för att på ett skonsamt sätt få igång blodcirkulation och få bort stelhet i musklerna (dvs om du kan få tillgång till ett sådant)

Jag skulle lägga på ett magnettäcke 1 timme före och efter ridning/motion/rörelse för att på ett skonsamt sätt få igång blodcirkulation och få bort stelhet i musklerna (dvs om du kan få tillgång till ett sådant)

Jag har faktiskt precis beställt ett haha :) Jag tror mer på magnettäcket än på back on track. Även om jag tror att back on track också är bra...

jag har bara sett väldigt bra resultat av BoT o skulle satsat på ett täcke därifrån istället för magnet.

Nått av det allra dummast eman kan göra mot en häst är det du nyss föreslog.
För att få igång blodcirkualationen så gnugga den varje dag med piggborste, lägg på 4 filtar efter träning och låt den stå med det en timme så värmer du igång hela kroppen UTAN att förstöra huden så som BlueLotion gör.
När man förstört huden avskyr hästen att man borstar den och det tar flera dagar/vackor innan du kan göra det ordentligt.

Du och din häst kommer att älska magnettäcket, tror jag. Back on track är också bra, det gör att kroppsvärmen vänder och går tillbaka till hästen, värme gör också att muskler blir avslappnade.

Dock är magnettäcket oslagbart, tycker jag! Men kom ihåg att öka tiden successivt som hästen har det på sig. Man behöver normalt inte ha det på mer än 1 timme i taget. Lycka till!

massera in o låt henne stå en stund så hon "torkar", sen går d fin fint :) samma sak med benen, vänta en stund innan man lindar, annars blistrar det.

Instämmer, har använt det många ggr på både muskler och ben, dock (tror jag skrivit det här i tre trådar nu:crazy: ) så har jag märkt att VISSA HÄSTAR är känsliga mot BL. Det går utmärk att använda på nio men på den tionde får man en blistringseffekt... Är kanske inte så konstigt, alla liniment är ju ganska starka och alla är vi olika känsliga. Använder det därför aldrig med bandage första gången, provar alltid utan först.
Däremot låter det lite knepigt att använa det på hela kroppen, skulle du själv (TS) vilja stå med liniment på HELA dig? hyfsat obehagligt förmodligen. Ska man göra så finns det mildare preparat som är avsedda för det t ex lini-schampoo.

*KL*
Vissa kan ju vara överkänsliga MEN ska man ha täcke på tex. så tycker JAG att man ska vänta minst en timma...
Har själv använt BL på migsjälv, bla fått i ansiktet/på läpparna, sved lite då men att det skulle vara för starkt för att ha på hästens rygg tror jag inte på ! (om inte hästen e "allergisk" mot inehållet)

Blue Lotion är ett "snällt" liniment som går alldeles utmärkt att använda på ryggen.
Radital fungerar oxå. Vill man ha det lite svagare spär man med lite vatten.
Aloe Heat Lotion är mkt bra för spända muskler. Används utan täcke. Tänk bara på att det är 96 timmars karens.
Jag hade problem med nacken förut, smorde in mig med Blue Lotion ex. stark. Det gjorde susen. Nästa gång jag gjorde det så hade jag duschat alldeles innan och då resulterade det i 1:a gradens brännskada :eek: Jag var alldeles röd och svälld på hela axelpartiet. Det lindrades när jag skölje av mig med vatten. Men om inte hästen är nyduschad så klarar den nog det på ryggen också. :rofl:

:eek: massera absolut inte in blue lotion eller andra liniment på sköra och tunna hudområden på hästen :eek: Det kan lätt uppstå blistringseffekt bara av lite (spec blue lotionen). tkr du ska köpa BoT, billigt i längden och det finns ingen chans att du gör illa hästen med det. om du ändå måste kladda med liniment så köp Arnika.

Vet vad BL kan göra med huden på mig, vill då inte ens spekulera i hur hästen känner sig eller huden ser ut... skrämmande

Senast ändrad:

Blue Lotion är ett "snällt" liniment som går alldeles utmärkt att använda på ryggen.
Radital fungerar oxå. Vill man ha det lite svagare spär man med lite vatten.
Aloe Heat Lotion är mkt bra för spända muskler. Används utan täcke. Tänk bara på att det är 96 timmars karens.

Nej, blue lotion ska man absolut inte ha på ryggen. Inte någonstans om man ser till hästens bästa. Släng skiten och köp arnika i stället. Min massör säger att man ska inte ha några konstigheter eller liniment på hästens rygg eller känsliga områden, för blistringseffekten uppkommer mkt snabbare än man tror och ibland inte ens synligt på hästen. Köp BoT, billigt i längden och hästen slipper få i sig en massa kemikalier och onaturliga medel.

Nått av det allra dummast eman kan göra mot en häst är det du nyss föreslog.
För att få igång blodcirkualationen så gnugga den varje dag med piggborste, lägg på 4 filtar efter träning och låt den stå med det en timme så värmer du igång hela kroppen UTAN att förstöra huden så som BlueLotion gör.
När man förstört huden avskyr hästen att man borstar den och det tar flera dagar/vackor innan du kan göra det ordentligt.

Äntligen :bow:

:bow:

Och BL kan visst blistra!!! :crazy: Bara för att ni haft "tur" hittils och det inte blivit synbara skadar på era hästar så betyder det Inte att det är säkert.

Ja visst är det:smirk:
Jag har aldrig varit med om att BL har blistrat på muskler, endast på ben, men tycker inte heller att det är ett särskilt bra liniment eftersom det ger sån ojämn effekt. Dessutom tar jag helst inte i det eftersom jag blir röd ända upp till armbågarna om jag får det på händerna:eek: Jag använder mestadels Arnika på muskler (m a o på kroppen på hästen), ibland något starkare om jag vill "punktmarkera" ett problem, men då bara just där. Arnika kan jag använda mer allmänt, tycker det är ett bra massageliniment. Ben är en annan sak, men nu är det ju inte det som diskuteras här:cool:

Jaså så du blir röd ända upp till armbågarna? Nån gång funderat över hur Hästens hud ser ut, under pälsen?

Du tror inte jag ser om hästen blir påverkad i huden?

Och för att säga det igen... Alla Är Olika Känsliga! vet många människor som kan ta i BL utan några som helst problem. Vad gäller mig så blir jag röd och får klåda av alla liniment, även arnika men inte lika mkt.

Använd sunt förnuft, hur svårt kan det vara?

Ja visst är det:smirk:
Jag har aldrig varit med om att BL har blistrat på muskler, endast på ben, men tycker inte heller att det är ett särskilt bra liniment eftersom det ger sån ojämn effekt. Dessutom tar jag helst inte i det eftersom jag blir röd ända upp till armbågarna om jag får det på händerna:eek: Jag använder mestadels Arnika på muskler (m a o på kroppen på hästen), ibland något starkare om jag vill "punktmarkera" ett problem, men då bara just där. Arnika kan jag använda mer allmänt, tycker det är ett bra massageliniment. Ben är en annan sak, men nu är det ju inte det som diskuteras här:cool:

Nu har jag iaf köpt Arnika gel, så nu kanske många här blir lugna och glada :)

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 228
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit