MittNyaJag

Trådstartare
Jag och min sambo var ute och åkte idag och diskuterade hurvida pengarna kommer räcka till att trimma bilen. "Vi kommer ju få lov att köpa blöjor sen oxå." tyckte jag varvid sambon höll med att det kommer vi ju få lov att göra. "-Vaddå, hur många blöjor går det då? Två om da'n?"
Vi kom båda fram till att det garanterat kommer gå fler än två om dagen, men med vår begränsade barnerfarenhet kom vi inte längre i logiken så här är jag. :angel:

Bukeföräldrar, Hur många blöjor går det egentligen åt per dag?
Vad kostar blöjor, egentligen?

:):)

Sv: Blöjor

Här hemma går det väl åt 5-8 blöjor om dagen, fler när han var nyfödd.

Vad de kostar beror på vad man köper. men man får det man betalar för. 60 st libero kostar ca 110kr. jämfört med t.ex. huggies som kostar 85 kr.

Vi brukar köra billiga blöjor på dagen men då brukar vi få byta oftare. Och libero på natten för de håller tätt. Pampers är billigare men de blir Rasmus röd av.

Finns ju tygblöjor oxå. Kostar en slant att köpa men används ju fler gånger eftersom man tvättar dem.

Vi har inte testat så mkt, ica, willys och coop har ju egna blöjor oxå. Libero funkar å bra och då kör vi på de. Får titt som tätt hem pröva på rabatter i brevlådan från pampers och libero.

Bukeföräldrar, Hur många blöjor går det egentligen åt per dag?
Vad kostar blöjor, egentligen?
:):)

Jag skulle nog tippa på emellan 5-10 blöjor om dagen, iallafall här.
Beror ju helt på hur mycket "utgifter" det kommer från barnet;)

Kostnad. Ja, det beror på vilket märke du köper.
De vi har använt/köpt är:
Libero - ca 100:- (Här kan man köpa dem för 95:- om man te.x har ICA-kort annars tror jag det är 105kr - 120kr)
Euroshopper - ca 65 :-
Willys - ca 75:-

Köpte några på Lidl ett tag, har för mig de kostade 60-70:-

Går väl ca 5-10 blöjor om dagen här med.
Vi kör libero och köper oftast ett stort paket för 198kr

Hur länge räcker ett "stort paket" då?

Hur mycket kan man tänka sig det går åt på blöjor på en månad?

Tack för svar allesammans förresten! :D

Vi köper Bambo. 50 st för 50 kr. Dem tycker vi fungerar väldigt bra på Loke. Vi köper dem i City Gross.

Det gick helt klart mer blöjor i början för oss iaf.

Jag använder mycket rabattkuponger man får genom olika klubbar och det håller ner kostnaderna en hel del :laugh:

I början räknade jag typ ett paket i veckan, typ 12 om dagen. Men då bytte man lite oftare. Nu byter jag kanske 5 ggr om dagen så det räcker mycket längre. Har faktiskt ingen aning om månadskostnad men glöm inte räkna med det du ska rengöra med också, om du använder våtservetter eller skumgummilappar eller svamp eller vad du nu vill använda.

Varför vill man trimma bilen?

Den frågan ställer jag mig oxå.
Sambons bror som tog körkort förra året håller på med att stajla till sin bil med både det ena & det andra.
Visst, hade han varit cirkus 18 år hade man väl "förstått", men nu så fyller han 31 år på söndag och han vågar knappt gasa sin bil (han hade passat bättre med en keps i en liten skruttbil så hade mina fördomar besannats:o )

Senast ändrad:

Det är lite olika hur mycket det går åt, mina är ju dryga två och dryga ett år.

Nu när Elis själv talar om (ibland) när han behöver gå på toaletten, samt går blöjfri ibland, så är det en blöja under natten och kanske två/tre under dagen.

På Alvin går det kanske fem blöjor per dygn, nattblöjan inräknad.

I början var det mycket mer, fast jag tror ärligt aldrig att jag kom upp i tio blöjor per dag, kanske per dygn men det låter fortfarande mycket.

Jag använder bara Pampers/Libero till mina barn, även fast t.ex. Coop´s är så mycket billigare så är passformen usel och man får byta oftare.

jag tror vi brände ungefär 500 kr/mån i början på blöjor.... sen avtar det ju spec om man låter dom vara utan (går ju att få dom "rumsrena" tidigt om man vill det)

För att när man plockade isär motorn upptäckte man att den var sliten och repig och skulle behöva borras upp. Det är då ingen större mening att bara göra det och sätta tillbaka de gamla topparna utan då skulle både toppar och kolvar och vevaxel och... bytas... :)
Det är raggarbil och hobby det gäller, inte bruksbil.
Värdet på bilen ökar i takt med investeringen men det är ändå pengar som ska ut och bilen står just nu plåtren och väntar på att få en ny lack.
Det kommer bli en hel massa fler hästar i bilen och då tror han att han ska ut och dragracea med den mer än tidigare. (fast i själva verket kommer han nog inte våga köra eftersom den kommer bli så fin med nya lacken. ;) ) :D

Men om blöjor/rumpvård "bara" handlar om en tusenlapp i månaden så ska det nog gå att lösa även om kärleken vill ägna mer kärlek åt sin bil. :)

Han har sin bil och jag mina hästar så vi har ganska likartade hobbyer, tids- och pengamässigt. Bara det att hästarna behöver vård varje dag och bilen tar lite mer tid de dagar man ägnar åt den men istället snällt står stilla tills man öppnar garagedörren nästa gång. :)

Senast ändrad:

Aha det var hobbybilen, trodde han skulle ut å rejsa med bebisen :)

I början gick jag upp var gång han vaknade på natten och bytte. Det slutade jag med ganska snart hihi.

Nejdå, bebben kommer nog få sin beskärda del av race innan den flyttar hemifrån iallafall. ;):love:'

Jag antar skarpt att man lär sig när man behöver byta och inte. :angel: Kan tänka mig att många blöjor byts "i onödan" i början som småbarnsförälder!! för jag kan ju lugnt säga att det verkar gå mindre blöjor per dag än vad jag hade gissat på egen hand... :angel:

Aha det var hobbybilen, trodde han skulle ut å rejsa med bebisen :)

I början gick jag upp var gång han vaknade på natten och bytte. Det slutade jag med ganska snart hihi.

Samma här :D Nu gör min dotter som väl är inte nummer 2 på natten heller längre (har inte på länge iaf). När hon var nyfödd bytte jag var tredje timme dygnet runt, PLUS när hon bajsat :D. Nu kanske det går åt ... 8 stycken per dygn? I snitt, då.

När bebisarna är så små och späda och piper och knorrar så byter man ju ganska ofta, man tror och tänker att minsta kiss måste vara obehagligt och ska bort inom närmsta minutrarna.

Sedan lär man sig ju att det knappast är farligt med lite bebiskiss, man måste inte byta direkt man tror de kissat. (Nu kommer någon genast tro att jag låter mina barn ligga nerkissade från första dagen :grin:)

Vi köper Willys och Hemköps byxblöjor. Sååå mycket smidigare med byxblöja ( tycker vi ), det går väl åt ca 2 paket/månaden. Kostar ca 200:-/mån. Provade Liberos byxblöja, men den gav henne röda skav i ljumskarna. Pampers använde vi en kort period när hon var nyfödd..och herregud så röd och svampig hon blev av dessa. Aldrig mer Pampers.

Vi gör nog av med ca 300kr i månaden på "rumpvård" då har jag nog tagit i lite i överkant.

Prova olika sorters blöjor så ser ni vad som passar er lille, det är nämligen ganska olika.

Jag tycker om:

Libero, det känns tryggt :D men dom är ju inte det mest ekonomiska valet
Huggies, inte jättebillga men väldigt bra.
Ica, Helt klart prisvärda
Bambo, billiga och fullt godkända
Euroshopper, billiga har bara provat ett paket men hittils nöjd

Så länge bebis är nöjd så kvittar det ju vad det står på paketet!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 806
Senast: Palermo
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 815
Senast: Cissi_ma
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar