Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Om det är prisvärt eller inte beror på vart stallet ligger, vilka täningmöjligheter det finns osv. Det beror även på om det är svart eller vitt.


Oavsett var stallet ligger så ska ju folk ha betalt för arbetad timme, man ska ju inte behöva jobba nästan gratis för att man inte har ett "toppläge" t.ex. Har man sedan lån på byggnaden i olika omfattning så får man ju betala ränta och amorteringar åxå oavsett var man bor. Spån blir inte direkt gratis för att man bor i haparanda istället för stockholm, inte fodret heller. Om det här är vita pengar så går helt klart stallägaren back, ingen tvekan. Och är det svarta pengar, ja inget de blir feta på iaf.

Kicki :laugh:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Oavsett var stallet ligger så ska ju folk ha betalt för arbetad timme, man ska ju inte behöva jobba nästan gratis för att man inte har ett "toppläge" t.ex. Har man sedan lån på byggnaden i olika omfattning så får man ju betala ränta och amorteringar åxå oavsett var man bor. Spån blir inte direkt gratis för att man bor i haparanda istället för stockholm, inte fodret heller. Om det här är vita pengar så går helt klart stallägaren back, ingen tvekan. Och är det svarta pengar, ja inget de blir feta på iaf.

Kicki :laugh:

Jo men marknaden styr. Om du har ett läge som inte är tillräckligt attraktivt så aknske det inte går att satsa på att hyra ut stallplatser.

Sen är det helt andra räntor som skall betalas om man köpt gård i ett attraktivt läge.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Fast är det det!? Om stallägaren har budgeterat med visst mycket foder och spån per häst, och hästägarna betalar för just den mängden men sedan kanske inte håller sig till ingångna avtal, ja då tar det ju slut i förtid och hästagarna får stå sitt kast!

Jo men vem är det som misshushållit? Skall alla hästägare drabbas av att några slösat på foder eller strö? Jag tycker faktiskt att stallägaren måste se till så det finns mat till hästarna om avtalet säger så. Om det går åt för mycket foder får man helt enkelt försöka angripa det problemet. Om inte hästägarna börjar hushålla med förnödenheterna får man höja hyran istället. Att låta hästarna bli utan foder och strö är inte en lösning.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jo men marknaden styr. Om du har ett läge som inte är tillräckligt attraktivt så aknske det inte går att satsa på att hyra ut stallplatser.

Sen är det helt andra räntor som skall betalas om man köpt gård i ett attraktivt läge.


Givetvis så styr marknaden. Men som just i detta fall med en hyra på 1800:- så tycker jag inte att det på något vis inte skulle vara prisvärt även om det inte ligger "mitt i smeten".

Kicki :laugh:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jo men vem är det som misshushållit? Skall alla hästägare drabbas av att några slösat på foder eller strö? Jag tycker faktiskt att stallägaren måste se till så det finns mat till hästarna om avtalet säger så. Om det går åt för mycket foder får man helt enkelt försöka angripa det problemet. Om inte hästägarna börjar hushålla med förnödenheterna får man höja hyran istället. Att låta hästarna bli utan foder och strö är inte en lösning.


Visst är det bättre att höja hyran från stallägarens sida när förbrukningen är hög. Och även om det inte på något vis ska drabba hästarna eller oskyldiga hästägare så kan det ju tyvärr hända att det kan bli så, stallägaren kanske inte sitter på den ekonomiska reserv som behövs i detta läget för att köpa in foder och strö för "egna pengar" när budgeten spricker, även om det rör sig om en övergångsperiod till dess att en ev. hyreshöjning gått igenom.

Det bästa är ju alltid om man som stallägare har hand om all fodring och på så vis undviker liknande situationer, även om man har eget foder. Och har flera i stallet samma inställning som TS så är det ju inte konstigt att det går gnaggligt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Visst är det bättre att höja hyran från stallägarens sida när förbrukningen är hög. Och även om det inte på något vis ska drabba hästarna eller oskyldiga hästägare så kan det ju tyvärr hända att det kan bli så, stallägaren kanske inte sitter på den ekonomiska reserv som behövs i detta läget för att köpa in foder och strö för "egna pengar" när budgeten spricker, även om det rör sig om en övergångsperiod till dess att en ev. hyreshöjning gått igenom.

Det bästa är ju alltid om man som stallägare har hand om all fodring och på så vis undviker liknande situationer, även om man har eget foder. Och har flera i stallet samma inställning som TS så är det ju inte konstigt att det går gnaggligt.

Kicki :laugh:

Jag tror att man som stallägare måste ta tag i problemet så tidigt som möjligt. Man kan ju inte låta slöseri pågå en hel vinter för att sen plötsligt inse att fodret är slut. Lite mer koll måste man trots allt ha.

Ju mer jag läser om inackorderingar här på Bukefalos desto mer uppskattar jag dem vi har! :laugh:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag brukar skoja med min stallägare och säga att man borde inte få vara inackorderad någonstans om man inte har haft eget stall... Folk fattar inte hur bra de har det som inackorderade.

Jag betalar 2620 för en stadsnära stallplats. I det ingår obegränsat med grovfoder av yppersta kvalitet, samt morgonfodring och utsläpp på vardagarna. Strö får jag köpa själv (det går åt ca 1,5 bal/vecka till två ponnyer).

Jag behöver aldrig byta en lampa eller fixa ett stängsel, slipper hela grovfoderhanteringen, slipper gödselhanteringen, slipper slå betesvallen, slipper laga boxar och måla stall. Det ingår i min hyra. Dessutom har jag tillgång till stallchefens kontaktnät - han fixar med beställning av halm, korn och havre till bra pris, han fixar hit veterinär et c. Dessutom så är han oftast i stallet hela dagarna, så om något händer min häst så tas den om hand proffsigt på en gång.

2620 kronor är mycket pengar, men det är absolut inte dyrt! Jag tycker att jag får jättemycket för dessa pengar.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Det är så olika hur mkt spån som går åt , du måste kunna köpa egna balar om du tycker att du behöver.
Jag tar betalt per spånbal om jag har spånbalar. Om vi har löst spån betalar man 250 kr i månaden - fri tillgång på spån.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tror att man som stallägare måste ta tag i problemet så tidigt som möjligt. Man kan ju inte låta slöseri pågå en hel vinter för att sen plötsligt inse att fodret är slut. Lite mer koll måste man trots allt ha.

Ju mer jag läser om inackorderingar här på Bukefalos desto mer uppskattar jag dem vi har! :laugh:


Så sant! Är man för flat så hinner det ju barka iväg rejält innan det går att bromsa. Blir ju en dyr lärpenning även för stallägaren i ett sånt här fall.

Det samma känner jag! Har väldigt bra hyresgäster, de betalar för sig och är noga och skötsamma! :laugh:

Kicki :laugh:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Oavsett var stallet ligger så ska ju folk ha betalt för arbetad timme, man ska ju inte behöva jobba nästan gratis för att man inte har ett "toppläge" t.ex. Har man sedan lån på byggnaden i olika omfattning så får man ju betala ränta och amorteringar åxå oavsett var man bor. Spån blir inte direkt gratis för att man bor i haparanda istället för stockholm, inte fodret heller. Om det här är vita pengar så går helt klart stallägaren back, ingen tvekan. Och är det svarta pengar, ja inget de blir feta på iaf.

Kicki :laugh:

Nu är det ju många stallägare som har det som bisyssla och inte lever på stallnäringen, men självklart ska man ta betalt för sina tjänster. Det är ju tillgång och efterfrågan som styr, man kanske måste gå ner i pris, erbjuda andra saker, ändra inriktning osv om man ligger avsides, inte har paddock, kassa ridvägar eller likn.

I TS fall så tycker jag en bal i veckan är rimligt prismässigt, dock brukar jag strö med två i veckan så jag hade köpt till. Det är däremot inte ok att det inte alltid finns mat/stö hemma!
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Vi lever inte på vår stallnäring utan har det som bisyssla i mjölkproduktionen. Men vill ha betalt fullt ut för mina tjänster och att varje box bär sig själv. Däremot så har vi ett grovfoderpris för våra hyresgäster och ett för ev. utomstående. Ett litet plus man har här iom. att vi odlar allt foder själva. :laugh:

Visst styr tillgång och efterfrågan, helt klart, men jag låter hellre en box eller två stå tomma än går ned i pris. Har ingen som helst lust att sponsra någon och vill inte heller skinna någon heller, men betalt för den faktiska kostnaden prutar jag aldrig på. Har jag inte ridbana så tar jag ju inte betalt för den tjänsten och har jag bra ridvägar så utnyttjar jag ju givetvis det i min prisssättning.

Tycker inte heller att det är ok att det inte finns foder och liknande hemma. Men trots det så kan det ju uppstå ett trist läge då detta händer. Sedan så måste man som stallägare vara beredd på och lära sig att styra med järnhand för att det inte ska barka in i "ven"! I det här fallet kan det ju kanske vara den olyckliga kombinationen av "veka" stallägare samt insiktslösa hyresgäster som gör att allt tar slut dubbelt så fort. Precis som TS så finns det ju alltför många som tycker att de ska få allt de anser sig behöva utan att fatta att det kostar.

Kicki :laugh:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

ja tycker de är rätt billigt faktiskt.

vi betar 1 500 och får bara en halv kärra torv varranandag + boxen som är en heltvanligt, varken liten eller stor.

vi betar en annan i stallet för morgonfodring, en annan för utsläpp & lunch fodring. tar in gör vi själva och ger middag, kvällarna delar vi på. även herna delar vi på morgon och kvälls fodringarna....

foder, hö etc. får vi köpa själva, stallägaren säljer sitt hösilage för 2.35 kg och de är inget toppen bra så man får ge rätt mkt. foder köper alla för sig själva.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Fy 17 vad skönt det låter..

Om jag någon gång ska sälja vår gård och flytta till Umeå, får vi stalla in hos dig då? :idea: ;)

Jajamän, du är så välkommen! :laugh: Skicka bara ett pm så fixar det sig! ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

kl

Intressant diskussion. Jag stod tidigare i ett stall där det kostade 1800:- och jag tycker inte att det var något överpris för det man fick. Det intressanta är att ett par andra i det stallet klagade ofta över hur dyrt det var i förhållande till vad man fick. Dessa människor har nu köpt en egen gård och funderar på att ta inackorderingar. Nu börjar det visst gå upp för dem att det kostar ganska mycket för allt runtom. I deras kalkyl har de räknat in försäkringar på stall, iordninghållande av hagar mm och kommit fram till att de nog ska ta ca 1000:- mer än vad de betalade på det förra stället som t o m erbjöd mer service än vad de nu ska göra. Som sagt mycket intressant tycker jag, folk kan ändra sig snabbt när det gäller deras egen ekonomi.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 104
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 995
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 661
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 606
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp