Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Om en viss mängd spån, hö, havre ingår i hyran och man vill ha mer får man köpa det extra, är min åsikt. Dyrt?...nej, inte alls.:cool:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Men att du tycker att din häst ska ha det på ett visst vis i sin box kan ju inte stallägaren ta hänsyn till. Vill du ha mer spån så betala för fler balar, enkelt. Spån är mycket dyrt numer och man får ju det man betalar för!

Ni har väl en överenskommelse för vad som inngår och då även hur mycket!? Tycker förövrigt INTE att 1.800:-/mån. är dyrt! Har du någon koll på vad det kostar att driva ett stall runt med de omkostnader som man har!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Är stallägare och tar 700 kr i kallhyra.
Jag har ett litet stall på fyra boxar och använder container för att tömma gödseln.
Det kostar 260 kr/mån att hyra containern och sedan kostar det 800 kr per tömning. När jag hade ett varmblod i mitt stall, så fyllde den hästen halva containern själv på en månad. Alltså kostade det mig 530 kr i bara gödselhantering för en häst.

Jag har numera gått över till torv och jag skulle inte acceptera något annat i dagsläget i mitt stall eftersom jag använder container.
En bädd av torv och samtidigt använder Stalosan, gör att utgödslingen blir minimal om man jämför med strö och halm. (Jag har dessutom väldigt hög kvalité på den torven jag köper jämfört med när jag köpt andra märken.) På mina två hästar mockar jag ut ca en halv skottkärra om dagen.

Det är också en aspekt att tänka på när man jämför priser. Jag tjänar inte en enda krona på att ha inackorderingar, jag betalar ju dessutom moms, så de pengar jag "behåller" är 560 kr. Och med ovanstående utgift plus el och andra kringkostnader så förstår man ju att jag går back.

Men jag bor långt ute på landet (inte så attraktivt alltså) och tycker det är trevligt med lite sällskap. Skulle jag tjäna några pengar på att hyra ut stallplatser så skulle man behöva ta ut rejält mycket mer i kallhyra.
//Jezz
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tycker att det verkar ganska vettigt. Som sagt, spånet är svindyrt nu och då gäller det att hushålla för att hålla nere priset. Vi klarar oss gott och väl på en sådan bal (om den är packad) till alla utom ardennerhästarna ("Åh, vad coolt med vattenkopp!" och så är hela boxen sur strax efter). Vill du ha ekonomisk box rekommenderar jag någon form av bädd. Torv är ganska drygt strö och finns snälla bönder i närheten kanske det är värt att kolla om de vill sälja halm lite billigt. Det finns många sätt att få ner priset.

När vi hade inhyrning ett par år här tog vi 1000:- vintertid (inklusive strö, stråfoder och havre) MEN!! då fick de vara så snälla att hjälpa oss att bygga upp gården från grunden, hjälpa till efter stormarna med alla träd som låg som plockepinn, så gärden osv osv osv. Hade det inte varit för inhyrningen och hennes familj hade vi haft det mycket tuffare att bygga upp det här :love:
Sommartid fick hon betala 500:- om jag inte minns fel, med samma villkor som vintertid. Dessutom ställde hon upp för oss emellanåt med att ta in och ut hästar om något var vajsing och emellanåt fick vi ta in hennes häst också och se att hon mådde bra.

Jag tycker som sagt att priset verkar ganska vettigt ändå. Det kostar grymt mycket att ha stall, och man vill ju som stallägare inte direkt betala för andras hästar. Man har det ju bra om det går ungefär plus-minus noll.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

I princip inte, och det är det som är vitsen med en permanentbädd. Under spånet hade vi ju torv. Med en korrekt skött bädd har du en luktfri miljö med torrt överlager, där bädden dessutom alstrar värme. Perfekt för kallstall på vintern, och ekonomiskt för oss som betalar.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag sitter och funderar om jag äger ett hus med 4 lägenheter i.
och hyr ut dessa 4 lägenheter.. jag har sålt då min rätt att beträda de som är mitt.

Jag äger huset fasten endå inte kan man säga jag har ju ingen rätt att knalla in i lägenheterna ställa mig och laga mat och slänga mig på soffan och kolla tv även om jag ÄGER lägenheten.
Men jag har ju hyrt ut den!

Jag har heller ingen rätt att en dag bara flytta på 2 hyresgäster tänker ahh de får byta lägenhet så byter jag så när dom kommer hem så kommer dom inte in i vad de tror sin lägenhet eftersom de är fel nyckel!

Jag har heller ingen rätt att säga upp en hyresgäst pga att jag hört ett dåligt rykte eller för dom klär sig på ett sätt jag inte gillar.



Så min fråga är vad säger igentligen lagen om stallplatser som stallägare hyr ut???

Har dom rätt att flytta hästar till olika boxar utan att fråga ägaren?
Har dom rätt att gå in i en inhyrnings box förutom när den ska ta in och ut och ge mat?
Men typ bara gå in och stå där och klappa ge morot.. tänk om inte ägaren till hästen vill detta??
Har dom rätt att säga upp en person bara för de hört ett rykte eller tycker man har fula kläder på sig och hästen??

Om jag var du skulle jag flytta

Utan att tveka
Stallägaren verkar bara vara ute efter pengar och inte ute efter hästens bästa och sånna är farliga
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag sitter och funderar om jag äger ett hus med 4 lägenheter i.
och hyr ut dessa 4 lägenheter.. jag har sålt då min rätt att beträda de som är mitt.

Jag äger huset fasten endå inte kan man säga jag har ju ingen rätt att knalla in i lägenheterna ställa mig och laga mat och slänga mig på soffan och kolla tv även om jag ÄGER lägenheten.
Men jag har ju hyrt ut den!

Jag har heller ingen rätt att en dag bara flytta på 2 hyresgäster tänker ahh de får byta lägenhet så byter jag så när dom kommer hem så kommer dom inte in i vad de tror sin lägenhet eftersom de är fel nyckel!

Jag har heller ingen rätt att säga upp en hyresgäst pga att jag hört ett dåligt rykte eller för dom klär sig på ett sätt jag inte gillar.



Så min fråga är vad säger igentligen lagen om stallplatser som stallägare hyr ut???

Har dom rätt att flytta hästar till olika boxar utan att fråga ägaren?
Har dom rätt att gå in i en inhyrnings box förutom när den ska ta in och ut och ge mat?
Men typ bara gå in och stå där och klappa ge morot.. tänk om inte ägaren till hästen vill detta??
Har dom rätt att säga upp en person bara för de hört ett rykte eller tycker man har fula kläder på sig och hästen??

Om jag var du skulle jag flytta

Utan att tveka
Stallägaren verkar bara vara ute efter pengar och inte ute efter hästens bästa och sånna är farliga

Vi har inskrivet i kontraktet att vi hyr ut en boxplats men inte en specifik boxplats. Så vi har rätt att flytta en häst till en annan box. Vi skulle givetvis inte göra det sådär utan förvarning och vi har inte haft något behov av att göra det heller.

Samma sak med utevistelser. Det är vi som stallägare som beslutar om vilka hagar som skall användas.

Vi har rätt att säga upp vem som helst utan anledning på samma sätt som inackorderingarna har rätt att säga upp sin plats utan att ange någon anledning. Att ha det på något annat sätt skulle vara väldigt märkligt.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

I hyran som för storhäst ligger på 1800 kr
ingår följande.

spån

havre
utsläpp
kvällsfodring.

Man delar på andra fodringar.

Jag tycker allt under 2000.- (exkl moms) för detta är rena rånet... Alltför många stallägare bedriver mer eller mindre välgörenhet, frivilligt eller ofrivilligt.

Naturligtvis får inte höet ta slut, oavsett hyran. Men 4 spånbalar/månad tycker jag absolut är rimligt.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag bara känner att jag måste fråga i den här tråden, fast min fråga är s a s "tvärtom". Jag hyr ut en plats i mitt stall för 800:- i stallhyra. Då ansvarar jag för fodringar, in- och utsläpp, täckesbyte om det behövs, samt forslar bort gödsel (vilket ju blir oftare när där är en häst till). Hyresgästen skall skall själv handla foder till sin häst, eftersom den äter något helt annat än mina gör. Jag kör och hämtar hem (och betalar hö och halm). Eftersom jag har 2 ponnyer och 1 kallblod och hon har ett stort halvblod, betalar hon 1/3-av vad jag betalar för hö och halm. VARJE månad får jag tjata i ca två veckor innan jag får stallhyran plus de pengar jag ligger ute med för att jag köpt hö och halm. VARJE DAG får jag städa upp efter henne för att hon har drällt halm och gödsel överallt när hon har mockat sin box Ca 3 dagar innan hennes mat tar slut, brukar jag säga till henne. Den här sista gången har maten varit slut i ca 14 dagar.. ?? :eek:
Jag håller ärligt talat på att bli tokig!!! Hur många chanser skall man ge en sådan hyresgäst?? För saken är ju den att om någon kommer förbi och ser att hennes häst inte sköts som den skall, så blir det väl jag som "åker dit"?
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Ditt stall är mycket, mycket billigt. Och du kan köpa egna balar:). Ägaren måste ju ha mat för bövelen, det måste du ju också betala för:D

Är hon otrevlig. Berätta hur du känner! Om han är otrevlig mot dig, beror det på att hon har aggresiva känslor mot dig. Det kan bero på många saker, kanske utan anledning, men sannolikt har hon ett och annat klagomål. Ta det konstruktivt. Du har ju klagomål mot henne också, hon äger stallet och berättar hur hon önskar att inhysingarna ska uppföra sig. Berätta sakligt vad du vill istället:)
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Har ni något kontrakt?
annars skriv ett .och ta med allt som du beskriver här.När saker och ting ska betalas och när foder ska inhandlas mm precis allt. och gå igenom det tillsammans.Berätta oxå hur stressad du känner dig när att sker i sista minuten eller inte alls.
Sköter hon sig inte efter att ni skrivit kontraktet så finns det ju inte så mycket mer att göra än att börja leta annan hyresgäst.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Om jag var du skulle jag flytta

Utan att tveka
Stallägaren verkar bara vara ute efter pengar och inte ute efter hästens bästa och sånna är farliga


Hur kom du fram till det här kan man undra!? Varför är stallägaren bara ute efter pengar för att hyresgästerna inte får ta mer än det betalar för!? Och att de är farliga!!?? :confused: Så om man inte känner som stallägare att man vill sponsra andra hästägare så är man farlig!? Isf. är jag en farlig :devil:!


För att ta ditt egna exempel, om du äger en fastighet och dina hyresgäster förbrukar mer el än de betalar för under den förevändningen att de vill ha 30 grader varmt inne jämt, det är alltså helt ok för dig? Du står gärna den kostnaden för deras skull!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Alla vill ha det nästan gratis att ha häst verkar det som, köp extra spån och lägg in om det är så. Vet du själv vad allt kostar och hur mycket tror du sen han får i timpeng?
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Vi får betala 740kr varje månad och då ingår ingenting.
Spånet får vi visserligen skotta uppe hos en bonde till priset av lite fika :)
Men är det något som går i sönder eller behöver det rustas upp i stallet så betalar vi för det också. Hagmaterial betalar vi också för.
På sommaren får vi även betala en viss summa för de hagar vi använder, men just nu minns jag inte hur mycket:P
Det stallägaren gör är att ta bort allt gödsel och harva hagarna en gång om året drygt. (tillägg, han kör bort gödsel på sig egna mark, hanär ägare av ganska mycket marker runt om där vi har stallet.)
I förra stallet låg hyran på 1200 tror jag det var, då ingick hö.
Ibland in och utsläpp.

Emelie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag bara känner att jag måste fråga i den här tråden, fast min fråga är s a s "tvärtom". Jag hyr ut en plats i mitt stall för 800:- i stallhyra. Då ansvarar jag för fodringar, in- och utsläpp, täckesbyte om det behövs, samt forslar bort gödsel (vilket ju blir oftare när där är en häst till). Hyresgästen skall skall själv handla foder till sin häst, eftersom den äter något helt annat än mina gör. Jag kör och hämtar hem (och betalar hö och halm). Eftersom jag har 2 ponnyer och 1 kallblod och hon har ett stort halvblod, betalar hon 1/3-av vad jag betalar för hö och halm. VARJE månad får jag tjata i ca två veckor innan jag får stallhyran plus de pengar jag ligger ute med för att jag köpt hö och halm. VARJE DAG får jag städa upp efter henne för att hon har drällt halm och gödsel överallt när hon har mockat sin box Ca 3 dagar innan hennes mat tar slut, brukar jag säga till henne. Den här sista gången har maten varit slut i ca 14 dagar.. ?? :eek:
Jag håller ärligt talat på att bli tokig!!! Hur många chanser skall man ge en sådan hyresgäst?? För saken är ju den att om någon kommer förbi och ser att hennes häst inte sköts som den skall, så blir det väl jag som "åker dit"?



Den hyresgästen hade inte blivit långvarig hos mig. I mitt stall är mina hästar alltid nummer 1, om matte går och är stressad och irriterad över andra i stallet så går det ut över mina hästar. Det ska ju vara kul, för bövelen! ;)
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

1800:-/månad är inte dyr hyra för en stor häst anser jag.
Jag betalar 2500:-, och då har jag räknat ut att kallhyran är runt 600 spänn vilket är billigt för den standard vi har i stallet. Hur mkt foder ingår i dessa 1800:-? För anges det inte ngn exakt maxmängd, då är det ju alltid ngn i stallet som ska snika till sig extra, vilket kanske ngn gjort i ert stall och då har stallägaren ledsnat?

En spånbal i veckan räcker gott och väl, ingen av mina hästar har gjort över med mer. Nuvarande skulle en bal räcka över en vecka, förra hästen två veckor, och gammelpållen gör i snitt över med en bal per vecka. Mer än det måste räknas till "mer grisig än normalt", vilket jag som stallägare skulle anse.
Och mina hästar står på ett strölager på ca 3 dm. Jag strör upp en tom box med runt 5-6 balar, sedan räcker en bal i veckan gott och väl. Man ska inte vräka ut rent strö, det är slöseri, jag låter mockningen ta mer tid i stället.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

*KL

Om det är prisvärt eller inte beror på vart stallet ligger, vilka täningmöjligheter det finns osv. Det beror även på om det är svart eller vitt.

Sen tycker jag att det är skamligt att det inte finns foder/strö hemma helatiden, det är en dealbreaker för mig!
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Håller med :bow:

Är väl bara att köpa lite extra spån då.
I vårat stall är det ca 1 bal i veckan som gäller. Klarar man sig inte på det så får man köpa extra själv.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Sen tycker jag att det är skamligt att det inte finns foder/strö hemma helatiden, det är en dealbreaker för mig!


Fast är det det!? Om stallägaren har budgeterat med visst mycket foder och spån per häst, och hästägarna betalar för just den mängden men sedan kanske inte håller sig till ingångna avtal, ja då tar det ju slut i förtid och hästagarna får stå sitt kast!

Ts upprör sig ju över att de måste "hushålla" med allt! Är man inte lite bortdskämd om man tror att man för 1.800 spänn får ta så mycket spån som man anser sig behöva och kånka in grovfoder som man vill!?

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 104
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 995
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 661
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 606
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp