Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Eh? Det beror väl helt på förutsättningarna?! Vi har lyckats med 10 balar spån på tio månader, till TVÅ hästar. Det var då 1-2 dm torv i botten, 2 dm spån ovanpå - torrt, luktfritt och fräscht. Men då var det MITT stall, MINA hästar och MIN ekonomi, så jag kanske prioriterar annorlunda? :devil:

Hmmm... Det receptet skulle jag vilja ha också. Hur många torvbalar brukar det gå åt till torvbädden från början? (låt säga 3*3 m box)
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Men har du funderat på vad grejerna kostar innan du börjar hojta om att det är dyrt? Ett räkneexempel
Hö: 2 kr/kg, hästen äter väl minst 10 kg/dag = 600 kr/månad
Spån ca 300 kr/månad
Havre 2 kr?/kg, hästen kanske äter 3 kg/dag = 180 kr
Efter att maten är dragen är det 720 kr kvar som ska täcka kallhyra och betalning för den service stallägaren utför. Inte dyrt alls om du frågar mig!
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tycker inte det är för dyrt. :)

Själv betalar jag 700 i kallhyra. Ingenting ingår dvs jag köper själv all mat samt strö.

Det enda som "ingår" är att stallägarens man fodrar på morgonen men för övrigt har vi ett schema med in och ut-släpp där vi har fördelat det så rättvist som möjligt. Kvällsfodringarna sköter den som tar in på kvällen enligt schemat.

På lunchen slänger stallägarens dotter ut lite hö i hagen när hon kommer från skolan vilket ibland kan bli sent på eftermiddagen. För övrigt har hästarna fin halm att tugga på i hagen i ett skjul. Denna halm ser vi själv till att fylla på vid behov.

700 + mat (hö, halm, havre, mineraler, morötter ev. sojamjöl etc) och strö blir för min del ca 1800 kr i månaden. Då har jag inte försökt mig på att räkna ut bensinkostnader, släpkostnad, arbetsinsats för att hämta alla grejor. Sådant får man ju inte glömma - fodret kommer ju inte till stallet av sig själv!

Din stallägare kan inte få många kronor över i ren lön för mödan. ;) (Om än några kr alls!?)

Som någon säkert redan nämnt så kostar det att ha hästgård också. El, vatten, material, gödselhantering, underhåll etc.

"Kostar" också mycket i tid och ansvar. Det är väldigt lätt att en stallägare som t ex bor på gården många gånger tas för given eftersom man bor på gården. Man förutsätter att stallägaren alltid ska kunna ställa upp bara för att han/hon alltid finns på plats.

Sen angående strömängden: Jag har full förståelse att en bal i veckan inte räcker för en del hästar är verkligen ena riktiga "pisse-nissar". Men då får du väl köpa någon bal extra?
 
Senast ändrad:
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Har eget stall så jag köper det jag behöver, men jag har räknat lite hur mkt din häst skulle kosta om den bodde i mitt område.

Här kostar spånbalarna 78 kr/st, 5 stycken balar blir alltså 390 kr.

Om man säger att din häst äter en boll hösilage/månad:mindre än 10 kg/dag & en kr/kg blir det 300 kr/mån.

Havren här kostar ca 200 kr/säck, vilken är 20 kg.Om din häst kan hålla sig på 20 kg/mån(vilket jag tvivlar på) så räkna 200 kr där.

Allt detta blir 890 kr.
Stallägaren får 910 kr över.Vet inte om det är svart eller ej men om det är moms & grejer på det priset så försvinner det mesta där.
Hursomhelst så får inte stallägaren alls mkt för sin arbetsinsats, för att tala om denna får ngt sedan frakt för hö/havre/spån är avklarat & betalt.

Om din häst skulle äta hö så skulle priset bli minst det dubbla här, alltså 600 kr/mån.Då skulle stallägaren få över 610 kr på stallhyran, innan moms mm.

En liten vinklig från en stallägare:angel:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Stallägaren får 910 kr över.Vet inte om det är svart eller ej men om det är moms & grejer på det priset så försvinner det mesta där.
Hursomhelst så får inte stallägaren alls mkt för sin arbetsinsats, för att tala om denna får ngt sedan frakt för hö/havre/spån är avklarat & betalt.

Om din häst skulle äta hö så skulle priset bli minst det dubbla här, alltså 600 kr/mån.Då skulle stallägaren få över 610 kr på stallhyran, innan moms mm.

En liten vinklig från en stallägare:angel:
Och då finns inte underhåll av stall och hagar med, så där rök några hundralappar till:D Nä, 1800 är inga pengar i hästsammanhang;)
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Och då finns inte underhåll av stall och hagar med, så där rök några hundralappar till:D Nä, 1800 är inga pengar i hästsammanhang;)

Nej precis, förhoppningsvis får man dock inga räkningar på 6-7000 spänn för avgnagda stolpar som jag läste här nånstans;)
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Själv har jag inga problem att klara mig på en spånbal/veckan - Gick över från halm till spån under en period till min häst (Numera såld) fyllde upp boxen med tre balar. Jag är väldigt petig när jag mockar och siktar bort allt rent spån med grepen så det bara blir bollarna kvar. Krattar sedan undan allt rent spån från kisset så det bara blir en brun/gul "kisskaka" att ta upp - Brukar knappt blir en spade kiss!

Jag klarade mig i 17 dagar innan jag fyllde på med yttligare en bal - Så det beror nog lite på hur man mockar också, men även hur renslig/lortig häst man har. Nu har vi halm till sambon's häst och jag är lika petig där och sorterar bort allt rent - Nu är detta en mycket tacksam häst att mocka åt! Han bajsar i ett hörn och kissar i hagen när han kommer ut på morgonen samt innan han går in på kvällen - Han kissar alltså inte inne!
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Ja visst! Det är toppen - Han har lite "hingstideèr" kvar! Blev valack för ca ett ½ år sedan. Var som hingst mycket renslig av sig och det verkar sitta kvar även om han blev valack i temperamentet efter knappt tre veckor. //Linda
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

tycker inte att det låter särsklit dyrt.. Men jag fattar inte vad du gör med spånen?? :confused: 60 liter borde räcka på en vecka! Spån är dyrt så jag kan förstå stallägaren att det är 1 bal i vekan som gäller. Annars får du väl köpa till spån själv. Därimot är det dåligt att höet tar slut.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

flytta om de inte passar dig! jag betalar över 3500 i månaden o de ingår förutom de du skrivit inställ och alla fodringar. du ha de billigt!
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tycker det viktiga är om du känner att kontraktet brutits eller ej. Ingår fritt spån eller 4 balar/månad från början? Hade ni avtal om lägre hyra för att din inte äter havre eller är det något du senare frågat om? Hur mycket hö ingick från början i avtalet? Jag kan säga att där jag bor är 1800 precis självkostnaden för att ha en häst och då skulle stallägaren inte få en krona för besväret att släppa ut och fodra.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Såg nu att jag missat att din häst inte äter havre, men det är ju inte så mkt som går bort i den kostnaden.
På de flesta stall är det så att man betalar & vissa grejer ingår, sedan får man själv välja om man inte vill ge allt som ingår, men priset är fast oavsett, man väljer ju som sagt själv om man ska utnyttja det som ingår eller ej.
Annars skulle det bli ohållbart för stallägaren att göra om "specialpaket" till alla hästägare, tex en som inte vill ha med spån, en som inte vill ha med havre osv.Alla skulle pruta & börja diskutera, sånt håller inte.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tycker inte att du verkar få betala dyrt, ganska normalt enligt mig.
I mitt stall har vi också bara 1 bal/vecka och man klarar sig gott och väl. Det gäller bara att mocka ordentligt.
Ser ingen anledning till att du skulle få avdrag bara för att din häst inte äter havre, finns nog ingen stallägare som gör så..

Men det är dåligt om höet tar slut, det borde din stallägare fixa.
Och jag kan förstå din frustration om ni blir färre och färre inackorderingar som ska dela på alla fodringar så blir det såklart mer fodringar än vad du hade räknat med från början.

Men om du inte trivs, varför flyttar du inte?
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tycker att alla har det riktigt billigt :O Min nya kallhyra ligger på 3200 för ponny ponnybox, och sedan ska all mat , torv , hö och det där läggas till ;O I kallhyran fodras hästen 4 gånger/dag , släpps in o ut , byter täcken och får tillgång till stallets lilla ridhus och värdelösa utebanor. Ungefär 2 kvällsfodringar/ månad ska jag ta och luncha hästarna då och då . Här i sthlm är det inte billigt -.-
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Då har man inte lagt upp en ordentlig bädd från början. Lägger man en bädd av 4-5 balar på hösten räcker 1 bal i veckan även för en skitgris. Två av mina behöver inte spån mer än varannan till var tredje vecka. De har en bädd på minst 15 cm hela tiden. Den tredje hästen som är en riktig skitgris behöver en bal i veckan för att hålla samma bäddtjocklek. Det är aldrig en kissfläck på mina hästar tack vare att de har en tjock bädd från början.

Så tips till TS. Köp fyra till fem balar strö innan installning så kommer du att märka att en bal räcker gott och väl per vecka. Och som många andra säger, det är inte dyrt utan går jämt upp skulle jag säga.




Tkr det är vidrigt att det isånafall ska ligga kisspån underst, som bädd. Vilken stank de borde bli.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Eh? Det beror väl helt på förutsättningarna?! Vi har lyckats med 10 balar spån på tio månader, till TVÅ hästar. Det var då 1-2 dm torv i botten, 2 dm spån ovanpå - torrt, luktfritt och fräscht. Men då var det MITT stall, MINA hästar och MIN ekonomi, så jag kanske prioriterar annorlunda? :devil:

Till TS: 1800/30=60 spänn per dag. Skulle du vilja hyra ut boxplatser inklusive foder etc för det?





En halv spånbal i månaden per häst? Då kan du ju aldrig ha mockat ut nåt kiss alls. :crazy:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Tkr det är vidrigt att det isånafall ska ligga kisspån underst, som bädd. Vilken stank de borde bli.
Nej då, det blir ingen lukt alls. Trixet är att man inte rotar i den rena bädden utan låter torra delar av boxen vara. Det ger en tjock skorpa som isolerar från golvet och samtidigt håller hästen torr. Mina hästar har sina favoritställen där de kissar och tack vare den tjocka skorpan hålls ströet högst upp torrt hela tiden. Jag har en skimmel och är fullständigt allergisk mot kissfläckar och det här systemet har inte gett en enda kissfläck på henne. Varannan till var tredje vecka kan man känna att det börjar lukta en aning och då tar jag bort kiss-stället. Det blir då ungefär en extra kärra för alla tre den dagen (normalt blir det en kärra per dag). Lukten beror på att spånet inte binder ammoniak lika bra som torv. Hade jag torv som bädd så tror jag inte att jag skulle behöva mocka ut kisset alls i stort sett. Men som sagt toppen på bädden måste ju alltid vara torr och har man en grävande häst så blir det annorlunda.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tycker inte det låter dyrt. Däremot förstår jag att inte en spånbal i veckan räcker. Du får väl betala mer så att det finns mer spån för dig då. Han får väl se till att ha foder och spån hemma så får var och en betala extra för det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 104
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 995
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 661
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 606
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp