Blir galen av "något i famnen"

Skogstroll

Trådstartare
Min Rottis kille på fem år blir som tokig när man lyfter upp något i famnen tex katter, kaniner, barn. Han hoppar och vill ha ned det. Jag har själv inga barn och inga i min direkta närhet dagligen, så det har varit svårt att öva på just detta med barn. När barnen kan gå själva och inte visar rädsla för honom eller springer ifrån honom går det jättebra och jag litar på honom, men det går inte att lyfta upp dom utan att han blir upphetsad, och då väldigt svår att få kontakt med.Om barnen springer och är rädda har det hänt att kan välter omkull dom och slickar dom hysrteriskt i ansiktet, aldrig bett! Nu är jag själv i åldern då jag skulle kunna tänka mig att skaffa barn inom ett år eller två, och med honom sån här känns det väldigt svårt. Jag kan inte tänka mig att lämna bort honom eller avliva honom, så det måste i såna fall gå att träna bort innan det blir genomförbart. Någon som har tips på hur jag tränar bort problemet på ett bra sätt? Han har ganska mycket jaktinstinkt på smådjur i allmänhet, men "sina egna" katter tex jagar han inte, eftersom han är van vid dom. Jag har inga andra problem med hunden, han är jättesnäll och go, men detta ser jag som ett problem OM jag skulle vilja ha barn. Tips tack:) Och helst ingen hängning, som tyvärr ofta förekommer här..Jag kommer bara att skaffa barn om det fungerar till 100% annars väntar jag till han blir äldre eller är borta.

Sv: Blir galen av "något i famnen"

"Nej" eller "sitt" brukar funka bra på famnproblemet.

Att han har omkull barn har jag tyvärr inga lösningar till... Möjligtvis att det går att lära honom att han aldrig får springa efter, på samma sätt som man lär dem att inte jaga vilt?

Han brukar bli väldigt okontaktbar i dessa situationer, svårt att öva med riktiga barn känner jag, ingen som vill låna ut några;) och katterna blir livrädda och klöser sig fria. Om man går vääääldigt lugnt tillväga brukar man kunna kontrollera honom,NEj förstår han bra, bara han är uppmärksam, och inte "klickar"

Du får väl tala på ett sådant sätt så att han förstår att du inte accepterar det han gör. Sätt gränser, var tydlig och konsekvent. Har du sagt nej, sitt eller ligg så menar du väl det vilket sinnestillstånd han än må vara i?

För övrigt så brukar de egna barnen inte vara samma sak som andras barn.. Om man nu har en hund som reagerar på barn.

Mvh

Senast ändrad:

Jag förstår det, men det är svårt att träna detta samtidigt som man har en fräsande katt eller ett skrikande barn i famnen, och han bara hoppar hysteriskt och inte ser/hör mig för instinkten tar över totalt. Jag har också hört att det brukar bli skillnad med egna barn, sen blir han ju äldre, och lugnar ner sig mer och mer. När han var unghund gick det knappt med barn alls,även om dom stod på egna ben, nu går det jättebra, så övning ger färdighet och med åldern kommer lugnet mer och mer. Det svåra är ju att öva med levande varelser i famnen, eftersom det är just bara dom han reagerar på¨och inte tex leksaksdjur osv.

Vi har höns och den ena av mina hundar har väldigt mycket jakt i sig. Han får inte jaga hönsen när de går fritt, han har försökt men blev snabbt varse hur förbjudet det är så nu är det inga problem längre. Denna hunden stressar även upp sig och blir hysteriskt nyfiken när jag tar upp en höna eller en kyckling i famnen men då är det "gå väck!" eller ett platskommando som gäller och där är jag stenhård.

Förstår att just katter och skrikande småbarn kan vara svårt men det finns ju andra djur som borde vara lättare? Höns, kaniner, sköldpaddor, marsvin etc.. Någon i din bekantskapskrets kanske har något av ovanstående?

Mvh

Han är ju rätt stor..vet faktiskt inte om dom vill öva med sina djur. Han fick tag i min kusins ena kattunge för några månader sedan (han smet fort som tusan när jag öppnade bildörren, hann inte reagera) Jag är förvånad över att den överlevde. Jag gjorde allt i min makt, och ändå tog det en bra stund innan han släppte den.Jag både slog och sparkade för att få honom att släppa, det var enda sättet. Det är bara djur han verkar vilja döda, barn har han ju aldrig bitit efter. Bara hoppat på.Det jobbigaste är att jag verkligen inte kan komma på varför han är sån här, han har ju alltid varit omgiven av djur, både katter, kaniner och andra djur, men det verkar inte hjälpa. Han är mest sån som sagt, med okaända smådjur, inte våra katter hemma, även om han inte kelar med dom direkt.

Börja med mindre "triggande föremål" - typ en leksaks-katt - och träna in ett fungerande sitt kommando.
Fortsätt sakta med att hantera leksaks-katten som en riktig katt - prata med den/klappa på den/"jama"
Öka svårighetsgraden och kravställningen succesivt!

Först när du känner att du kan hantera hunden trots diverse "provokationer" går du över och tränar på riktiga djur och barn.

Vad gäller att skaffa egna barn så brukar relationen till barn som hundarna växer upp med vara rätt olik den relation de har till barn som de bara träffar "då och då".

/Swat

Ok. Det framgick inte i ditt första inlägg att han vill döda djuren. Det är ju lite värre det.. Då tycker jag att Swats förslag låter som en bra idé.

Mvh

Kom på nu när du skrev det att han faktiskt gav sig på en leksak typ "skällande liten hund" eller liknande för några år sedan. Ska åka till en leksaksaffär nästa vecka och inhandla diverse leksaker som låter/rör sig för att sätta igång och öva! Har ju trots allt lyckats öva på tex lusten att jaga vilt ska avta och han ska börja lyssna på mig under en längre period, vilket gett jättebra resultat. Jag litar inte på honom till hundra procent ännu, därför är han alltid kopplad på ställen där jag inte är helt säker på att det finns något att jaga (han är bara lös på tomten) Ska be min sambo hjälpa mig. Detta känns som en utmaning som jag ska lyckas med! ar även en brra hundtränare på mitt hundsim som jag ska be om hjälp. Hon föder upp shäfer och lämnar till bla tullen. Hon hade Rottweiler innan. Jag måste nog bara tro på att det verkligen kommer att gå själv! Tack till er alla:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 434
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 275
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 167
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka