Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så.
1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det efter?
2. Om ni skulle göra en jätte jobbig operation alltså som NI tyckte var jätte jobbigt. Och ni fick välja på att bli sövd eller att ha lokal bedövning och lugnande medicin. Vad skulle ni välja då och varför?
1. Jag sövdes för operation i vintras (diskbråck). Först var jag i en säng i ett annat rum, där jag sedan också vaknade upp, och fick lite tabletter, venflon etc. Efter det fick jag gå till operationsrummet i rummet intill och lägga mig på bordet, där sedan operationen förbereddes. Narkossköterskan/läkaren sa att hon skulle ge lite narkos till att börja med, för att få mig att börja slappna av lite mer, och jag hann känna att jag blev trött (och jag tror att jag frågade om det var okej att jag somnade
), innan jag var borta. Jag tyckte inte det var otäckt alls när jag var där, utan det kändes som vanlig trötthet, inget konstigt. Inte heller när jag vaknade upp. För mig var det som om jag vaknat mitt i natten deluxe - dvs trött, det kändes som om jag gärna hade kunnat fortsatt sova längre (utöver att sköterskorna/läkaren kom och pratade och ville veta att allt var bra, berätta hur det gick etc
och jag visste ju att det var dags att vakna när jag börjat vakna och var medveten om dem
) och att jag inte var helt klar i huvudet till en början (på samma sätt som jag inte är helt klar i huvudet om jag abrupt vaknar mitt i natten av något, men det brukar gå över snabbare). Tröttheten satt i för mig, och jag var väl lite halvtrött tills jag kom hem och somnade några timmar senare (jag opererades på eftermiddagen och åkte hem kanske en timme efter jag vaknat). Jag tror dock att jag åt för mycket mat när jag vaknade upp (sköterskorna frågade om jag ville ha något, och jag sa ja), och jag kräktes två gånger där (extremt plötsligt illamående två gånger, sedan var allt bra igen direkt efter respektive kräkning). Jag kände ingen som helst smärta från operationen, varken då eller senare. Jag åt opiater (oxikodon) och alvedon de närmaste dagarna efter enligt instruktionerna, och efter de dagarna kunde jag sluta helt med smärtstillande utan problem. Jag var väl inte helt klar i huvudet de första dagarna, även om det inte kändes för mig så tydligt (systern som körde hem mig har dock kommenterat att jag kanske inte var helt där som jag brukar
)
2. Kan jag tyvärr inte riktigt svara på, då jag inte tyckte det var särskilt jobbigt. Jag vet inte hur jag skulle gjort om jag tyckt det var jobbigt.