Bleka tänderna - hur har amerikanarna så vita tänder?

Svaret heter skalfasader och limmas utanpå ens egna tänder efter att de blivit nedslipade. Har man en gång slipat ned och satt skalfasader kan man aldrig vara utan dem eftersom ens egna tänder är förstörda för alltid. I Sverige kostar det ca 8000 kr per tand beroende lite på vilket material man använder.
Varför vill man medvetet förstöra sina egna tänder för att sätta dit fakefasader istället :confused: :crazy:
Finns det någon statistik på hur vanligt det är?
 
Varför vill man medvetet förstöra sina egna tänder för att sätta dit fakefasader istället :confused: :crazy:
Finns det någon statistik på hur vanligt det är?

En f d tandläkare (pensionär) berättade att det var ett rätt vanligt jobb i hans ungdom, att få slipa ner friska tänder och sätta in fake istället. Så slapp folk hål och att behöva vårda tänder. Jag var helt förskräckt över den informationen, här - i Sverige.
 
Varför vill man medvetet förstöra sina egna tänder för att sätta dit fakefasader istället :confused: :crazy:
Finns det någon statistik på hur vanligt det är?
Jakten på det perfekta leendet. Ett snyggt vitt leende är lika viktigt som att ha snygga rena kläder i vissa kretsar i samhället och har man då inte naturligt väldigt vita tänder eller att tandblekning inte räcker så går man ett steg längre.
 
Jag tror också mer på fasader.

Köpte precis tandblekningskit från tandläkare och det var från det största märket i USA. Sen kan man ju bleka för mycket så att det blir för vita, vilket även tandsköterskan sa till mig. En blir nog rätt hemmablind och normen i USA är nog allt mer kritvita tänder.
Det slog mig när du skrev detta, jag bleker också tänderna och köper man samma kit från ebay går det att köpa betydligt starkare "formula".
 
Ja, det gör jag med. Det är främst på tv jag tänker. Och det är liksom program där det är "fattiga" människor med också, tex Dr Pimple Popper. Även de har sjukt vita tänder. Alla kan inte ha fasader, jag köper inte det, det hade varit för stora ingrepp.

Men även tex 90 Days to Wed har "alla" deltagare jättevita tänder. Även de som annars saknar stil och klass.
Så stil o klass är samma som gräsligt vita tänder?😁
 
Jag måste erkänna att jag ändå förstår dem som gör det. Jag har ett leende som jag inte gillar, mina tänder syns inte när jag ler (bara ett par mm av de nedre delarna) och jag har mått dåligt av det under mitt hela liv. För hur mycket än folk säger att det är charmigt med annorlunda tänder så syns deras tänder åtminstone.
Och med tanke på tandvården, dvs oron över trasiga tänder eller för tunn emalj, så ser jag fördelen med tänder som inte skadas så lätt.

Men jag tycker att det låter väldigt läskigt med att slipa ned ens egna tänder till stumpar, point of no return liksom.
 
Mina tänder ser ut som hej o hå. En framtand är gul efter en smäll på tandanlaget innan den ens kommit fram. Emaljen har på grund av en flourfläck gått sönder på någon så det syns. Sen har jag ett litet nålstort hål i en hörntand där det naturligtvis är en fläck. Men det är jag. Dom tjänar mig väl och jag har haft väldigt lite hål.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det Finns ju fasader där man inte behöver slipa ner sina egna tänder först, är billigare såklart.

Jag vet flera (i usa alltså), som inte är rika, som har någon typ av fasad. En kompis har som en såndär tandställning med tråd och så plast i gommen- fast istället för tråd över tänderna är det en enklare fasad.
 
Men har verkligen ALLA det? Jag tycker det syns till och med när de gör en glidande överblick av publiken i en show till exempel. Bling! Pärlevitt överallt! 😅
Ja det är väldigt vanligt. Det är typ som att köpa ny bil när man får råd: folk skaffar nya tänder som statussymbol.

Jag borde lägga till att det faktiskt inte behöver vara jättedyrt, beroende på vad det är för skalfasader (lärde mig ett nytt ord, tack Buke!).

Det är enkelt att se vem som har riktigt tänder och vem som har falska. Ingen sätter in fasader som är ”krokiga” så har personen ifråga lite sneda och vinda tänder som är kritvita så är de blekta. Är tänderna kritvita och perfekt formade så är chansen större att de är fasader.

Jag avskyr för övrigt amerikansk tandvård och måste säga att svenska tandläkare är överlag mycket kunnigare och mindre belägna att stoppa in en massa skrot i munnen på en. Här är det typ ”oj din ena framtand är 1 mm kortare än den andra, det kan vi fixa! Du vill väl inte se KROKIG ut i munnen?! Herreguuuuuuud på röntgen ser vi att tänderna ligger nära varandra! Du kan få hååååål i framtiden! Vi drar ut dem här tänderna här, sju eller åtta stycken, och sätter in nya så slipper du problem i framtiden! Köp den här tandborsten, den är clairvoyant och ringer oss om dina röntgenplåtar ändras!”
 
Senast ändrad:
Ja det är väldigt vanligt. Det är typ som att köpa ny bil när man får råd: folk skaffar nya tänder som statussymbol.

Jag borde lägga till att det faktiskt inte behöver vara jättedyrt, beroende på vad det är för skalfasader (lärde mig ett nytt ord, tack Buke!).

Det är enkelt att se vem som har riktigt tänder och vem som har falska. Ingen sätter in fasader som är ”krokiga” så har personen ifråga lite sneda och vinda tänder som är kritvita så är de blekta. Är tänderna kritvita och perfekt formade så är chansen större att de är fasader.

Jag avskyr för övrigt amerikansk tandvård och måste säga att svenska tandläkare är överlag mycket kunnigare och mindre belägna att stoppa in en massa skrot i munnen på en. Här är det typ ”oj din ena framtand är 1 mm kortare än den andra, det kan vi fixa! Du vill väl inte se KROKIG ut i munnen?! Herreguuuuuuud på röntgen ser vi att tänderna ligger nära varandra! Du kan få hååååål i framtiden! Vi drar ut dem här tänderna här, sju eller åtta stycken, och sätter in nya så slipper du problem i framtiden! Köp den här tandborsten, den är clairvoyant och ringer oss om dina röntgenplåtar ändras!”
Otroligt att det är sådan skillnad på tandvården där. Det visste jag inte! Lite som när vi förr här skulle alla hästars tänder raspas oavsett. Idag vet vi betydligt bättre.
Deras tandvård låter som att de ligger efter ganska mycket. Många äldre i Sverige har också gräsliga tänder. Men det lär nog successivt ändras med åren då vi fått bättre tandvård än när de var små/unga.
 
Jag tycker att det ser väldigt mycket bättre ut om tänderna är lite ojämna.
Tänk Helen Sjöholm med riktigt jämna likadana bländvita tänder Fy.... Eller Björn Skifs.
 
Ja det är väldigt vanligt. Det är typ som att köpa ny bil när man får råd: folk skaffar nya tänder som statussymbol.

Jag borde lägga till att det faktiskt inte behöver vara jättedyrt, beroende på vad det är för skalfasader (lärde mig ett nytt ord, tack Buke!).

Det är enkelt att se vem som har riktigt tänder och vem som har falska. Ingen sätter in fasader som är ”krokiga” så har personen ifråga lite sneda och vinda tänder som är kritvita så är de blekta. Är tänderna kritvita och perfekt formade så är chansen större att de är fasader.

Jag avskyr för övrigt amerikansk tandvård och måste säga att svenska tandläkare är överlag mycket kunnigare och mindre belägna att stoppa in en massa skrot i munnen på en. Här är det typ ”oj din ena framtand är 1 mm kortare än den andra, det kan vi fixa! Du vill väl inte se KROKIG ut i munnen?! Herreguuuuuuud på röntgen ser vi att tänderna ligger nära varandra! Du kan få hååååål i framtiden! Vi drar ut dem här tänderna här, sju eller åtta stycken, och sätter in nya så slipper du problem i framtiden! Köp den här tandborsten, den är clairvoyant och ringer oss om dina röntgenplåtar ändras!”

Så jäkla sorgligt!
 
Lyssnade på en podcast med en person som är frekvent på TV i USA. Svaret är att 99% av alla personer i amerikansk TV inte har riktiga tänder. De har alla (verkligen ALLA!) en form av "veneers" (skalfasader som nån skrev på svenska). Det är alltså inte så att några har det, eller en fråga om de flesta har det.. de har A L L A det.
 
Ja det är väldigt vanligt. Det är typ som att köpa ny bil när man får råd: folk skaffar nya tänder som statussymbol.

Jag borde lägga till att det faktiskt inte behöver vara jättedyrt, beroende på vad det är för skalfasader (lärde mig ett nytt ord, tack Buke!).

Det är enkelt att se vem som har riktigt tänder och vem som har falska. Ingen sätter in fasader som är ”krokiga” så har personen ifråga lite sneda och vinda tänder som är kritvita så är de blekta. Är tänderna kritvita och perfekt formade så är chansen större att de är fasader.

Jag avskyr för övrigt amerikansk tandvård och måste säga att svenska tandläkare är överlag mycket kunnigare och mindre belägna att stoppa in en massa skrot i munnen på en. Här är det typ ”oj din ena framtand är 1 mm kortare än den andra, det kan vi fixa! Du vill väl inte se KROKIG ut i munnen?! Herreguuuuuuud på röntgen ser vi att tänderna ligger nära varandra! Du kan få hååååål i framtiden! Vi drar ut dem här tänderna här, sju eller åtta stycken, och sätter in nya så slipper du problem i framtiden! Köp den här tandborsten, den är clairvoyant och ringer oss om dina röntgenplåtar ändras!”
Det är väl också så att typ ALLA barn får tandställning?
Det har både min kusin och en kompis som är lärare på motsvarande mellanstadiet pratat om...
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 816
Senast: Klara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 005
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 394
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 722
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp