Ja det är väldigt vanligt. Det är typ som att köpa ny bil när man får råd: folk skaffar nya tänder som statussymbol.
Jag borde lägga till att det faktiskt inte behöver vara jättedyrt, beroende på vad det är för skalfasader (lärde mig ett nytt ord, tack Buke!).
Det är enkelt att se vem som har riktigt tänder och vem som har falska. Ingen sätter in fasader som är ”krokiga” så har personen ifråga lite sneda och vinda tänder som är kritvita så är de blekta. Är tänderna kritvita och perfekt formade så är chansen större att de är fasader.
Jag avskyr för övrigt amerikansk tandvård och måste säga att svenska tandläkare är överlag mycket kunnigare och mindre belägna att stoppa in en massa skrot i munnen på en. Här är det typ ”oj din ena framtand är 1 mm kortare än den andra, det kan vi fixa! Du vill väl inte se KROKIG ut i munnen?! Herreguuuuuuud på röntgen ser vi att tänderna ligger nära varandra! Du kan få hååååål i framtiden! Vi drar ut dem här tänderna här, sju eller åtta stycken, och sätter in nya så slipper du problem i framtiden! Köp den här tandborsten, den är clairvoyant och ringer oss om dina röntgenplåtar ändras!”