Blandrasvalptråden...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blandrasvalptråden...

Nej, jag tycker inte det är någon särskild skillnad. Måste man vilja köpa en valp för att förtjäna svar på väldigt enkla frågor? Som sagt - i uppfödarrollen ingår att bli ifrågasatt, ibland av rent intresse från frågeställaren, ibland på jävelskap men man måste kunna ställa sig över det genom att svara sakligt och riktigt på frågorna. Visst finns det frågeställare som beter sig så illa att de inte förtjänar någon energi eller några svar alls, men några såna kan jag inte se i den här tråden.

Diskussioner kring blandrasavel har jag deltagit i ett antal genom åren, men gemensamt för alla har varit att blandrasuppfödarna mycket sällan svarar på de frågor de får om avelsmål, avelsutvärderingar, hälsoundersökningar och så vidare, frågor som är absolut grundläggande för alla uppfödare. Förmodligen för att de inte har några svar.

Precis som jag misstänkte bemöts även frågor som ställs helt lugnt och utan något som kan liknas vid påhopp med retsamma/hånfulla svar, inte spåret av svar på konkreta frågor. Det säger väl det mesta som behöver sägas om den här sk uppfödaren. Eller varför inte låta attityden i svaren tala för sig själv;

Så du får nog fortsätta va nyfiken på det då du aldrig kommer att få reda på om ja är lika "irriterad" I verkligheten
Du kan vänta bäst du vill.
mmm....du e go du
märker du hur patetiskt du låter? Du tror att du är märkvärdig på något sätt.... sådana personer blir ja lätt allergisk mot...
Det har du inte den blekaste om, du skall ha klart för dig att inte en endaste fråga till svarar ja på de här börjar bli fruktansvärt patetiskt.
så där gjorde ja väl dig besviken

Med lite distans till det är det nästan lustigt... Undrar just vad den stora skaran redan noga utvalda valpköpare skulle säga om de visste hur deras uppfödare beter sig mot andra än just de som ska köpa valp.

Måste bara få förtydliga;

Jag har inget emot blandrasHUNDARNA. Var själv kär i en rottis/schäfer som yngre. Men jag ger inte alls mycket för aveln. Man har ingen aning om vad man blandar på, dvs. man kan omöjligt veta vilka rasegenskaper som slår igenom. Jag skulle tex. aldrig köpa en blandras rottis/border. Inte så trevligt om det slår ut med en del skärpa, nervositet, hög aktivitetsnivå, vall och spring i benen.

Eller; "Ja, gud vad kul det vore med valpar. Kan vi inte para din tik (schäfer, rottis, amstaff) med min hane (dogo, malle)? Täääääänk vad gulliga dom skulle bli?"

Däremot så kan jag ge Toudi cred, just för att hon kollat höfter.

Okey, för blandrasavel. Om man på en seriös nivå försöker få fram en ny ras.

Kan ju berätta för dig att jag träffar nog fler hundar om året än vad du nånsin kommer att göra. Och många är blandraser, och tyvärr har de flesta "defekter" pga att de har blandat tokigt. Precis som många renraser har fel, inget att sticka under stol med.

Kan ju dessutom nämna Bonnie som avlivades ett år gammal (bc/rottis) pga att hon inte kunde kontrollera sig själv öht och hade superlåg stresströskel. Samma beteende som Bella, tjuvvallade allt och bet till sist.

Faktum är att många av de blandisar jag träffar med rottis i har lynnesfel. Det beror inte på rasen rottis som jag anser är en i grunden bra hund, utan på att de korsas hej vilt och jag anser inte att den rasen bör korsas...

Jag hoppas att du om någon av dina valpköpare får problem är beredd att stötta och ev. ta tillbaka valpen. Dessutom hoppas jag att du är beredd att stödja dem med valpkurser precis som min uppfödare gör då jag har köpt en ras som anses som "svår".

//E

Tråkigt nog så är det ju inte den enda tråden som du får samma trista attityd i om du blir ifrågasatt. Det är säkert jättekul o mysigt med valpar och ett himla jobb inte att förglömma. Du skriver att vill att hon ska få sin första kull innan hon är 3 år. Jag antar att det betyder att du planerar fler? Om din tik trots sin blandning är helt okej så betyder ju tyvärr inte det att valparna blir det. Det är ju den vanskliga biten det. Man vet ju aldrig hur det blir när man blandar. Hoppas bara att du är mer nogrann och seriös än vad du verkar här för dina blivande valpar har inte dom bästa oddsen. Minns en annan tråd där du skrev att en såld valp är såld. Alltså inte mer ditt ansvar.
Själv skulle jag inte våga ta risken med att avla på blandras. Men det är jag det. Sen kanske du ska tänka på att nån av dina ev valpköpare kanske finns på buke.

Toudi skrev:
har du aldrig tänkt på att de är ägarens fel och inte hundens?

rätt, hem rätt ägare men rätt kunskaper är mkt viktigt då får du oftast en kanonhund vare sig de är en rottis blanding eller en retrver blanding.

Ja fast det finns vissa saker ett "bra hem" och bra ägare inte kan fila bort eller träna bort.
Instinkter exempelvis, om man går efter tesen att hunden blir vad man gör den till när man skaffar hund kan man lika bra försöka göra jakthund av New Foundland, vaddå? Ett bra hem och vips har den lärt sig det den ska.
Skaffar man en Njuffe till älgjakt kommer det inte funka så bra, och varför det då? Jo för att den är framavlad för något annat -den tillhör en egen grupp hundar som består av raser som är snarlika och som används inom samma område, det finns många olika användningsområden och det jag reagerar mot är att border och rottis är två helt olika hundar från två olika rasgrupper.
Det finns inget värre än en hund som har liten % vall i sig, sådana springer förtvivlat efter en när man cyklar förbi och när man stannar så fattar den inte vad den ska göra... så den skäller istället.
De hundar jag träffat med Border i sig (har dock inte sett en renrasig Border här på flera år) har vart stressade hundar som inte fungerar att göra någonting med för de är inte riktigt lämplig för någonting specifikt eller så har de köpts som gårdshund.

Om du vore det minsta seriös som "uppfödare" skulle du:

*ha ett mål med din avel
*vara mer ödmjuk och inte fäkta vilt omkring dig
*kunna redogöra båda föräldradjurens hälsostatus flera led bakåt
*ha lite kunskap om genetik
*kunna redogöra hur MH-resultaten sett ut bakåt i leden

Och till sist hade du:

*förstått att raserna du korsar både bäddar för problem i sig och får kunniga och erfarna hundmänniskor (som träffat blandningen förut!) att reagera.

inte för jag vill lägga mig i.
men en hund som man ska trivas med. så går man inte efter om den har "papper" utan hur hunden är. om det inte finns blandrasavel så blri de inga blandras hundar. och jätte många av sveriges befolkning har blandras hundar. min mamma avlar själv upp små blandras hundar, vi bor nere i skåne och de kommer folk lååångt uppe ifrån å köper valpar av oss..

vissa har inte råd å köpa renrasiga hundar med papper på, utan köper blandras hundar eller renrasiga utan papper som blir så kallad blandras.

därför tycker jag att ni/vi inte ska nervädera blandras avlen utan de är fina hundar de med fast dom inte har papper..

Senast ändrad av en moderator:

nix, känner inte ägaren men har mailat med henne till och från ett år innan vi gjorde parningen. :)

Det är väl ingen som sagt att blandraser är andra klassens hund heller, poängen är att man för det första inte har en aning om vad hunden har för sjukdomshistorik om man envisas med att köpa sig gatukorsningar, och det där med att blandraser är friskare är en myt, två sjuka föräldrar ger sjuka valpar, avlar du på friska hundar blir de friska oavsett om du avlar på rasren eller blandras.
För det andra så förstår jag inte varför det prompt ska vara bruks eller vall i vareviga blandras för. Om man nu nödvändigtvis skiter i att ställa sin hund och om man inte bryr sig om att ha ett avelsmål utan bara parar för att man själv tycker det är skoj, så kan ni ju åtminstonde avla på hundar som är närbesläktade, typ golden/labbe.

menar du att ja skulle bete mig illa på nåt vis? Vad grundar du det på? För att ja inte sväljer dina å andras påhopp? Menar du att ja skall med ett leende på läpparna säga " visst har ni rätt kasta på bara" Det här är ju löjligt.

jasså de säger du... har du överhuvudtaget någon aning om vad jag jobbar med? Just det. :smirk: Hundar träffar ja dagligen med alla olika möjliga sortes sjukdomar och skador, blandraser som renraser.

Kan ju också berätta för dig att ja vill inget annat än att mina valpar skall få bra hem hos rätt hundägare.

Det gör minst sagt ont i mig att se hur folk kan ha så mkt fördomar mot någon som ni inte känner.

trist attityd? Bara för att ja inte tackar å tar emot? :smirk:
anledningen till att ja valt att ta den första kullen på min tik innan hon är tre år beror på att ja tycker de är för tidigt att ta en kull vid två års ålder ja anser att dom skall få vara barn själva först men de är bara min teori.

Om ja skall ta någon mer kull vet ja inte än, går allt bra så kanske ja tar den andra och isåfall sista kullen när hon är fem. Men som sagt vet ja inte än, beror helt på hur de går och hur jobbigt ja tycker att det är.

valpköpare på buke? Har ja svårt att tro med tanke på dom flestas inställning här säger renras och inget annat.

när ja menar att en såld valp är såld så menar ja att ja vill inte att den skall flytta runt överallt till ett flertal olika hem. Skulle de bli ev problem så kommer ja självklart hjälpa till genom att göra så gott ja kan för att hitta ett nytt kärleksfullt hem.

okej men då har du ju redan ställt min diagnos skall vi säga så då?

Det är väl inte frågan om att bara tacka o ta emot. Att det ställs frågor om syftet med blandningen av raser är ju inte så konstigt. Sen om du väljer att svara på dom eller inte är ju helt o hållet upp till dig. Att sen många tycker att det inte är den bästa blandningen är väl inte heller så konstigt. Sen tror jag faktiskt inte att nån här inne tycker illa om blandraser i sig. Vad man tycker mindre om är väl kanske all konstig blandning hit o dit. Det går ju faktiskt inte att blunda för att det finns en hel massa hundar av mindre lyckad blandning.

felicia_ skrev:
inte för jag vill lägga mig i.
men en hund som man ska trivas med. så går man inte efter om den har "papper" utan hur hunden är. om det inte finns blandrasavel så blri de inga blandras hundar. och jätte många av sveriges befolkning har blandras hundar. min mamma avlar själv upp små blandras hundar, vi bor nere i skåne och de kommer folk lååångt uppe ifrån å köper valpar av oss..

vissa har inte råd å köpa renrasiga hundar med papper på, utan köper blandras hundar eller renrasiga utan papper som blir så kallad blandras.

därför tycker jag att ni/vi inte ska nervädera blandras avlen utan de är fina hundar de med fast dom inte har papper..

Men kan du försvara en korsning mellan tex rottweiler+border collie? Hamiltonstövare+schäfer? Vorsteh+schäfer? Jack russel terrier+dvärgpudel? Groenendael+dobermann?

Kan du överhuvudtaget försvara att man blandar två eller flera utpräglade brukshundar, vallhundar, drivande jakthundar, stående fågelhundar, apportörer - i en och samma hund?

All blandrasavel utan mål ("jag vill ha en valp efter min söta tik" räknas inte!) är oseriös. Att sedan någon tar en blandraskull på sin lilla, lurviga, söta och snälla tik tillsammans med grannens lilla, lurviga, söta, snälla hane är väl inte hela världen om hundarna tjänar som lugna familjehundar. Men att medvetet avla fram schizofrena korsningar (riskerna är stora!) bara "för att" är inget annat än oseriöst och idiotiskt. Särskilt skrämmande är det när "uppfödaren" resonerar som så att "hunden blir vad du gör den till".

Duktiga, kunniga hundmänniskor med erfarenhet och gediget intresse köper sig vanligtvis (det finns undantagsfall!) en blandning mellan stövare+rottweiler+border collie+dalmatiner. Utan de köper renrasiga hundar.

*suck*

vacasso skrev:
De hundar jag träffat med Border i sig (har dock inte sett en renrasig Border här på flera år) har vart stressade hundar som inte fungerar att göra någonting med för de är inte riktigt lämplig för någonting specifikt

Det där kan jag hålla med dej om. Har själv en border korsning och ja.. han är inte normal nånstans. Mkt vall, men kan inte valla. Mkt nervositet och stress från bordern, skärpan och vakten från schäfern.

Resultatet: En hund som stressar upp sej för minsta lilla, mkt vakt men är samtidigt väldigt nervös. I honom har båda rasernas negativa sidor slagit igenom ordentligt.. även om båda hans föräldrar är hur trevliga och goa som helst.

Nu vet jag dock inte om detta har kommit från hans dåliga uppväxt.. (skrev om den i en annan tråd för nåt år sen,) eller om det är för att han är blandning mellan två helt skiljda raser som helt enkelt blev fel.

Nu fick jag hans mamma och hans pappa 1 vecka innan valparna ploppade ut, men hade jag fått bestämma så skulle jag inte göra den blandningen. Kan även säga att av dom 4 valparna som var i den kullen, så är det bara Mulle som lever idag.. och han är bara 2,5 år gammal.

Det jag ville komma fram till är: ska man blanda så ska man ha ordentlig koll på vad man sysslar med. Och inte blanda hur som helst bara för att man vill ha en kull efter sin hund.

Jag har inte sagt något om papper osv. Men det handlar om att VETA vad man avlar på. Sen tycker jag det är förkastligt (mer än vanligt) att blanda i BC i en blandras. Vad har man för syfte? Man kan heller aldrig veta vilka av raserna egenskaper som kommer fram i valparna.

Som sagt, jag har inget emot blandrashundarna. Det är inte deras fel att de kom till världen. Men avlen utan syfte är hemsk.

Om man är ansvarsfull så SPARAR man till en renrasig hund enligt mig. Vill man verkligen ha en hund så får man väl betydligt mer ut av en renras än blandras? Nu menar jag inte tävling osv. Utan du vet mycket mer vad du får för hund om du köper en renras. Med forskning i genetik, föräldrar, gener, sjukdomar, mh, korning osv. Samt rasens egenskaper och inte TVÅ rasers egenskapar i en hund.

Jag kommer att lämna denna tråden hoppas jag nu, men jag vill att du ska veta en sak. JAG kommer aldrig godkänna att man korsar dessa 2 raser, inte efter att ha sett hur flera rent ut sagt är scizofrena och mår skitdåligt.

Och JAG kommer aldrig acceptera din blandningsavel, oavsett om du har friska föräldrar, det är inte accpetabelt att blanda dessa raser!!

Och vet du hur jag vet att du inte kan ha träffat särskilt många hundar med en nykter och klarsynt syn..? För att då hade du aldrig avlat på din tik, för har man en gång träffat en svår sån här blandning så drar man sig undan illa kvickt.

Och det där med tävling. En tjej jag tränar med just en sån här blandning vill inget hellre än tävla med sin hund. Jag tränar henne många timmar i veckan och vi lägger ner mycket tid på denna hunden. Kan hon tävla?? Teoretiskt ja, eftersom hon tränar agility och lydnad. I praktiken nej. Skulle en hund gå upp på platsliggning springer hunden upp och klipper den direkt.. Inte av aggressivitet, hon fixar inte att den hunden skulle lämna flocken eller utmärka sig...
Agility, visst, men busar någon med sin hund utanför banan så tar den den hunden, för den utmärker sig... Vi har långa perioder fått stänga in alla andra tränande i hinderboden för att denna hunden ska kunna koncentrera sig. Lyckad avel..?? Inte precis va...Och hur jag vet att det är genetiken det är fel på?? Har följt hunden sen den var valp och haft alla experter ute för att titta på den, från Inki till Renée Sjöberg, alla säger samma sak, det slår slint och det är korsningens fel...

NU har jag nämt 3 hundar av denna korsning som är "pucko", en av dem avlivad.

Så jag hoppas du vet vad du håller på med och inser att det inte bara handlar om att hitta rätt hem, det gäller att kunna se till att de kan något om vad de ger sig in på....

//E

Mste faktiskt hålla med i det påståendet.. Det ÄR inte bra att blanda in BC, med andra raser.....I regel, slår vallningen igenom rätt så hårt, men hundarna kan inte valla eftersom vallningen består av 14 (vill jag minnas att det är) olika egenskaper..

Resultatet = superstressiga hundar, med vallningstendenser, som inte kan tränas bort..

*Gnist BC-ägare och uppfödare*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 558
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 932
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 726
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar