Blandrasvalptråden...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blandrasvalptråden...

Hur kommer det sig att ägaren till den renrasiga hanen ville para med en blandrastik?

Skulle aldrig falla mig in att "smutsa" ner mitt och hundens namn genom att låta honom para en blandrastik.

*gäspar*
Men har popcorn i beredskap med ena handen på min blandrastik! :D

Aliide skrev:
Hur kommer det sig att ägaren till den renrasiga hanen ville para med en blandrastik?

Skulle aldrig falla mig in att "smutsa" ner mitt och hundens namn genom att låta honom para en blandrastik.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Toudi skrev:
snälla du.... ge dig! Ja hon är hd ad röntgad det är ju en självklarhet.

Varför så negativ?
Det var en enkel fråga, som inte är speciellt svår att svara normalt på , eller hur?

Ursäkta litegrann...vad har detta med dig att göra ? Om du väljer att inte smutsa som du säger har väl ingenting med hundägarens sätt att agera eller hur ? Var det inte en hemskt onödig kommentar ? Vad tillförde detta debatten egentligen ?

Himla tur att vi hästägare inte är likadana, för då har ju Flyinges namn dragits i smutens ett x-antalet ggr med folk som beställt hingstar till deras avdankade travare eller korsningshästar.

Förövrigt verkar detta inte vara en speciellt seriös debatt. Det mesta verkar gå ut på att på något sätt hitta något som trådskaparen inte kan svara på så att ni kan säga: Vad var det jag sa, du är inte seriös osv. Ni ställer hela tiden frågor som ni redan har ett förutbestämt svar på, när svaret inte blev som ni ville så försöker ni på andra sätt...När så trådskaparen svarar rätt upp och ned får hon höra att hon är negativ eller annat. Ta upp denna debatt till lite mer vuxennivå....

Jag är nyfiken på om Toudi skulle svara lika hånfullt och halvdant om den som frågade var en potentiell valpintressent. Jag kan då inte hitta några frågor som är obefogade. Att det är blandraser är inte intressant i sammanhanget, som uppfödare borde man vilja upprätthålla en viss bild av sig själv genom att ha svar på frågor som ställs kring ens avelsmål och beslut kring avelsdjur med mera.

Jag är uppfödare själv - dock av renrasiga och registrerade hundar och jag skulle faktiskt oavsett hur eventuella frågor ställs aldrig vilja göra en sådan bild av mig som Toudi gjort genom vissa av sina svar. Som uppfödare får man räkna med att bli ifrågasatt och det måste kunna bemötas över sandlådenivå. Sluta utgå från att alla är ute efter dig istället, visa att du är så seriös som du påstår genom att svara ordentligt på frågorna - vill du inte besvara några frågor kring din avel till andra än valpspekulanter så är det väl lämpligt att inte ta upp den alls på ett diskussionsforum...

Så bra att föräldrarna är hd/ad-röntgade. Är tikens föräldrar, mor/farföräldrar röntgade också? Några av syskonen? Hur har du gjort med övriga sjukdomar som finns med i rasblandningen? Boxer är t.ex. drabbad av en njursjukdom, PNP, har du kontrollerat att den boxer som finns bakom tiken inte är anlagsbärare? Boxern är även ansluten till hälsoprogram för knäledsartros, är hon röntgad för det? Dessutom har boxern en del hjärtproblem, är det något du tänkt på? Border collie ögonspeglas som valpar eftersom man haft en del CEA (tidigare även PRA) inom rasen. Tänker du göra det på dina valpar? Sen är vi nog många som är intresserade av syftet med den här kombinationen. Vad har du för tanke bakom att korsa bruks och vallraser, vad tänker du att valparna kan lämpa sig för i arbetsväg?

Ser intresserat fram emot huruvida mitt inlägg kommer bemötas med fler :smirk: -smileys eller faktiska svar...

Att svara på tilltänkta valpköpares frågor är väl stor skillnad än att svara på era frågor, tycker du inte?

Här har hon ingen aning om ni ärligt vill veta utan att sedan tracka ner på henne.
Som vanligt när det handlar om blandrasavel så brukar dom urarta för att vissa som är emot, inte kan låta bli trådarna!
Skulle tippa på att det är därför Toudi inte är vänligt sinnad mot era frågor...Hon är less på dom helt enkelt.
Tråden handlade inte om nåt annat än hennes kommande valpar och om det var fler som hade valpar på gång.
Varför måste ni som inte överhvudtaget är intresserade av dessa valpar ge er in i tråden som bara spårar ur?
Ni kan väl starta en egen där ni vill att dom som avlar på blandisar svarar på era frågor.
Eller en bättre ide! Leta bland gamla trådar :idea:

Men då kommer ju den gamla vanliga "ursäkten"; jamen det är ju ett disskusionsforum..
Ja visst är det! Men där är det oxå fritt att inte svara om man inte vill OCH ska för den sakens skull inte kallas oseriös!
Åter igen kommer det där in att ni bara förstör tråden, för då fortsätter ni att tjata tjata om varför ni inte får svar bla bla bla...

Att disskutera är kul.
Men jag tycker bara det är roligt när jag har någon att disskutera MED! Inte sitta och disskutera själv om huruvida det är bra eller inte, det tillför ju inte mycket va :smirk:
Tar bara upp onödig plats i tråden.

Till Toudi

Jag hade skrivit i den borttagna tråden oxå men vet inte om du hann läsa det.

Grattis till valparna!
Hoppas det går bra för tiken när dom vill komma ut.
Bra att du redan har köpare på valparna, välj dom med omsorg! :)

Kan ju tillägga att jag själv inte är för blandrasavel men det är inget jag tänker gnugga din näsa i :D ;)
Har själv två goa killar med massa blandningar i :love:

negativ....ja e nog den som är minst negativ här inne :D

hade ja tagit upp en tråd där som i ämnet handlade om hur folk ställer sig till blandrasavel så hade ja inte backat för att svara, men nu har ja faktiskt varken tid ork eller lust att ställa upp på intervju efter intervju, är de valpköpare ja pratar med då kan ja svara tills ja inte kan svara längre, men det tar ja inte under internet utan i verkliga livet face to face. Så du får nog fortsätta va nyfiken på det då du aldrig kommer att få reda på om ja är lika "irriterad" I verkligheten men varför skulle ja vara det? Bara för att du tycker ja svarar halvdant här.... vilket inte är så konstigt då de va någon/ några som förvandlade min tråd till "MOT blandrasavel" Men de är väl ganska logiskt att man blir less på de här?? Man vill ju bara spy så fort den här sidan kommer upp. Du kan vänta bäst du vill.

ja det är skönt att någon mer här inne är lite fler förstående :)
Jo ja är som sagt jätte glad för de här och kan knappt bärga mig tills dom kommer ut :crazy: Hoppas också på att de kommer gå bra och att man skall slippa öppna henne, men de brukar ju gå bra så får hoppas att det gäller min docka också ;) Får man fråga va du har för blandisar?

tack Mynta2 Vare sig du är för eller mot blandrasavel så skall du veta att ja uppskatter dina försök med att få den här tråden att svalna lite.. :D Ja önskar de gjorde de .. ja ångra att ja ens skapade tråden :smirk:

Mina hundar är inte blandraser!
men de har inte några papper så då blir de blandisar.
Men jag älskar dem för de :love: :love:

Jo du! Riktiga gatukorsningar är det! :)

Enen är - Schäfer, Labbrador, Karelsk björnund, Lapphund och Pyreneér hund. Denna syns på min avatar, om än lite missvisande :D

Den andra - Schäfer, Labbrador, Dalmatiner, St bernhard och Newfoundland.

Jag skrev upp min syn på att blanda renras med blandras. Och jag är 100% säker på att det är fler med renraser här inne som instämmer. Det hör mycket väl till diskussionen eftersom det är blandrasavel det handlar om?

Till Toudi:
Och jag är fortfarande nyfiken. Känner du ägaren till rottisen?

Hon får gärna avla blandraser för min del, jag har själv blandis som sagt.

Men det gör faktiskt ont i mig då jag har kollat upp många bordecollie/rottis blandningar och en stor procent har grova lynnesfel... Det vet man aldrig hur det slår ut, det behöver ju inte finnas i tiken utan kan komma på avkommorna.
Hade min renrasuppfödare avlat fram en rabiat hund hade hon nog dragit öronen år sig illa kvickt, dock är det ingen som varken kontrollerar eller bryr sig om blandhundarna där...

//E

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 558
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 932
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 726
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar