Blandraser.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pippi27
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 110
  • Visningar Visningar 10 630
Hur de blev till vet vi nog, hundarna pippade, eller var det jungfrufödsel?? :smirk:

Hade du velat - hade du kunnat kastrera tiken och på så vis slippa detta (efter första kullen lämpligtvis). Och hur dum får man vara om man släpper iväg en höglöpande tik med små barn?

Jo vist finns det bra och dåliga hundar precis som hos oss mänisskor.Jag har två hundar den ena är rottis/shäfer/nuffe
och den andra är dobber/rottis/golden.
Men så bra hundar har jag inte haft förut. mina andra hundar som varit renrasiga har blivit svårt sjuka.Lite tråkigt för man älskar ju sina djur eller hur.Men det är klart att om man arbetar med sina hundar så får ju huvudet arbeta och då blir nog hunden trött på ett annat vis.
Men endel går det ju inte så bra för och då spelar det nog inte någon roll om de är renrasiga eller inte. :love: :banana: :banana:

Tar en knapp

Nu blir jag lite förbannad. Det är så otroligt lätt att sitta här på forumen och kasta ur sig än det ena än det andra och lägga till lite menande smileys. Må så vara att jag är på dåligt humör för till fället (jäkla veterinärer...) så jag tar antagligen denna tråden personligt, men ni ska få höra....

Min högt älskade vovve fick jag på min 10-års dag, hon har varit min bästa vän, så oerhört intelligent att ingen i bekanstskapskretsen sett like, alla man möter hajar till över det lugn och den klokhet som hon utstrålar. vi har tävlat agility och lydnad och höjdhopp mot större hundar, hon är ca 58cm mkh. hon passar barnen, vallar in folk som eftersläntrar på promenader, "kan massa trix", vet exakt när matte behöver muntras upp, säger jag "kom nu Raffa så går vi till brädhögen" så går hon före mig den krokiga vägen till brädhögen. talar man om henne på ena eller andra sättet så får man alltid blickar som gör att man håller tyst av skam. det är fler än vi i familjen som undrat om hon kommer ifrån ett annat solsystem, hon är mer intelligent än alla vi tillsammans.

Vad jag vill säga är att hon är som alla hundägare tycker att sina hundar är, en riktig pärla. hon har blivit påkörd av bil och sparkad av häst men är still going strong. Hon är idag 15 år gammal, var inne på klinik för några år sedan vid en olycka, blev då röntgad och fick då höra att hon inte ens hade den minsta lilla åldersförändring på skelettet. veterinären var chockad över hennes fina form.

Man kan lägga småbarns liv under hennes bevakning. Hennes huvud är enormt.
Ras? Schäfer - Border Collie - Labrador.

hund nr 2.
en fruktansvärt ointelligent Softie, snäll som hundar är, men hon har inte "DET". har fått tre kullar med grannens Border Collie (Fy på mig) och dom är suveräna. helt okända människor ringer upp oss med jämna mellanrum för att tala om vilken fantastisk trevlig blandras dom mötte häromdagen och dom undrar om det finns någon valpkö eller har vi någon hemsida?

Det finns inga bättre hundar än blandraser (personlig åsikt) och man skall inte döma blandisarna efter vilka raser det är i dom. Av våra 19 valpar softie-border, så har en blivit kokkolokko och blivit avlivad, fast att familjen bråkade och låg i skilsmässa är en faktor att ta i beaktande.

Den som kastar sten i glashus angående vissa raser i blandisar vet inte vilket hundfolk han ger sig på... :devil:

Det handlar inte om att renrasiga hundar är bättre änblandraser. Det handlar om att det annonseras ut fruktansvärt många blandraser mellan 6-18 månader (oftast hanra av, blandingar av stora raser). Man kan alltså misstänka att väldigt många blandraser hamnar i olämpliga hem. Det faktum att blandrashanars genomsnittsålder är 1,5 år säger en del också.

Det säger att de som föder upp dessa valpar (vissa ägnar sig åt massproduktion av blandraser) inte kan välja bra hem till sina valpar.

Personligen har jag bara bra erfareheter av blandraser och renrasiga hundar så jag väljer att knipa käft om huruvida någon typ är bättre än den andra. Det enda jag säger är att alla blandraser jag har erfarenhet av är stora hanar som omplacerats vid ca 1 års ålder.

... Vilket leder oss tillbaka till pudelns (:D) kärna: i de allra flesta fall är det inte hos hunden felet ligger vid misslyckat hundägande som leder till omplacering eller avlivning, utan hos okunniga "uppfödare" och människor som köper en gullig (och billig) valp utan att ägna en tanke åt vad den kommer att bli som vuxen, må så vara ren- eller blandras!

... Vilket leder oss tillbaka till pudelns (:D) kärna: i de allra flesta fall är det inte hos hunden felet ligger vid misslyckat hundägande som leder till omplacering eller avlivning, utan hos okunniga "uppfödare" och människor som köper en gullig (och billig) valp utan att ägna en tanke åt vad den kommer att bli som vuxen, må så vara ren- eller blandras!

Är det någon som sagt något annat!

Sv: Blandraser.

Har själv blivit med 2 blandrastikar (syskon) efter ett helt liv av renrasigt. och många raser är det. Pappa Collie, schäfer,New-
faundland och flat. Mamma labb, Golden och Rottis. Helt fantastiska flickor med underbart temprament och enorm arbetsvillja.
Jag tror att det mer beror på ägaren än hunden. Alla hundar måste stimuleras för att må bra. Vi kör sök med båda och agillity med den ena eftersom dom brås på olika gener.

MVH
Tjtjvovvarna

Ja,hva skal man gjøre??
Jeg har ingenting imot blandraser,men en bekjent av meg pøser ut mellom 8-12 blandras valper hvert år.
(blanding av schæfer,border collie,elghund og tax)
Disse blir solgt for 3000,-pr stk og i år vil hun faktisk ta 4500,-.
Valpene blir født inne,flyttes ut i en boks i stallen når de er tre uker gamle,og blir levert til nye eiere fra 5-6 ukers alder.
For det første blir de levert alt for tidlig,men så snart de kan spise selv,så mener h#n at det er ok å la de nye eierene hente valpen.
H#n påstar at alle er så nøjde med valpene,men noen av dem dukker opp
i omplasseringsannonser et års tid senere.:(
Og da spesielt hanner....
For det første burde ikke valper skilles fra mor før ved(tidligst) 8 ukers alder.
Og så kan man vel undre seg over hvor godt sosialiserte og preget på mennesker valpene blir av å bo i en boks og bare se folk ved foringene??
Jeg skjønner vel egentlig ikke helt hvordan h#n får solgt dem??
Og det tar jo ikke slutt der,så vil noen av valpekjøperne sette valper på sin tik og det fortsetter å komme nye kull av valper som alle liker mens de er små,og et fåtall orker å ta seg av når de blir voksne.
Jeg var frivillig i en organisasjon der vi tar imot hunder og katt til omplassering,og det er utrolig hvor mange som fikk "allergi" og "dårlig tid" og "skal flytte..."
Og nesten uten unntak var det blandras hunder av større type og
med mye"arbeidshund"(B.C,schæfer,etc)
En stor takk til alle dere som har blandras hund og tar dere av deres
egne hunder og jobber med dem.
Men desverre er det noen uvettige oppdrettere der ute også.
THELA

det var en vansinnigt gammal tråd du hittat:D

Men grattis till trevliga hundar.

THELA: En sådan människa anmäler man.

Varför skulle det snurra mer saker i huvudet på den än på ngn annan hund? :confused:

Jag blir så konfunderad på såna där fördommar. Vem tror att en hund får alla egenskaper från alla raser? En hund blir inte mer galen bara för att den har många aktiva raser i sig. Det sitter inte en viss mängt Tvärt om brukar hundar med olika raser få olika egenskaper. Utseendet från den ena, färgen från en annan och huvudet från en tredje. Det gäller både positiva och negativa egenskaper. Aktiviteten multipliceras inte för varje aktiv ras som finns med genetiskt.

På en del låter det som att det sitter en liten av varje ras i huvudet på såna här hundar och bara gör den förvirrad och stressad. :cool:

Det sitter hos människan.

På en del låter det som att det sitter en liten av varje ras i huvudet på såna här hundar och bara gör den förvirrad och stressad. :cool:

Det tycker jag det gör:cool:

Min gatukorsning vallar ibland, jagar ibland, osv beroende på situation. Hon är inget vidare på något, utan blandar friskt.
Det är som att ha 4 hundar i ett, vilken som kliver fram mest beror på situation.
Hade jag fått välja hade jag föredragit "en ras i huvudet", men det funkar ju inte riktigt så.
Istället har massa egenskaper från flera raser slagit igenom.

Att de kan ha olika egenskaper säger jag ingenting om. Men de blir inte mer aktiva bara för att de har fler aktiva raser i sig. Anser jag.

Vart har du läst till dig att arvet fördelas så? *jätte nyfiken*

För mig är just korsning ett väldigt brett område och jag känner verkligen att det kan sluta lite hur som helst just efterosm man inte VET hur arvet från de olika hundraserna fördelas?

Nej. Däremot kan det bli lurigt att hitta rätt sysselsättning.

Det jag helst vill uppmuntra har min hund inte kapacitet för.

Det hon helst gör (helt annan sak) har hon inte kapacitet för heller, då fel saker och egenskaper slår igenom vilket hindrar oss.

Vi är hundarnas jeopardy. Kan lite av allt, men inget riktigt bra:D.

Det saknas rätt många bitar för att hon ska vara komplett arbetsmässigt. Att hon är trevlig har inte med det att göra.

Ja visst anmelder man slike,men desverre blir ingenting gjort:(
Så lenge hundene får mat og vann,så blir de ikke tatt fra eieren.
Og det går knappast å bevise at h#n leverer valparne ved 5-6 ukers alder.(selv om h#n innrømmer det selv til meg)
THELA

Hej Tintlar å Kanelbulle!
Diskussionen kan pågå hur länge som helst och är rätt kul.
Har jobbat med rashundar i många år både som uppfödare och kennel
hjälp. Har jobbat med settrar som aldrig jagat, collies som alldrig vallat och Hoffar som varit rena familjehundar.
Detta för att uppfödarna avlat på individer där dom "typiska" anlagen
varit nedtonade.
Detta måste ju funka även på blandisar och rondeller.
Problemet med alla "skruvade" hundar överhuvudtaget är att
folk faktiskt tror att det går att göra pengar.
Tjejvovvarna

Problemet med alla "skruvade" hundar överhuvudtaget är att
folk faktiskt tror att det går att göra pengar.

Jamen vad 17...

Om jag tar min oreggade byracka jag inte betalat en spänn för,
korsar med lämplig byracka som "längtar efter att bli pappa" och betalar ca 1000:- till dennes ägare.
Reggar valparna (säg 5 st) i jordbruksverket.
Tar 4500:-/st för valparna, och säljer alla omgående.

Då blir summan 22.500:- exkl omkostnader. Inte lär jag gå back om inga komplikationer tillstöter. Hade jag däremot meriterat min tik, gått kurser, tävlat och ställt ut, då hade det sett annorlunda ut. Även kostnaden för hanen hade då varit högre.

Häpp, julklapparna är fixade.

Har läst många av kanelbulles inlägg angående blandraser, och jag måste säja att jag håller med om det jag har läst, so far...

Har själv blandraser en ren "olycksvalp" och en valp från en som behövde betala av lite skulder..... Så visst är sanningen den att mycket handlar om snabba pengar!
Den sistnämnda har både allergi och hudbesvär och "öronhund" som kostar både tid och pengar + Ganska svår pga rasblandningen, detta är helt klart oseriös avel.

(denna hund skulle aldrig ha hamnat hos oss om inte jag varit så jävla snäll.....)

Och jag kan säja ALDRIG mer blandras, även att jag hade tur med den första!

KL
Har en kull med 9 blandraser hemma. Vi säljer dem för 6000kr st då jag lägger ner samma jobb på mina blandraser som vi gör med ev renrasiga valpar. Dvs jag tar semester och ser till att vara hemma med dem from v 4 när tiken börjar lämna över ansvaret på matte. Köper ett bra och dyrt foder åt dem, de äter som små ponnier dessutom, redan inne på andra 15 kg säcken :eek: de ska veterinärbesiktas, chippas, försäkras och allt som renrasiga valpar ska göras. Det som skiljer åt är registreringsavg till SKK + hanhundsbetalningen. Leksaker, städmaterial odyl kostar lika oavsett om de är renrasiga el rondeller.
Vi skickar med våra valpar 3 kg valpfoder, halsband och en snuttefilt.

Vi har röntgat tiken och hanen kommer att röntgas vid rätt ålder (detta var inte en planderad kull).
Varför ska vi skänka bort våra valpar bara för att de inte har en lång fin stamtavla? Min renrasiga tiks mamma har fått en ny kull igen. De säljs för 10 000kr. De har ställt ut henne 1 ggr samt rtg henne. Inga andra meriter. Varför ska den uppfödare då kunna ta betalt för sina valpar men inte vi andra?

Kan tillägga att det är korsningar inom samma hundsort.

Senast ändrad:

Varför ska den uppfödare då kunna ta betalt för sina valpar men inte vi andra?

Det jag hade fått med en renras är:

En hund jag kan försäkra högre, i dagsläget får jag inte ha högre livvärde än 6000 pga blandras.

En hund jag Kan ställa ut.

En hund som ger mig tillgång till bhk, träningar, mh mm.

En hund jag (om den är korrekt, sund osv) kan avla på med gott samvete då jag vet vad den kan förväntas nedärva fysiskt och mentalt.

Jag har troligen uppgifter om föräldradjuren, vilket jag saknar helt idag.
Jag har en susning om vad jag kan tänkas få av min hund.

Du har röntgat, ägnat tid och energi osv, men långt ifrån alla gör det. Givetvis ska du inte skänka bort valparna, dina raser är väl dessutom ganska populära trots (eller tack vare:D) sin storlek.

Dessutom är det två närliggande raser.

Jag har ju en mer "klassisk" byracka, där hela kvarteret bjöds in på party...:angel: Minst 5 inte alltid så kompatibla raser, som lyckligtvis funkar hyfsat i just mitt exemplar. Dock lever bara ett av vovvens kullsyskon idag, och min är en omplacering.

*lämnar diskussionen nu, såvida ingen retar gallfeber på mig*

Har en korsning schäfer/labbe. Omplaceringshund på 5 år. Jag har haft henne i snart ett år nu, när hon kom var hon jättestressad + att hon är och troligtvis förblir pinnidiot. Men nu har hon lugnat ner sig, hon lyssnar alltid i vardagssituationer, hon är med mig varje dag på jobbet (i lagårn), men så fort det är en främmande situation så blir hon stressad och nästan inte kontaktbar. Det beror nog mest på dålig/ingen uppfostran som valp och unghund men jag kan bara tänka mig en sån "rolig" korsing som du nämner.

Varför korsa överhuvud taget när det finns framavlade hundraser för alla ändamål? Idiotiskt. Ännu värre är det väl att man avlar varghybrider. Min kompis fick för sig att köpa en sån bara för att hon tycker dom är fina, tur att hon inte har råd...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 280
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 528
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka