Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tar en knapp
Nu blir jag lite förbannad. Det är så otroligt lätt att sitta här på forumen och kasta ur sig än det ena än det andra och lägga till lite menande smileys. Må så vara att jag är på dåligt humör för till fället (jäkla veterinärer...) så jag tar antagligen denna tråden personligt, men ni ska få höra....
Min högt älskade vovve fick jag på min 10-års dag, hon har varit min bästa vän, så oerhört intelligent att ingen i bekanstskapskretsen sett like, alla man möter hajar till över det lugn och den klokhet som hon utstrålar. vi har tävlat agility och lydnad och höjdhopp mot större hundar, hon är ca 58cm mkh. hon passar barnen, vallar in folk som eftersläntrar på promenader, "kan massa trix", vet exakt när matte behöver muntras upp, säger jag "kom nu Raffa så går vi till brädhögen" så går hon före mig den krokiga vägen till brädhögen. talar man om henne på ena eller andra sättet så får man alltid blickar som gör att man håller tyst av skam. det är fler än vi i familjen som undrat om hon kommer ifrån ett annat solsystem, hon är mer intelligent än alla vi tillsammans.
Vad jag vill säga är att hon är som alla hundägare tycker att sina hundar är, en riktig pärla. hon har blivit påkörd av bil och sparkad av häst men är still going strong. Hon är idag 15 år gammal, var inne på klinik för några år sedan vid en olycka, blev då röntgad och fick då höra att hon inte ens hade den minsta lilla åldersförändring på skelettet. veterinären var chockad över hennes fina form.
Man kan lägga småbarns liv under hennes bevakning. Hennes huvud är enormt.
Ras? Schäfer - Border Collie - Labrador.
hund nr 2.
en fruktansvärt ointelligent Softie, snäll som hundar är, men hon har inte "DET". har fått tre kullar med grannens Border Collie (Fy på mig) och dom är suveräna. helt okända människor ringer upp oss med jämna mellanrum för att tala om vilken fantastisk trevlig blandras dom mötte häromdagen och dom undrar om det finns någon valpkö eller har vi någon hemsida?
Det finns inga bättre hundar än blandraser (personlig åsikt) och man skall inte döma blandisarna efter vilka raser det är i dom. Av våra 19 valpar softie-border, så har en blivit kokkolokko och blivit avlivad, fast att familjen bråkade och låg i skilsmässa är en faktor att ta i beaktande.
Den som kastar sten i glashus angående vissa raser i blandisar vet inte vilket hundfolk han ger sig på...![]()
... Vilket leder oss tillbaka till pudelns () kärna: i de allra flesta fall är det inte hos hunden felet ligger vid misslyckat hundägande som leder till omplacering eller avlivning, utan hos okunniga "uppfödare" och människor som köper en gullig (och billig) valp utan att ägna en tanke åt vad den kommer att bli som vuxen, må så vara ren- eller blandras!
På en del låter det som att det sitter en liten av varje ras i huvudet på såna här hundar och bara gör den förvirrad och stressad.![]()
Problemet med alla "skruvade" hundar överhuvudtaget är att
folk faktiskt tror att det går att göra pengar.
Varför ska den uppfödare då kunna ta betalt för sina valpar men inte vi andra?