Blandraser.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pippi27
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 110
  • Visningar Visningar 10 630
Alla djurägare tycker att just sitt djur är så himla bra, och är så personlig på alla sätt och vis. Det tycker jag om min också, och jag har också fått mkt berömm för min hund, även från sånna som alltid ska vara lite negativa. Och vet du vad.... Min är en renrasig hund :D

Med det vill jag säga att av det du har skrivit så ser jag inte någon anledning att blanda olika reser för det. Även renrasiga har de egenskaperna som dina hundar har/haft.

Så din hund har råkat para sig med grannens border collie bara sådär? Tre gånger dessutom? :confused: :crazy: :(

Vad har du för mål att para en softie med en BC? :confused:
Jag antar att parningarna har varit planerade, för inte smiter väl din tik över till grannen varenda gång hon löper?? Om så är fallet så får du nog se till och ha lite bättre koll på din hund.

Och som någon annan skrev, på vilket sätt är dom valparna suveräna? :confused:

Jag ska inte sticka under stol med att vi oxå föder upp blandraser, dock så är våra valpar över 90 % BC och målet är att få fram en hund som inte stressar som en idiot , vilket många av dagens BC gör. Och det är inte bra för varken hunden själv eller för djuret/djuren den vallar.

Men men.. poängen med detta inlägget var att jag ville veta vad du har för mål med dina kullar...

Jag skulle också vilja veta varför du avlar på en hund som inte har "det" och som är fruktansvärt ointelligent. Hur kommer man på tanken att avla på en sån från början?

Visst är det otroligt lätt att sitta här och kasta ur sig, det gör ju du också :D

Det påvisar ju bara hur ännu en av dessa s.k seriösa blandisuppfödarna resonerar. Jag menar... anser man att sin hund är ointelligent och inte har nånting bra så ser man väl för f-n till att inte avla på den... om man är seriös alltså.... helst ser man väl till att kastrera hundf-n så man slipper problemen för alltid. Men men... det är väl pengar som florerar igen antar jag. Ingen parningsavgiftm inga andra höga kostnader heller och till och med folk som står i kö för att få köpa valp (för inte gavs de väl bort gratis?)... ja, tänk om alla uppfödare hade det så lätt :smirk:

HALLÅ?

har jag hamnat på fel tråd eller, jag tyckte mig läsa första inlägget som hanslade om en omplacerad hund med vissa raser i sig, vilket helt plötsligt gjorde omplaceringen så självklar. mitt inlägg var ett försvar till dessa raser då inte alla är pucko, vilket man nästan läste i inläggen under. Vill ni så gärna bråka är ni delar sönder meningar och hittar nya ämnen att tjafsa om :smirk: :confused:

på samma sätt har jag INTE sagt att de renrasiga är pucko hundar, jag sa att jag hade en renrasig som jag korsat med border collie och fått ett jättebra resultat, ÅTERIGEN med hänvisningen att DE VALDA RASERNA inte behöver bli sönderstressade vrak som behöver omplaceras, jag har inte sagt ett ont ord om renrasiga mer än att min (och ingen annans) är ganska så blåst om jag jämför med min blandis.
OK!? Herregud ni behöver inte ta åt er så.... :(

gällandes varför jag har tagit kullar på min hund angår det bara mig, eller har ni blivit så intresserade av blandissar helt plötsligt :D Jag är definitivt ingen "blandisuppfödare" och har aldrig någonsin utgett mig för att vara det.

gällandes varför jag har tagit kullar på min hund angår det bara mig, eller har ni blivit så intresserade av blandissar helt plötsligt :D Jag är definitivt ingen "blandisuppfödare" och har aldrig någonsin utgett mig för att vara det.

EN fråga bara... om du parar din softie med en Border Collie 3 gånger... e du inte en blandis uppfödare då???? :confused:

Det verkar ju ni här på forumet veta jättebra, för ni talar ju om det för folk! :D

jag är ingen hunduppfödare så jag kan inte svara på det. det finns säkert någon paragraf någonstans i något register som säger vad som krävs för att man skall regga sig som kennel antar jag, det låter väl logiskt? :confused: :p

Du titulerar dig inte som "uppfödare". Men du bedömer dig ändå ha så pass god kunskap att du avlat fram enmassa blandrasvalpar till världen?

aaahh... nu förstår jag. jag som trodde man var uppfödare när man avlade fram valpar till försäljning. tänk så dum man kan va! :o

Du kan vara uppfödare utan att kennelnamn registrerat. Det räcker med att du tar en kull på din tik så är du uppfödare i SKK:s ögon. För övrigt är det enda som krävs för kennelregistrering en avgift till SKK:

hund kan jag, och hur valparna kom till har ni fortfarande ingen aning. emn för att stilla er nyfikenhet kan jag berätta, så kanske ni kan återgå till vad forumet handlar om sedan OK?

kull 1. ett rent misstag, nyutflyttade till landet, barnen hittar varandra runt om i trakten och tycker det är skoj att leka med varandra i skogen och ta med sig hundarna. Blommor och bin . oj så det kan bli.

kull 2. tiken rymde - sprutade henne för fler valpar skulle vi inte ha, tyvärr tog det inte önskad effekt, valparna blev kvar men tiken höll på att stryka med, sista gången jag använder ett licenspreparat.

kull 3. tiken sitter bunden på gårdsplan (km till nästa hus) men när man tittar ut sitter en j-vla hanhund och juckar på henne, alltså var skadan redan skedd. jag sprutar henne inte en gång till då jag inte vill att hon skalll dö. OK?

kan ni återgå till tråden nu?

men varför håller du inte bättre koll på hunden när hon löper då???? För valparna kan ju inte komma till så länge hon inte löper?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 280
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 528
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈