Blandraser.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pippi27
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 110
  • Visningar Visningar 10 630
Sv: Blandraser.

Personligen tycker jag inte att det är så bra med flera olika raser i en hund. Men jag har ju en blandrashane på 8 mån. Han har 4 olika raser i sig, dock. Rottweiler/Labrador/BC/Stövare....Ska bli intressant o se vad han blir när han blir större. Fast han ser mer ut som en labbe o rottis, njae egentligen alla 4 ser man mycket av honom. Men färgen rottis o labbe.

När han står uppställd ser han ut som en stövare. Bakbenen kommer ifrån BC. Mycket spring i den ungherren. Huvudet kommer ifrån labradoren, men rottis/BC öronen o ögonen tycker jag kommer ifrån labradoren. Framsidan av kroppen liknar lite en rottis, tycker jag. Inte så kraftigt byggd, men ändå ganska kraftig o så är han väldigt, väldigt klumpig! ;) Men en SUPERtrevlig vovve, som är pigg o alert om än ngt. klumpig!

Han är en sk omplaceringshund, kan man säga. Fick honom billigt via en bekant. Pga tidsbrist o lite annat kunde dom inte ha kvar honom, o han fick därför komma hit.

Men han är en "allt i allo"-hund. Han skulle passa bra till agility, sök,spår o lydnad, tycker jag. Har provat lite av varje. Han är alltid med på noterna även om han har lite svårt o koncentrera sig när vi är ute, men inomhus är han väldigt lyhörd o lyssnar bra.

Senast ändrad av en moderator:

Har nu suttit och läst denna tråd, den är inte direkt "pjur färsk" men klart värd en kommentar.

Såg ett program för ett par år sedan,INSIDER, där diskussionen ang renrasiga hundar och blandraser hölls.
Det programmet va ju inte direkt till de renrasiga hundarnas fördel.
Dem visade en bild på en schäfer för hundra år sedan och en schäfer i dagsläget, man blev ju mörkrädd när man såg skillnaden. Dem visade även en Basset som vunnit priser i utsällningar men som knappt kunde gå då magen släpa i backen. Kan man annats än att skaka på huvudet????

Hur kan människor fullkomligt avla sönder en hund för att få den att se ut precis som vi vill att den ska göra?
Andra exempel kan vara att vissa raser som är framavlade för ett visst utseendet, faktiskt kan tappa sitt sätt att uttrycka sig på, samt ge signaler till omgivningen, detta kan röra sig om exempelvis svansen,öronen m m.
Det är skamligt att folk som är "för" detta sedan kan kranka ner på personer som föder upp blandraser på helt friska och trevliga föräldrar m bra lynne.

Precis som när det gäller människor värkar det finnas en form av "rasrasisms" även bland hundar, eller rättare sagt av hundägarna.

Renrasig som blandis, alla hundar är lika mkt värda, vare sig den ena kostar mer eller mindre.

Ta hand om era djur!

Det va allt för mig...

Det är skamligt att folk som är "för" detta sedan kan kranka ner på personer som föder upp blandraser på helt friska och trevliga föräldrar m bra lynne.

Du, kanske lite källkritik och mer genomgripande studie vore på sin plats?

1. Det är ytterst få personer här eller för den delen i "rashundsvärlden" generellt som är "för" att extremavel bedrivs så att hundar lider! De allra flesta reagerar faktiskt mot detta! Att man själv bedriver avel eller på annat sätt håller på med med rashundar innebär inte att man är för extremavel! Var snäll och tillskriv inte människor ställningstaganden som inte är deras!

2. Du har sett ett program om extremavel och uttalar dig endast på bas av detta. Insider är väl dessutom ett program som tenderar att vinkla för att på bästa sätt få fram budskap. Har du funderat på att själv försöka få mer information och läsa andra källor innan du uttalar dig? Detta rekommenderas!

3. Att blandrasavel bedrivs på "helt friska och trevliga föräldrar m bra lynne" är till att börja med skitsnack. Jag vågar påstå att de djur som används i blandrasaveln inte är hälsoundersökta i större grad, även om undantag naturligvis finns. Och utan hälsoundersökningar har man vanligtvis inte en aning om vad man har i kopplet förrän hunden kommit upp en bit i ålder. Likaså vågar jag påstå att avelsdjuren sällan är meriterade och man har därför ingen som helst idé om temperament och arbetskapacitet. Majoriteten av alla hundar med ok uppväxt funkar bra i sina hemmiljöer. Det är när de utsätts för press man verkligen får en idé om hundens grundtemperament - tycker i alla fall jag.

Men låt oss nu bortse från detta och anta att du har rätt. Då dyker ett annat problem upp:

Jag tittade just på Hundstallets hemsida. Av elva hundar i fokus denna månad är tio blandraser, modell större och gärna med inslag av schäfer. OM det nu är som du säger att dessa hundar är resultatet av väl genomtänkt avel så måste ju uppenbart något annat brist - annars skulle ju inte så många komma ut till omplacering. Sannolikt (nu spekulerar jag) är dessa duktiga och seriösa blandrasuppfödare inte tillräckligt duktiga på att berätta för sina valpköpare vad en större bruksblandras kan kräva. Och sannolikt verkar de inte heller vara speciellt intresserade av att ta tillbaka sina uppfödningar om problem uppstår. Gjorde de det skulle ju inte så många hundar hamna hos Hundstallet.

Ergo:

Oavsett om avelsmaterialet är så bra som du påstår så är den generelle blandrasuppfödaren inte en bra uppfödare (naturligtvis finns undantag - förresten är hela den prestationsbaserade slädhundsaveln undantagen denna diskussion, det är en helt annan sorts blandrasavel). H*n söker kanske inte framgång i utställningsringen, vilket är det som ibland får rasuppfödare att spåra ur och hänge sig åt extremavel, men h*n har inget intresse av sina uppfödningars fortsatta väl och ve och inte heller valpköparens. Och detta skadar faktiskt hundar det också! Det är inte bara extremavel som gör... Naturligtvis finns det rashundsuppfödare som också skiter i avelsresultatet och valpköparna. Men det finns tillräckligt många inom varje ras som faktiskt verkligen vill att det ska gå bra för valpköparna så att den som tar sig tid och kollar upp samt är beredd att vänta på rätt hund kan få en "bra" uppfödare.

Långt inlägg, men huvudpoängen är: det finns inget som säger att man är för extremavel på rashundar bara för att man är mot blandrasavel!

Det är inte rasism. Det handlar om att inte avla fram sjuka djur. Med en blandas kan du aldrig veta om föräldrarna är friska. Det finns ingen dokumentation som styrker detta. Det en hund nedärver är så mycket mer än vad man kan se. Under ytan finns mängder med dolda anlag som kan visa sig hos avkommorna. PRA är en sådan sjukdom. Den genen är recessiv och kräver således två sjuka gener för att visa sig. En hund med bara en defekt gen har då själv inte PRA, men är bärare och kan lämna avkommor med PRA om den paras med en annan, till synes frisk hund, som också är anlagsbärare. Hos renraserna bekämpar man dylika sjukdomar genom att ögonlysa eller på annat vis testa och sedan föra register över detta. Då kan både valpköpare och uppfödare gå igenom dessa register för att välja bort avelsdjur som kan tänkas lämna defekter. För blandraser finns inget sådant register och all avel är därför en stor chansning.

Det var det rent fysiska. Sedan har vi det mentala också. Vi har i många år avlat på väldigt specifika mentala egenskaper hos de olika raserna. Detta har givit upphov till att det finns raser som inte är kompatibla med varandra mentalt sett. Bordercollie är en extrem vallhund som ska vara kvick, signalkänslig, livlig och samarbetsvillig för att kunna göra ett bra jobb med fåren. De ska i princip agera först och tänka sedan. Samtidigt ska de ha utpräglad vallinstinkt. Rottweilern å sin sida ska vara mer stadig, eftertänksam och vara fullt kapabel att bli riktigt arg för att kunna försvara sig själv och sin ägare. De får inte agera innan de tänkt till för då kan de börja bita folk till höger och vänster. Korsa då de två raserna och då kan du få en nervig hund som ilsknar till utan anledning och då reagerar blixtsnabbt med att bita. Det är inte så trevligt.

Det är mycket som måste stämma i en hunds mentalitet för att den ska bli så trevlig och lättsam som vi vill ha dem. Även där gäller också det faktum att hunden nedärver mer än det som syns. För att få största möjliga chans till mentalt goda hundar måste vi alltså veta hur hela släktens mentalitet ser ut. De genskaperna släkten delar kan man med goda skäl anta vara medfödda och inte inlärda. Det ska man nämligen komma ihåg, mycket av det vi ser hos en hund är inlärt och nedärvs alltså inte.

Av dessa anledningar ska man inte syssla med blandrasavel om man inte har mycket goda kunskaper och ett väl uttalat syfte. Avlar man blandraser för att få fram en lika söt och snäll hund som man redan har så blir det ofta väldigt fel. Man måste ta med en mängd olika faktorer såsom användningsområde och vilken mentalitet som kan vara passande. En sällskapshund ska inte bara vara snäll. Den ska också kunna hantera barn, stadsmiljö och vara förlåtande mot misstag så att även en relativt okunnig ägare kan hantera den. Den ska också vara orädd, stabil, lättdresserad och frisk. För att få fram en sådan hund krävs det större arbete avelsmässigt än att ta två hundar som verkar friska och snälla och para dem.

Man ska dock inte sticka under stol med att det finns en hel del renrasavel som bedrivs på ett förkastligt sätt. Mycket sker inom utställningsvärlden och en uppfödare är inte seriös bara för att det är SKK-ansluten. En hund är inte heller automatiskt frisk och mentalt bra bara för att den är renrasig och registrerad. Även renrasiga hundar måste avlas efter hårda kriterier för att de ska bli friska och sunda. De hundarna som visades i Insider var baksidan av renrasaveln. Framsidan ser helt annorlunda ut med friska och arbetsvilliga Schäfrar som har mycket liten likhet med hundarna i programmet. Det är dessa hundar man ska välja och den aveln man ska stödja, inte okontrollerad blandrasavel utförd av människor utan kunskap.

Det var extremt vinklat. Det förstår vilken kunnig hundmänniska som helst. Vi som håller oss borta från utsätllningsringen och ägnar oss åt bruksarbete kommer sällan i kontakt med dylika avarter och stödjer heller inte avel av sådana. Om Insider ville ta dit en Schäfer kunde de ha valt en SBCH istället för en SUCH. Då hade programmet sett helt annorlunda ut. Det är inte det värsta ur renrasaveln och det bästa ur blandrasaveln som ska ställas mot varandra utan det bästa av båda två.

Såg ett program för ett par år sedan,INSIDER, där diskussionen ang renrasiga hundar och blandraser hölls.
Det programmet va ju inte direkt till de renrasiga hundarnas fördel.
...

Insider är sällan till någon av de anklagades fördel. Det trodde jag var vedertagna fakta. De missfostrena till hundar de visade upp där är knappast representativt för alla renrasiga hundar, och absolut inte en anledning att buskavla mera. Du som är emot den schäferns utseende tex, hur kan du argumentera för en okontrollerad avel? I en avelssituation där man inte ens för papper på vem som är mamma och pappa till hunden kan vingelschäfern från Insider vara både pappa och morfar till en blocketkorsning. Hur blir den hunden friskare av det?

Jag tittade just på Hundstallets hemsida. Av elva hundar i fokus denna månad är tio blandraser, modell större och gärna med inslag av schäfer. OM det nu är som du säger att dessa hundar är resultatet av väl genomtänkt avel så måste ju uppenbart något annat brist - annars skulle ju inte så många komma ut till omplacering. Sannolikt (nu spekulerar jag) är dessa duktiga och seriösa blandrasuppfödare inte tillräckligt duktiga på att berätta för sina valpköpare vad en större bruksblandras kan kräva. Och sannolikt verkar de inte heller vara speciellt intresserade av att ta tillbaka sina uppfödningar om problem uppstår. Gjorde de det skulle ju inte så många hundar hamna hos Hundstallet.

!

Vad bra du uttrycker dig! Här fick du med många viktiga bitar.

Förstår att endel kanke fått mitt inlägg om bakfoten, ska försöka vara lite tydligare i mitt sätt att uttrycka mig.

*Det va inte meningen att få det att låta som att ni är för extremavel, fel av mig. Jag är definitivt emot. Precis lika emot som jag är när det gäller vissa blandraser m oseriösa uppfödare.
För MIG är det viktigaste att föräldrarna är friska och har bra lynne, givetvis tycker JAG inte att man ska avla på någon hund som har problem, vare sig den är renrasig eller blandis.

*Måhända eller rättare sagt jag har inte i närheten all fakta som behövs för att skriva ett korrekt inlägg, tror inte att man någonsin kan bli fullärd när det gäller hundar, men jag utgår från mina egna tankar.

Saken är ju den att du inte kan veta med en blandras om den är frisk eller bra mentalt. Där har man ingen aning om vad hunden nedärver. En till synes frisk hund kan lämna väldigt sjuka avkommor och vad gäller mentaliteten så är det få blandrasavlare som är kompetenta nog att bedöma om den är lämplig till avel. De kan inte se vad som är inlärt och vad som är medfött.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 280
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 528
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka