Blandraser.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pippi27
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 110
  • Visningar Visningar 10 630
man tycker ju synd om hundarna, många hamnar hos oerfarna , de är ju oftast billiga också. därför är det bra att köpa en rashund, då är det oftast seriöst

Ja, det är säkert jättesöta hundar som går hem hos de flesta rent utseendemässigt. En arbetskamrat till mig hade en border/huskykorsning som var fruktansvärt stressad och stingslig. De bodde i lägenhet och trodde inte att en hund behövde mer än någon timmes promenad per dag. Tyvärr är det väl så att billigare hundar lättare hamnar i fel händer.

Jag tror att dessa hundar skulle må jättebra och vara hur mysiga som helst, i rätt händer, men har de väl hamnat fel från början är det ganska svårt att hitta "rätt händer" till dem. Den blandras jag (eller min familj) hade var ju kanske ingen "drömblandning", men så kom han till en hundvan familj också. Han var just en omplacering, den första ägren insåg *tack och lov* att hunden inte trivdes som en dörrmatta så han kom till oss som 1-åring. Han stortrivdes som draghund och familjehund.

Hoppas alla dessa omplaceringar har samma tur som han hade.

Jag menar absolut inte att alla blandraser blir problemhundar, men just att de lätt hamnar i fel händer (de jag har träffat på, de flesta korsningar med just husky/malamute eller bc). Jätteroligt att er hund fick det bra! :)

Jag måste erkänna att jag själv är spekulant på en blandning. :o :angel: Dumma jag! Jag vill ha en stor hund som jag får vara aktiv med, vill ha med i stallet och börja träna på brukshundsklubben..... Håller på och diskuterar med kvinnan som har hundvalparna.... Dom verkar vara planerade, men verkar även vara omskötta bra med bra foder, avmaskning och dom ska vaccineras och chippas osv.... jag håller just på att mejla och ta reda på exakta blandningen, skriver här sen och hör vad ni tror...... /dumma filiduttan

Jag är heller inte särskilt förtjust i alla bonna blandningar som finns tillsalu, finns inte mycket logiskt i att blanda bruks och vall eller fågel hundar, då är det åtminstone bättre att blanda inom "grenen" så hunden får 1 uppgift och inte flera.

Jag har precis som Filiduttan vart och är spekulant på en blandras min i dvärg format, ska hämta den lilla i juli. Kullen var planerad och uppfödaren verkar väldigt seriös, båda föräldrarna är friska och valparna lämnas avmaskade, vacc, idmärkta och veterinär besiktigade, dessutom med följer koppel och halsband samt några kg mat.
Raserna tillhör sällskapshunds-schangern med den ena åtminstone är en ras man kan aktivera mycket (dvärg pudel)
Blandningen gör att jag får (som det ser ut nu iaf) en hund som hamnar strl mässigt mitt i mellan raserna som inte har några "krav" på aktivering men som man ändå kan aktivera.
Lät det snurrigt? Jag vill alltså inte ha en till hund som kräver så mycket aktivering och tid som min schäfer gör- den tiden vill jag satsa på honom och utöka inte minska, den lilla hunden blir mest som sällskap till mig och schäfern men går ändå att träna lydnad och exp agility med. annars hade jag gärna köpt en brukshund till att träna och sikta på att tävla längre fram- men som sagt så mycket extra tid har jag inte så det räcker till två brukshundar med stort behov av aktivering ;)

Jösses vad rörigt det blev, sorry

Vissa blandraser låter som när en unge blandar allt den tycker är gott, men kanske inte matchar i smakerna.

"Pannkaka, makaroner m. ketchup, popkorn, leverpastej smörgås"

" Boxer, setter, rottweiler, border collie"

"Blandningen gör att jag får (som det ser ut nu iaf) en hund som hamnar strl mässigt mitt i mellan raserna som inte har några "krav" på aktivering men som man ändå kan aktivera.
Lät det snurrigt? Jag vill alltså inte ha en till hund som kräver så mycket aktivering och tid som min schäfer gör- den tiden vill jag satsa på honom och utöka inte minska, den lilla hunden blir mest som sällskap till mig och schäfern men går ändå att träna lydnad och exp agility med. annars hade jag gärna köpt en brukshund till att träna och sikta på att tävla längre fram- men som sagt så mycket extra tid har jag inte så det räcker till två brukshundar med stort behov av aktivering"

Men för att få en sådan hund behöver du väl inte köpa en blandras? :confused: Det finns ju mängder av raser som passar in på beskrivningen. Träna lydnad och agility kan man göra med väldigt många hundraser.

Anneli

Njae har inte hittat någon hund i den strl som passar mig tempraments mässigt (eller fallt mig i smaken) ja förutom om jag skulle köpt en hund av någon av de två raserna som finns i min lilla.

Fast det hade ändå inte blivit samma, jag har titta massa och den ena var antingen för mkt sällskap eller behöver för mycket aktivering eller var den för stor/liten.

Var från början helt inriktigad på en renrasig men så hittade jag denna blandning som jag och uppfödare tror kommer passa mig mycket bra.

Jag vet att det finns en uppsjö av renrasiga hunder som skulle passat mig väldigt bra men ingen har fallit mig i smaken utom denna lilla knubbis.

Javisst kan man träna lydnad och agility med de flesta hundar men jag vill som jag skrev tidigare ha en hund jag kan göra det med om jag känner för och hunden uppskattar det och då är det enbart för nöjes skull.
Att träna min schäfer är jätte kul men mer allvarligt då vi ska tävla så småningom, han kräver sina träningstimmar varje dag annars är han missnöjd, han är en brukshund och skall användas efter det, den lilla är en sällskaps hund som inte alls har samma aktiveringsbehov som exp en schäfer.

Givetvis blir det lite hjärngympa och vardagslydnad för den lilla varje dag, även om det inte är i samma utsträckning som med min andra hund.

Jag undrar var alla dessa unga blandrashannar (och tikar) hamnar och hur många som avlivas? Tycker väldigt synd om dessa hundar. Många blir bra men tyvärr så är det fler som inte mår något vidare. Jag har själv haft en blandrastik som inte fick bli så gammmal. Pappa var schäfer/labbe/rottis och mamman scäfer/dobermann/alaskan husky. Pappan var väldigt otrevlig, morrade och vrålade åt allt som rörde sig, väldigt hanhundsaggresiv. Mamman var åt andra håller rädd för hela världen, hon var bara året vid den här kullen och hypernervös och inte rumsren. Kan säga att båda föräldrarna och hela kullen är avlivade. En av hannarna i kullen blev bara 6månader. Han tog en tugga av ägarens kind helt oprovocerat. Husse låg i soffan och hund fick nå´t för sig.
Tiken vi hade var hur go som helst hemma, men hon blev som förbytt ute, rädd för allt. Vi kunde inte ta hem kompisar för hon blev hysterisk. Ändå tog vi henne tidigt från tiken just för att vi hoppades at vi skulle slippa att tikens beteende smittade av sig. Egentligen borde jag ha tagit hela kullen och åkt raka vägen till veterinären.

Nu hänger inte jag med riktigt :crazy:
Du säger att du inte hittat någon renrasig som faller dig i smaken, och ingen som passar in med din aktiveringsnivå mm. Men hur vet du hur din blandrasvalp blir?

Hej jag håller med om att det finns mycket konstiga blandningar .Men jag tycker nog att problemet med omplaserings hundar oftast grundar sig i människor som sååå gärna vill ha en söt hund. Men de vill inte lägga någon tid på dem och förstår då sällan varför hunden lägger sig till med olater.Och då spelar det oftast inte någon roll vilken ras eller blandning de har för alla behöver aktiveras på ett eller annat vis. Framför allt glömmer de gärna att en valp,unghund ska inte vara hemma 8 tim själv. :confused:
Kramiz mia

Uppfödaren har fött upp några kullar innan med samma blandning som min, hon vet därmed på ett ungefär vad hundarna är lämpade till, men anledningen till att jag ens köper en hund till är attt min schäfer vantrivs när han är själv så de korta stunder han är det brukar jag låna min farbror hund med det är inte alltid jag har möjlighet till det, var på det smidigaste lösningen att skaffa heltids sällskap åt honom.

Om du eller någon här har ett vettigt förslag på någon ras som kan passa så ge mer än gärna tips, så lovar jag att kolla upp dem.
Jag har inte hittat någon ras som passar mig både storleks-, temprament och egenskaps mässigt.
Ej terriers de är för ettriga och envisa på fel sätt.

En liten fråga bara när du säger att föräldrarna är friska. Är de röntgade, undersökta för PRA osv.Är släkten fri från allergier osv. Först om man kan svara ja på dessa frågor så kan man börja antyda att föräldrarna är friska eftersom många sjukdomar och defekter inte syns och de flesta blandrasuppfödare verkar gå efter principen attd et som inte syns, det finns inte.

Om du eller någon här har ett vettigt förslag på någon ras som kan passa så ge mer än gärna tips, så lovar jag att kolla upp dem.

Varför inte någon av de raser som ingår i blandningen du är intresserad av, t ex dvärgpudel som du nämnde? Om du gillar raserna i blandningen borde du väl lämpligen gilla dem var för sig också?

Jag kan svara jag på allt det du skrev samt de inte har något/några av de "defekter" som kan finnas för respektive ras.
Inga kända allergier finns heller.
Bägge föräldrarna är renrasiga av resp. ras så det går att följa dom via SKKs register.

Uppfödaren verkar i mina ögon väldigt seriös men jag håller med om att de flesta som faktiskt tar sin egen hund och avlar med första bästa kompis hund och sen blir det alla möjliga raser i och diverse fel på valparna.

Visst kunde jag köpa någon av raser, självklart tanken har slagit mig flera gågner men den ena rasen är en ren sällskapsras, dvärgpudel har jag kompisar som har, deras hundar har iallafall ett stort aktiveringsbehov varje dag.

Och ja visst har jag tänkt tanken att jag får en hund som är antingen eller istället för en som passar till båda, det räknar jag med och tycker ska bli spännande och se.

Hur som helst spelar det ingen större roll om jag har en blandras eller ej då mitt mål med hunden inte är att ställa ut eller avla, hade jag viljat det hade jag köpt en renrasig utan tvekan.

Vid nästa hund köp blir det en rasren bruksras som jag kan träna som jag gör med min schäfer, men det blir inte fören han blir gammal och grå

Tar en knapp

Nu blir jag lite förbannad. Det är så otroligt lätt att sitta här på forumen och kasta ur sig än det ena än det andra och lägga till lite menande smileys. Må så vara att jag är på dåligt humör för till fället (jäkla veterinärer...) så jag tar antagligen denna tråden personligt, men ni ska få höra....

Min högt älskade vovve fick jag på min 10-års dag, hon har varit min bästa vän, så oerhört intelligent att ingen i bekanstskapskretsen sett like, alla man möter hajar till över det lugn och den klokhet som hon utstrålar. vi har tävlat agility och lydnad och höjdhopp mot större hundar, hon är ca 58cm mkh. hon passar barnen, vallar in folk som eftersläntrar på promenader, "kan massa trix", vet exakt när matte behöver muntras upp, säger jag "kom nu Raffa så går vi till brädhögen" så går hon före mig den krokiga vägen till brädhögen. talar man om henne på ena eller andra sättet så får man alltid blickar som gör att man håller tyst av skam. det är fler än vi i familjen som undrat om hon kommer ifrån ett annat solsystem, hon är mer intelligent än alla vi tillsammans.

Vad jag vill säga är att hon är som alla hundägare tycker att sina hundar är, en riktig pärla. hon har blivit påkörd av bil och sparkad av häst men är still going strong. Hon är idag 15 år gammal, var inne på klinik för några år sedan vid en olycka, blev då röntgad och fick då höra att hon inte ens hade den minsta lilla åldersförändring på skelettet. veterinären var chockad över hennes fina form.

Man kan lägga småbarns liv under hennes bevakning. Hennes huvud är enormt.
Ras? Schäfer - Border Collie - Labrador.

hund nr 2.
en fruktansvärt ointelligent Softie, snäll som hundar är, men hon har inte "DET". har fått tre kullar med grannens Border Collie (Fy på mig) och dom är suveräna. helt okända människor ringer upp oss med jämna mellanrum för att tala om vilken fantastisk trevlig blandras dom mötte häromdagen och dom undrar om det finns någon valpkö eller har vi någon hemsida?

Det finns inga bättre hundar än blandraser (personlig åsikt) och man skall inte döma blandisarna efter vilka raser det är i dom. Av våra 19 valpar softie-border, så har en blivit kokkolokko och blivit avlivad, fast att familjen bråkade och låg i skilsmässa är en faktor att ta i beaktande.

Den som kastar sten i glashus angående vissa raser i blandisar vet inte vilket hundfolk han ger sig på... :devil:

Wow, du har haft två hundar som fungerat precis som vilken vanlig hund som helst och av det drar du slutsatsen att blandraser är fantastiska. Inte dåligt, må jag säga.

På vilket sätt är softie/border-valparna suveräna?
Vad har de som inte en seriöst uppfödd renras har?

Jag förstår heller inte hur man kan ge ett så generellt uttalande att det inte finns några bättre hundar än blandraser. Gruppen blandraser är så stor och inte homogen på något sätt så vad exakt är det du anser är så bra?
Det enda gruppen blandraser har gemensamt är att de är just blandningar. Någon annan egenskap delar de inte.

Nej, jag är inte mer övertygad nu är jag var för fem minuter sedan.

Läs inläggen från början är du snäll, det gällde de sönderavlade schäfer -border c och labrador bla, då en sådan enligt era lika generella "jag träffa en sån som var pucko" hund var sönderavlad. och att man inte skall blanda såna raser. hur många blandisar jag haft i mitt liv har du inte den blekaste aning om. eller har träffat eller har jobbat med.

att softie-bc var bra betydde att den fungerade lika bra som vilken blandras som helst.(åter tillbaka till starten av tråden att vissa raser är pucko.)det känns som att ni ibland glömmer av vad ni pratar om.

Jag har läst dem från början. Visst kan jag läsa dem en gång till, men ditt inlägg kommer inte att verka klokare för det.

Naturligtvis är det inte självklart att en blandras blir knepig i huvudet, men risken är större om man blandar vissa raser. Det finns raser där de mentala egenskaperna inte är kompatibla med en annan grupp av raser. Just när det gäller Schäfer och andra numerärt stora raser är det rätt korkat att blanda. Det finns så mycket skräp ändå inom både Schäfer och Labrador att det är onödigt att avla fram ännu fler som dessutom är bastarder. Det är ju som bekant inte de bästa hundarna som korsas.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 280
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 528
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈