Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Sv: Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Stora och korthåriga:
Grupp 5: Spetsar och raser av urhundstyp inte så många stora/korthåriga men hittade dessa tre
Akita (inte helt korthårig dock)
Faraohund (vinthund)
Podenco (vinthund)

Stora och korthåriga:
Grupp 6 ( Drivande, sök och ledspår hundar)
inte så många där heller eftersom de flesta är utpräglade jakt hundar
men finns några även i den gruppen som inte används så extremt till jakt utan är mer sällskapshundar:
Blodhund
Dalmatiner
Rhodesian Ridgeback

Stora och korthåriga:
Grupp 7 ( stående fågelhundar)
inte så många där heller eftersom de flesta är utpräglade jakt hundar
men finns några som ev kan vara något men precis som brukshundar välj uppfödare som inte avlar specifikt på jakt och innan alla jaktmänskor flår mig jag är tveksam ja..)
Gammal dansk hönsehund
Korthårig Vorsteh
Korthårig Vizsla
Weimaraner

Stora och korthåriga:
Grupp 8 (apporterande, stötande och vattenhundar)
Hittar bara Labrador i den gruppen

Fast att rekommendera utpräglade jakthundsraser som t ex vizsla, vorsteh och weimaraner och bruksraser som malinois, rottweiler och dobermann är väl kanske inte så bra :crazy:
Detta är ju raser som kräver bra mycket mer än det TS verkar vara beredd att ge.

Stora och korthåriga:
Grupp 10 (vinthundar)
Vinthundar är ju mycket speciella i sättet/utsendet, men just stora/korthåriga finns:
Azawakh
Galgo Espanol
Greyhound
Sloughi

Därmed har jag gått igenom grupperna och letat i All världens hundraser utgiven 2003.
Har inte tagit med de som är riktigt ovanliga och i stort sätt omöjliga att få tag på.
Säkert har det även kommit in någon ras de senare åren som skulle kunna vara av intresse, det kan säkert någon fylla på med

Fast att rekommendera utpräglade jakthundsraser som t ex vizsla, vorsteh och weimaraner och bruksraser som malinois, rottweiler och dobermann är väl kanske inte så bra :crazy:
Detta är ju raser som kräver bra mycket mer än det TS verkar vara beredd att ge.

Har jag skrivit också och detta var ingen rek. bara en genomgång av vilka stora/korthåriga som finns, en del av jakt raserna har jag också uteslutet helt som du ser om du läser vad jag skrev om den gr.

När det gäller bruks raserna: malinois, rottweiler och dobermann
Så vet jag flera av dom som enbart är sällskapshundar och där det fungerar hur bra som helst. (inte alls ovanligt faktiskt)
Dock valda från uppfödare som inte avlar efter brukslinjer och inte minst att de får ordentligt med motion och någon uppgift i livet, kan ju vara nästan vad som helst som hämta posten, passa barnen osv osv. bara fantasin som hindrar, finns mängder man kan lära en hund

När jag hör ordet sällskapsmalle så ringer det dåliga vibrationer hela vägen ner i fötterna och upp igen. =/

När jag hör ordet sällskapsmalle så ringer det dåliga vibrationer hela vägen ner i fötterna och upp igen. =/

Vet, men dom finns även om det inte är så många och de jag känner till är inte från de mest extrema brukskennlarna, fast börjar bli svårt att hitta håller med, i dag avlas ju Mallar nästan enbart för IPO och skydd, som sagt detta är bara en lista på stora/korthåriga hundar inte samma sak som att det är en ras för TS och förhoppningsvis undersöker hon ordentligt de raser ur ”listan” som hon blir intresserad av

Det kanske finns nån enstaka malle som är slö och stabil nog att duga till sällskap men det är nog en på 1 000... Bruksmallarna är alldeles för mkt hund för att passa och utställningsmallarna är inte en lugnare variant utan ofta väldigt livliga även de (fast med sämre arbetsgenskaper).

Man måste ju så klart inte tävla med sin hund men att skaffa en malle som nån sorts aktiv sällskapshund är bara att göra det jobbigt för sig själv. OT.

Bullmastiff eller broholmer var väl utmärkta förslag.

Stora och korthåriga:
Grupp 10 (vinthundar)
Vinthundar är ju mycket speciella i sättet/utsendet, men just stora/korthåriga finns:
Azawakh
Galgo Espanol
Greyhound
Sloughi

Du glömde magyar agar, saluki som finns i släthårig variant och chart polski.

Men tja.. Är det inte bättre att räkna upp de raser som borde kunna passa TS när de är rastypiska, istället för att rabbla upp raser som kanske kan passa om hon råkar hitta en lugn sådan? Att leta efter tex en brukshund som "inte vill vara brukshund".. då är det ju som att kasta sten i glashus när man säger att TS inte ska köpa en rottiskorsning oavsett vad, för "de behöver minsann ett mer aktivt liv!"

Det kanske finns nån enstaka malle som är slö och stabil nog att duga till sällskap men det är nog en på 1 000... Bruksmallarna är alldeles för mkt hund för att passa och utställningsmallarna är inte en lugnare variant utan ofta väldigt livliga även de (fast med sämre arbetsgenskaper).

Man måste ju så klart inte tävla med sin hund men att skaffa en malle som nån sorts aktiv sällskapshund är bara att göra det jobbigt för sig själv. OT.

Bullmastiff eller broholmer var väl utmärkta förslag.

Suck trode jag hade klargjort att det bara är en lista inte rek.
Och att TS undersöker de raser som hon är intresserad av
Och ja jag har haft Belgare i över 40 år så jag vet hur Mallar är och jag har deft inte sagt att TS ska köpa en Malle, dags att lämna det nu?

Suck trode jag hade klargjort att det bara är en lista inte rek.
Och att TS undersöker de raser som hon är intresserad av
Och ja jag har haft Belgare i över 40 år så jag vet hur Mallar är och jag har deft inte sagt att TS ska köpa en Malle, dags att lämna det nu?

När du skriver så här: "När det gäller bruks raserna: malinois, rottweiler och dobermann Så vet jag flera av dom som enbart är sällskapshundar och där det fungerar hur bra som helst. (inte alls ovanligt faktiskt)
Dock valda från uppfödare som inte avlar efter brukslinjer..."

Så är det nog inte bara jag som tolkar det som om du tycker att det går utmärkt att ha en malle som sällskapshund. Du skriver ju det rakt ut.

Men visst, vi behöver inte älta det mer.

Du glömde magyar agar, saluki som finns i släthårig variant och chart polski.

Men tja.. Är det inte bättre att räkna upp de raser som borde kunna passa TS när de är rastypiska, istället för att rabbla upp raser som kanske kan passa om hon råkar hitta en lugn sådan? Att leta efter tex en brukshund som "inte vill vara brukshund".. då är det ju som att kasta sten i glashus när man säger att TS inte ska köpa en rottiskorsning oavsett vad, för "de behöver minsann ett mer aktivt liv!"

Saluki glömde jag helt riktigt:o
finns ganska många jag inte tagit med av övriga, mest för att de kan vara näst intill omöjliga att få tag i

Och nej! Det är inte alls säkert att en av bruksraserna inte kan bli en väldigt bra ”sällskapshund”
Har själv just nu en, som dessutom kommer från brukslinjer, som på grund av att jag tyvärr blev sjuk, fungerar alldeles utmärkt som ”sällskapshund”,
hon får dock väldigt mycket motion, följer med till stallet och ut med hästen, hon hämtar in posten, lärt sig öppna brevlådan + en del annat.
Om du läser vad jag skrev om de raserna så ser du att jag skriver just det.
Och för 17 är ju bara TS som vet hur mycket tid/ork/motion hon är villig att lägga på sin hund och det är ju hon som ska välja, jag har som sagt bara tittat efter vad det finns för stora/korthåriga raser, sedan är det upp till TS
att fråga om de hon tycker är intressanta så kan vi hjälpa henne med råd om det är en ras för henne eller ej

När du skriver så här: "När det gäller bruks raserna: malinois, rottweiler och dobermann Så vet jag flera av dom som enbart är sällskapshundar och där det fungerar hur bra som helst. (inte alls ovanligt faktiskt)
Dock valda från uppfödare som inte avlar efter brukslinjer..."

Så är det nog inte bara jag som tolkar det som om du tycker att det går utmärkt att ha en malle som sällskapshund. Du skriver ju det rakt ut.

Men visst, vi behöver inte älta det mer.

Ja, ja skulle inte skrivit: "Dock valda från uppfödare som inte avlar efter brukslinjer..."
Slank bara med i farten, ber om ursäkt för det.
För min egen är från extrema Brukslinjer och hon fungerar alldelse utmärkt som sällskapshund:D

När jag hör ordet sällskapsmalle så ser jag mer en malle som är kajkotajko i huvudet, nerverna på utsidan och väldigt opålitligt helt enkelt.

Saluki glömde jag helt riktigt:o
finns ganska många jag inte tagit med av övriga, mest för att de kan vara näst intill omöjliga att få tag i

Och nej! Det är inte alls säkert att en av bruksraserna inte kan bli en väldigt bra ”sällskapshund”
Har själv just nu en, som dessutom kommer från brukslinjer, som på grund av att jag tyvärr blev sjuk, fungerar alldeles utmärkt som ”sällskapshund”,
hon får dock väldigt mycket motion, följer med till stallet och ut med hästen, hon hämtar in posten, lärt sig öppna brevlådan + en del annat.
Om du läser vad jag skrev om de raserna så ser du att jag skriver just det.
Och för 17 är ju bara TS som vet hur mycket tid/ork/motion hon är villig att lägga på sin hund och det är ju hon som ska välja, jag har som sagt bara tittat efter vad det finns för stora/korthåriga raser, sedan är det upp till TS
att fråga om de hon tycker är intressanta så kan vi hjälpa henne med råd om det är en ras för henne eller ej

Och jag har en brukshund ur "icke brukslinjer" (ej renodlat bruks, men det finns arbetsmeriter i linjerna) som kräver mer än att bara vara sällskap. Jag är sjukskriven efter en operation i fredags och jag söker febrilt efter olika uppgifter som hon kan få lösa utan allt för stor kraftansträngning av mig. Motion löser jag genom att skicka ut henne med kompisar till mig.. Så det kan vara enormt olika!

Jepp..sån var våran Malle efter utställningslinjer.
Så efter vad TS beskrivit så går Malle fetbort!
Det är inget liv som jag skulle vilja se en Malle i.
Vår blev tränad, fick gå promenader & följa med på ridturer och funkade ändå inte i en familj.

TS. Bassethound? De faller väl iof på storleken men är verkligen stora hundar med korta ben och alldeles underbara familjehundar...

När jag hör ordet sällskapsmalle så ser jag mer en malle som är kajkotajko i huvudet, nerverna på utsidan och väldigt opålitligt helt enkelt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hejsan Buke! Funderar på vad nästa ras ska bli. Vill ha en ras som vill arbeta/samarbeta men inte kräver som tex malle, bordercollie...
2
Svar
26
· Visningar
2 099
Senast: Raderad medlem 94602
·
M
Hundavel & Ras Jag är på väg att skaffa min första egna hund inom ett år eller så. Mitt stora dilemma är att jag inte kan bestämma mig för vilken ras...
Svar
14
· Visningar
2 579
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10