Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Sv: Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Doberman har en generellt en mycket rejäl dos viltintresse, vilket gör att man ofta kan få lägga ned mycket tid om man vill få hunden att stanna kvar som gårdshund. En doberman är dessutom snabb som satan och tror man att grosserns vaktbeteende kan bli för mycket så ska man nog glömma en doberman..

Boxrarna är ju något mindre men de brukar vara flamsiga och ha "tigger trampoliner" i fötterna vilket kan vara rätt läskigt för hundovana.
Bägge har dessutom inte mycket till underull och många ogillar att stå och frysa utomhus utan att göra något vettigt.

Jag tror inte du behöver någon hund som vaktar egentligen, för alla stora hundar har nog en tillräckligt hög avskräckande faktor. Om den potentielle våldsmannen kan välja offer med eller utan stor hund så tror jag absolut att han väljer det senare. Det verkar mer som om du söker en reserverad hund? Dvs en hund som helt enkelt inte är så intresserad av andra människor? Jag kan ju säga att jag aldrig har träffat en reserverad rottis. De brukar vara PÅ och vilja ha så mycket kroppskontakt som möjligt.

Tycker också större delen rottisar är väldigt på mot allt och alla, och det går ganska långt innan dom kopplar in vaktbeteendet.
Däremot är det väldigt ofta enmans-hundar så dom accepterar hela familjen men lyder bara en, så jag tycker på så sätt att det är en dålig familjehund.
Och överlag tycker jag rottisen är fel hund att blanda just för att den är ganska speciell i huvudet, "tänker först och agerar sedan" på ett annat sätt än det flesta andra, och blandar man då in tex labben som inte har den skärpan och den dådkraften, utan "gör först och tänker sen" kan det bli väldigt fel.

Tror faktiskt du trivts bättre med en ren labbe, för även dom brukar kunna tända till och försvara sin flock om det verkligen behövs.

/Camilla

Ja, det är rastypiskt för en lite äldre RR. Som unga är de i regel hyfsat krävande och blir de inte stimulerade även mentalt så sysselsätter de gärna sig själv på olika sätt - genom att t ex äta upp möblemanget :angel:
Nu tycker ju jag att alla RR, inte bara de yngre, ska ha mental stimulans och inte bara koppelpromenader men detta är ändock en ras som inte klättrar på väggarna om man inte hittar på något vareviga dag - dock mår de ju självklart bättre om man gör det :)

Men frågan är väl om inte stimulansen som ts är beredd att ge med lite spår, tricks, enklare sökövningar och att få vara med ute större delen av dagarna hade fungerat även för den yngre RR?

Är inte RR även en av de friskare storhundsraserna?

/Camilla

De blandraser med rottis i sig som jag träffat har tenderat att inte vara speciellt trevliga i huvudet, tyvärr. Jag skulle titta efter en blandning utan rottis om jag nu promt skulle ha blandras. Av 3 rottisblandningar som jag haft i närheten lever idag 1. De andra två togs bort pga mentalitet (morrade och hotade barnen hos ena familjen, den andra drog efter en löpare och bet denne i låret) och delvis höft/armbågsproblem. Det är när skärpan och allvaret i rottisen blandas med annat som det kan bli såååå fel.

Sociala sällskapshundar med lite vakt i... Ja, jag skulle titta på en Golden retriever av vettiga linjer. De som varit bra har jag upplevt har en del vakt och allvar i sig, utan att för den skull gå till överdrift.

Jag vet faktiskt inte heller någon levande rottisblandning, fast de jag träffat på har tagits bort pga höfter/armbågar redan vid unga år så dom har inte direkt hunnit ställa till några problem innan. De flesta har inte ens blivit året.

/Camilla

Men frågan är väl om inte stimulansen som ts är beredd att ge med lite spår, tricks, enklare sökövningar och att få vara med ute större delen av dagarna hade fungerat även för den yngre RR?

Är inte RR även en av de friskare storhundsraserna?

/Camilla

Jodå, det skulle den säkert :) TS vill ju dock enligt utsago inte ha en hund av reserverad ras varför RR faller bort redan där.

Annars är ju RR en hyfsat frisk ras precis som du säger men det gäller som med de flesta andra raser att man väljer sin uppfödare med omsorg för det finns en del linjer som dras med både allergier som mentala skavanker.

nej nej nej, jag srev att jag aldrig kommer gå över på ENBART renrassidan.

del kl.

Ridgeback var jag mycket inne på för nåt år sen, men vad jag kunde läsa mig till då var det en ras som kräver väldigt mycket motion och lyder "bara (?)" ledaren i flocken. Där fallerade den, trots att den tilltalade mig storleksmässigt/exteriört.

Du verkar vara en av väldigt få som har fattat helt vad jag menar!! :bow:

. Att all renrasavel skulle vara skit var ju något som TS skrev. Skriver man det så måste ju andra få svara. Även om det inte har med trådstarten att göra så var det TS som förde frågan på tal.

:confused:vart då? Inte har jag väl sagt att ALL är skit???

del kl.

Ridgeback var jag mycket inne på för nåt år sen, men vad jag kunde läsa mig till då var det en ras som kräver väldigt mycket motion och lyder "bara (?)" ledaren i flocken. Där fallerade den, trots att den tilltalade mig storleksmässigt/exteriört.

Läs någon annanstans ;). Jag har inte träffat någon RR som passar den beskrivningen. Visst kräver de motion, men bruks- och jaktraser kräver mer. Vill du ha en hund som kräver ännu mindre motion då är det soffpotatisarna som gäller. Typ knähundar eller någon tung mastiff.

nej nej nej, jag srev att jag aldrig kommer gå över på ENBART renrassidan.

Vilket kan läsas på två olika sätt, varför jag i så fall missförstod dig. Jag ber om ursäkt för det. Med tanke på den aversion som du tycktes ha gentemot renrasiga hundar så tolkade jag det som att du menade att du aldrig skulle övergå till att ha en enbart renrasig hund.

Vi har inte märkt att han fryser ute och han är även i sin hundgård på dagarna även på vintern, han har en isolerad hundkoja han kan andvända om han vill men det händer inte så ofta :)

Så här kort brukar han vara precis när han är klippt..inte världens bästa bild men kunde inte ta en ny för det har växt ut en del :P

B090407.jpg

Så här såg han ut igår och då är det ett par månader sen vi klippte honom.

390033_10150388009948061_726928060_8340747_1842124404_n.jpg

Beauceron tänkte jag på innan som en ras som kanske skulle passa TS utseendemässigt, för vakt samt att den är korthårig. Men jag vågade inte föreslå eftersom jag inte riktigt vet hur pass aktivitetskrävande de är.

En Beauceron måste aktiveras, BÅDE fysiskt och mentalt. Det räcker inte med promenader och "hjärngympa", den behöver jobba rejält fysiskt och göra nåt meningsfullt med skallen. Gärna samtidigt. Den ser dessutom möjligtvis korthårig ut, men har snarare päls nästan i Schäferklass och fäller masssssor.
Annars är det en buskul hund, om man får en bra Beauceron vill säga....;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hejsan Buke! Funderar på vad nästa ras ska bli. Vill ha en ras som vill arbeta/samarbeta men inte kräver som tex malle, bordercollie...
2
Svar
26
· Visningar
2 099
Senast: Raderad medlem 94602
·
M
Hundavel & Ras Jag är på väg att skaffa min första egna hund inom ett år eller så. Mitt stora dilemma är att jag inte kan bestämma mig för vilken ras...
Svar
14
· Visningar
2 579
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10