Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Sv: Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

del kl, jag vill ha en social familjehund, absolut inget reserverad hund

Fast vad är det du egentligen vill ha. En hund som är social mot alla men också funkar som familjehund eller en hund som är social inom familjen?

Dalmatiner och RR är reserverade ja - mot folk de inte känner! Absolut inte mot sin familj, vänner eller bekanta! Med reserverad menar man f ö att hunden är nonchalant, inte bryr sig om främlingar.
För mig iaf (som har RR) är det en mycket positiv egenskap, jag vill inte ha en hund som fjäskar efter uppmärksamhet av allt och alla.

Nu har jag inte så mycket erfarenhet av RR, men en nära vän har en som vi ofta är hundvakt till. Just denna hunden låter som en drömhund för trådskaparen. Han är snäll, men har lite vakt i sig. Är inte överdrivet social och ligger mer än gärna och sover hela dagarna, förutom när det är dags för promenad. Inte krävande i aktivering eller stimulans, utan en perfekt "familjehund". Om detta skulle vara en rastypisk RR så låter det verkligen som någon för trådskaparen.

(Zoya, jag svarade dig för jag tänkte att du kanske kan svara på om det är en rastypisk RR, då jag själv inte har så bra koll)

Fast nej, jag kan inte se en enda pekpinne angående att stödja blandrasaveln, inte ens där det på förhand ursäktades med att det var en pekpinne så utfärdades det någon pekpinne. Inte ett enda!

Jag tycker att den här tråden har varit väldigt saklig och belevad och har besvarat frågan. Sedan har det kanske framförallt getts information om att de raser som TS tittar på i hennes önskade blandraskombination sannolikt inte är de raser som vare sig enskilt eller tillsammans tillfredsställer de önskemål som hon preciserar i sitt första inlägg.

Det va detta jag reagerade på och även dennes förste inlägg-
Utveckla vad du sett för SKIT. O varför blandisar skulle vara bättre.

Detta tycker jag är att fiska efter nåt som inte hör till trådämnet.

Men det går ju inte, det är som att sätta munkavle åt ena hållet i en diskussion. Vi får svara på frågor och kommentera hennes val fram till en viss gräns och där ska samtalet.....bara dö ut? Om hon drar fram alla fördelar med en buskavlad blandning på två raser med likartade hälsoproblem, är det då pekpinnar att fylla i de uppenbara luckorna i resonemanget?

Men jag uppfattade inte som att det va det hon var ute efter...:confused:
Hon ville ha erfarenheter från dom som haft/har/träffat sån blandning.
Ts har väl inte rätt ut sagt att det MÅSTE va en blandras eller? Isf ha jag missat det.
Sen va det bara det jag citerade som jag reagerade på.

Jag är på inget vis för eller mot blandras eller renras, tycker att det är upp till var och en.

Norrlänning/
med tre blandisar, varav två riktiga gatukorsningar.

Se inte detta som "pekpinnar", utan som ren information!

Ponera att jag kommer till dej och berättar att jag funderar på att skaffa en ny bil! Bilen är röd precis som jag vill ha den och "lagom stor" med okej bagageutrymme och av märket Passat.
Motorn är dock från en Ford, bromsarna från en Nissan, kamrem och vattenpump är original från Audi och avgassystemet är eg för en Volvo.
Bilen är dock i fint skick, den går som en klocka och säljaren har kontrollerat att alla delar som satts in har varit i nyskick.
Skulle du rekommendera mej att köpa bilen?

Eller skulle du säga: Om du vill ha en röd, lagom stor Passat så kanske du skall titta efter en röd, lagom stor Passat!

Bilen KAN så klart hålla i många år, men...med diverse icke-original delar så är riskerna mycket större att det blir något strul. Inga garantier kommer gälla, försäkringsbolagen riskerar ifrågasätta delarnas kvalitet och passform osv.

Om du vill ha en labbe, köp en labbe! Om du vill ha en råtta, köp en råtta!

Om du inte vill ha varken en labbe eller en råtta...varför tro att du kommer få något du vill ha av två raser du INTE vill ha!?

/Swat

Mycket bra inlägg:)

Ja, fast den frågan ställde hon i samband med att TS själv uttryckt att hon sett så mycket skit i renrasaveln och av den anledningen ville ha en blandras. Då vill man ju veta vad man sett för skit...

Som någon annan skrev - en bullmastiff:)
Sån skulle jag vilja ha:D

Korthårig, vaktig och stor familjehund med lagomt aktivitetsbehov som skogspromenader.

Ja, fast den frågan ställde hon i samband med att TS själv uttryckt att hon sett så mycket skit i renrasaveln och av den anledningen ville ha en blandras. Då vill man ju veta vad man sett för skit...

Nä inte nödvändigtvis, jag är inte intresserad av det och om så vore så läste jag ts önskan från början...

Så det är okej att kasta ur sig att man sett skit inom renrasaveln utan att förtydliga vad man sett och då får någon möjlighet att förklara det. Men man får inte uttrycka "det finns så mycket skit i blandrasaveln". Snacka om att visa en skev bild av verkligheten då.

Så det är okej att kasta ur sig att man sett skit inom renrasaveln utan att förtydliga vad man sett och då får någon möjlighet att förklara det. Men man får inte uttrycka "det finns så mycket skit i blandrasaveln". Snacka om att visa en skev bild av verkligheten då.

Jag gissar hej vilt nu att anledningen till att ts skrev att hon inte önskar pekpinnar var för att slippa tjafs:grin:
Dock kom ett inlägg som va tvunget att påpeka detta.
Denne fick då svar på varför hon inte ville ha enbart renras.
Varför ska ts då måsta vidareutveckla det?
För att få svar på sin fråga och slippa sidospår eller att tråden spårar ut helt så försöker man ju att då skriva så man minimerar möjligheten.

Det är just sånt här jag menar, även fast man ber om att slippa tjafs så kan folk inte låta bli.

Det är ingen världsbild hon pratar om heller, hon vill ha tips om en passande hund.
Kan man inte komma med det utan att vara ironisk eller trist så är det bättre att va tyst.

Nu bruka jag inte läsa trådar om folk som önskar rastips men jag undrar om dom som tipsar där rekommenderar blandraser eller börjar snacka skit om renrasiga hundar...

Nu har jag inte så mycket erfarenhet av RR, men en nära vän har en som vi ofta är hundvakt till. Just denna hunden låter som en drömhund för trådskaparen. Han är snäll, men har lite vakt i sig. Är inte överdrivet social och ligger mer än gärna och sover hela dagarna, förutom när det är dags för promenad. Inte krävande i aktivering eller stimulans, utan en perfekt "familjehund". Om detta skulle vara en rastypisk RR så låter det verkligen som någon för trådskaparen.

(Zoya, jag svarade dig för jag tänkte att du kanske kan svara på om det är en rastypisk RR, då jag själv inte har så bra koll)

Ja, det är rastypiskt för en lite äldre RR. Som unga är de i regel hyfsat krävande och blir de inte stimulerade även mentalt så sysselsätter de gärna sig själv på olika sätt - genom att t ex äta upp möblemanget :angel:
Nu tycker ju jag att alla RR, inte bara de yngre, ska ha mental stimulans och inte bara koppelpromenader men detta är ändock en ras som inte klättrar på väggarna om man inte hittar på något vareviga dag - dock mår de ju självklart bättre om man gör det :)

Fast det var knappast fiskeri. Att all renrasavel skulle vara skit var ju något som TS skrev. Skriver man det så måste ju andra få svara. Även om det inte har med trådstarten att göra så var det TS som förde frågan på tal.

TS undanbad sig diskussioner om att köp av blandraser stödjer blandrasaveln och det har faktiskt respekterats!

Varför ska ts då måsta vidareutveckla det?
För att få svar på sin fråga och slippa sidospår eller att tråden spårar ut helt så försöker man ju att då skriva så man minimerar möjligheten.

Det är just sånt här jag menar, även fast man ber om att slippa tjafs så kan folk inte låta bli.

Det är ingen världsbild hon pratar om heller, hon vill ha tips om en passande hund.

Fast nu tror jag att du har läst tråden vaknandes på fel sida. TS bad aldrig i sitt första inlägg att folk inte skulle tipsa om renrasiga hundar. Det kom ju först senare. Dessutom går du ju själv emot TS vilja och tipsar om renrasig hund - bullmastiff - trots att TS har skrivit att hon aldrig kommer att gå över på "renrassidan". En sten i glashus? ;)

Fast det var knappast fiskeri. Att all renrasavel skulle vara skit var ju något som TS skrev. Skriver man det så måste ju andra få svara. Även om det inte har med trådstarten att göra så var det TS som förde frågan på tal.

TS undanbad sig diskussioner om att köp av blandraser stödjer blandrasaveln och det har faktiskt respekterats!

Ja och det skrev hon efter att hon fått ett flertal inlägg om att välja rasrent ist tro jag.
Lite dumt uttryckt kanske men det hon svarade på var inte heller så välformulerat:)
Lite som - svar på tal. Bara min tolkning iaf.

Jag trodde oxå ts menade med pekpinnar att det inkluderade tjafs som de bruka bli i blandrastrådar.

Appropå vakna på fel sida:) tro inte jag gjort det, känns inte som så iaf.
Men jag ska nog va tyst nu, jag missförstod nog ts då. Virrpanna:o Trodde hon menade att hon inte BARA vill ha renrasig hund utan att hon även vill ha blandraser:o:D
Typ som jag - jag gillar alla hundar :love:

Du säger blandning mellan labbe och råtta, sen räknar du upp egenskaper i de två raserna du INTE vill ha, varför tror du att just de egenskaper du vill ha i de olika raserna kommer slå igenom?

Bullmastiff, Dalmatiner, RR, Grandis, korthårig St Bernhad, Schnauzer kanske?

En Landseer kanske? Stor som tusan, vi rakar våran kort istället fär att behålla den långa pälsen.

STOR hund, fungerar utmärkt som familjehund, har vakt i sig då det finns mastiff i rasen. Men den går inte till försvar och skyddar förrens hans flock är hotad men säger till när något händer ute på gården genom att skälla. :)

Stora och korthåriga: (när det gäller vakt, handlar det ju mycket om uppfostran också)
Grupp 1: (Brukshundar kräver en del av sin ägare men självklart går det att ha dom till sälskap också om man ser till att de för motion/sysselsättning)
Välja från utställnings linjer istället för brukskennlar är i så fall en bra idé)
Kelpie (för liten kanske?)
Beauceron.
Malinois.
Korthårig Collie (mycket trevlig i mina ögon)
Korthårig Holländsk herdehund (Som Malle, viktigt att man inte väljer från värsta bruks kenneln)
Schäfer
Korthårig Vit Herdehund

Beauceron tänkte jag på innan som en ras som kanske skulle passa TS utseendemässigt, för vakt samt att den är korthårig. Men jag vågade inte föreslå eftersom jag inte riktigt vet hur pass aktivitetskrävande de är.

Stora och korthåriga:
Grupp 2: (lite mer åt sällskaps hund hållet även om flera även räknas som Brukshundar och därmed är bra att jobba med)
Dobermann (tillhör även Brukshundar)
Boxer (tillhör även Brukshundar)
Broholmer (rätt ovanlig och kan vara svår att få tag på, men värt att titta närmare på!)
Bullmastif
Cane Corso
Dogue De Bordeaux
Grand Danois (kort livslängd tyvärr något man måste räkna med annars väldigt ståtliga)
Mastiff
Rottweiler
Tosa
Korthårig St Bernhards hund.
Appenzeller hund (tycker jag personligen kan vara värd att titta på liksom nästa)
Grosser Schweizer sennen

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hejsan Buke! Funderar på vad nästa ras ska bli. Vill ha en ras som vill arbeta/samarbeta men inte kräver som tex malle, bordercollie...
2
Svar
26
· Visningar
2 099
Senast: Raderad medlem 94602
·
M
Hundavel & Ras Jag är på väg att skaffa min första egna hund inom ett år eller så. Mitt stora dilemma är att jag inte kan bestämma mig för vilken ras...
Svar
14
· Visningar
2 579
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka