Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Sv: Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Jag tycker att det är lika fel att inte jaga med en jakthund, ja.

Ang hälsotesten på avelsdjur för att förmedla valpar, så har varje ras några specifika hälsokontroller som ska genomföras och rapporteras in till SKK. Rasföreningen har alltså koll på vilka hundar som är kollade mot vad via hunddata på SKK.se

Jag tycker att det är lika fel att inte jaga med en jakthund, ja.

Ang hälsotesten på avelsdjur för att förmedla valpar, så har varje ras några specifika hälsokontroller som ska genomföras och rapporteras in till SKK. Rasföreningen har alltså koll på vilka hundar som är kollade mot vad via hunddata på SKK.se

Hur löser man det då dom blir gamla tycker du då?

Jag tänkte mer på hur man kontrollerar att inte hundar används "i smyg" till att para någon annan hund.
Även om skk inte tillåter att man använder sin hund till blandrasparning så sker det ju.

Det kanske ha varit upp i trådar förut, hur man får slut på oseriös avel på samtliga hundar och raser/blandningar..?

Hur löser man det då dom blir gamla tycker du då?

Angående jakthundar som inte får jaga

Det är lite skillnad på att hunden inte ALLTID kan jaga- även om en jämte tex. gärna gör det och att aldrig ge sin hund tillfälle att göra det den är avlad för. Det är inte lagligt att jaga älg med din jämte året om, på tex trafikskadat vilt kan den däremot få chansen att gå eftersök året om. Min släktingar som har och har haft många jämtar har jagat med hundarna hundarna så länge de levt. Upp till 11-13 år. En del har skjutits i förtid pga skador, men de som varit friska har fått följa med varje höst! De kanske inte orkar flera dagars jakt i följ eller ett helt dagspass, men ofta har man tex börjat introducera en yngre hund för jakten och de kan turas om att arbeta.

Jag har jaktgolden. Min hunds mormor är 11 år och jagar för fullt och min hunds mamma är också med på jakterna så blir den äldre trött så kan den yngre ta över. Blir något för svårt för den yngre mindre erfarna hunden så är den äldre rutinerade hunden bra att ha med.

De flesta jakthundar jag vet jagar faktiskt hela sitt liv. Men man får anpassa efter deras förmåga och ork. Men en 13 årig jämte eller golden lyser både upp lika mycket då de för göra det de älskar mest i livet! :D

Sedan finns det tyvärr de som skaffar fel hundraser och aldrig låter hunden få göra det den mest av allt skulle uppskatta. Helt onödigt att skaffa jakthundar om du inte jagar eller jakttränar. Finns massor med lämpligare raser. Sedan om hunden på något vis inte är lämplig för jakt eller har vad som krävs och man tar över en sådan hund som sällskap är ju en helt annan sak. :)

Problemet med att renodlade arbetande hundar med specifika arbetsområden så som apportering, vallning och jaga/ställa älg m.m köps i andra syften än det de är avlade till är ju att rasen gradvis försämras på sitt arbetsområde.

Jo jag håller med, jag skulle aldrig köpa en riktigt arbetande hund så som Bc, jämte, kelpie tex om jag inte jaga eller valla.

Men jag har svårt att se att en hund skulle vara olycklig om den inte fick jaga/valla OM man aktiverar/jobbar den med nåt annat stimulerande:)

Stimulering i all ära, men det kan aldrig tillfredställa de nedärvda instinkterna. Vallinstinkten är starkare än parningsinstinkten hos de flesta BCs, de överger inte sin arbetsuppgift för att det råkar finnas en höglöpande tik i närheten.
Hur skall du tillfredställa den instinkten utan vallning?

Stimulering i all ära, men det kan aldrig tillfredställa de nedärvda instinkterna. Vallinstinkten är starkare än parningsinstinkten hos de flesta BCs, de överger inte sin arbetsuppgift för att det råkar finnas en höglöpande tik i närheten.

Ja, det går nog inte riktigt att jämställa med jaktretriever. Dessa kan man nog aktivera på andra sätt bara de får jobba med nosen och skallen. Men å andra sidan så skull ejag aldrig vilja ta bort apporteringen från en retriever för man ser hur de lever upp och tänder till. Trots att jag gör mycket annat med hundarna som de gillar så är apporteringen det som gör Ture "lyckligast" eller vad man nu ska säga. Det märks direkt att det är vad rasen är avlad för och vill arbeta med. Med det i åtanke har jag svårt att se att jag skulle vilja ha en BC om jag inte hade behovet av en eller jaktretriever för den delen.

Jo jag håller med, jag skulle aldrig köpa en riktigt arbetande hund så som Bc, jämte, kelpie tex om jag inte jaga eller valla.

Men jag har svårt att se att en hund skulle vara olycklig om den inte fick jaga/valla OM man aktiverar/jobbar den med nåt annat stimulerande:)

Återigen så måste du skilja på berikning (utlopp för naturliga instinkter) och aktivering (träning och lek för skojs skull). Det är vitt skilda saker.

Fast just det där med parning är det väl fler hundar som 'struntar' i när dom arbetar?
Sen så är nog vallhundarna lite mer krävande än tex en jakthund. Det är kanske lättare att gå ut och spåra och greja med en jakthund utan att för den skull jaga med den. Medans att hitta får/kor/djur att just valla på är inte är så lätt för alla.

Återigen så måste du skilja på berikning (utlopp för naturliga instinkter) och aktivering (träning och lek för skojs skull). Det är vitt skilda saker.

Nä varför 'måste' jag det. Jag tycker att en hund kan må bra ändå, om man aktiveras den riktigt ändå på olika vis. En hund kan jobba med saker den inte är menad för utan att det då bara räknas som 'lek'.

Delvis KL

Borde man inte kunna uttrycka det ungefär så här: "En hund blir vad man gör den till inom ramen för sina medfödda fysiska och psykiska egenskaper".

Vilka dessa egenskaper är beror delvis på rasen, delvis på individen (och dess härkomst). Man kan absolut träna en hund för att göra annat än det som den är född till, men man måste vara medveten om på vilken nivå man gör det och dessutom se till att hunden ändå får utlopp för sina medfödda behov.

Det blir i mitt tycke absurt att, som vissa gör, låtsas om att medfödda egenskaper inte spelar någon roll när det är uppenbart att de i högsta grad gör det. För att ta ett extremt exempel kan jag använda mina egna hundar, två mopsar (och lämnar i detta sammanhang frågan i vilken mån de är exempel på osund extremavel). De skulle aldrig - oavsett vem som tränar dem eller hur intensivt - kunna bli vare sig jakthundar, polishundar eller vallhundar. Förutom att de saknar de fysiska förutsättningarna så saknar de många av de mentala egenskaper som sådana hundar behöver. De är inte avlade för att arbeta. Det betyder inte att de inte kan göra NÅGOT. Vi tränar agility och det går bra. Men jag går inte runt och inbillar mig att vi kommer att vinna VM bara vi tränar tillräckligt hårt. De är inte tillräckligt snabba och har inte heller tillräcklig arbetslust för att orka träna så mycket som krävs. Det måste jag acceptera, precis som jag accepterar att deras naturliga behov innefattar ett stort behov av ömhet och närhet. En mops som inte får gosa och vara nära är inte en tillfredsställd mops. På samma sätt är en (genomsnittlig) BC som inte får valla inte en fullt ut tillfredsställd BC. Jag förstår faktiskt inte varför detta ska vara så svårt att acceptera för många.

Lösningen är ju, som flera andra har pekat på, mycket enkel. Bestäm dig för vad du vill göra med din hund och köp en hund som är avlad för att göra just det. Jag utesluter absolut inte att den hunden kan vara en blandras (våra hundraser har ju faktiskt kommit fram genom att man har blandat olika raser med varandra), men det måste ju handla om en lämplig blandning av lämpliga föräldradjur. Problemet är att en stor del av blandrasaveln inte är genomtänkt och idkas av personer utan tydliga avelsmål och kunskaper om genetik m.m. Dessutom används ofta, vilket också har upprepats flera gånger i tråden, föräldradjur som inte är bra nog för renrasaveln, varför man ofta måste ifrågasätta varför de skulle anses lämpliga för någon avel alls.

Borde man inte kunna uttrycka det ungefär så här: "En hund blir vad man gör den till inom ramen för sina medfödda fysiska och psykiska egenskaper".

:bow::bow::bow:

Detta är så sant! Kunde inte sagt det bättre själv!

Sen håller jag med vad tex Migo har sagt om berikning då vi har en jakthund. Nu är detta inte en jämte utan en stövare=längre jaktsäsong.
Under jaktsäsongen är det inget problem med att han får ta det lugnare under veckorna då han jagar tre dagar i sträck oftast under helgen. Sen efter jaktsäsongen så cyklas han med flera dagar i veckan och jag spårar en del med honom, men han blir ALDRIG lika nöjd.
Egentligen får han fler timmar aktivering i veckan lågsäsong än högsäsong, men är ändå mycket mera tillfreds.
Sen i spårningen (endast personspår då han inte "får" gå blodspår) kan jag aldrig få honom att ta pinnarna, även om detta är något vi tränat mycket på. Jag tror det har att göra med att spåra är så självbelönande för honom, men vilken spårhund han är!:love:

Sen så höll min brird på att jagas in på grävling och hon hade en släkting som kunde ställa fåglar. Nu hade min gamla tik hög jaktlust och är inget typ exempel för sin ras.
Men ibland kommer det oanade egenskaper fram, men jag skulle aldrig köpa en briard för att ha som jakthund. Att min jagade hade mest med att göra att husse drog med henne när han ändå skulle ut.

Sen var det storskillnad i mentaliteten, jag misstänker att stövaren är mycket smartare än briarden men briarden var mycket lättare att lära.
Om jag skulle vilja ha en lydnadshund så skulle jag inte välja en stövare, då de saknar "will to please" helt enkelt

Fast du säger ju emot dej själv, man kan forma en hund till viss del själv- sen säger du Nej en hund blir inte vad man gör den till.

Vem säger att det är svart eller vitt?
Du kan ju forma en hund med träning, sen är det väl inte säkert du får tex den chihuahua att ställa en älg, men vem köper en chihuahua för det?
Däremot är det nog större chans om det är jämthund i den chihuahuan.
Nu menar jag SJÄLVKLART inte att man köper den blandningen om man vill jaga utan det var BARA ett exempel.

Tränar du hårt kan du säkert få din hund att valla får, sen fatta dom flesta (tar jag för givet) att den blir aldrig lika bra som en BC tex.
Polis hund blir nog svårare och det har nog med storleken att göra tror du inte...

Nej jag säger inte emot mig själv, kanske att jag uttrycker mig lite otydlig så att det inte kom fram vad jag menade.

Det jag menar är att man kan ju till viss del forma hunden med uppfostran, miljöträning osv men en hund blir ju inte bara vad man gör den till. Den föds ju inte som ett blankt blad helt utan rastypiska egenskaper. En terrier har ju ett visst temperament till exempel och man kan ju inte göra den hunden till en hund som har ett annat temperament än en terrier eller hur?

Min mund är lite rädd av sig och osäker med främmande människor (inte reserverad utan rädd för dom) hur mycket jag än tränar möten med nya människor med henne så kommer hon aldrig bli en hund som älskar allt och alla. Så nej jag anser inte att en hund blir precis vad man gör den till.

tillägg: såg nu att flera andra redan skrivit det jag försökte få fram :)

Nä varför 'måste' jag det. Jag tycker att en hund kan må bra ändå, om man aktiveras den riktigt ändå på olika vis. En hund kan jobba med saker den inte är menad för utan att det då bara räknas som 'lek'.

Vet alls skillnad på berikning och aktivering? För hade du gjort det hade du inte skrivit så :)

Sen har jag även svårt att se att du har haft med hundar som verkligen använts till de de är gjorda för, tex BC i vallning, och sen sett den BCn inte få valla.

Jag har en hund som folk beskriver som "fin familjehund/sällskap" och visst det är han, och hade man BARA sett honom där han man trott/tyckt som du, att det funkar ju bra, "myten" stämmer. Men sen ser man honom på jaktträning, och inser att myten är just bara myt...

Vet alls skillnad på berikning och aktivering? För hade du gjort det hade du inte skrivit så :)

Sen har jag även svårt att se att du har haft med hundar som verkligen använts till de de är gjorda för, tex BC i vallning, och sen sett den BCn inte få valla.

Jag har en hund som folk beskriver som "fin familjehund/sällskap" och visst det är han, och hade man BARA sett honom där han man trott/tyckt som du, att det funkar ju bra, "myten" stämmer. Men sen ser man honom på jaktträning, och inser att myten är just bara myt...

:)
Jag trodde i stora drag att ni menade berikning med att hunden får göra det den är avlad för- tex valla och BC.
Att aktivering är om man ist då tävlar agility eller tränar lydnad tex.
Om man då kan berika sin hunds liv på annat vis än just vallning(fast jag medger att bC är väl en av de svåraste att kanske då berika deras liv på annat sätt) så ser jag inge fel i det.

Förstod inte riktigt hur du mena med att jag haft med BC att göra?
Jag har inte ägt någon, utan bara sett grannens vid tävling och träning typ.
Men en annan granne har kelpies som h*n tränar (tävlade för några år sen) och föder upp. Dom har jag träffat både inne och ute och två av dom (mor och dotter) är cool även utan vallning och två andra(far och dotter) syns det mer på när dom varit göralös.

Jag tänker oxå på alla pointer´s och vorsther´s då, som används till slädhundar...
och anser ändå att det är individuellt.

Tycker oxå att ni fortfarande skriver som att jag säger åt alla att köpa en BC för att mysa i soffan med...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hejsan Buke! Funderar på vad nästa ras ska bli. Vill ha en ras som vill arbeta/samarbeta men inte kräver som tex malle, bordercollie...
2
Svar
26
· Visningar
2 099
Senast: Raderad medlem 94602
·
M
Hundavel & Ras Jag är på väg att skaffa min första egna hund inom ett år eller så. Mitt stora dilemma är att jag inte kan bestämma mig för vilken ras...
Svar
14
· Visningar
2 579
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10