Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Sv: Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Hum, jag hade en som hade D resp B på höfterna och aldrig
visade minsta lilla, hon blev 14 år,
så det där VET man inte utan röntgen.
I och för sig spelar det ju ingen roll om hunden inte ska gå i avel.
Hundar kan reagera på lindrigare HD än vad min hade eller som hon inte alls.
Beronde på muskler resp pålagringar.

Men tyvärr är det ju så att många blandraskullar har oröntgade föräldrar,
”för de inte visat något” :eek:
då är ju risken stor att valparna för HD…

Det är med andra ord lika viktigt att blandraser blir röntgade,
är det då första genrationen Blandis så kanske man kan kolla deras föräldrar/syskon (Renrasiga går ju alltid att kolla via hunddata)
Annars är det ju alltid en större risk när det gäller blandras om det bara är föräldrarna som är röntgade (eller inte alls)
och detta verkar inte alla riktigt vara medvetna om…
Finns ju en hel del sjukdomar både på Rottis och Labbe
som ju även i blandras kull mellan dom två bör vara testade för,
ögon, AD med mera.
Vid fler genrations Blandis är det i regel helt omöjligt
att få reda på hur det ser ut på ”släkten”

Och nej, blandras är INTE friskare det visar om inget annat försäkrings statistiken där blandras INTE ligger i den lägsta riskgruppen
om nu någon tror det..

Min gamle gubbe (oreggad labbe = blandras) visade inte heller något innan han blev nästan 11 år. Röntgen visade på massor med pålagringar i armbågen + spondylos med fullt utvecklade bryggor mellan flera kotor. Då har han ändå tävlat på elitnivå... Så det är inte säkert att hunden är "ren" bara för att den inte haltar.

Att hundar blir vad man gör dem till är en seglivat myt som främst framförs av blandisägare.
.

Det ligger ju mycket i det så att det är en ren myt håller jag inte med om.
Sen har jag mest hört det sägas från dom med renrasiga hundar...

Det ligger ju mycket i det så att det är en ren myt håller jag inte med om.
Sen har jag mest hört det sägas från dom med renrasiga hundar...
Gör det? Måste vara därför Borzoier blir utmärka fårvallare o/e grythundar.
Själv har jag mest hört det från blandis ägare, speciellt sådana som inte har en susning om vad de har i snöret, eller blandisuppfödare med 0 koll på genetik o mentalitet.

Samma här. Har då aldrig hört det från någon som har/tänkt köpa/föder upp renrasiga hundar utan det är i 100% av fallen folk med blandras som kör med det.

Senast ändrad:

Gör det? Måste vara därför Borzoier blir utmärka fårvallare o/e grythundar.
Själv har jag mest hört det från blandis ägare, speciellt sådana som inte har en susning om vad de har i snöret, eller blandisuppfödare med 0 koll på genetik o mentalitet.

Ja men visst, det va ju exakt så jag menade oxå:grin:
Ofta man köper en Borzoier om man vill valla eller jaga grävling:cool:

Jag hör det mycket av dom som äger sk kamphundsraser, - dom är inte "farlig", dom blir vad man gör dom till...

Fast sanningen är ju den...

Om något ser ut som en anka, går som en anka och låter som en anka... Då är det med största sannolikhet en ANKA ;)

/Swat

Fast sanningen är ju den...

Om något ser ut som en anka, går som en anka och låter som en anka... Då är det med största sannolikhet en ANKA ;)

/Swat

Ja och vad menar du med det?:)

Jag säger inte att en pudel inte är en pudel...typ:)

Jag kommenterade enbart Vallhunds inlägg och tyckte att det va hårddraget att det är en myt och att jag hör andra säga det än vad h*n gör.

kl.
Har läst igenom hela tåden utan att skriva något för jag tycker TS har fått så bra svar angående korsningen rottis/labbe redan.

Men måste bara få säga att de flesta jag hör som säger att en hund blir vad man gör den till har blandraser. Väldigt många har BC-korsningar..
Självklart kan man forma en hund till viss del själv med fostran, uppväxt och miljöer osv men att vissa egenskaper är medfödda det kommer man ju aldrig ifrån. Så nej en hund blir inte vad man gör den till. Skulle det vara så, då skulle jag ju kunna valla får jättebra med min DSG eller varför inte använda henne som polishund? :idea:
Det säger ju sig självt tycker jag...

kl.
Har läst igenom hela tåden utan att skriva något för jag tycker TS har fått så bra svar angående korsningen rottis/labbe redan.

Men måste bara få säga att de flesta jag hör som säger att en hund blir vad man gör den till har blandraser. Väldigt många har BC-korsningar..
Självklart kan man forma en hund till viss del själv med fostran, uppväxt och miljöer osv men att vissa egenskaper är medfödda det kommer man ju aldrig ifrån. Så nej en hund blir inte vad man gör den till. Skulle det vara så, då skulle jag ju kunna valla får jättebra med min DSG eller varför inte använda henne som polishund? :idea:
Det säger ju sig självt tycker jag...

Fast du säger ju emot dej själv, man kan forma en hund till viss del själv- sen säger du Nej en hund blir inte vad man gör den till.

Vem säger att det är svart eller vitt?
Du kan ju forma en hund med träning, sen är det väl inte säkert du får tex den chihuahua att ställa en älg, men vem köper en chihuahua för det?
Däremot är det nog större chans om det är jämthund i den chihuahuan.
Nu menar jag SJÄLVKLART inte att man köper den blandningen om man vill jaga utan det var BARA ett exempel.

Tränar du hårt kan du säkert få din hund att valla får, sen fatta dom flesta (tar jag för givet) att den blir aldrig lika bra som en BC tex.
Polis hund blir nog svårare och det har nog med storleken att göra tror du inte...

Men varför skulle man köpa en icke vallhund och börja valla med den? Vad är syftet med det? För att bevisa att hunden blir det man gör den till?

Men varför skulle man köpa en icke vallhund och börja valla med den? Vad är syftet med det? För att bevisa att hunden blir det man gör den till?

Det är väl inget man medvetet gör:confused:

Det kan väl bara vara så att man upptäcker vallning och tycker det verka en kul grej. Man vill då testa med den hunden man har till att börja med kanske...
Upptäcker man då att hunden man har inte klara det så bra som man vill och att man vill utvecklas mera själv, ja då ordnar man väl det på nåt vis. Byter hund/köper en annan/lånar...?

Jag skulle behöva en vallhund ibland, jag har ingen sådan ras utan använder min gamla blandras till att hjälpa så gott han kan och förstår vad jag vill...han är dock inte det minsta tränad till vallning utan gör det jag säger bara.
I framtiden blir det kanske en vallhund men just nu har jag nog med hundar.

Menar du att jag MÅSTE köpa en ren vallhund för att kunna göra det min gamling kan?
Förstår inte vad du menar med ditt svar till mej?

Men om man säger att "en hund blir vad man gör den till" så läser åtminstone jag att det genetiska arvet är av ingen eller mindre betydelse. I verkligheten så spelar det genetiska arvet en mycket stor roll! Det är ju därför det är en så himla stor skillnad på våra olika hundraser. Därmed inte sagt att miljön inte spelar roll. Visst kan du påverka, men du kan inte gå in och ändra på de egenskaper som din hund är född med.

I verkligheten så spelar det genetiska arvet en mycket stor roll! Det är ju därför det är en så himla stor skillnad på våra olika hundraser. Därmed inte sagt att miljön inte spelar roll. Visst kan du påverka, men du kan inte gå in och ändra på de egenskaper som din hund är född med.

Nej ,men man kan komma långt med hård träning:)

Det är klart att man kan komma långt med hård träning, men varför göra det onödigt svårt för sig och särskilt för den individ man skaffar genom att försöka forma om den till något som den egentligen inte är? Att forma om hunden är att kväsa vissa av dess egenskaper till förmån för andra egenskaper som man anser som mer tilltalande. Och det anser inte jag vara rätt mot hunden.

Det är så även jag tolkar det.

"En KO är ingen otrevlig hjund, den blir ju vad man gör den till, passar utmärkt som gosig lägenhetshund"

Norrlänning, jag vet en jäkla massa folk som köpt o köper fel hundar med åsikten att de blir ju vad man gör dem till....

Jag hör det mycket av dom som äger sk kamphundsraser, - dom är inte "farlig", dom blir vad man gör dom till...

Ja, man kan "göra" en "kamphund" till en trevlig familjehund men man kan få den till en slagskämpe som tuggar i sig en och annan dvärghund för skojs skull. Jag förmodar att det är det som avses. Du kan aldrig få en "kamphund" att bli en bra vallare.

Vad man däremot inte kan är att få alla raser/rasblandningar att bli en ren sällskapshund som trivs med enbart promenader, även om de är långa. Många som köper blandras vill ha just det, en vardagskompis.

Men om man säger att "en hund blir vad man gör den till" så läser åtminstone jag att det genetiska arvet är av ingen eller mindre betydelse. I verkligheten så spelar det genetiska arvet en mycket stor roll! Det är ju därför det är en så himla stor skillnad på våra olika hundraser. Därmed inte sagt att miljön inte spelar roll. Visst kan du påverka, men du kan inte gå in och ändra på de egenskaper som din hund är född med.

Word.

Rent allmänt:
Nu har diskussionen lämnat rottislabbe-frågan, och blivit mycket större. Men generellt skulle folk få betydligt större utbyte av sina hundar om de bara köpte en som faktiskt passar för det liv den kommer få. Vill jag ha en söt soffvärmare som vill gå några promenader per dag köper jag en sällskapsras. Vill jag träna och arbeta med min hund köper jag en som har de egenskaper jag är ute efter.

Fattar inte detta att man skaffar korsningar med arbetande raser och tror sig får en stillsam individ som inte kräver så mycket. Det finns ju raser som är framavlade för att vara mestadels sällskap. Varför då medvetet köpa en ren- eller blandvariant som inte är det.

Det är klart att man kan komma långt med hård träning, men varför göra det onödigt svårt för sig och särskilt för den individ man skaffar genom att försöka forma om den till något som den egentligen inte är? Att forma om hunden är att kväsa vissa av dess egenskaper till förmån för andra egenskaper som man anser som mer tilltalande. Och det anser inte jag vara rätt mot hunden.

Men varför låter det som att det måste vara så svårt?
Är det någon särskild mall ni (fler med dej) går efter?
Jag har defenitivt inte format om min hund och kvävt (vet inte om kväsa va liktydigt ord) honom bara för att han funka att styra upp djuren med...
Han får arbeta vilket han älskar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hejsan Buke! Funderar på vad nästa ras ska bli. Vill ha en ras som vill arbeta/samarbeta men inte kräver som tex malle, bordercollie...
2
Svar
26
· Visningar
2 099
Senast: Raderad medlem 94602
·
M
Hundavel & Ras Jag är på väg att skaffa min första egna hund inom ett år eller så. Mitt stora dilemma är att jag inte kan bestämma mig för vilken ras...
Svar
14
· Visningar
2 579
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10