Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Sv: Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Problemet med Eurasier är väl att TS absolut vill ha en korthårig hund, golden är för långhårig...

Ah, det är naturligtvis upp till TS att avgöra vilken päls som är ok. :D Det enda som sagts är ju att det ska vara korthår och en eurasier har väl längre päls en än golden?

När du skriver utan pekpinnar så inbjuder du till det.
Köp en renrasig hund som uppfyller dina kriterier.
Vakt o familje hund kommer sällan i samma förpackning.
Köp en larmhund, typ små ettriga saker.

oj jag ser att jag formulerade mig dumt om lägenhetshundarna, jag menade inte alls att de bara får promenader, trots att jag skrev så, ber om ursäkt om någon tog illa vid sig.
Det jag menar är att jag är hemma hela dagarna och ute mestadels av tiden, och hunden kommer att vara ute väldigt mycket. "Arbete" är väl en definitionsfråga, men som jag ser det är det naturligt att jag lägger in att den söker efter mig, lite apportering och så under promenaderna, men inget seriöst (alltså som i träna för tävlig etc). Vardagsträning/stmulering, kanske man ska kalla det.

ang vakten: Grosser sennenhunden verkade ha ett mer hotfullt uppträde, och det där med att det rusar emot tilltalade mig inte. Där gillar jag rottisens mer avvaktande läsande. vad vill jag ha.. ja. den ska självklart varna om det kommer något, utan vare sig överdrift eller, som mina kanske förutfattade tolkningar av labben - lyfta huvudet från bädden och somna om. Men om jag ska se in i framtiden med massa ungar som springer ut och in överväger det nog ändå det faktum att risken finns att det blir för mycket vakt.

Men jag vill inte ha en tråkhund! ingen stor lufs som inte vill, arbetsvillig men inga höga krav på aktivering, en timmes promenad i skogen måste räcka ibland.
Jag tänker här på framtiden, just nu har jag tid med mer men kanske inte om 8 år.

Stor hund: Ja
Korthår: Ja

:)

Tack för alla era svar!

De större spetsarna typ Eurasiern, Akita osv tycker jag är fruktansvärt vackra, men det är pälsen som det stupar på först. Är uppvuxen med långhåriga hundar och jag har alltid tänkt att min ska ha korthår, alltid alltid.

Jag skulle inte påstå att rottweilern generellt är speciellt avvaktande, just nyfikenhet, att vilja gå fram och undersöka är ju något man ofta gärna vill ha hos en brukshund.

<snip>
ang vakten: Grosser sennenhunden verkade ha ett mer hotfullt uppträde, och det där med att det rusar emot tilltalade mig inte. Där gillar jag rottisens mer avvaktande läsande. <snip>

Jag har inte mott en enda rottis som ar avvaktande som du menar ... De rusar fram med ett vral ... Du kan inte hitta en rottis som star kvar och ar avvaktande om nagon kommer in pa den's mark ... daremot kan de kanske avvakta om de tanker bita eller inte nar de kommit fram.:grin:

Och en labbe är ju inte heller direkt avvaktande... Sen vet man ju inte heller om hunden blir mest labbelik, rottislik, får båda rasernas bästa egenskaper eller sämsta i kombination...

Och som någon skrev ovan - de riktigt bra rottisarna går inte i blandrasaveln.

Jag fick en riktigt lång utläggning av en vi hade på besök som haft rottisar hela livet, och han förklarade så som jag sa. Att de skäller inte utan sätter sig i grindhålet, avvaktar och läser av de besökande och vilken "energi" de har.
Lite roligt då att han hade fel för han är ganska självsäker den här killen, en sån som vet allt om hundar ;)

När du skriver utan pekpinnar så inbjuder du till det.
Köp en renrasig hund som uppfyller dina kriterier.
Vakt o familje hund kommer sällan i samma förpackning.
Köp en larmhund, typ små ettriga saker.

Så du tror inte att tråden hade lett dit om jag inte skrivit så? Det skulle jag vilja se, går ju inte direkt öppna många trådar här utan att båda lägrena fajtas. Just därför bad jag som jag gjorde i ts, jag kommer inte att gå över till enbart renrassidan. Jag har sett aldelses för mycket skit för det.

Rottisar skäller sällan, det är sant (min uppfattning är att tikarna kan vara lite gaffligare än hanarna). Men sätter sig i grindhålet, det stämmer då inte på nån av de fyra vi har i familjen, eller nån av rottorna jag känner faktiskt.

De flesta rottisarna jag känner rusar fram med intentionen att pussa på besökare, men jag misstänker att skulle de uppfatta situationen som hotfull så skulle det snabbt kunna vända till att bevaka och i vissa fall säkerligen tugga på personen.

Jag tror inte du behöver någon hund som vaktar egentligen, för alla stora hundar har nog en tillräckligt hög avskräckande faktor. Om den potentielle våldsmannen kan välja offer med eller utan stor hund så tror jag absolut att han väljer det senare. Det verkar mer som om du söker en reserverad hund? Dvs en hund som helt enkelt inte är så intresserad av andra människor? Jag kan ju säga att jag aldrig har träffat en reserverad rottis. De brukar vara PÅ och vilja ha så mycket kroppskontakt som möjligt.

Senast ändrad:

Jag tror inte du behöver någon hund som vaktar egentligen, för alla stora hundar har nog en tillräckligt hög avskräckande faktor. Om den potentielle våldsmannen kan välja offer med eller utan stor hund så tror jag absolut att han väljer det senare. Det verkar mer som om du söker en reserverad hund? Dvs en hund som helt enkelt inte är så intresserad av andra människor? Jag kan ju säga att jag aldrig har träffat en reserverad rottis. De brukar vara PÅ och vilja ha så mycket kroppskontakt som möjligt.

Instämmer.

Vill man ha en reserverad, stor sällskapshund så kan det ju vara en bra idé att kika på vinthundarna. De brukar dessutom kunna vara duktiga på att "varna" när någon kommer eller beter sig skumt ute i mörker, dvs, de skäller lite varnande någon gång, men de skulle absolut inte göra illa någon.

De labbar o rottisar jag träffat fäller massor! Hår överallt.
Jämfört med tex samojden som fäller tussar o inte hela tiden. Betydligt lättare att hålla efter.

Så korthår betyder inte alltid enkelt :-)

Om det är någon ras som är vaktig på ett väldigt offensivt sätt så är det ju rottisarna. De vaktar ofta både hemmet och bilen rejält och det kan absolut bli svårkontrollerat om man inte är hundvan.

Undvik blandraser med rottis i om du absolut vill ha en blandis, bra rottweilers går inte i blandrasavel och dåliga rottisar är vanligen mkt obehagliga hundar.

Tja. Om du lägger ner lite tid på att hitta en vettig kombination så kan både Ridgeback och Dalmatiner vara det du söker, om du vill ha en större, korthårig, kanske lite reserverad hund alltså, samt en aktiv sällskapshund.

Själv så har jag efter att min pappa skaffade dallis lovat mig själv att aldrig skaffa korthår - herre gud vad den hårar! Håren är dessutom små och sätter sig överallt - inuti tyget liksom. Helt hopplöst om man har fleece på sig exempelvis. Mina långhår hårar visserligen också, men de håren går att plocka bort på ett enkelt sätt, eller använda sån hårroller.

Jag tänkte faktiskt också på dalmatiner efter vad du skrivit.
De varnar om någon kommer/ringer på dörren, men slutar när du sagt att det är okej.
Jag trodde min tik var oförmögen att göra något mer, men hon blev riktigt förbannad för några veckor sedan när det kom en man och småsprang mot oss som jag tyckte var obehaglig. Första gången jag reagerat på någon person, och hon visade tydligt att han inte var välkommen fram.
De hälsar vänligt på främlingar, men är ointresserade om det inte är någon de känner.

Som Roxer skriver fäller de väldigt mycket. Det är två gånger om året - 6 månader i taget. Ryktsten (till hunden) och torktumlare är dalmatinerägarens bästa vän.

De labbar o rottisar jag träffat fäller massor! Hår överallt.

Haha, jag tycker ju min hund fäller mycket men min bonussyster med labradorkorsning är helt oförstående - hennes hund fäller så att det är hår halvvägs upp på väggarna. Jämt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hejsan Buke! Funderar på vad nästa ras ska bli. Vill ha en ras som vill arbeta/samarbeta men inte kräver som tex malle, bordercollie...
2
Svar
26
· Visningar
2 099
Senast: Raderad medlem 94602
·
M
Hundavel & Ras Jag är på väg att skaffa min första egna hund inom ett år eller så. Mitt stora dilemma är att jag inte kan bestämma mig för vilken ras...
Svar
14
· Visningar
2 579
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10