Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Sv: Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Det man ska tänka på är ju att om du parar en labbe med en rottis blir ju inte alla valpar 50/50 av allt (teprament, utseende, aktiveringsbehov mm) utan en valp kanske ser ut precis som en rottis men är som en labbe i huvudet t.ex. Så det är en ganska vild chansning på vilken valp som blir som du vill ha.

del kl, jag vill ha en social familjehund, absolut inget reserverad hund

Fast reserverade hundar är ju just sociala med familjen och de människor de lärt känna. Främlingar är dock rätt ointressanta vilket låter som om det är just det du vill ha?

Varför då ändå inte gå på renras? Jag håller med de flesta om att den korsningen du anger i TS är inte att rekommendera eftersom du aldrig vet vad du får. Jag har en rottis som älskar människor (men inte på labbevis, hon kan "släppa" en främmande människa ganska fort om vi är utomhus. Är vi hemma så lägger hon sig gärna på den okända människan och pussar på dem ;)

Hon larmar när det ringer/knackar på dörren, men så snart folk kliver genom dörren är hon världens gladaste hund och hälsar alla välkomna väldigt översvallande.

Jag upplever ändå generellt att rottisen är en hund som inte har nära till skall, men precis som nån sa här uppe, tikarna har lättare till skall än hanarna.

Jag tror också att en hund av den blandningen inte skulle nöja sig med det du har att erbjuda. Det KAN gå bra, men det behöver nödvändigtvis inte göra det.

Så du tror inte att tråden hade lett dit om jag inte skrivit så? Det skulle jag vilja se, går ju inte direkt öppna många trådar här utan att båda lägrena fajtas. Just därför bad jag som jag gjorde i ts, jag kommer inte att gå över till enbart renrassidan. Jag har sett aldelses för mycket skit för det.
Utveckla vad du sett för SKIT. O varför blandisar skulle vara bättre.

Senaste är väl sambons chefs hund, en Dobermanntik på 2 år som togs bort förra veckan pga allvarliga pålagringar. Ägaren jobbar på djurklinik och har alltid gett bästa fodret och är aktiv på brukshundsklubben, inte många är mer måna om sina djur än hon.
Min bästa kompis jobbar på en annan klinik och hon är också av åsikten att man hellre ska ha en blandras i första led. Hon har såklart påverkat mig mycket. Rätt eller fel? ja, potejto potato.

Jag har aldrig sagt att blandraser är bättre, men det finns ju faktiskt mycket ärftliga sjukdomar i renraser också, och nog kan det slå slint i renrasiga hundskallar också. Självklart är chansen bättre för att de är röntgade och kollade det fattar jag ju givetvs, men uppväxten och uppfostran är ju stor del också.

Jag fick en riktigt lång utläggning av en vi hade på besök som haft rottisar hela livet, och han förklarade så som jag sa. Att de skäller inte utan sätter sig i grindhålet, avvaktar och läser av de besökande och vilken "energi" de har.
Lite roligt då att han hade fel för han är ganska självsäker den här killen, en sån som vet allt om hundar ;)
Grannen har en renrasig rottweiler som gårdshund. Den har inte alls hört det som den rottismänniskan berättat för dig... Skulle kunna spela in på video hur den hunden reagerar... Men den är absolut inte avvaktande, utan springer fram och längs staketet och skäller så man får skallskador. Hade den kunnat hoppa över staketet hade den hoppat upp och klättrat på en, troligen inte bitit dock, den biten sköter deras jack russell istället. Apropå blandningen, om en labrador är för liten... Finns ju inget som säger att hunden kommer få rottis storlek, kan ju bli som en liten svart labrador med rottweiler kroppsbyggnad osv istället.

Vilken påläst veterinär du har...

Det är ju konstigt att du efter två fall där renraser blivit sjuka drar slutsatsen att blandisar är friskare?

Du har ju ganska specifika krav, som de flesta, och då är det ju lättare att rekommendera en renras eftersom man inte vet hur resultatet av en korsning blir.
Jag vet inte mycket om Broholmern mer än att det är en korthårig gårdshund med lite jakt i. En bekant funderar på en sådan och jag kan tänka mig att hon kan erbjuda ungefär vad du kan.
Nån som känner till Broholmern och vet om den passar ts?
Mvh

Senaste är väl sambons chefs hund, en Dobermanntik på 2 år som togs bort förra veckan pga allvarliga pålagringar. Ägaren jobbar på djurklinik och har alltid gett bästa fodret och är aktiv på brukshundsklubben, inte många är mer måna om sina djur än hon.
Min bästa kompis jobbar på en annan klinik och hon är också av åsikten att man hellre ska ha en blandras i första led. Hon har såklart påverkat mig mycket. Rätt eller fel? ja, potejto potato.

Jag har aldrig sagt att blandraser är bättre, men det finns ju faktiskt mycket ärftliga sjukdomar i renraser också, och nog kan det slå slint i renrasiga hundskallar också. Självklart är chansen bättre för att de är röntgade och kollade det fattar jag ju givetvs, men uppväxten och uppfostran är ju stor del också.

Fast den blandningen du funderar på har väl samma sjukdomar i raserna som man behöver se upp med. Om man vill försöka avla på blandraser som "ska" vara friskare i första led bör de inte ha samma sjukdomar i raserna- som jag förstått det. Hur noga man är att kolla hälsa på de hundar som ska gå i blandras avel är jag tveksam till. Oftast är det oseriös avel bakom.

Dessutom kan du verkligen sätta dig i en jäklig sits om du tar en valp av den blandingen och ingen av föräldrarna är röntgade (friröntgade såklart) och din valp utvecklar tex. höftledsfel. Ingen försäkring kommer att täcka upp för ev. behandling operation.

fast som sagt så tänker jag vara noga med vad det är för färäldrar, oavsett vilken(vilka raser det blir. Mer än tvåvägs kommer aldrig på fråga.

Och vart skrev jag att det bara var två? Och vart skrev jag att de är friskare? Jag skrev faktiskt precis anti det, att jag inte har sagt att jag tycker att de är friskare. Kompisen säger så, och självklart lyssnar jag en del på henne.

Kompisen är inte veterinär utan "bara" djurskötare.

Det är klart att jag förstår att den kan komma att bli hursomhelst, men chansen finns ju att den blir större.

Nu har ni iaf gett mig lite att fundera på, och det var ju bra att ni rett ut mina fel ang "välkomnandet" av gäster :)

KL

Har hört det sägas många gånger och tycker det låter rätt vettigt: Man ska inte ska välja en blandras som innehåller raser som har egenskaper man inte vill ha i en hund. För man vet inte mycket eller lite en viss individ kommer ärva av en viss egenskap. Genetik är inte som att spä saft, ändå finns det många som ex. köper BC-blandningar för att de inte vill ha en vallhund. :angel:

KL

Har hört det sägas många gånger och tycker det låter rätt vettigt: Man ska inte ska välja en blandras som innehåller raser som har egenskaper man inte vill ha i en hund. För man vet inte mycket eller lite en viss individ kommer ärva av en viss egenskap. Genetik är inte som att spä saft, ändå finns det många som ex. köper BC-blandningar för att de inte vill ha en vallhund. :angel:

well put!

Till TS. Hoppas att du hittar en hund som passar dina önskemål :)

Jag har träffat två bröder (tror dom är runt 3-4 år) och en av dom bor hos ett ex.

Mitt ex´s är inte så stor och grov, vette tusan vem han ska va lik i kroppen..
Bred skalle men väldigt slank, ser liite skoj ut med det breda huvet.
Kanske fått dålig mat i början(kan de bero på sånt).
Väldigt glad och på, vill leka leka.
Avvaktande mot nya människor och hundar.

Den andra är skitfin, stor, grov och hel svart.
Kroppen som en rottis men i sättet som en valpig labbe...
En stor glad skit i allt och alla.

_____
För övrigt verkar det som vanligt vara såå jäkla svårt att låta bli att komma med "pekpinnar", TROTS att ts uttryckligen bett att få slippa sånt:cool:

Se inte detta som "pekpinnar", utan som ren information!

Ponera att jag kommer till dej och berättar att jag funderar på att skaffa en ny bil! Bilen är röd precis som jag vill ha den och "lagom stor" med okej bagageutrymme och av märket Passat.
Motorn är dock från en Ford, bromsarna från en Nissan, kamrem och vattenpump är original från Audi och avgassystemet är eg för en Volvo.
Bilen är dock i fint skick, den går som en klocka och säljaren har kontrollerat att alla delar som satts in har varit i nyskick.
Skulle du rekommendera mej att köpa bilen?

Eller skulle du säga: Om du vill ha en röd, lagom stor Passat så kanske du skall titta efter en röd, lagom stor Passat!

Bilen KAN så klart hålla i många år, men...med diverse icke-original delar så är riskerna mycket större att det blir något strul. Inga garantier kommer gälla, försäkringsbolagen riskerar ifrågasätta delarnas kvalitet och passform osv.

Om du vill ha en labbe, köp en labbe! Om du vill ha en råtta, köp en råtta!

Om du inte vill ha varken en labbe eller en råtta...varför tro att du kommer få något du vill ha av två raser du INTE vill ha!?

/Swat

_____
För övrigt verkar det som vanligt vara såå jäkla svårt att låta bli att komma med "pekpinnar", TROTS att ts uttryckligen bett att få slippa sånt:cool:

Fast nej, jag kan inte se en enda pekpinne angående att stödja blandrasaveln, inte ens där det på förhand ursäktades med att det var en pekpinne så utfärdades det någon pekpinne. Inte ett enda!

Jag tycker att den här tråden har varit väldigt saklig och belevad och har besvarat frågan. Sedan har det kanske framförallt getts information om att de raser som TS tittar på i hennes önskade blandraskombination sannolikt inte är de raser som vare sig enskilt eller tillsammans tillfredsställer de önskemål som hon preciserar i sitt första inlägg.

_____

Men det går ju inte, det är som att sätta munkavle åt ena hållet i en diskussion. Vi får svara på frågor och kommentera hennes val fram till en viss gräns och där ska samtalet.....bara dö ut? Om hon drar fram alla fördelar med en buskavlad blandning på två raser med likartade hälsoproblem, är det då pekpinnar att fylla i de uppenbara luckorna i resonemanget?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hejsan Buke! Funderar på vad nästa ras ska bli. Vill ha en ras som vill arbeta/samarbeta men inte kräver som tex malle, bordercollie...
2
Svar
26
· Visningar
2 099
Senast: Raderad medlem 94602
·
M
Hundavel & Ras Jag är på väg att skaffa min första egna hund inom ett år eller så. Mitt stora dilemma är att jag inte kan bestämma mig för vilken ras...
Svar
14
· Visningar
2 579
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10