Black Coffee

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sherry
  • Startdatum Startdatum
Sv: Black Coffee

*KL* Åter till Black Coffee , Jag hittar inget om att han varit ute själv på tävlingsbanorna .

Han är ju 11 år gammal ?

Varför har aldrig varit ute och visat sig på banorna ?

Fast Coffee är inte 11 år han är 9..:)

Såg honom anmäld ett par ggr för några år sen, men han ströks alltid, hoppas han kommer ut lite nu med ny ryttare!

Fast Coffee är inte 11 år han är 9..:)

Såg honom anmäld ett par ggr för några år sen, men han ströks alltid, hoppas han kommer ut lite nu med ny ryttare!

:o Räknade fler gånger :o:o Men du har så rätt ;)

Det är iallafall lite märkligt att han inte har varit ute överhuvudtaget ?

Mvh mia

:o Räknade fler gånger :o:o Men du har så rätt ;)

Det är iallafall lite märkligt att han inte har varit ute överhuvudtaget ?

Mvh mia

Jag har hört förklaringar på varför han inte startat, inget jag vill skriva ut här, men som sagt hoppas han kommer igen nu!

Fast talar vi gångarter här?
Galoppen visar hästen själv, och den kan man inte påverka med taskig visning. Traven har också en kadens som inte påverkas av att hästen är spänd eller rädd - det gör den i så fall bara större - och svårigheten att ta fram den är väl om hästen är mycket matt vid visningstillfället, och/eller om visaren inte klarar av att springa med hästen alls. Men traven bedöms även när hästen är lös, och de flesta hästar travar åtminstone lite grann även under galoppmomentet.

Det gör vi. Ryttare som är i dålig balans eller visare som inte kan ta ut steget t ex. Däremot talar jag inte om när hästen visas lös.

På 3 årstest visas ju inte hästarna uppsutten bed på gångarterna ?

Och det är väll där diskussionen är ?

Mvh Mia

Gör en tråd kapning efter som tråden redan spårat ur från ursprunget. Men min kapning tar den nog lite närmare ursprunget.

Kan någon förklara för mig vad det är som gör att Black Coffee är så populär att seminera ponnyston med?
De ston jag sett har varit av typ B till liten C i storlek. Har inte sett någon annan halvblodshingst som varit så poppis till ponnyston. Ja helt ärligt har jag inte sett något annat än just ponnyston till Coffe på seminstationerna eller till ponnyhingstar på semin.

Jag diskuterar visningar i allmänhet. Oavsett vilken sorts visning det är så är det ju dagsformen som bedöms och den kan av olika anledningar vara sån att det inte gör hästen rättvisa. Det är min poäng.

Jag diskuterar visningar i allmänhet. Oavsett vilken sorts visning det är så är det ju dagsformen som bedöms och den kan av olika anledningar vara sån att det inte gör hästen rättvisa. Det är min poäng.

Visst är det så, men något bedömningssystem måste vi ju ha för att särskilja de unga talangerna från de mer medelmåttiga hästarna. Även om det inte är vattentätt tycker jag att det är rätt tillförlitligt på det stora hela.

Jag ringer inte ens längre på unga hästar som inte har en mycket bra bedömning som 3- eller 4-åring plus en mycket meriterad stamtavla, om det inte är så att jag har sett hästen själv i något annat sammanhang, eller om det rör sig om föl (super med det nya, uppdaterade blup-indexet!). Att ägaren själv tycker att avkomman rör sig fantastiskt och är ett grand prix-ämne bortser jag numera ifrån.

Visst måste vi ha ett bedömningssystem, men man måste förstå att det inte är en absolut sanning.

Själv är jag intresserad av allt som är välstammat oavsett visningspoäng, rätt stam åker jag gärna och tittar på!

super med det nya, uppdaterade blup-indexet

Själv tycker jag att det tyvärr är väldigt otillförlitligt. Oerhört mycket uppgifter saknas, så mycket att BLUP nästan är oanvändbart i mina ögon.

Jo då, han har varit ute på tävlingsbanorna fast inte mkt vad jag vet. Han rörde sig väl då jag såg han. Man hinner inte se så mkt när man tävlar själv men jag tog mej tid att titta lite extra. Var hur cool som helst.
Varför han inte är ute mer vet jag faktiskt inte, tycker det är lite märkligt:confused:

Själv tycker jag att det tyvärr är väldigt otillförlitligt. Oerhört mycket uppgifter saknas, så mycket att BLUP nästan är oanvändbart i mina ögon.

Det är inte själva indexet som jag är så förtjust i, utan att alla siffror noteras från unghästbedömningar, poäng från stamboksföring samt den utökade informationen om avelshingstarna. Mycket praktiskt.

Det är inte själva indexet som jag är så förtjust i, utan att alla siffror noteras från unghästbedömningar, poäng från stamboksföring samt den utökade informationen om avelshingstarna. Mycket praktiskt.

Fattas dock en hel del unghästbedömningssiffror så fortfarande är den långt ifrån komplett.
Bara på de hästar jag äger fattas två olika unghästtest resultat (3 års på en och kvalitet på en annan) och det är säkert ett år sedan jag första gången "fel"anmälde det men fortfarande ingen ändring.

En annan häst jag var involverad i visningen på och därför med säkerhet vet poängen har fått en helt annan poängrad inlagd.
Ytterligare en annan har inte poäng på ett par av momenten som jag dock vet att den har poäng på.

Tävlingsbiten stämmer ju inte heller alls, dock gör ju inte heller ridsportsförbundets databas det så gissningsvis har de hämtat uppgifterna därifrån och felen hänger då med.
Tråkigt när de ändå lägger ner så stort jobb att så mkt skall vara felaktigt det gör ju att man inte kan lita på uppgifterna utan allt måste dubbelkollas.

Fattas dock en hel del unghästbedömningssiffror så fortfarande är den långt ifrån komplett.
Bara på de hästar jag äger fattas två olika unghästtest resultat (3 års på en och kvalitet på en annan) och det är säkert ett år sedan jag första gången "fel"anmälde det men fortfarande ingen ändring.

Det är säkert massor av småfel här och var, och jag misstänker att särskilt tävlingsresultat halkar efter, men systemet i sig är mycket bra. Så när försäljare anser sig ha en häst med 10-or på gångarterna är det bara att knappa in pållen i systemet och kolla rimligheten i det påståendet. Avelsston som påstås vara fertila kan kontrolleras mot tidigare dräktigheter och avkommornas poäng finns också att se.

*kl*

Nog kan dagsformen variera på ett test. Min häst var på 3-årstestet närmast obedömbar i sin galopp då han rusade som en galning (hade på träningarna hoppat väldigt trevligt och varit sansad) och formligen låg i kurvorna:eek:. Han fick dock ett trevligt personligt omdöme då de sett honom riden och domarna km fram och sa att NU såg de hans gångarter:grin:.

Nåväl, han revancherade sig till kvalitets och blev gångartsvinnare!

Jag har full förståelse för att en dagsform kan variera, vissa hästar visar sig också betydligt bättre ridna än vid handen. Jag har dock svårt att tro att en häst som bedömts vara i klass 3 eller 4 skulle kunna revanchera sig upp till klass 1, då ska den vara ruskigt felbedömd från början.

Liknande trådar

Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 870
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 114
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 087
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX