Black Coffee

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sherry
  • Startdatum Startdatum
S

Sherry

Skulle vilja veta mer om hans avkommor (gärna bilder). Svagheter och styrkor hos avkommerna (vet att de inte är så gamla ännu, men ändå). Hur stora de är, temprament och gångarter.

Tacksam för svar:bump:

Sv: Black Coffee

Jag har två stycken från hans första årgång undan två helt olika ston. Bägge avkommorna är över medel i storlek men inte jätte stora. Tror att dom kommer att sluta mellan 167 och 170 cm.
I sitt sätt är dom mycket lugna och lätthanterliga men man kan kanske kalla dom för lite blyga. Dom är inte de första som kommer fram till främande besökare i hagen.
Det mest anmärkningsvärda är att bägge två hoppar bra och gärna. Den ena hoppade över ensilagebalarna som "råkade" stå ivägen på väg ut i hagen. Blir ett hinder på 120 X 130 i skritt utan ansträngning.
Gångartsmässigt så är det typiska dressyrhästgångarter enklast beskrivet. Den ena är visad som föl och blev klass I, kommer inte ihåg så där rakt av vilka poäng hon fick.
Hade ett sto dräktigt med honom i år men tyvärr så har hon resorberat.

Jag har ett sto-06 mkt vacker, ädel, och hennes pappa har verkligen präglat henne. Hennes temperament är underbart, hon är något försiktig men inte alls sygg, utan mkt nyfiken och intresserad av det som händer kring henne! Jag kunde inte hittat någon bättre, och har sett andra coffe avkommor som också har varit mkt snygga och trevliga, ska se om jag hittar en bild på henne, hon har varit ga överbyggd under den mesta tiden!

Jag har ett sto-06 mkt vacker, ädel, och hennes pappa har verkligen präglat henne. Hennes temperament är underbart, hon är något försiktig men inte alls sygg, utan mkt nyfiken och intresserad av det som händer kring henne! Jag kunde inte hittat någon bättre, och har sett andra coffe avkommor som också har varit mkt snygga och trevliga, ska se om jag hittar en bild på henne, hon har varit ga överbyggd under den mesta tiden!

Väcker upp denna tråd, så här ett år senare. Jag är också nyfiken på black coffee avkommorna eftersom mitt sto nyligen blivit dräktig med honom. Har hans majoriteten av hans avkommor gått 3-årstest i år? resultat? Har försökt leta på nätet men inte hittat så mycket info. Kan man hitta någon slags sammanställning någonstans?

Han har ju inte så många avkommor från sitt första år. Tror han hade 15 ston totalt och då vet jag att alla inte var halvblod heller. Av någon anledning används han även till en hel ponnyston.
Jag vet att en avkomma gick klass I i gångarter och klass II i hoppning i Halland. En annan gick klass II i både hoppning och dressyr (tror jag) i Skåne bägge med plus för temperamentet och godkända ridprov.

Jag har två stycken från hans första årgång undan två helt olika ston. Bägge avkommorna är över medel i storlek men inte jätte stora. Tror att dom kommer att sluta mellan 167 och 170 cm.
I sitt sätt är dom mycket lugna och lätthanterliga men man kan kanske kalla dom för lite blyga. Dom är inte de första som kommer fram till främande besökare i hagen.
Det mest anmärkningsvärda är att bägge två hoppar bra och gärna. Den ena hoppade över ensilagebalarna som "råkade" stå ivägen på väg ut i hagen. Blir ett hinder på 120 X 130 i skritt utan ansträngning.
Gångartsmässigt så är det typiska dressyrhästgångarter enklast beskrivet. Den ena är visad som föl och blev klass I, kommer inte ihåg så där rakt av vilka poäng hon fick.
Hade ett sto dräktigt med honom i år men tyvärr så har hon resorberat.

http://www.asvh.se/resultat/3arstest/no_skane_08.pdf

Är det denna Belsebub som är din avkomma efter Black Coffe som hoppar med bra tekning och då fick 5-6 på hoppningen ?

Och med dressyrgångarter på 6 på alla gångarter ?

Du har alltid skrivit så väl om Black Coffe men har han presterat något speciellt avelsmässigt ?

Nu handalr det iof om olika saker när man visar häst men dessa poäng efter Black coffe är mycket dåliga så det måste varit en mycket dålig dag .

Mvh Mia

Nu är jag ju lite ny inom avelsvärlden. Men det måste väl även bero på vilket sto man har också, vilken klass på fölet man får. Tycker det är lite dumt att döma ut hingsten som svagpresterande inom aveln bara för att en avkomma fick lite sämre resultat. Skriver jag utan att veta ett dugg om denna avkommas mor osv...

Unghäst visningar är vad unghäst visningar är. Det är dagsformen som bedöms och under en väldigt kort tid dessutom. Inte många minuter som domaren och hästen har på sig för att göra en bedömning. Just på grund av det så ger inte siffrorna i ett protokoll hela sanningen. Man måste läsa kommentarerna från domarna också. Där kan stå saker som t ex för dagen .... men med tiden....utvecklingsbar.... m m

Jag har inte mycket till övers för dessa korta unghäst bedömningar och i detta fallet är visningen ett resultat av en ekonomisk överenskommelse som jag inte tänker ta upp här.

Black Coffee själv var sen i sin utveckling, samma gäller för den här hingsten som verkligen har framtiden för sig när han växt färdigt. Att Coffee inte visades på bruks förrän han var fem har sin förklaring i att han inte var färdig innan dess. Det är svårt att säga att han gjort det ena eller andra avtrycket i aveln när han dels inte verkat fler säsonger och dels haft så få ston. Ställ då istället den frågan till Flyinge om varför han tagits in i deras regi och då även numera tävlas av dem? Har han inget att ge så borde det ju för deras del finnas en hel del hingstar att välja på istället. Jag har använt honom mycket p g a de blodslinjer han har och har inte hittills haft anledning att vara missnöjd med resultatet.

Så när det gäller Coffee skulle jag vilja ge honom minst två helt tre år till så att avkommorna har en chans att växa färdigt innan jag skulle ens fundera på att dömma ut honom från aveln.

Visst har det med avkommans mor att göra också ,men när folk frågar om råd om en hingst och man lyfter fram hingsten hela tiden så kanske alla fakta ska fram ?

Masse

Jag håller med om dagsformen när man visar en häst.

Dock så brukar man inte visa en häst som är i tillväxt .

Det jag kan tycka är att talar man om att en häst blir klass1 som föl och någon annan blir klass 2 på 3 årstest men inte nämner att min egen blev klass 3-eller 4 ?

Jag villa ha alla fakta som finns när jag väljer hingst och frågar jag om dess avkommor så vill jag veta ALLT och sen är det upp till mig att sortera och fråga och sen välja hingst därefter :idea:

Tycker dock på bilden att din pålle ser trevlig ut :)

Mvh Mia

I just det här fallet är det så att jag inte har protokollet för den här hästen. Utan det finns där han är för utbildning och ev köp. Så jag kommer helt enkelt inte ihåg siffrorna men däremot de muntliga och viss mån skriftliga omdömena om honom. Siffror är inte min starkaste sida :angel:. Därför har jag inte heller skrivit något. Han var och är under tillväxt men hade ändå vuxit och utvecklats den sista tiden innan visningen på ett helt otroligt sätt. Så beroende på den tidigare överenskommelsen så tog vi chansen att visa honom. Om jag säger som så, så saknas det inte spekulanter på honom. Men det kommer att ta något år ännu innan han är ikapp andra mer snabbvuxna i samma ålder.

Håller med om att det nog kommer nog att visa sig med tiden vad han presterar avelsmässigt. Han har i alla fall tredubblat sitt antal ston i år, så det komomer att finnas fler avkommor att titta på framöver. Jag pratade nyss med Flyinge. Jag tror som du att han inte kan vara helt olovande eftersom Flyingen ändå valt att ta med honom i hingstprogrammet. Jag är i alla fall nöjd med mitt hingstval när jag valde honom :) Tror han kommer att passa mitt sto bra!

He he... Ja, visst är det ofta så!

Det ringde en dam och skulle göra reklam för sin häst häromdagen och menade att den hade 10-mässiga gångarter. När jag sedan kollade om hästen hade blivit bedömd var den 10-mässiga traven 6-mässig.

Jag kan bli lite trött på uppfödare som tycker att fölbedömningar och 3-årstester inte ger någon rättvisande bild av deras hästar för att de har växt konstigt, inte är i fas, etc etc, för det betyder för det mesta att individen har fått låga poäng och troligtvis inte är någon stjärna, medan de uppfödare vars hästar får höga naturligtvis drar rejäla växlar på dessa.

Personligen litar jag mer på unghästbedömarens uppfattning om hästen än ägarens, trots allt. Den är åtminstone objektiv.

Att en häst får dåliga poäng kan ju bero på så mycket förutom att den faktiskt är dålig. Ryttaren eller visaren kanske inte kan göra hästen rättvisa, hästen kan ha blivit skrämd innan den kommer in eller vill kanske titta på något. Det är ju trots bara hur hästen visas just den korta stunden som omdömet baseras på. Det finns ju hästar som fått rätt stora skillnader i poäng när de visats för olika domare vid olika tillfällen.

Eeeh, gå gärna in på min hemsida och läs under övriga hästar :angel:. Och den hästen visades inte dåligt och den var inte heller i ngn växtfas, den bedömdes helt enkelt väldigt märkligt.

Senast ändrad:

Att en häst får dåliga poäng kan ju bero på så mycket förutom att den faktiskt är dålig. Ryttaren eller visaren kanske inte kan göra hästen rättvisa, hästen kan ha blivit skrämd innan den kommer in eller vill kanske titta på något. Det är ju trots bara hur hästen visas just den korta stunden som omdömet baseras på. Det finns ju hästar som fått rätt stora skillnader i poäng när de visats för olika domare vid olika tillfällen.

Den behöver inte vara dålig, men det är också ett faktum att uppfödare har en tendens att överskatta vad de har. Och även underskatta i vissa fall.

Hästens gångarter påverkas inte nödvändigtvis av att den blir skrämd. Nästan alla hästar är spända när de visas på fölvisning eller 3-årstest, det är normalt.

Jag tycker mest intressanta är att se hästen både i invand miljö OCH se på testerna.

Det kan skilja väldigt, väldigt mycket.

Jag har sett flertalet 3-åringar löshoppas med medhjälpare som varit så dåliga att de har förstört för hästarna, sen har jag sett samma häst med duktiga medhjälpare och den är klockren.

Visst är bedömningarna objektiva, men de är också svåra för det handlar om att prestera max en enda dag.

Eeeh, gå gärna in på min hemsida och läs under övriga hästar :angel:. Och den hästen visades inte dåligt och den var inte heller i ngn växtfas, den bedömdes helt enkelt väldoígt märkligt.

Visst kan det vara så att vissa blir jättekonstigt bedömda, har själv en häst som blivt det. Jag menar att domarna är objektiva i fråga om förhållande till hästen. Vilket inte ägarna är.

Som hästköpare är jag dock lite matt av att läsa alla annonser med superämnen till dressyrhästar - för att sedan läsa att den bedömning som de har fått som inte ens ligger i närheten. Alla kan ju inte vara felbedömda.

Jag har sett flertalet 3-åringar löshoppas med medhjälpare som varit så dåliga att de har förstört för hästarna, sen har jag sett samma häst med duktiga medhjälpare och den är klockren.

Det har jag också och det är beklagligt. Men kan de inte visa hästen korrekt - eller ordna någon som kan sådant - kan de kanske inte bedöma dess kapacitet heller.

Liknande trådar

Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 870
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 114
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 087
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX