Biten, rädd och chockad hund - vad ska jag göra?

Blueberry

Trådstartare
Herregud, jag grinar ihjäl mig. Ivan har blivit attackerad och biten av en dalmatiner.

Han är rädd och chockad, men rent fysiskt är det mest ytliga sår och svullnader. Han skriker så fort jag tar i honom och ligger bara helt apatisk. Han har blivit biten över bröstkorgen, så vid sidan av frambenen är han svullen och han har ett litet sår mitt på bröstet.

ivanbiten_50164b9de087c331130009e3.jpg

Ironiskt nog skedde det på parkeringen utanför veterinären, Ivan skulle hoppa in i bilen när dalmatinern kastade sig ut från sin bil och bara tog honom. Det var så fruktansvärt otäckt och gick så himla fort. Vi gick raka vägen in tillbaks, och en jourskötare tog en snabbtitt, konstaterade att det var ytligt och ingen större fara. Sen varvade vi ner lite innen vi åkte hem. Då, hos veterinären, var Ivan "hanterbar". Han var rädd och ville inte gå ner på marken, men var liksom med och hade koll på läget.

Efter bilresan hem (8 minuter) har han blivit mer och mer apatisk, han verkar ha ont (han skriker och biter (!!) om jag råkar ta i honom på fel ställe) och ligger just nu platt i soffan och bara ligger.

Min spontana reaktion är att låta honom vara, klappa och trösta lite och kolla till honom emellanåt. Men hur länge ska jag vänta innan jag blir orolig, tänk om han inte äter eller dricker efter ordning?

Och vidare; ska/kan/bör jag polisanmäla dalmatinern?
Den var inte där med ägaren, utan ägarens föräldrar. Jag har namn och nummer till dem.

Sv: Biten, rädd och chockad hund - vad ska jag göra?

Jag skulle nog åka tillbaka till veterinären om min hund reagerat så!

JA, du ska polisanmäla.

//Tjôta som fortfarande ligger 40000 back efter att grannens hundar bet ihjäl min.

Prata med ägarna till hunden som bet först, en polisanmälan är inte alltid bäst. Sen undrar jag om veterinären röntgade hunden? Ultraljudade? Jag hade åkt tillbaka till veterinären igen. Och låt hunden vara. Oja dig inte för mycket med den.

Han tog några steg nyss, och han ser förjävlig ut. :cry:
Han stapplar lite och går med svansen mellan benen.

Det verkar som att ena frambenet är lite skadat, men jag varken får eller vill ta i honom i "onödan", så det är svårt för mig att bilda mig en uppfattning.

Herregud.
Jag bara gråter och gråter.

Stackars Ivan. Jag skulle åka tillbaka till veterinären. Revbenen längst nere vid bröstkorgen är tunna och mjuka och han kan ha en fraktur. Dessutom så kan bett från hörntänderna orsaka långa revor i underhuden (vilket säkert kan missas vid en snabbkoll) vilket kräver att man sätter in dränage.

Oavsett så ska han inte gå runt och ha ont utan behöver smärtlindring.

För det första, försök lugna ner dig. Hunden påverkas av dig och om du går runt och gråter och är orolig mår hunden inte bättre.

Hunden är säkerligen inte döende och kommer säkert inte få men, men du får iaf börja med att varva ner dig själv och börja utvärdera hunden lugnt. Om du är orolig, åk tillbaka till veterinären.

Angående polisanmälan hade jag nog inte gjort det, men jag tycker hundägaren ska betala för dina veterinärvårdskostnader - dvs självrisken som det borde bli.

Mina hundar hoppade på en annan hund och skadade den, ägaren polisanmälde inte mig men självklart såg jag till att ägare och hund kom hem och hjälpte till att ringa veterinär och så har jag stått för alla kostnader som uppkommit av skadan, självrisk och mediciner.

<snip>
Min spontana reaktion är att låta honom vara, klappa och trösta lite och kolla till honom emellanåt. Men hur länge ska jag vänta innan jag blir orolig, tänk om han inte äter eller dricker efter ordning?

Och vidare; ska<snip>.

klappa och trosta INTE. Om du gjor det nar han upptrader radd och angslig befaster du att du vill att han ska vara sadan. Forsok vara "alldaglig" och mest av allt, dalta inte.

För det första, försök lugna ner dig. Hunden påverkas av dig och om du går runt och gråter och är orolig mår hunden inte bättre.

Hunden är säkerligen inte döende och kommer säkert inte få men, men du får iaf börja med att varva ner dig själv och börja utvärdera hunden lugnt. Om du är orolig, åk tillbaka till veterinären.

Angående polisanmälan hade jag nog inte gjort det, men jag tycker hundägaren ska betala för dina veterinärvårdskostnader - dvs självrisken som det borde bli.

:bow: :bow:

Jag tror han är chockad. Min lille har också blivit så när han blev påhoppad. Satt helt apatisk och stirrade och man fick inte röra honom. Veterinären sa avvakta och han var sig själv efter några timmar igen. Det här är en hund som i vanliga fall är en liten tuffing.

En chock i ordets rätta bemärkelse är inget man ska ta för lätt på, det är ett mycket allvarligt tillstånd. Nu tror jag inte att Ivan är i chock utan att han är apatisk för att han har ont.

Jag skulle oroa mig lite för en revbensfraktur eftersom han är så liten.

Ring dalmatinerns ägare först och se om ni kan komma överens, om inte det går ska du givetvis polisanmäla men ofta är ju även ägaren till den anfallande hunden ganska ledsen över det som har hänt och om den då erbjuder sig att betala veterinärkostnader (vanligt hyfs tycker jag) känns en polisanmälan överflödig.

Vi åkte tillbaks till djursjukhuset vid 12, och kom hem strax före 17.30.
Ivan har varit väldigt ynklig och liten och skruttig, men hade så ont och försvarade sig så ordentligt att han fick ha munkorg för att veterinären skulle få ha kvar sina fingrar. Efter en liten stund släppte chocken (ja, chocken), och då började det blöda från såren.

När veterinären hade kollat och lyssnat på honom var hon lite orolig för lungorna, så vi blev skickade till röntgen. Väl där togs det bilder på båda lungorna, både från sidorna och uppifrån. (Som bonus fick vi ta en plåt på svansen, något jag har längtat efter att se!)

ivanskrok_5016b87b9606ee7103000049.jpg

Efter en lång stund hade veterinären konsulterat färdigt, och jo - visst var det lite pyspunka på vänstra lungan. Tydligen ska det kunna läka av sig självt, så Ivan slapp tack och lov operation. Han fick lugnande för att de skulle kunna undersöka såren och svullnaderna grundligare.
När han var drogad och klar kom veterinären in och rakade bröstet kring såren, och blåmärket och svullnaden på vänstersidan är inte att leka med, vill jag lova. Lilla pluppen!

Bland annat undersökte hon hur djupt såret mitt fram på bröstet var, och det är drygt en centimeter. Usch! Men som det syns av bilden är på sidan av bröstkorgen som kraften i bettet har tagit. På andra sidan har han bara rispor och någon mindre svullnad efter tänderna, men som tur är inget hål.

ivanblamarke_5016b7c7ddf2b32fb9000027.jpg

Efter att ha fått lite uppvakningsmedel, antibiotika och smärtstillande fick Ivan lämna djursjukhuset. Han haltade ut på gräsmattan och bajsade lite direkt han kom ut. Thank God! Däremot har han inte kissat än. Och han är inte intresserad av att dricka något. Det gör mig lite bekymrad... I värsta fall får vi spruta in lite vatten i munnen på honom sen. Jag har satt en deadline till klockan 20.
Han har fått medicin också, mer antibiotika och mer smärtstillande.

Innan vi åkte hem från djursjukhuset ringde veterinären till dalmatinerns ägare och berättade om Ivans tillstånd och vad de har gjort med honom. Jag ska ta kontakt med henne så snart som möjligt, när jag har fått besked från Agria om vad de behöver. (Om det räcker med journalen eller om det behövs någon slags skaderapport) Sedan vet jag inte om det faktueras som vanligt eller om dalmatinerns försäkringsbolag går in på direkten. Det återstår att se.

Just nu ligger Ivan i sin koja (alltså - det här med koja är typ det bästa med hela den här dagen. Så smidigt!) och sover. Jag hör att han andas lite konstigt, men är mest glad att han lever. Han har ont och är väldigt gnällig när man tar i honom, så vi försöker att låta honom vara ifred så mycket som möjligt. Billy är bästa brorsan och putsar och tröstar och kollar läget med jämna mellanrum.

Jag har världens huvudvärk efter att ha varit spänd, hungrig och långa stunder av gråt, så nu ska vi vila en stund allihopa...

Fy så hemskt. Stackars Ivan. Hoppas han kryar på sig!

Men åh, stackars stackars lille Ivan och stackars dig :cry:. Hoppas han läker ihop ordentligt snabbt!

Bra att du åkte in! Och jag vill trösta dig med att vi haft en hund som fick lungsäcken ordentligt punkterad av ett hjorthorn, hon blev helt återställd. Och även bra att veterinären ringde dalmatinerns ägare, skönt att som ägare få det stödet. Krya på er och vila upp er!

Usch vad jobbigt!
Tur i oturen ändå att det inte gick ännu värre.
Ta nu och försök att koppla av, för det är nog inte bara Ivan som fick en chock.
Hoppas han repar sig snabbt!
Kramar till er båda!

Åh nej, stackars Ivan :cry:

När Ila blev attackerad i våras pratade jag med Agria om hur man gick tillväga. Då sa de att man inte ska använda sin egen försäkring utan den andre hundens ägare ska stå för all kostnad direkt. Fakturera dem och så får de klara upp det med sin egen försäkring - du ska inte behöva betala ett öre!
Agria har också en speciell avdelning som kan hjälpa till om folk strular med ersättning.

Hoppas han läker snabbt den lilla stackaren!

Jag förstår helt att du blev uppskrämd, och stackars vovve som mådde så dåligt. :cry: Men skönt i alla fall att det inte blev värre, och en ros till veterinären som ringde upp ägaren till dalmatinern!

Ingen av mina har blivit biten av en hund i den storleksskillnaden, men även när de får ett tjuvnyp i halsen eller ett öra så blir man ju lite uppstissad.

Hoppas att allt går bra! Både fysiskt och mentalt - och ekonomiskt.

Tack för er engagemang :bow:

Just nu är jag mest orolig för att han inte är det minsta intresserad av varken mat eller vatten. Jag har fått spruta i honom lite vatten, och då dricker han. Och så har jag tagit fram lite lax, men än så länge är han inte det minsta intresserad. Det ska bli väldigt kul att få i honom medicin :smirk:

Svullnaden har vuxit ganska rejält, så jag skulle tro att vi får åka in och sätta drän i morgon.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 345
Senast: Tonto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 641
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar