BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Bara att konstatera. Utställning förstör hundar :(

Jag förstår vad du menar, men jag tycker att det är synd att uttrycka det på det sättet eftersom det riskerar att frånta uppfödarna ett ansvar som är deras att bära. Varje uppfödare har ju ett eget ansvar vad de väljer att avla på - oavsett vad som just nu går hem i utställningsringen. Som uppfödare kan man fortfarande välja faktorer som hälsa, funktion och rasstandard framför prestigefyllda titlar. Visserligen kan man säga att utställning gör många människor blinda för vad de gör, men till syvende och sist så ligger ansvaret hos den enskilda uppfödaren.

I just detta fallet tror jag det beror på att dom är sura för att jag hälsotestar för mycket (HD,patella röntgad,doppler hjärta,ul trakialsytemet nos-lunga,ögonlyst och hud UA + spermamotility) och så är dom nog rädda för att jag ställer samma krav på tiken.
Han har bara cert på utställning (inga bir,bim eller cacib) ja o så exc-2 på rasspecial (utställd 2 ggr)

Det är ju absurt och oerhört sorgligt att din hane inte anses attraktiv att använda. Men jag tycker att du ska fortsätta ställa ut honom så att folk (uppfödare) får se mer av honom och slutligen kanske väljer att använda honom.

Fast hallå..alla raser med hängande hud LIDER inte.
Vi som har sådana hundar är inte psykopatiska djurplågare som vill ha lidande hundar.
Men deras utseende ÖKAR risken för sjukdomar & lidande det kan jag hålla med om men mina Bassar går inte omkring & lider av sin hud.

Fast du vet ju ingenting om hur jag resonerar?

Jag ser inte likheten eftersom jag anser att det är STOR skillnad på levande lidande djur i jämförelse med att tvingas avliva valpar. Jag tycker att det är hemskt och jag ser fram emot dagen när man kan hitta ett sätt att bli av med problemet, men i dagsläget tycker jag inte att det är samma sak som korta nosar, hängade hud, hundar som inte kan gå ordentligt osv.

Fast jag vill påstå att de INTE är plågade av sin hud rent generellt (och nej jag försvarar inte avel med extrema Bassar, jag tycker gott de kan ha mindre hud osv) men jag har i Sverige aldrig sett sådana extrema Bassar som den amerikanska länken.
Jag har pigga glada, rörliga hundar. Min går tre drev på en dag utan att vara minsta besvärad. Så jag vill ändå inte gå med på att det skulle vara så plågsamt för dem att röra sig.

Det här är inget brandtal för att försvara Bassetavel utan bara mina egna upplevelser av mina två Bassar. Rasen skulle vinna mycket på att inte vara så extrema, absolut.

:bow::bow::bow:

Det är bra att det äntligen har rörts om i grytan sedan var väl kanske sättet det gjordes på lite sådär. Det till trots kunde jag inte låta bli att göra en liten segergest när de ropade ut att bassetten inte kom till start för att veterinären inte hade godkänt den. Har mått illa när jag har sett den rasen på utställningar i många år. Det ser plågsamt ut när de rör sig med allt skinn. :(

Fast jag vill påstå att de INTE är plågade av sin hud rent generellt (och nej jag försvarar inte avel med extrema Bassar, jag tycker gott de kan ha mindre hud osv) men jag har i Sverige aldrig sett sådana extrema Bassar som den amerikanska länken.

Jag har sett på utställning riktigt jäkla urusla exemplar i rasen. Jag trodde själv inte att det kunde vara så illa i Sverige men tji fick jag :eek:

Ska försöka mig på att ta bild nästa gång jag åker på tävling. Man blir ju helt stum när man ser dem..

Tänkte säga emot dig först men började sedan surfa runt på svenska Bassetuppfödares hemsidor & insåg att okej..de finns..de extrema svenska exemplaren med. Sveriges största uppfödare hade bla en tik som på bilden släpar magen i marken genom att ha så mkt extra hud :crazy: Den hade dessutom placerat sig bra på Crufts..tidigare år..:mad:

Men jag tycker ändå att de tillhör undantagen. De flesta jag sett har INTE varit så extrema.

Jag har sett på utställning riktigt jäkla urusla exemplar i rasen. Jag trodde själv inte att det kunde vara så illa i Sverige men tji fick jag :eek:

Ska försöka mig på att ta bild nästa gång jag åker på tävling. Man blir ju helt stum när man ser dem..

*kl*

Angående pekingeser... hur många tror ni kan göra så här idag?
http://www.britishpathe.com/video/racing-pekes/query/Pekingese

Det här är dagens pekingeser:
http://www.drakedram.com/swe.html

Kenneln beskriver sig själv så här:
"Välkommen till en av Sveriges främsta uppfödare av Pekingese och Pomeranian. Kennel Drakedram är
hem till många Champions och Världsvinnare. Vi har lång
erfarenhet av våra raser
och strävar alltid efter
sundhet och kvalitét."

Vad säger man. Från aktiva sällskapshundar till små flämtande pälsmonster på knappt 50 år.

Jag förstår vad du menar, men jag tycker att det är synd att uttrycka det på det sättet eftersom det riskerar att frånta uppfödarna ett ansvar som är deras att bära. Varje uppfödare har ju ett eget ansvar vad de väljer att avla på - oavsett vad som just nu går hem i utställningsringen. Som uppfödare kan man fortfarande välja faktorer som hälsa, funktion och rasstandard framför prestigefyllda titlar. Visserligen kan man säga att utställning gör många människor blinda för vad de gör, men till syvende och sist så ligger ansvaret hos den enskilda uppfödaren.

Håller helt klart med. Men jag menar så som du skriver i din sista mening. Uppfödare vill vinna och då gör de också allt för att vinna (inte alla dock). Därav hur jag skrev att utställning förstår våra hundar.

Tänkte säga emot dig först men började sedan surfa runt på svenska Bassetuppfödares hemsidor & insåg att okej..de finns..de extrema svenska exemplaren med. Sveriges största uppfödare hade bla en tik som på bilden släpar magen i marken genom att ha så mkt extra hud :crazy: Den hade dessutom placerat sig bra på Crufts..tidigare år..:mad:

Men jag tycker ändå att de tillhör undantagen. De flesta jag sett har INTE varit så extrema.

Men är också denna uppfödare som oftast vinner. Så med det kan man ju säga att det är dessa hundar som premieras..

Men är också denna uppfödare som oftast vinner. Så med det kan man ju säga att det är dessa hundar som premieras..

Den uppfödares hundar vinner så gott som alltid eller placerar sig högt. Är mycket sällan som h*n blir utan placering, har varit årets uppfödare 17 år i sträck och "still going strong" ;) På tal om Crufts så har uppfödaren haft minst 3 hundar som fått BIR eller BIM där. Har inte varit på utställning på några år men tycks uppleva genom att kolla internet att det blir mer vanligt med "lite luftigare" bassets som placerar sig.

Jag tror att med bättre veterinärer och hårdare krav på hälsokontroller inför avel så tror jag att man kan åtgärda de flesta rasers problem men då gäller det också att man ser problemen som finns. Alla raser har sina problem, vissa fler och vissa färre.

Jag tror inte det är så enkelt. Att samtidigt selektera för mer hälsosam exteriör o selektera bort ärftliga sjukdomar skulle i många raser innebära total utarmning av den genetiska variationen.
PL

KL
För den som orkar läsa lite engelska så finns här en intressant artikel om rasavel på hund.
https://docs.google.com/file/d/0B-tmRo0q4q50NjRlZmVkOTktZTg4MC00NjRjLWJkOGEtNzc3MmZjMDdkOGY4/edit
Man skall väl inte svälja den med hull o hår men det finns många poäånger som inte går att resonera bort.
PL

Det är en väldigt intressant artikel, faktum är att jag har funderat på vilken ras som vore lämlig att göra en inkorsning med i min ras om det vore möjligt.

Kul att någon orkat läsa den.
Cruftsdiskussioerna har lett mig till nya sidor där folk tänker i lite andra banor.
PL

Jo, det här med inkorsning känns ju som en helt otänkbar sak för kennelklubbar om inte raser har en så katastrofalt liten avelsbas att de inte går att rädda annars. Samtidigt så ser man ju på raser där det gjorts att det med bra planering inte krävs mer än ett fåtal generationer förrän avkommorna till de inkorsade hundarna inte går att skilja fenotypmässigt från renrasiga hundar.

När jag är lite piggare (dvs inte lider av sömnbrist o stressad på jobbet), skall jag läsa den.

mvh

Varför är det så egentligen? Jag föder upp katter och på kattsidan är det inte ens ovanligt med utparningar. Även om avelsbasen inte är katastrofalt liten.

Även bland arbetande hundar finns det ju raser som har samma/liknande användingsområde som man kan para ut med (jag misstänker att rädsla för att förlora viktiga arbetsegenskaper har en del av skillnaden mellan hund- och kattvärlden).

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 212
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 781
Senast: Disen
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 917
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 853
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka