Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts
Delsvis knapp.
Jag friskriver inte uppfödarnas ansvar. Jag skyller stor del på domarna.
Var på Malmö utställning den 18, ställde morsans juniorhane. En vän till oss(uppfödare) skulle ställa sin tik, en fin tik med bra benstomme och kropp, lagom päls. Lagom stor med sina 54-55 cm i mkh (tikar få max vara 56)
Då hör ägaren till denna tiken av en annan uppfödare (collie) att den tiken är ju alldeles för stor och att hon (våran vän) inte har någon aning om hur en collie ska se ut.
Ja och vad ställer då den uppfödaren? Jo en jätte liten tik på runt 50 cm, massor av päls, inga rörelser. Denna tiken fick excellent!!
En collie som ser ut på det viset som inte följer rasstandarden ska INTE ha ett excellent oavsett!!
Det uppmuntrar ju denna uppfödaren att avla vidare på små tikar.
Juniorhanen jag ställde blev 2:a bästa juniorhane med excellent. Blev slagen av en lågställd hane med massor av päls, fick även CK! (ägaren är dock en vän till oss så glad för hennes skull) Men om man ska dömma rätt så skulle inte denna har vunnit.
Bild på mig (vänster med vit tröja och kavaj) och hanen till höger som vann.
Den hanen skulle inte enligt mig har vunnit.
Jag kommer stå fast vid att domaren ska dömma enligt rasstandarden för att inte uppmuntra uppfödare att avla fel för tyvärr finns det MÅNGA oseriösa uppfödare som inte bryr sig om hur de avlar (uppfödaren jag nämnde ovan är en sådan)
Hur får man sådana uppfödare att ändra sin avel, få dem att avla fram sunda och rastypiska hundar som är inom rasstandarden?
Det går ju inte att säga åt dem.
Jo det är att dem åker ut med hull och hår på utställningar så de får sig en knäpp på näsan och genom på det viset få upp ögonen på hur tex en collie ska ser ut och röra sig.
Sen ska såklart en uppfödare vara seriös och veta vad avel går ut på osv osv. Men jag tror det bli enklare att se till att domarna dömmer korrekt.
Hur ska vi annars ändra på det??
Vad ska vi göra åt alla oseriösa uppfödare? Det är ju dem vi måste "få bort" De som avlar "hej vilt"
Så nej jag beskyddar inte någon oseriös uppfödare