BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Nej, jag vet att man har en mycket mer avslappnad syn på inkorsningar i raskattvärlden. Jag har ingen aning om varför det är så det så oerhört tabu på hundsidan.

Varför är det så egentligen? Jag föder upp katter och på kattsidan är det inte ens ovanligt med utparningar. Även om avelsbasen inte är katastrofalt liten.

Även bland arbetande hundar finns det ju raser som har samma/liknande användingsområde som man kan para ut med (jag misstänker att rädsla för att förlora viktiga arbetsegenskaper har en del av skillnaden mellan hund- och kattvärlden).

O vad skall man korsa en BC med? redan inom rasen så måste man ta hänsyn till individernas/linjernas sätt att valla, korsar man in en annan ras med totalt annorlunda sätt att valla blir det oftast katastrof.

O vad skall man korsa en BC med? redan inom rasen så måste man ta hänsyn till individernas/linjernas sätt att valla, korsar man in en annan ras med totalt annorlunda sätt att valla blir det oftast katastrof.

Med någon annan vallande ras? De rastypiska egenskaperna kommer ju tillbaks inom bara några generationer. Säg 4-5 generationer.

Med någon annan vallande ras? De rastypiska egenskaperna kommer ju tillbaks inom bara några generationer. Säg 4-5 generationer.

Nej de rastypiska egenskaperna kommer inte tbx efter några generationer, var har du fått det ifrån?
Vallande raser vallar på olika sätt, korsar du en eye vallare med en kroppsvallare får du inte en bättre vallhund, tvärtom.

Nej de rastypiska egenskaperna kommer inte tbx efter några generationer, var har du fått det ifrån?
Vallande raser vallar på olika sätt, korsar du en eye vallare med en kroppsvallare får du inte en bättre vallhund, tvärtom.

Samtidigt som arvbarheten för vallning är skyhög och det måste vara lätt att avla tillbaka egenskaperna med det i åtanke. 50% arvbarhet kommer man långt med!

Eftersom man parar tillbaks på ursprungsrasen får man såklart tillbaks vallningsegenskaperna. Förutsatt att du använder duktiga vallare i aveln. Att utparningshundarna inte är grymma vallare till en början får man såklart vara medveten om, men ju mer av ursprungsrasen du får in i linjen, ju bättre blir det.

Jo, man måste naturligtvis ha beredskap för ett par generationer hundar som kanske inte håller måttet helt utseendemässig och i vissa extremraser som BC inte heller arbetsmässigt. Jag tycker ärligt talat inte att det borde vara ett oöverstigligt hinder om man har rasklubbar och SKK/SBK bakom sig så att dess individer kan utvärderas ändå och få dispens för t ex bruksprov(utom tävlan).

Den ras jag själv tycker vore vettigast för min ras, korthårig collie - betänk dock att jag är total amatör på avel så jag kan tänka helt fel! - är kelpie. Det finns visserligen raser som exteriört är mer lika men där finns större risk för att få in nya hälsoproblem och kanske även mindre chans att samtidigt förbättra mentalitet och arbetsegenskaper utan att komma för långt från collieidealet. Att man kommer få några generationer som är för små, för kraftigt byggda, har korta nosar och ståöron borde vara ett mindre problem.

Det är problem man får ta den dagen man kommer i en genetisk kris. När det gäller BC är vi inte där än men att börja leta lämpliga inkorsningar redan nu vore inte helt fel. Vet inte alls vad som går att hitta av gamla typer.
PL

Men var hittar du ursprungsrasen?
PL

Ursprungsrasen är den ras du parar ut. Parar du ut BC är det BC som är ursprungsrasen (och målrasen). Utparningshundarna paras alltså i sin tur endast med BCs. Således bör man på sikt få hundar med de önskade vallningsegenskaperna.

Näääää...:D Han är mjuk över revbenen..jag vet inte heller så mycket , men jag vet att hans pappa var ingen avelschampion direkt men han hade ett udda blod så uppfödaren "tvingade" ägaren att ställa ut honom så han skulle få minst en tvåa så dom kunde ha honom i avel...men han gjorde bara en kull....sen har dom en tendens att bli små och min är maxad ( 40 cm)

de flesta jag ser är småfeta och spec när dom börjar bli till åren ( min är 7 år) han kanske är för gammal att gå på utställning eller avel

Ställer ofta o kan rasen hyfsat ;)
Jag tycker han är fin men skulle göda honom lite om jag skulle ställa honom.. men INTE 1½ kg!!!
Däremot såpass att underlinjen blir rakare för nu ser han lite uppdragen ut o de får de inte göra.

Egentligen är han för stor för att avlas på, 37 +2 cm är max enligt standard o vi har redan alldeles för många stora hundar i aveln. Finns även många små men det är svårt med en ras som ej är homogen. Spannet på hanarna kan variera mellan 28-45 cm o det är inte okej. Enda sättet att komma tillrätta med det är att avla inom standarden 34-37 cm +/-2cm. Men finns flera som nog skulle vilja använda honom på lite mindre tikar, behöver inte alls vara fel... speciellt om han har lite ovanligt blod. :)

Gillar du rasen o vill värna om den tycker jag du ska ställa honom till förfogande i avel.. vi har för lite gener för att ha råd att förlora dem. Tänk på att vi inte kan importera o ta hem nytt blod.. vi måste bevara det som finns. :bow:

Är han röntgad? Det är också ett krav för avel..

Han är 40 och jag tyckte jag läst att dom kan vara 34-38 + - 2..han är röntgad ua..det där med udda blod har uppfödaren sagt 8 Och då tror jag ju det :) ) ..och även rasansvariga
är du nyfiken så är jag oanonym , han heter Rippåsens Zito.

Ja finns lite danskt i honom bla. Tycker du ska ställa honom 1 gång o ta åtminstonde 1 kull. Hans farbror har lämnat superfina o trevliga avkommor så synd att inte Turbos pappa har lämnat fler efter sig. Bra hd-statistik bakom också.. bara att tuta o köra. Vill du inte ställa själv finns säkert någon som kan hjälpa dig!

KÖR, lycka till! :banana:

Jag kan inte påstå att jag var imponerad av fläskberget, skallen var väl någorlunda men fetman kan ha förstärkt eventuella andningsproblem.
PL

Jag var själv på plats på Crufts vid bedömningen och jag konstaterar snabbt att du verkligen är ute och seglar och vet inte vad du talar om när du beskriver den vinnande bulldoggen som ett fläskberg!:confused:

Detta var en mycket bra bulldog i rätt storlek och absolut inget fläskberg! Hunden var en välmusklad bulldog med bra andning och utan några överdrifter! En mycket bra representant för sin ras.:bow:

Nej jag har inte känt på denna hunds hull. Har du?
Det stör mig att en del hundraser måste vara feta för att gå bra på utställning.
PL

*kl*

Något som stör mig enormt är: Varför är det inte lika mycket blåslampa på utställare som använder kalk, spray m.m som aboslut inte är tillåtet???

Var själv på Crufts och helsike vad massa förbjudna medel som användes öppet!! Det kritades till höger och vänster. Men har inte sett att dessa har åkt fast. Fast de stod öppet och gjorde det och alla kunde se vilka medel som användes.

Det är fusk o allvarligt. Men i mina ögon inte tillnärmelsevis lika allvarligt som när man medvetet avlar fram exteriörer som ger hälsoproblem.
PL

Det är fusk o allvarligt. Men i mina ögon inte tillnärmelsevis lika allvarligt som när man medvetet avlar fram exteriörer som ger hälsoproblem.
PL

Nej inte lika allvarligt MEN förra året så var det ett par hundar som inte fick gå i finalringen pga det hade använts krita. I år så blundar man för fusket och riktar spotlighten mot något helt annat.

Trodde i min enfald att eftersom man gick så hårt fram förra året mot den här typen av fusk så skulle man inte bara blunda för det i år. Utan verkligen som funktionär anmäla och ta tag i fuskande utställare. Nu gick funktionärerna bara förbi.

Jag försvarar det inte men eftersom jag inte anser att utställningar har något att tillföra så ser jag problemet som minimalt.
PL

kl...fin bild på en bulldog inte för man ser så mycket men den ser vacker o frisk ut med midja o någorlunda bra nos

550954_10150690702652141_691017140_9232449_1236216397_n.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 212
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 781
Senast: Disen
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 917
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 853
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka