Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är det så egentligen? Jag föder upp katter och på kattsidan är det inte ens ovanligt med utparningar. Även om avelsbasen inte är katastrofalt liten.
Även bland arbetande hundar finns det ju raser som har samma/liknande användingsområde som man kan para ut med (jag misstänker att rädsla för att förlora viktiga arbetsegenskaper har en del av skillnaden mellan hund- och kattvärlden).
O vad skall man korsa en BC med? redan inom rasen så måste man ta hänsyn till individernas/linjernas sätt att valla, korsar man in en annan ras med totalt annorlunda sätt att valla blir det oftast katastrof.
Med någon annan vallande ras? De rastypiska egenskaperna kommer ju tillbaks inom bara några generationer. Säg 4-5 generationer.
Nej de rastypiska egenskaperna kommer inte tbx efter några generationer, var har du fått det ifrån?
Vallande raser vallar på olika sätt, korsar du en eye vallare med en kroppsvallare får du inte en bättre vallhund, tvärtom.
Nej de rastypiska egenskaperna kommer inte tbx efter några generationer, var har du fått det ifrån?
Vallande raser vallar på olika sätt, korsar du en eye vallare med en kroppsvallare får du inte en bättre vallhund, tvärtom.
Men var hittar du ursprungsrasen?
PL
Näääää... Han är mjuk över revbenen..jag vet inte heller så mycket , men jag vet att hans pappa var ingen avelschampion direkt men han hade ett udda blod så uppfödaren "tvingade" ägaren att ställa ut honom så han skulle få minst en tvåa så dom kunde ha honom i avel...men han gjorde bara en kull....sen har dom en tendens att bli små och min är maxad ( 40 cm)
de flesta jag ser är småfeta och spec när dom börjar bli till åren ( min är 7 år) han kanske är för gammal att gå på utställning eller avel
Jag kan inte påstå att jag var imponerad av fläskberget, skallen var väl någorlunda men fetman kan ha förstärkt eventuella andningsproblem.
PL
Det är fusk o allvarligt. Men i mina ögon inte tillnärmelsevis lika allvarligt som när man medvetet avlar fram exteriörer som ger hälsoproblem.
PL