BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

RR sitter lite i en rävsax man kan minska antalet oönskade ridgelösa genom att öka antalet homozygota (i dagsläget svårt eftersom det inte finns ngn smidig test att skilja på RR o Rr) men då ökar man frekvensen DS.
PL

Jag tycker att det är rätt oetiskt att medvetet avla på ett sätt som gör att man måste avliva valpar, även om jag håller med om att det inte orsakar lidande för djuret på samma sätt som en hund som får leva med sjukdom. Jag är glad att vi inte tillåter parningar som kan leda till dubbelmerle här till exempel, även om man skulle kunna avliva sjuka valpar direkt de föddes.

Hur brukar man göra med ridgelösa valpar i sverige?
PL

Det är upp till varje uppfödare. En del avlivar dem då de är extremt svåra att hitta bra hem till (folk vill inte ha en ridgeback utan ridge) och en del kämpar för att kunna sälja även dem.

Fast att avliva en stor portion av valparna för att man ville prompt ha ett exteriördrag.... det är ju sjukt det också. Nog för att döda valpar lider inte men det är ju små Camaros vi pratar om. Små individer som kunde växa upp och bli någonting...

Ett liv är ju värdefullt oavsett.

Jag vet, jag tycker det är hemskt. Men inte på samma sätt som att föda upp djur som får dras med problem i vardagen.

RR sitter lite i en rävsax man kan minska antalet oönskade ridgelösa genom att öka antalet homozygota (i dagsläget svårt eftersom det inte finns ngn smidig test att skilja på RR o Rr) men då ökar man frekvensen DS.
PL

Absolut.
Sen finns det ju uppfödare som ger folsyra vilket tycks minska risken för DS. Jag känner tex en uppfödare som efter ca 25 års avelsarbete fortfarande inte fått en enda DS i sina kullar.

Jag tycker att det är rätt oetiskt att medvetet avla på ett sätt som gör att man måste avliva valpar, även om jag håller med om att det inte orsakar lidande för djuret på samma sätt som en hund som får leva med sjukdom. Jag är glad att vi inte tillåter parningar som kan leda till dubbelmerle här till exempel, även om man skulle kunna avliva sjuka valpar direkt de föddes.

Jag förstår precis vad du menar.

Folsyra verkar inte fullständigt dokumenterat men det finns knappast någon anledning att inte ge det.
PL

Nej precis. Och jag vet uppfödare som inte vill ge det eftersom det inte är testat på hund.. Eller nåt sånt.
Men det funkar ju för människa med samma ändamål och verkar ge gott resultat!

Jag dömer inte mellan att avliva eller försöka placera. Problemet är andelen oönskade valpar.
PL

Avel för viss exteriör som ger hälsoproblem finns av alla varianter o grader. En del beror på rena överdrifter andra på mutationer o så finns det kombinationer av dessa.
Att försvara en defektras med att det finns andra raser som är mycket värre är vanligt men inte hållbart.
Men visst DS- problem på RR är inte jämförbart i lidande med alla handikappande problem som en utställningsboxer eller peke har men likväl svårt att försvara etiskt.
PL

KL Ngt helt annat. Defektavel har pågått i århundraden.
Om vi tex tar kortbenthet har arbetande kortbenta hundar setts som positivt inom tex jakt o vallning men hundarna har fungerat, inga överdrifter o inga större problem. Sen för drygt hundra år sen tog utställningsaveln tag i dessa o har producerat missfoster som dagens utställningsbassetar.
PL

Om vi tex tar kortbenthet har arbetande kortbenta hundar setts som positivt inom tex jakt o vallning men hundarna har fungerat, inga överdrifter o inga större problem. Sen för drygt hundra år sen tog utställningsaveln tag i dessa o har producerat missfoster som dagens utställningsbassetar.
PL

** Gilla **

Nej du ser inte likheten för att det är din ras.
Jag begriper inte hur man kan som du kan skilja ut en viss egenskap kopplad till sjukdom o mena att just den inte räknas till sjukdomsframkallande exteriöravel .
Men det belyser problemet!
Jag diskuterade igår med en frallaägare som menade att det var naturligt för kortnosade hundar att ha hornhinneärr, jag skulle minsann veta hur alert hon fick vara för att hindra hunden att springa in i saker som kunde skada ögat.
Alla har sina argument för att tycka att deras problem skall inte räknas in.
PL

:eek::eek::eek:

Dobbis/uppfödare av rasen (+ mops) alla ögonlysta UA :)

PL

Bara att konstatera. Utställning förstör hundar :(
Och vad ska jag säga, jag som älskar utställning. Men undrar ibland vad jag håller på med. Ska jag hålla på med avel överhuvudtaget :confused:
Jag funderar verkligen mer och mer på detta. Jag älskar vad jag gör och jag tycker jag är seriös *skryt* i mitt avelsarbete. Men hur ska man göra när några inte bryr sig. Egentligen ska jag inte säga *inte bryr* sig, för schnauzer är ändå en frisk ras.
Men jag skulle vilja ha öppnare dialog och inte ha hysch hysch som det är nu (inom alla raser, även schnauzer)
Jag kan ta upp saker ibland med vänner. Men ibland får jag också höra, säg inte si eller så, du får bara skit.
Nä, jag inte vara illa omtyckt, vem vill det. Så jag håller delvis tyst :(

Folk säger man ska vara ärlig och stå för vad man tycker, men sån är inte verkligheten...tyvärr...

Bara att konstatera. Utställning förstör hundar :(
Och vad ska jag säga, jag som älskar utställning. Men undrar ibland vad jag håller på med. Ska jag hålla på med avel överhuvudtaget :confused:
Jag funderar verkligen mer och mer på detta. Jag älskar vad jag gör och jag tycker jag är seriös *skryt* i mitt avelsarbete. Men hur ska man göra när några inte bryr sig. Egentligen ska jag inte säga *inte bryr* sig, för schnauzer är ändå en frisk ras.
Men jag skulle vilja ha öppnare dialog och inte ha hysch hysch som det är nu (inom alla raser, även schnauzer)
Jag kan ta upp saker ibland med vänner. Men ibland får jag också höra, säg inte si eller så, du får bara skit.
Nä, jag inte vara illa omtyckt, vem vill det. Så jag håller delvis tyst :(

Folk säger man ska vara ärlig och stå för vad man tycker, men sån är inte verkligheten...tyvärr...

Ja just så är det ...man väger för mot nackdelar och det enda som är värt det är att sluta ställa ut och snacka istället...fast det märker ju knappast valpköparen.

Men det är bra att det kommer ut detta som händer i England...för då MÅSTE uppfödarna göra nåt...för vem vill ställa ut hund som man pinsamt får lämna vinnarcirkeln sen....det blir ju jättefokus på det nederlaget och DET är bra.

Så då är allt väl.
PL

Nej, men det är den sorgliga sanningen att väldigt många plattisar får ögonskador. Min tik hade en ordentlig ögonskada som valp, vilken fick opereras. Därefter ingenting, vilket jag tror beror på att hon som svart mops har något mindre ögon än många gula. Den gula hanen (som har stora men med mopsmått mätt inte överdrivet utstående ögon) har haft minst fem eller sex hornhinnerispor under sina två första levnadsår. Enbart ytliga sådana, men rispor likväl. Det är ett resultat av att hunden har enorma ögon och ingen nos. Hur mycket jag än älskar rasen kan jag inte säga att det är vettigt. Nog tusan skulle man kunna avla fram hundar med mera nos, mindre nosrynka och lite mindre ögon.

Mina plattisar är inte så platta,det kanske är det som gör att jag klarat minas ögon,till trots av detta så går dom utmärkt på utställning där domarna uppmärksammat att mina andas utmärkt och har stora näsborrar (om inte annat borde dom hört det när jag springer som med en dobbis och varvar dom som låter som tåg :D )
Men som uppfödare av frallor o moppar så arbetar man i motvind,då dom andra uppfödarna gärna kastar skit på en för att man hälsotestar och avlar på lite större frallor som både kan andas o föda själv.
Och då sitter man med sveriges mest hälsotestade fralla hane som ingen använder,han går tom bra i utställningsringen :confused:

Så kommer det vara så länge de flesta stoppar huvudet i sanden o forsätter med extremaveln o förnekandet av hälsoproblemen.
Hundar behöver kunna andas fritt.
Hundar behöver tillräcklig volym på näshålan för att få till vettig kylning (inte ligga på en ispåse).
Hundar måste ha ett fungerande skydd för ögonen.
PL

Senast ändrad:

Och då sitter man med sveriges mest hälsotestade fralla hane som ingen använder,han går tom bra i utställningsringen :confused:

:rofl:

Förlåt men det hela är så absurt! Det är ju längre inte på en nivå om att "det finns inga friska hundar så vi väljer sjuka deformerade hundar istället för - vad annars ska vi ta??". Utan det har istället bara blivit... ja vad? Vad är det för fel på en hälsotestad hane om han också är så pass snygg att han funkar till utställning? Jag fattar inte? Vilka argument kan man ta till då?

Man märker mer och mer att vettiga orsaker faktiskt inte ens existerar i vissa uppfödarens egna huvuden. Det är ju som när en i min ras sa att man ibland måste släppa lite på exteriörkraven för att kunna föra aveln framåt (hallelujah!) - tänka sig att hon ibland blivit tvungen att "bara" använda en CK tik i avel..... :eek:

Så kommer det vara så länge de flesta stoppar huvudet i sanden o forsätter med extremaveln o förnekandet av hälsoproblemen.
Hundar behöver kunna andas fritt.
Hundar behöver tillräcklig volym på näshålan för att få till vettig kylning (inte ligga på en ispåse).
Hundar måste ha ett fungerande skydd för ögonen.
PL
:bow::bow::bow:

Det är bra att det äntligen har rörts om i grytan sedan var väl kanske sättet det gjordes på lite sådär. Det till trots kunde jag inte låta bli att göra en liten segergest när de ropade ut att bassetten inte kom till start för att veterinären inte hade godkänt den. Har mått illa när jag har sett den rasen på utställningar i många år. Det ser plågsamt ut när de rör sig med allt skinn. :(

:rofl:

Förlåt men det hela är så absurt! Det är ju längre inte på en nivå om att "det finns inga friska hundar så vi väljer sjuka deformerade hundar istället för - vad annars ska vi ta??". Utan det har istället bara blivit... ja vad? Vad är det för fel på en hälsotestad hane om han också är så pass snygg att han funkar till utställning? Jag fattar inte? Vilka argument kan man ta till då?

Man märker mer och mer att vettiga orsaker faktiskt inte ens existerar i vissa uppfödarens egna huvuden. Det är ju som när en i min ras sa att man ibland måste släppa lite på exteriörkraven för att kunna föra aveln framåt (hallelujah!) - tänka sig att hon ibland blivit tvungen att "bara" använda en CK tik i avel..... :eek:

I just detta fallet tror jag det beror på att dom är sura för att jag hälsotestar för mycket (HD,patella röntgad,doppler hjärta,ul trakialsytemet nos-lunga,ögonlyst och hud UA + spermamotility) och så är dom nog rädda för att jag ställer samma krav på tiken.
Han har bara cert på utställning (inga bir,bim eller cacib) ja o så exc-2 på rasspecial (utställd 2 ggr)

Men det känns lite tokigt att man erbjuder en frisk o hyfsat bra hane o så vill ingen använda honom (ovanpå det så har han en ovanligare färg då han är knallröd o vit):love:
Men skit samma vill dom inte ha friska hundar så gör inte det mig något,men då kan dom väl i alla fall sluta kasta skit på oss som hälsotestar.:devil:

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 216
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 781
Senast: Disen
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 917
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 853
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka