BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Jag är fullt medveten om att DS är ett problem, jag är också medveten om vad forskningen säger.

Men jag anser inte att utställningarna är del i problemet (undvikande av ridgelösa i aveln startade långt innan en RR satte foten i en utställningsring för första gången då ridgen tidigare ansågs vara kopplad till jaktförmåga) och jag ser inte denna defekt som jämställd med ex korta nosar och andningsproblem. I mina ögon gör det stor skillnad att samtliga drabbade hundar avlivas eller (ovanligt i sverige) opereras kort efter födseln. Tragiskt att behöva avliva men döda djur lider inte. Djur som får fortsätta leva med sin extrema exteriör orsakas betydligt mer lidande.
Idag gör man dessutom så mycket man kan för att undvika problemet, som jag skrev tidigare så behövs ett DNA-test. Att sluta avla på hundar med ridge hjälper inte då defekten förekommer även hos hundar utan ridge och dyker dessutom upp ibland trots att man haft flera generationer DS-fritt i en kombination. Skulle enbart ge en kraftigt minskad avelsbas.

Och RR har en sund exteriör och en standard som inte uppmanar till överdrifter, vilket var min huvudpoäng.

Senast ändrad:

Båda länkarna innehåller ju rena sakfel, knappast trovärdigt.

Hitta ngt bättre!
Kopplingen har varit klar länge!
Men inte riktigt hur.
Som sagt förnekarna är ett problem.
PL

Hitta ngt bättre!
Kopplingen har varit klar länge!
Men inte riktigt hur.
Som sagt förnekarna är ett problem.
PL

Men vem förnekar att det är ett problem? Ingen!

När man inte vet hur arvsgången ser ut så är det helt omöjligt att avla bort utan DNA-prov. När det förekommer även hos ridgelösa samt dyker upp i linjer man innan trott varit fria så finns det inte så mycket att gå på.

Och jag hävdar åter igen att det inte riktigt är jämförbart med den typen av problematik som diskuteras i tråden och jag tycker att det är tråkigt att det var detta som fick uppmärksamhet i mitt inlägg då huvudpoängen hade med andra saker att göra.

Har inga artiklar sparade och har varken tid eller lust att sätta mig med någon sökning nu. Det jag skriver är istället det som rapporterades till klubben när Nicolette senast höll föredrag.

Snart kommer väl en Bassetmänniska o vill ha genetiska bevis på sambandet mellan lös hud o ektropion!
PL

Bara att sluta avla på ridgen så försvinner nästan alla fall av DS.
PL

Nej, jag säger att sambandet inte är klarlagt och att man inte ska dra några förhastade slutsatser när man egentligen inte VET hur det ligger till.

Det finns, vad jag vet, inte så mycket som pekar på att sambandet är kausalt.

Ja kan du genast visa dem? ;)
Skämt åsido. Problemet är väl att man överlag inte vill erkänna de problem man har inom rasen.
Jag har träffat bassetmänniskor som hävdar att rasen blivit SUNDARE på senare år. Själv är jag såpass ny att jag inte har någon jättehård rastillhörighet som jag vill försvara.

Snart kommer väl en Bassetmänniska o vill ha genetiska bevis på sambandet mellan lös hud o ektropion!
PL

Bara att sluta avla på ridgen så försvinner nästan alla fall av DS.
PL

Fast det VET du ju inte?! Eller sitter du inne på en massa kunskap som ingen annan har?

Du kommer med ganska föråldrade påståenden, där man har insett att det inte är så enkelt som man tidigare trodde.

Visa en studie där RR utan ridge har en signifikant frekvens av DS!
PL

Som jag skrev tidigare har jag varken tid eller lust att söka artiklar nu. Det jag vet är att det finns många fall av DS bland ridgelösa (även om de självklart inte är lika många som hos hundar med ridge då de ridgelösa är i klar minoritet). Tror Nicolette forskar om bland annat detta just nu.

Du kan ju visa en aktuell och korrekt studie som stödjer dina påståenden, om vi nu ska vara sådana..

kl, typ
Ditt inlägg fick mig att minnas min första amstaff kärlek, Pluto, han började bli vinglig. jag o hans matte (kollegor o träningskompisar) började misstänka amstaff ataxi. Jag har ju gott om tid (ofta) att surfa på nätterna o vi kom fram till att det kunde vara det, under tiden hade matte varit hos neurolog som inte hittade något utan skickade vidare till Ultuna.
Hans stamtavla (kartlagd i 20 generationer) granskades av den främste forskaren i USA på sjukdomen o enligt henne så kunde det inte vara det. Pluto blev sämre o togs bort.
Blod o vävnader sparades, o mycket riktigt, när genen identifierats visade det sig att han var affected.

:cry:

Vilken sorglig histora :cry:

Men den visar ju hur svårt det är att avla bort defekter.. Och utan att veta att man faktiskt kommer uppnå önskvärt resultat är det enbart negativt att utesluta större delen av populationen från avel.

Som gammal shar-pei ägare måste jag säga att den är kanonfin. Det enda jag kan klanka ner på är lite väl raka hasor bak, men vad är det jämfört med hur fint allting annat är på den:)

Har ingen erfarenhet av rasen men just det tänkte jag också på....vilka spikraka haser den har...

Men hur läser du?
Varför ska man ge sig på att avla bort ridgen (och på så vis utesluta en gigantisk del av populationen från avel) när man inte vet med säkerhet att det kommer ge önskat resultat??

När studierna innehåller sakfel så anser jag inte att de är att lita på. Inte när jag vet att det har kommit fram annan information senare.

Slutsats RR avlas på en exteriör egenskap som kraftigt disponerar för DS.
Något du inte vill erkänna!
PL

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 216
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 781
Senast: Disen
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 917
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 853
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka