BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Det är clumber spaniel, pekingese, mastiff, napolitansk mastiff, shar pei, chow chow, basset hound, blodhund, bulldog, fransk bulldog, mops, douge de bordeux, chinese crested och tysk schäfer.

Men schäfern klarade sig väl?

Jag tycker att det som händer nu är bra, även om jag är ägare till en av de drabbade raserna. Dock så tycker jag att diskussionen borde föras även i raser som "ser" sunda ut (exempelvis Irländsk Varghund).
Jag har hört att ex boxer har mer hudproblem än en Basset har (trots den lösa huden) (dock har jag ingen säker källa på det)

Det är clumber spaniel, pekingese, mastiff, napolitansk mastiff, shar pei, chow chow, basset hound, blodhund, bulldog, fransk bulldog, mops, douge de bordeux, chinese crested och tysk schäfer.

Problem som beror på att man aktivt avlat på en viss, överdriven/sjuklig, exteriör hamnar i ett annat fack än de sjukdomar som man så att säga fått på köpet pga en smal avelsbas o liten genetisk variation.
PL

Jag tycker att det som händer nu är bra, även om jag är ägare till en av de drabbade raserna. Dock så tycker jag att diskussionen borde föras även i raser som "ser" sunda ut (exempelvis Irländsk Varghund).
Jag har hört att ex boxer har mer hudproblem än en Basset har (trots den lösa huden) (dock har jag ingen säker källa på det)

Fast vad gäller veterinärbesiktningarna på Crufts så handlar det ju inte om sjukdomsdrabbade raser per se (för då skulle ju bl.a Irländsk varghund och Cavalier hört till de raser som veterinärgranskades), utan det handlar om hälsa och välmående relaterat till extrema exteriörer.

Missade ett Peter skrev i princip samma sak.

Japp det är jag med på, skrev lite otydligt. Jag menar att det är lätt att "peka finger" mot de mer extrema raserna (där jag är helt enig om att aveln urartat) och att sas "glömma" de stora problem som finns inom egna raserna.
Rasaveln har en del förbättringar att jobba med helt generellt.

Själv är jag helt enig om att min egen ras (Basset) har gått åt ett håll som inte känns okej, jag skulle själv jobba för att få fram mer sunda individer, nu är jag bara glad hundägare och inte uppfödare men jag tycker att det är tråkigt att se hur mkt man väljer att blunda för varje ras hälsoproblem.

Fast vad gäller veterinärbesiktningarna på Crufts så handlar det ju inte om sjukdomsdrabbade raser per se (för då skulle ju bl.a Irländsk varghund och Cavalier hört till de raser som veterinärgranskades), utan det handlar om hälsa och välmående relaterat till extrema exteriörer.

Missade ett Peter skrev i princip samma sak.

Jag tycker nog att det viktigaste just nu är att återställa raser med sjuklig exteriör till ett rimligt skick.
Det kan i många fall bli omöjligt att göra utan att avelsbasen o den genetiska variationen kollapsar fullständigt med en ökning av genetiska sjukdomar som följd, om man inte öppnar stamboken.
Det här med avelsprogram för genetiska sjukdomar är inte helt enkelt, går man hårt fram i en population med liten avelsbas är risken stor att man biter sig själv i svansen o nya problem poppar upp.
Här har utställningsaveln gjort stor skada genom att selektera stenhårt på egenskaper utan egentligt värde, familjen med en sund o trevlig hund utan egentliga utställningsmeriter göre sig inte besvär. Samtidigt börjar SKK propagera mot rutinmässig kastrering av sällskapshundar, i dagsläget är det nog inte det största problemet, hur man skall få in dessa hundar i den praktiska avelsbasen är ett större problem.
Inom många raser kommer man bli tvungen att korsa in andra hundar för att lösa defektproblemen och för att kunna jobba vidare med genetiska sjukdomar.
När det tex gäller Basset hound finns det flera populationer att ta till som franska bassetar eller jagande engelska, man kan även korsa in långbenta hundar av liknande typ men då tar det ett antal generationer att bli av med långbentheten.
PL

Senast ändrad:

Jo, fast Crufts är ju en utställning och där bedöms exteriören. Tanken är att man självklart inte ska premiera en exteriör som medför sjukdomar och handikapp för hunden. Sedan ska man så klart inte avla på hundar som har ärftliga sjukdomar i någon form - oavsett om de härstammar från exteriör, smal avelsbas eller oansvarig avel.

Något som jag annars tycker skiljer många (men långt från alla) raser med exteriörbundna åkommor från raser med andra sjukdomsproblem är att de senare är mer benägna med att komma tillrätta med hälsoproblematiken. Irländsk varghund är ett exempel där man i årtionden har jobbat hårt med hjärtscreening och initierat forskning avseende skelettcancer, hjärtproblem och lunginflammation. Man är med andra ord mycket medveten om problemet. Och man sticker inte under stol med att rasen har hälsoproblem

Ett urval:
http://www.irishwolfhounds.org/health.htm
http://www.svivk.se/
http://www.iwfoundation.org/index.html
http://www.irishwolfhoundclub.org.uk/health.html
http://www.irishwolfhoundabc.com/ad...lhttp://www.iwhealthgroup.co.uk/research.html
etc.

Hos raser där extremextriörer orsakar sjukdomar så tycks samma benägenhet inte finnas, gissningsvis av det skälet att längre ben, längre nosar, mindre överskottshud osv. inte går hem i utställningsringen. En mer hälsosam hund står i avsevärda avseenden i konflikt med det som för stunden tolkas som en utmärkt rasrepresentant. Kanske jag inbillar mig, men jag upplever också att rasbundna sjukdomar och tillstånd kopplade till exteriör tenderar att i större utsträckning viftas bort av de som har vigt sitt liv åt raser med extremexteriör.

Något som jag annars tycker skiljer många (men långt från alla) raser med exteriörbundna åkommor från raser med andra sjukdomsproblem är att de senare är mer benägna med att komma tillrätta med hälsoproblematiken.
Håller med, det finns tom ofta en vilja att gå för hårt fram.
Kommer ihåg när man upptäckte att BC hade problem med HD, hade de värsta entusiasterna fått sin vilja igenom hade vi väl tappat 90% av avelsbasen, det stoppades dock av Per-Erik Sundgren.
PL

Håller helt med dig om den biten också.

Jag hade italiensk vinthund innan, vars avelsbas är mycket liten. Där är en epilepsidebatt ständigt förekommande. Epilepsi är rätt vanligt förekommande, men (och det behöver jag ju inte tala om för dig förstås) arvsgången är ju oklar och det är heller inte klart vad epilepsin i enskilda fall kan tänkas bero på. Somliga menar att man helt ska avstå från att använda besläktade djur i aveln, medan andra menar att det vore förödande att det riskerar att föra med sig andra genetiskt betingade sjukdomar om man använder en snålt tilltagen avelsbas.

Man kan ju verkligen fråga sig om vi kan fortsätta att avla på så många olika raser.
Antalet raser här i landet har väl dubblats här i landet de sista 30 åren.
Visserligen har antalet hundar ökat men inte lika mycket.
Ju fler raser dess svårare att få till selektionsutrymma för att komma tillrätta med problem.
PL

Man minskar ju inte avelsbasen för att man så gott det går försöker para med "obesläktade" djur.
Vilka idéer folk kan få!
PL

Vi har samma problem inom collie fast med läkemedelsöverkänslighet kopplat till en defekt på en gen, MDR1. Så många som 20% av alla hundar kan vara homozygota för defekten och ungefär lika många normal, resten heterozygota bärare. Den tyska collieklubben har förbjudit alla parningar som kan producera homozygota hundar vilket minskar avelsbasen oerhört mycket! Dessutom är det många länder i Europa som inte är som Sverige där parningar mellan långhår och korthår är helt ok, i t ex Frankrike är det totalförbjudet eftersom man är rädda för att få långhår med dåliga pälsar... :crazy:

Det går i praktiken inte att avla bort en defekt som ligger den nivån utan att korsa in fria collieraser.
Tyvärr säger den säger den höga förekomsten allt om hur oerhört liten den genetiska variationen inom rasen är.
PL

DNA-tester ger oss dock helt andra möjligheter att jobba med problem som har enkel nedärvning än vad vi hade förr.
PL

Det går i praktiken inte att avla bort en defekt som ligger den nivån utan att korsa in fria collieraser.
Tyvärr säger den säger den höga förekomsten allt om hur oerhört liten den genetiska variationen inom rasen är.
PL
Tja en stor majoritet av collies lär vara avkomma från en enda hane som levde i början av förra seklet.

KL Ett problem är att inavelskoefficienten bara räknas på 4 el 5 generationer tillbaka.
Ett exempel man gör en syskonparning dela avkomman i två grupper o avlar vidare på dessa separat utan inblandning utifrån,häftig inavel!
Så efter 6 generationer korsar man de två linjerna så vad får man? Jo noll procent inavel om man räknar på vanligt sätt.
PL

Det är verkligen ett problem, inte minst med relativt nya raser som tagits fram med hård inavel och där avelsbasen varit mycket liten redan från början. Man önskar ju att folk lärt sig något men fortfarande förekommer det att vissa populära hanhundar har absurt många avkommor.

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 216
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 781
Senast: Disen
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 917
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 853
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka