BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Orsaker den här gången?
Bilder på dom?

Orsakerna hålls hemliga som vanligt, clumberns info läckte ut helt enkelt så den är den enda vi antagligen får veta något om. Man misstänker ektropion men det är ju bara spekulationer, av bilden att döma på nappen så är det antagligen det.

Bild på nappen:

Crufts-024.jpg

Bild på mastiffen:

bob.jpg

Man kunde däremot önska att schäfern hade åkt ut. Men men.

bhamc-146.jpg

Usch vilken hemsk rygg på schäfern!! Skrämmande, på ett sätt värre än räkstjärtarna.

Skulle tippa på att det är en räkstjärt bara det att den stod någorlunda "ordentligt" när bilden togs.

Finns en intervju med ägaren till clumbern i länken som vallhund la ut.

Ja det var ett väldigt tjat om vinster o hälsokontroller, o att hunden inte hade ektropion.
Defekten syntes tom på filmen när hunden satt bredvid henne o väldigt tydligt på vissa bilder.
Kan dock förstå att människan blev hysterisk, BIR på Crufts o sen pannkaka av allihop.
PL

Ja det ska de. Och det är ju såklart diskutabelt hurpass okej det är att avla fram en ras som kan få hälsoproblem på grund av utseendet.
Jag är absolut ingen människa som stödjer sådan avel och skaffade Basset TROTS att jag sagt att jag aldrig vill ha en extrem ras (älskar tex bulldogg men väljer att inte skaffa en av den anledningen).
Men jag föll för Bassetens underbara temperament.

Tidigare har jag haft raser som ser mer normala ut men som ändå har mkt hälsoproblem som Irländsk Varghund (3 varghundar varav den äldsta blev 7,5) och Berner Sennen (blev 8 månader och fick avlivas på grund av HD)

Det som är positivt i sammanhanget är att domarna börjat döma ut Bassets på grund av för mkt lös hud. Vilket är jättebra.

Din "magerkrake" är fin i hull som det ser ut, men han har ju fortfarande för mycket hud. Ska de ha det enligt rasstandarden? Inte alls insatt i rasen så nyfiken.

Tack för svar! :)
Vad är den lösa huden till f

Det vet jag faktiskt inte. Det jag kan läsa i rasstandarden är att "viss mängd löst liggande hud är önskvärt". Jag vet inte varför.
Men det man ser på rasen är att det blivit vanligt med MKT extra hud (mina två har mkt) och mkt mer hängande ("öppna och våta kallas de") ögonlock.
Man ska ju inte glömma att rasen från början var en jakthund och bör ju kunna klara en jakt utan att gå sönder.. :crazy:

Tack för svar! :)
Vad är den lösa huden till f

Både mastiffen och schäfern ser hemska ut i mina ögon. Jag kan inte mycket om schäfer men i mina ögon ser både rygg och bakbensvinklar väldigt osunda ut.

Ang. basset och lös hud: Är det inte så att man vill att de ska ha lite lös hud i ansiktet för att liksom "skärma av" från intryck som kan störa hunden när den spårar? Jag har för mig att en f.d. bassetägare har förklarat det så för mig. Men tittar man på äldre bilder ser man att man tydligt har gått mot det mer extrema när det gäller lös hud och hängiga ögon.

Det har du nog rätt i, långa öron har ju varit till för det så det kan nog stämma att även den extra huden i ansiktet varit till för det..
Nu har de ju dock extra hud överallt..

Fast vill ändå tillägga att mina är såpass friska att de klarar att gå drev (flera på en dag) utan problem. Men ändå, rasen skulle ju må bättre av att gå tillbaka mot en mer moderat avel gällande ögon, hud & kortbenthet..

Något som inte såg kul ut var den korthåriga standardtaxen i gruppfinalen. Jag tycker nog att veterinärkollen borde gälla samtliga som har blivit BIR.

*kl*
"The Basset, who was judged today by the UK’s top judge Zena Thorn Andrews, failed because the vet, Alison Skipper, said he had ectropion and secondary conjunctivitis.

[...]Similarly to the Clumber Spaniel on Friday, the Mastiff was failed for showing signs of ectropion with secondary conjunctivitis, according to vet Alison Skipper. The reason for the Neapolitan's failure is not known."

http://www.dogworld.co.uk/product.p...c_vet_checks/0dc9f3488ee52663623aee6a46014e77

Vi är alltså uppe i sex raser av 15.

Listan finns lite överallt. Sitter på telefonen just nu, men där det pratas om dessa vet checks, tes pedigree dog's exposed bloggen tror jag den ska finnas. Annars på the kennel clubs hemsida antar jag.

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 216
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 781
Senast: Disen
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 917
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 853
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka