BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Diskade peken Palacegarden Bianca:

palacegarden-bianca1.jpg

Och Clumbern Chervood Snowsun:

profilepic.jpg

palacegarden-bianca1.jpg

Hmmm, är inte detta en såndär självgående dammsugare :D

by the way om överviktiga hundar...jag har själv en dsg , en skitsnygg en ( alla säger det , även uppfödare och rasansvarig) ...dom vill jag ska ställa ut honom för dom vill att han ska avla ( dels för att han är maxad och dels för att han är snygg och för att han har lite udda blod) ...MEN......Om han ska gå bra på utställning måste jag MATA UPP HONOM en massa så han blir fyrkantig...och där går gränsen.....

Jag är ingen fotoexpert, men såhär ser han ut ...och han måste upp iallafall Minst 1,5 kg.... ( väger 10)

turbo%2520redig%2520i%2520skog.jpg

Ja det är tråkigt att man i en del raser väljer att göda hundar för att få önskvärd massa.

Inom min ras är det tvärt om. Har vid flera tillfällen fått påpekat att Camaro haft för mycket hull (då har hon ändå varit tämligen normalviktig), man vill generellt ha slimmade och atletiska hundar! :bow:

Tror att man hos RR (och dalmatiner, som vår standard bygger på) har lyckats med att formulera en standard som inte uppmanar till överdrifter och där hunden ska se ut som den smidiga jakthund det faktiskt från början var.
Är övertygad om att det är formuleringar i standarden som möjliggör överdrifter på utställning!

Är han så bra som de säger så kan de ju använda honom ändå, oavsett hur det går på utställningen. För tycker domaren han är för smal, ja då lär du få det på kritiken, men sen kan ju det övriga vara bra. Och då ska ju inte hullet hindra att han går i avel.

En del av de konstiga bedömningarna beror på okunniga domare också. I rasbeskrivningen som mina hundar döms efter står det att "Frambenen har goda behäng, bakbenen har så kallade byxor och svansen är försedd med en tydlig fana. Den glänsande pälsen skall vara slät eller lätt vågig, tät och inte för lång." Inget står det om magbehäng, ändå för min unghund nerslag på det.. Dessutom dömer vissa domare fram hundar som är rena pälsmonstren, lite mer åt springerhållet, och så ska de INTE se ut. Helknas är vad det är...

Måste man inte ha en tvåa ? ( jag kan inget om sånt) för att vara godkänd ..

Kan vara att tex er rasklubb har en regel att minst 2:a (fast heter inte så längre :D )
Att de kanske tex inte låter de som använder honom få stå på rassidans valphänvisning. Alla har så olika.
Men skk hindrar inte att valparna blir reggade. Blir en liten större regavgift, men det gör ju inget ;)

Många ser sig blint på utställningsmeriter mm. Men man får inte glömma att alla är inte intresserade av utställning, så kanske fru Svensson i skogen har en kanonhund som går och skrotar. Är bara att den ser man inte, men kan ju vara en hund som tillför aveln massor..

Kan inte din ras, men tycker han ser fin ut. Men lite mer hull skulle inte skada:D Han måste ju inte bli fyrkantig och tjock bara för han går upp lite....pyttelite bara :love:

PÅ vilket sätt skulle mer hull vara bättre för den hunden?
PL

Näääää...:D Han är mjuk över revbenen..jag vet inte heller så mycket , men jag vet att hans pappa var ingen avelschampion direkt men han hade ett udda blod så uppfödaren "tvingade" ägaren att ställa ut honom så han skulle få minst en tvåa så dom kunde ha honom i avel...men han gjorde bara en kull....sen har dom en tendens att bli små och min är maxad ( 40 cm)

de flesta jag ser är småfeta och spec när dom börjar bli till åren ( min är 7 år) han kanske är för gammal att gå på utställning eller avel

Näääää...:D Han är mjuk över revbenen..jag vet inte heller så mycket , men jag vet att hans pappa var ingen avelschampion direkt men han hade ett udda blod så uppfödaren "tvingade" ägaren att ställa ut honom så han skulle få minst en tvåa så dom kunde ha honom i avel...men han gjorde bara en kull....sen har dom en tendens att bli små och min är maxad ( 40 cm)

de flesta jag ser är småfeta och spec när dom börjar bli till åren ( min är 7 år) han kanske är för gammal att gå på utställning eller avel

Hanen jag ska använda nästa gång är 9 år och har aldrig använts i avel :)

Aha...:) ..ja jag får se

Du blir nog lite lurad för jag tycker han är alldeles perfekt...trycker du lite så känner du revbenen, inte annars...men han är oerhört mycket musklad så det kanske är magmusklerna som gör att han är såpass uppdragen

Färskt för typ 1 minut sen ( fortfarande inget fotogeni :D )

420886_3394943642151_1526504432_2937078_1786680917_n.jpg

i allafall är jag glad att det händer lite i utställningsvärlden med deras utseendefixeringar..sundhet borde ju gå före extrema utseenden :bow:

den som är 9 år...är det din egen , eller nån du letat upp ?

Jag har samma problem. Har en Basset som är 11månader. Fin, fartig kille som är framåt & härlig & har aldrig varit halt. Honom tycker "bassetexperterna" att jag ska få upp i vikt.
Jag är så kluven inför det. Jag tycker att de hundar som jag sett premieras i basseringen är FETA. Min är frisk och sund. Men ändå vill jag ställa honom men INTE på bekostnad av hans hälsa. *Suck*.

Här är "magerkraken"

freddie.jpg

KL

Både jag och sambon jublar av att ohälsosamma individer inte får gå vidare. Sambon har länge föreslagit att endast fullt friska djur, även med sånt man inte kan se, borde få ställas ut. Inte helt säker på att jag håller med där, då skulle vår hund med B/C höfter inte få ställas ut, vilket har varit intressant dels för mig som ägare för att se att hon är rastypisk och likaså för uppfödaren.

Han har jag letat upp :D Fina meriter (men inte det viktigaste) men konstigt nog har ingen använt honom.

Han ser fin ut din "skit" i korgen, jag blev nog lite lurad av bilden.
Kollar man där det vita går uppåt, precis vid revbenen, så ser det ut som det går så mycket inåt där. Äh, svårt att förklara :D

Jag har samma problem. Har en Basset som är 11månader. Fin, fartig kille som är framåt & härlig & har aldrig varit halt. Honom tycker "bassetexperterna" att jag ska få upp i vikt.
Jag är så kluven inför det. Jag tycker att de hundar som jag sett premieras i basseringen är FETA. Min är frisk och sund. Men ändå vill jag ställa honom men INTE på bekostnad av hans hälsa. *Suck*.

Här är "magerkraken"

freddie.jpg

Jag tycker din ser fin ut. Ut och visa honom i ringarna :D Skit i att du får nerdrag för vikten, eller vad det nu är. De kan gott få se hundar som är sundare än de som släpar magen i marken.

Din "magerkrake" är fin i hull som det ser ut, men han har ju fortfarande för mycket hud. Ska de ha det enligt rasstandarden? Inte alls insatt i rasen så nyfiken.

*kl*

Nu har Mastiffen och Napolitanska Mastiffen också åkt ut!

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 212
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 781
Senast: Disen
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 917
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 853
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka