BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Men peka på något som säger att det inte skulle ge önskat resultat.
Hur många procent DS menar du att det finns hos ridgelösa.
PL

Trist att det utvecklats så när hunden till höger (mitt på sidan, de bilder man ser först) ser otroligt fräsch och fin ut! Ja, den vänstra också.

Bedrövligt! Så här såg vår ena ut vid 6veckors ålder
agnesvalp_2011.jpg

:love: :love: :love: :love: :love:

Nu har jag hittat den artikel som förnekarna verkar stödja sig på.
http://camelotrr.com/2nd_ridge_article.pdf
Obs detta är ingen vetenskaplig artikel snarare ett ganska klumpigt försök av en uppfödare (forskare men inte i närheten av detta fält) att ifrågasätta en doktorsavhandling som faktiskt bygger på tusentals hundar.
PL

Om du läser mina inlägg lite bättre kanske du inser att du inte alls har fattat vad jag menar. Men orka fortsätta förklara sig i inlägg efter inlägg när du redan har bestämt dig för vad du tror att jag tycker..

Menar du att du acceperar det klara sambandet mellan ridge o DS?
PL

Snart kommer väl en Bassetmänniska o vill ha genetiska bevis på sambandet mellan lös hud o ektropion!
PL

Jag är en bassetmänniska sedan drygt 20 år tillbaka, sedan 1994 har basset funnits i vår familj även om det är bara mamma som har kvar rasen just nu.

Jag håller med din teori om att lös hud och ektropion har ett samband, men jag har även sett "strama" basset med ektropion och extremt skinnig som inte har haft det. Däremot tycks jag se ett samband på vissa linjer inom basset där det förekommer mer, eller om det just är dom linjerna som syns på utställning.

Till ursprungstråden så tycker jag att det är bra att hundarna döms ut men det bör egentligen ha gjorts innan rasbedömningen och redan på första veterinärbesiktningen. Och det finns betydligt fler raser som ser rent utsagt hemska ut än de som stoppats hittills. Likväl som att uppfödare inom raser bör tänka om så bör domarna vara hårdare, en välmeriterad hund betyder inte alltid att den är frisk :grin:

Jag misstänker att det helt enkelt tagit för lång tid att göra en mer grundlig undersökning på alla deltagande hundar i de 15 "högriskraserna". Samtidigt kan man ju också se det som en välbehövlig knäpp på näsan åt de av domarna som dömde fram hundar med uppenbar ektropion.

Det är så typiskt, det går bra att klaga på andra raser.
Att sen komma dragandes med att RR inte har problem med avel på exteriör som leder till ohälsa är ju horribelt! Visst begriper jag att man inte kan avla bort ridgen men ta då inte upp RR som ett föredöme.
Att sen dissa den enda forskning som finns, där man statistiskt visat på ett mycket starkt samband i ett material på över 3000 individer o där man sen gått vidare i visat sambandet genetiskt är ju lika illa. Det finns ingen forskning som motsäger den svenska.
Eftersom genomslaget bara är 5-10% så går det säkert att få ner det genom avel(dvs inte bara genom ökad heterozygoti) men där görs vad jag vet inget, utan man väntar på genetikernas trollspö.
Obs det finns massor av egenskaper som har en enkel nedärvning men där genomslaget påverkas av andra gener eller andra faktorer.
I det här landet har det snackats om exteriör som leder till ohälsa i åratal utan att något egentligen händer, ett antal raser blir fortvarande värre o värre.
Nästan ingen vill eller vågar ta krafttag inom den egna rasen.
PL

Senast ändrad:

När det gäller gentester för att avla bort ärftliga sjukdomar så är det faktiskt ett intressant ämne.
Vad händer när vi får verktygen för att selektera för 5-10 defekter i en ras med liten avelsbas o begränsad genetisk variation?
PL

När jag ändå är igång så måste jag erkänna att vi faktiskt har en achondroplastisk dvärg hemma av en ras där man dessutom avlar på en semiletalgen(som vår inte är bärare av).
PL

Fast jag tycker verkligen inte att det är jämförbart. Sen får du tycka vad du vill.
Jag stoppar inte huvudet i sanden, jag är medveten om vad forskningen tyder på. Men jag tycker fortfarande inte att det är jämförbart med de exteriöra överdrifter som tas upp i den här tråden.

Jag tog upp RR som exempel angående formuleringar i standarden. Sen har jag aldrig påstått att de är perfekta och fria från problem.

Du får ha vilka åsikter du vill, men snälla kasta inte en massa åsikter på mig som jag aldrig har uttryckt.

Att jag slutat argumentera beror på att du inte verkar läsa vad jag skriver.

Nej du ser inte likheten för att det är din ras.
Jag begriper inte hur man kan som du kan skilja ut en viss egenskap kopplad till sjukdom o mena att just den inte räknas till sjukdomsframkallande exteriöravel .
Men det belyser problemet!
Jag diskuterade igår med en frallaägare som menade att det var naturligt för kortnosade hundar att ha hornhinneärr, jag skulle minsann veta hur alert hon fick vara för att hindra hunden att springa in i saker som kunde skada ögat.
Alla har sina argument för att tycka att deras problem skall inte räknas in.
PL

Fast du vet ju ingenting om hur jag resonerar?

Jag ser inte likheten eftersom jag anser att det är STOR skillnad på levande lidande djur i jämförelse med att tvingas avliva valpar. Jag tycker att det är hemskt och jag ser fram emot dagen när man kan hitta ett sätt att bli av med problemet, men i dagsläget tycker jag inte att det är samma sak som korta nosar, hängade hud, hundar som inte kan gå ordentligt osv.

Men alla hundar med hängande hud lider inte av det!
Om det visar sig att det inte går att bli av med DS-problemet, bara minska det, är det ok att fortsätta ändå.
PL

Fast att avliva en stor portion av valparna för att man ville prompt ha ett exteriördrag.... det är ju sjukt det också. Nog för att döda valpar lider inte men det är ju små Camaros vi pratar om. Små individer som kunde växa upp och bli någonting...

Ett liv är ju värdefullt oavsett.

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 216
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 781
Senast: Disen
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 917
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 853
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka