Binda upp häst, gummirep?

Sv: Binda upp häst, gummirep?

Kan du inte binda den i bara ena sidan i stallgången, så hästen står med huvudet mot en boxvägg eller vad det nu är ni binder i? Många hästar känner sig "ostadiga" av att stå mitt i gången utan något att ta "mentalt stöd" mot, som t.ex. en vägg, räcke eller liknande intill.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Mitt sto slet sig ofta förut då hon stod uppbunden.
Jag använde mig av balsnören som satt mellan grimma och grimskaftet just för att hon ska komma loss om hon försöker.
Nu har hon inte försökt slita sig på ungefär två år, så jag har inte det problemet längre.. :)
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Bind upp henne med säkerhetsknut där du har en vägg relativt nära rumpan o smacka eller t o m ha en sopkvast/ spö för att driva framåt om den börjar dra. Det ska t o m räcka om man står lite bakom den o skrämmer den lite om man nu inte hinner hämta redskap.

Lite halv KL

Pga en jäkla dum grej jag jag min klantskalle lyckades göra när min unghäst var liten så har hon lärt sig att slita sig loss när hon står uppbunden. Jag har tränat bort det på ett liknande sätt som beskrivs ovan, dock inte skrämt hästen utan bara lugnt gått fram och klappat till den på lilla rumpan med handflatan (behövs verkligen inte hårt :) ) när den börjar spjärna bakåt. Då ser hon mest lite förvånad ut och glömmer bort att "bråka".
Är man inte med kan hon emellertid fortfarande ibland slita sig loss, så man får vara lite vaken när man har henne uppbunden och inte lämna henne ensam. Hon är emellertid bara två år idag så jag har gott hopp om att detta beteende kommer att försvinna helt :)
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Fast överallt tycker även jag att såfort det handlar om inridning där borta iallafall inom westernstuket så är det mycket slänga på sadeln och driva på hästen så den får bocka och springa och ha sig med ryttare på. Gärna med kommentaren att hästen "precis kommit in från det vilda" osv. Dock ser inte jag att det skulle vara en anledning till att inte gå fram lite lugnare och förbereda hästen lite. Allt ska gå så himla snabbt och effektivt.

Men så är det ju verkligen inte alltid. Däremot ser det ju rätt fränt ut i filmer/dokumentärer med lite action ;) När det gäller vanligt folk är det lite mer som i Sverige - dvs lika många inridningsmetoder som det finns hästfolk.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Men så är det ju verkligen inte alltid. Däremot ser det ju rätt fränt ut i filmer/dokumentärer med lite action ;) När det gäller vanligt folk är det lite mer som i Sverige - dvs lika många inridningsmetoder som det finns hästfolk.

Precis ... och jag blir sa trott att folk sager med bestamdhet hur det ar ... till och med argumenterar amnet och havdar hur man gjor pa andra sidan jorden aven med en som bor dar ... nar de verkligen inte har en aning.:crazy:

Personligen har jag aldrig sett nagon som slangt pa sadeln och hoppat upp. Folk har ar lika radda om livet som i Sverige.:grin: Man startar hastar lungt och sansat sa man far en hast som inte bara accepterar sadeln och ryttaren, utan ar riktigt bekvam med dem.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Det jag skrev hänger ihop med hur man kan läsa av hästen. Helst INNAN eller när den börjar tänka bakåt. Om den väl har kastat sig o hänger där får man ta i....annars räcker det med att leda den framåt eller bara smacka.. om den har lärt sig det.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Så gör jag med om jag har en häst som vill slita sig. Man får vara lite extra vaken och såklart inte lämna den i stallgången.

Mycket bättre metod än att låta den slita sig sönder och samman. Nackskador är faktiskt inte helt ovanligt, det kan ge slinger och kanske avlivning som följd.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Blir alltid lite mörkrädd när jag ser rep eller grimskaft sitta knutna direkt i öglor som är skruvade i väggar, stolpar eller liknande. Finns några blinda hästar som är blinda för att öglan med fäste släppt från väggen och träffat hästen precis i ögat. Så jag har gärna balsnören både i grimman och i öglan på väggen. Ryckdämpare i gummi typ de man har att förtöja båtar med tycker jag är en god idé då dessa inte ger samma slangbelle effekt som andra ryckdämpare. Men om hästen har problem med att stå i gången med två rep skulle jag nog försöka undvika det och istället sadla hästen i boxen med mera.
Samma gäller när det handlar om lite känsliga individer när hovslagaren kommer. Håller dem hellre än binder upp dem...

Varför måste så många annars sadla och greja med hästen uppställd i gången? Det blir bara svårt för andra att komma förbi med hästar, skottkärror och annat. Om nu ljuset exempelvis är ett problem ordna så att det blir ordentlig belysning i boxen...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 289
Senast: MiniLi
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561
Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp